Vådfoder og motion har slanket Snehvide

Vi havde Snehvide til det årlige eftersyn for en måneds tid siden, og stor er vores glæde over få bekræftet, at hendes vægt faktisk er gået ned. Helt præcist fra 6,5 kg til 5,6 kg på 15 måneder.

De første par år, efter at hun kom til os, fodrede vi efter dyrlægens anbefaling mest med RC Obesity Management tørfoder, men det hjalp ikke - snarere tvært imod, for hun tog på og toppede på et tidspunkt med 6,9 kg!

Det sidste års tid har kattene i stedet fået mange flere serveringer af vådfoder (5-6 gange om dagen), ligesom light-tørfoderet er udskiftet med det mere kalorierige RC Fit 32, som der er fri buffet af. Snehvide foretrækker dog klart vådfoderet - som oftest Aldi Lux paté, afvekslende med Lantmännens Mjau og Feline Porta…

Hun får så nok også mere motion nu end i starten, dels fra den daglige spadseretur på 30-45 minutter, dels fra at lege tagfat med Rags, men jeg tror altså på, at det først og fremmest er vådfoderet, der har slanket hende. Hun skal nemlig ikke spise nær så meget af det for at føle sig mæt.

Og hvor var det lige, jeg så det råd første gang? På Kattegale, naturligvis. :smiley:

shh… :sshh:
nu så mine katte det jo og forlanger vådfodder endnu mere end før! :stuck_out_tongue: især Oda er obs på det, fordi vi siger hun er for tyk!

  • men det er godt til snehvide. hun minder rigtig meget om min kærestes kat, Hugo. dejlige sorthvid missere, og nu åbenbart lettere at bære rundt på :smiley:

Det er skønt, at det går den rigtige vej med Snehvide :slight_smile: Det ender jo med, at hun bliver en streg i luften! :høhø:
Det giver mig trods alt en smule håb, at det virker hos dig - for jeg har jo også et par katte med lidt rigeligt på sidebenene…

Jeg har også i mange år fodret (primært) med Obesity (suppleret med en lillebitte smule vådmad hver aften), da Artemis jo er lige vel rund. Men hun har heller ikke tabt et gram - tværtimod!
Hun er jo desværre heller ikke så voldsomt aktiv pga. hendes slidgigt, og hun er jo også en ældre dame, så må man jo tit acceptere lidt runde former…:høhø:

Men det er straks et større problem, at Alban er for tyk! Han er kun ét år og to måneder gammel, og han vejer bare for meget! Han er jo siataler (Seychellois), og vejede sidst hos dyrlægen 5,4 kilo!! :frowning: Han er altså STOR!
Han er altså også en ret ‘grådig’ kat - med en lidt for stor appetit.

Da jeg så fandt ud af her i vinters, at mange havde gode erfaringer med vådmad, vådmad og mere vådmad, tænkte jeg, at det måtte da prøves. Fri tørfoderbuffet har de altid haft. Men de sidste måneder har jeg så ‘skruet op’ og givet vådmad 2-3 gange dagligt, nok cirka 400-600 g. pr. dag (til deling mellem tre katte).
Det har indtil videre ikke hjulpet spor. Artemis vil jeg vurdere hverken har tabt sig eller taget mere på, men Alban er jeg sikker på er blevet tykkere! :frowning:

Alban får ellers rigeligt med motion, skulle jeg mene. De har hele huset at løbe rundt i, og kommer i haven flere timer hver dag, hvor de også drøner rundt og leger - og klatrer i træer. Alban og Bailey tonser rundt og leger ‘fang mig’ - og de har ‘legebrydekampe’ en million gange hver dag. Vi leger med DaBirden (næsten) dagligt også.

Så nu ved jeg ikke helt, hvad næste skridt skal være :? - måske ENDNU mere vådmad (med risiko for, at Alban tager MERE på). Jeg har bare virkelig ikke lyst til at begrænse deres adgang til mad…

Jeg håber, du fortalte dyrlægen om succesopskriften :slight_smile:

Nu lader det jo til, at det virker fortræffeligt for jer, og jeg ved ikke, om Snehvide skal tabe sig mere. Men du kunne jo også overveje at skifte det kalorierige tørfoder ud med noget proteinrigt tørfoder. Protein mætter, det gør kalorier ikke nødvendigvis. Det er vist det samme som med mennesker :slight_smile:

Dejligt for jer, Finn :slight_smile:

Diana, kan du finde noget tørfoder Alban ikke er så begejstret for :?

[QUOTE=Vivi_Fletcher;829594]Dejligt for jer, Finn :slight_smile:

Diana, kan du finde noget tørfoder Alban ikke er så begejstret for :?[/QUOTE]

Hmm…du har selvfølgelig en pointe dér, Vivi…jeg prøvede faktisk en pose Porta 21 Holistic med kyllingesmag for nogle uger siden - den var der vist ingen af dem, der syntes specielt godt om, så jeg ville ikke købe den igen - men måske skulle jeg alligevel købe det igen så? :?
Jeg kan jo godt se logikken i, at jo ‘værre’ det smager, des mindre æder man af det - men jeg synes det var lidt ‘synd’, at de ikke kunne li’ det så godt. Men det er måske bare noget pjat…:høhø:
Jeg havde egentligt tænkt mig at langsomt gå over på Gourmix tørfoder, da jeg har købt en lille pakke, som de har fået som godbidder - den kunne de nemlig godt lide. Men måske den også smager lidt for GODT…? :? Det kunne måske så bare bruges som godbidder i ny og næ…

Kanon!!! :smiley:

Hold da op :slight_smile: Hvor er det dejligt og flot :slight_smile:

Godt klaret Snehvide :klap: :wink:

[QUOTE=Diana F;829598]Hmm…du har selvfølgelig en pointe dér, Vivi…jeg prøvede faktisk en pose Porta 21 Holistic med kyllingesmag for nogle uger siden - den var der vist ingen af dem, der syntes specielt godt om, så jeg ville ikke købe den igen - men måske skulle jeg alligevel købe det igen så? :?
Jeg kan jo godt se logikken i, at jo ‘værre’ det smager, des mindre æder man af det - men jeg synes det var lidt ‘synd’, at de ikke kunne li’ det så godt. Men det er måske bare noget pjat…:høhø:
Jeg havde egentligt tænkt mig at langsomt gå over på Gourmix tørfoder, da jeg har købt en lille pakke, som de har fået som godbidder - den kunne de nemlig godt lide. Men måske den også smager lidt for GODT…? :? Det kunne måske så bare bruges som godbidder i ny og næ…[/QUOTE]

Hvis du vil have tørfoder stående ad libitum og har en kat, der spiser for meget, skal det nok ikke smage alt for godt :wink:

Pointen er du skal have ham til at spise mere vådt - og så gerne tørfoderet udelukkende på et foderbræt, så de ikke bare skovler ind fra skålen.

Stort tillykke med vægttabet, Snehvide (og FinnFrode). Det er bare super-sejt gået - og mon ikke at FinnFrode ikke også har godt af at komme ud og røre benene og få lidt frisk luft. Det er vist en win/win-situation. :ok:

[QUOTE=Vivi_Fletcher;829602]Hvis du vil have tørfoder stående ad libitum og har en kat, der spiser for meget, skal det nok ikke smage alt for godt :wink:

Pointen er du skal have ham til at spise mere vådt - og så gerne tørfoderet udelukkende på et foderbræt, så de ikke bare skovler ind fra skålen.[/QUOTE]

Og hvis du øger mængden af vådfoder, samtidig med at han stadig får den samme mængde tørfoder - så siger logikken jo, at han skal tage på.

Mine katte er ikke vildt begejstrede for Orijen, men for mig er Orijen rugbrød, mens Hill’s og RC m.fl., som de gerne vil have, er slik, så derfor får de hovedsageligt Orijen.

Tak for alle kommentarer. Jo, Maibrit - spadsereturene er helt sikkert til gavn for både hende og mig. :smiley:

Det kan du tro, jeg gjorde. Hun forsøgte så at aflede diskussionen med, at nu skulle jeg endeligt holde øje med, at katten ikke tabte sig alt for meget alt for pludseligt, for så kunne hun være syg. Men det havde jeg faktisk styr på gennem mellemvejninger - og Snehvide har tabt sig jævnt i løbet af hele året, så det er OK. Det er naturligvis ikke nemt for en prof at ændre holdning, men jeg vil da fortsætte med at skubbe til… :cool:

Med hensyn til tørfoderet er det valgt af hensyn til Milly, som er alt for tynd efter sin sygdom i december. Hun får lidt ekstraforplejning for sig selv, men det kan vi jo ikke hele døgnet. På den anden side må Snehvide gerne tabe sig yderligere - og Rags skal blive på den vægt, han nu er oppe på. Ja, nemt er det ikke med tre så forskellige målsætninger… :tihi:

Ihh hvor er Snehvide dygtig!! :hjerte:

Margrethe nægter jo at spise noget der minder om råd/vådt og proteinrigt foder kommer op igen…

  • så Margrethe må forsætte hendes tykke-linje …

(pssssttt… nu flytter vi jo på landet så jeg planlægger et plot med gåture og motion i haven… :smiley: :smiley: )

Nej, det er nemlig rigtig svært. Jeg synes også, jeg har alle tre varianter: Asani, der er på den tynde side og i hvert fald ikke skal tabe sig. Magic, der er lige tilpas, og så Bassen, der - ja, gør, hvad han kan, for at leve op til navnet :slight_smile: I jeres tilfælde er det jo nok også det vigtigste, at Milly får det, hun har brug for.

Hvor er det en god historie!

Hvor er det dejligt for Snehvide, men nu må hun jo ikke blive en streg i luften, for så kan vi slet ikke genkende hende :tihi:

Hvor dejligt for både dig og Snehvide :slight_smile:

Det er altid rart at læse, hvordan disse historier udvikles :slight_smile: Især når det er til den gode side!

[QUOTE=Vivi_Fletcher;829602]Hvis du vil have tørfoder stående ad libitum og har en kat, der spiser for meget, skal det nok ikke smage alt for godt :wink:

Pointen er du skal have ham til at spise mere vådt - og så gerne tørfoderet udelukkende på et foderbræt, så de ikke bare skovler ind fra skålen.[/QUOTE]

Ja, du har nok ret - jeg må nok igen købe noget, der smager lidt kedeligt…:cool2:
Og foderbræt har jeg faktisk også overvejet, for det er netop dét, Alban gør - altså ‘skovler’ ind! Meeen jeg er ikke helt sikker på, at Artemis kan ‘finde ud af’ sådan et foderbræt… :høhø: Men det kunne jo komme an på en prøve…

[QUOTE=galath;829607]Og hvis du øger mængden af vådfoder, samtidig med at han stadig får den samme mængde tørfoder - så siger logikken jo, at han skal tage på.

Mine katte er ikke vildt begejstrede for Orijen, men for mig er Orijen rugbrød, mens Hill’s og RC m.fl., som de gerne vil have, er slik, så derfor får de hovedsageligt Orijen.[/QUOTE]

Altså…ja, han får mere vådfoder, men man kan jo ikke bare sige, at han ‘får den samme mængde tørfoder’ - for idéen var jo netop, at han skulle spise MINDRE tørt, når han nu fik mere vådt. Men det kan han åbenbart ikke helt finde ud af, ser det ud til.
Jeg kan ikke rigtigt stoppe med at have tørkost stående frit fremme, de skal jo også have noget at spise, når vi ikke er hjemme…og ifølge de fleste herinde, skal man netop lade tørkost stå fremme - altid.

[QUOTE=FinnFrode;829623]Tak for alle kommentarer. Jo, Maibrit - spadsereturene er helt sikkert til gavn for både hende og mig. :smiley:

Det kan du tro, jeg gjorde. Hun forsøgte så at aflede diskussionen med, at nu skulle jeg endeligt holde øje med, at katten ikke tabte sig alt for meget alt for pludseligt, for så kunne hun være syg. Men det havde jeg faktisk styr på gennem mellemvejninger - og Snehvide har tabt sig jævnt i løbet af hele året, så det er OK. Det er naturligvis ikke nemt for en prof at ændre holdning, men jeg vil da fortsætte med at skubbe til… :cool:

Med hensyn til tørfoderet er det valgt af hensyn til Milly, som er alt for tynd efter sin sygdom i december. Hun får lidt ekstraforplejning for sig selv, men det kan vi jo ikke hele døgnet. På den anden side må Snehvide gerne tabe sig yderligere - og Rags skal blive på den vægt, han nu er oppe på. Ja, nemt er det ikke med tre så forskellige målsætninger… :tihi:[/QUOTE]

Åh ja, tre forskellige diæter er ikke så nemt…det har også altid været et problem med de misser, jeg har haft gennem tiderne.

Dyrlægernes råd har altid bare været ‘så må du jo veje tørkosten af og fodre dem seperat’. Uha, ja, det er så også rigtig nemt. Især når man bor på et nedlagt landbrug, og ingen katte er hjemme samtidigt. Man KAN jo ikke sidde ved kattelemmen 24 timer i døgnet og vente på, de gider komme hjem…:høhø:

Eller når man har haft en mis, som ikke ville spise, før menneskerne og helst også de andre katte er gået væk og der var helt fred og ro…(han var så lidt til den tynde side i en periode).

Suk…de misser altså…:slight_smile:

Mon ikke hun kan kigge den/de andre efter i sømmene :wink: Det er sådan mine har tillært sig nye evner/vaner :slight_smile:

Hehe…tja, kan man lære en gammel (doven) kat nye tricks? :slight_smile: Jeg ved det sgisme ikke…jeg har bare en kraftig mistanke om, at hun kommer til at stå og glo på det dersens foderbræt - og så kigge spørgende op på mig: ‘Hvordan har du tænkt dig, jeg skulle få fat i dét mad, moar?’ :tihi:

De to ‘små’ drenge skal såmænd nok kunne finde ud af det. :slight_smile: