Det er da skønt… så falder risikoen for “gammeldame-sukkersyge” jo også
Flot og sejt gået Snehvide!! Det er vist godt du har fået sådan en ung lømmel at lege med :høhø:
[QUOTE=Diana F;829588]…
Men det er straks et større problem, at Alban er for tyk! Han er kun ét år og to måneder gammel, og han vejer bare for meget! Han er jo siataler (Seychellois), og vejede sidst hos dyrlægen 5,4 kilo!!
Han er altså STOR!
Han er altså også en ret ‘grådig’ kat - med en lidt for stor appetit.
Da jeg så fandt ud af her i vinters, at mange havde gode erfaringer med vådmad, vådmad og mere vådmad, tænkte jeg, at det måtte da prøves. Fri tørfoderbuffet har de altid haft. Men de sidste måneder har jeg så ‘skruet op’ og givet vådmad 2-3 gange dagligt, nok cirka 400-600 g. pr. dag (til deling mellem tre katte).
Det har indtil videre ikke hjulpet spor. Artemis vil jeg vurdere hverken har tabt sig eller taget mere på, men Alban er jeg sikker på er blevet tykkere! 
Alban får ellers rigeligt med motion, skulle jeg mene. De har hele huset at løbe rundt i, og kommer i haven flere timer hver dag, hvor de også drøner rundt og leger - og klatrer i træer. Alban og Bailey tonser rundt og leger ‘fang mig’ - og de har ‘legebrydekampe’ en million gange hver dag. Vi leger med DaBirden (næsten) dagligt også.
Så nu ved jeg ikke helt, hvad næste skridt skal være :? - måske ENDNU mere vådmad (med risiko for, at Alban tager MERE på). Jeg har bare virkelig ikke lyst til at begrænse deres adgang til mad…[/QUOTE]
Diana du får lige mine foder erfaringer herhjemmefra. Bastian var tynd i mit hoved da jeg fik ham, 4.1 kg og jeg syntes jeg kunne mærke for mange knogler. Da han skulle lære at blive gode venner med Frederik spiste de vådmad af samme tallerken. Men Bastian ÆDER hvor Frederik mere nyder maden, så Bastian blev mere og mere rund og vejede pludselig 5 kg
. Muligvis ok vægt men jeg syntes han var for tyk.
Vådmaden blev så delt op, så de fik hver deres tallerken med afmålte mængder og stille og roligt tabte Bastian sig igen. Han spiste simpelt hen alt maden så Frederik ikke fik nok da de delte tallerken.
Da Honey så kom ind i billedet startede han og Bastian faktisk også med at dele tallerken, men han ÆDER på samme måde som Bastian så de huggede maden i sig begge to. De blev også delt op og spiser nu af hver sin tallerken og spiser knap så hurtigt.
Sådan rent appetitreguleringsmæssigt så fungerer katte på samme måde som mennesker, dvs. hurtig spisning mætter ikke ligeså meget som langsom spisning. Og proteinrigt foder mætter hurtigere og bedre end kulhydratrigt foder…