Vådfoder og motion har slanket Snehvide

Hvor er det fedt at høre Finn:thumbup: Det gir os andre yderligere blod på tanden for lidt livstilsændring for kræene…:thumbup:

Jeg er selv igang med projekt “slank tyksakken”… Og jeg tror altså også han HAR tabt sig - eller fået omplaceret det der VAR i forvejen :tihi:… Balloo er stadig en slank, langbenet bandit, han virker til at få fyldt depoterne op uden problemer. Her er det også vådfoder der gælder som hoved måltider. Og så får de tørfoder i aktivitetsbræt imellem kl ca 14 og 22… Det betyder at de har en lang nat (periode) uden tørfoder, hvor jeg tidligere SVOR at de altid skulle have tørt tilgængeligt. Men da der ofte (ikke altid) er lidt rester af vådfoderet tilbage - går jeg ud fra at de i hvert fald ikke mangler noget! Og som sagt jeg TROR at der er sket en ændring. Så jeg er spændt på vores sundhedstjek i august :kryds:

Og grunden til denne ændring? Kattegale - selvfølgelig :juhu:

Godt gået Snehvide :smiley:

Super flot at Snehvide er kommet ned i vægt. Dyrlægens kommentar: Priceless :lol:Det er bare som om der skal være et eller andet i vejen.

Tak for alle kommentarer og gode ønsker. :slight_smile:

Tjah, det lød lidt sådan, men OK - hvis vi tager det positivt, er det da rigtigt, at man skal være opmærksom ved pludseligt vægttab. Det har det bare ikke været her. :slight_smile:

Mangler vi ikke lige nogen før og efter billeder :wink:

Ej hvor er det super flot! :slight_smile:
Herhjemme er “alle” normalvægtige… Heldigvis. Silver er lidt spinkel.: men hun vokser jo også stadig. Det kommer.

[QUOTE=Diana F;829642]Altså…ja, han får mere vådfoder, men man kan jo ikke bare sige, at han ‘får den samme mængde tørfoder’ - for idéen var jo netop, at han skulle spise MINDRE tørt, når han nu fik mere vådt. Men det kan han åbenbart ikke helt finde ud af, ser det ud til.
Jeg kan ikke rigtigt stoppe med at have tørkost stående frit fremme, de skal jo også have noget at spise, når vi ikke er hjemme…og ifølge de fleste herinde, skal man netop lade tørkost stå fremme - altid.[/QUOTE]

Ikke mig :slight_smile: Tørfoder ad libitum er et udmærket princip, hvis kattene kan administrere det. Og det er altså ikke alle katte, der kan det eller kan vænnes til det. Jeg har selv haft én. Og har en nu, som ikke rigtig kan administrere mad i det hele taget, og så er det jo nemmere at overspise tørfoder end vådfoder.

Jeg har derfor i en periode haft rigtig gode erfaringer med at give vådkost i løbet af dagen og så lidt tørfoder på brættet ved 9-tiden om aftenen. Og så fik de ikke mere før næste aften, uanset hvor hurtigt de spiste det. Principielt ville jeg heller ikke have nogen problemer med kun at fodre med vådfoder, men rent praktisk har jeg svært ved at få mig organiseret, så jeg kan sikre mig, at de får, hvad de har brug for. Så jeg garderer mig med et supplement af tørfoder. Men det er, fordi jeg er for dårlig til at indrette mig, og ikke fordi jeg tror, at kattene ikke kan undvære det.

Hvis jeg var væk fra tidlig morgen til langt ud på eftermiddagen, ville jeg også give tørfoder, som de kunne tage, mens jeg var væk. Men så ville jeg overveje at fjerne tørfoderet, når jeg kom hjem, og så kun give vådfoder derfra.

Det er det princip, jeg i sin tid fulgte, da især Galliano skulle vænnes til vådfoder. Der blev serveret vådfoder om morgenen, som alle spiste af i variabelt omfang. Når jeg så kørte på arbejde, fik de serveret tørfoder (så vidt jeg husker en “god” håndfuld) og den blev så fjernet, når jeg kom hjem, hvorefter der kun var vådfoder indtil næste morgen. Jeg er sikker på, jeg var billigt til salg i en periode, men det fungerede faktisk meget godt og med tørfoderet var jeg sikker på, at det tynde spektakel ikke døde af sult :slight_smile:

Ja, det er jo lige med at finde en balance - og samtidigt sørge for at alle katte får mad, da de ikke alle er lige ‘glubske’ og ikke alle nødvendigvis spiser af vådmaden lige når de får det… de får jo også forskelligt vådmad, og de tre misser har heller ikke altid helt samme ‘smag’, så nogen gange foretrækker én lidt tørkost frem for vådmad.
De dage, hvor de skal være alene længe, skal der jo i hvert fald stå tørfoder. De dage, jeg har fri, forsøger jeg at give flere små portioner vådkost i løbet af dagen.

Hvad jeg egentligt godt kunne tænke mig at vide var, hvor meget vådfoder i giver pr. kat på et døgn? Bare sådan cirka? Hvis en kat KUN skal have vådmad, hvor meget er det så, den skal ha’? Er det ikke i omegnen af 400 g. for en ‘almindelig’ størrelse kat?

Finn, du skriver, at du giver 5-6 gange om dagen, men hvor meget giver du ad gangen…? :slight_smile:

Ih hvor er det flot af Snehvide!

Herhjemme har jeg osse en siataler (Stevie) der gerne måtte tabe sig bare lidt. Her, 10 måneder gammel vejer han næsten 5 kilo. Han er egentlig ikke tyk når man ser ham oppefra, men alligevel synes jeg han virker lidt for “basset”

MEN jeg har jo så osse en kat der KUN spiser tørfoder (Adelie) og som prompte kaster op hvis hun alligevel lader sig friste af fådfoderet (med undtagelse af deres aftensnack, Gourmet Gold mousse), En kat der er lige tilpas (Ozzy) en der er på den tynde side (Ib - utroligt nok, for han ved ellers godt hvor maden skal hen) og så gamle Phumba som er blevet tyndere med alderen - og sikkert også efter at tørfoderet er blevet skiftet fra hendes elskede Fit 32 til RC Indoor som indeholder en anelse færre kalorier. vores tørfoder er en blanding af en masse forskelligt, f. eks. alle de poser IAMS fra sidste udstilling (inck den jeg vandt med Stevies NOM), nogle poser Smilla og det der islandske fiske-noget som jeg fik en pose foræret med. Det de bedst kan li’ er helt klart RC Indoor, men ved at det er blandet med ting de ikke er så vilde med spiser de lidt mindre end hvis det var udelukkende yndlingsmaden der var der L

Det er ikke nemt når man har flere katte med forskellige behov :slight_smile: Men der er nok ingen tvivl om at den øgede mostion Snehvide får ved at rende efter Rags også har en del af æren :slight_smile:

Jeg tror måske det ligger lidt til familien at være i den tynde ende…
Lucky æder også som en gravko, og får derudover ost, fløde og andet der kan putte lidt vægt på ham… Men men men… han er altså bare slank. :slight_smile: Han fejler naturligvis ikke noget, det er undersøgt :slight_smile:

Stort tillykke til Snehvide med det flotte vægttab! Det bliver jo også nemmere at lege med Rags, når der ikke er så meget man skal slæbe rundt med…

De får faktisk ikke ret meget - bare 5-6 spiseskefulde til deling pr. servering. Og en dåse Lux på 415 gram varer 1½ dag til 3 katte.
Desuden får de et bæger tørfoder, som vel er på 100 gram - og der er aldrig helt tømt om morgenen, så de er da ikke ved at dø af sult. :slight_smile:

[QUOTE=FinnFrode;829831]De får faktisk ikke ret meget - bare 5-6 spiseskefulde til deling pr. servering. Og en dåse Lux på 415 gram varer 1½ dag til 3 katte.
Desuden får de et bæger tørfoder, som vel er på 100 gram - og der er aldrig helt tømt om morgenen, så de er da ikke ved at dø af sult. :)[/QUOTE]

Tak for svar, Finn :slight_smile:
Nå, jeg troede faktisk, du gav mere end mig, når nu de fik så ofte :slight_smile: Men jeg kan da se, at jeg så giver mere vådmad…de får MINDST hvad der svarer til en dåse Lux pr. dag - og nogle dage lidt mere. Måske skal jeg fordele det lidt mere hen over dagen (når det altså er muligt), så det bliver flere men mindre portioner…

[QUOTE=Diana F;829844]Tak for svar, Finn :slight_smile:
Nå, jeg troede faktisk, du gav mere end mig, når nu de fik så ofte :slight_smile: Men jeg kan da se, at jeg så giver mere vådmad…de får MINDST hvad der svarer til en dåse Lux pr. dag - og nogle dage lidt mere. Måske skal jeg fordele det lidt mere hen over dagen (når det altså er muligt), så det bliver flere men mindre portioner…[/QUOTE]

Næh, jeg synes såmænd heller ikke, det er alverden, men det er jo ikke unge katte nogen af dem.
Hvis vi øser meget mere op, spiser de ikke op - og når vådfoderet først har ligget et par timer, har det absolut ingen interesse mere… :wink:

Wow. Vores får (4½ kat - den halve er Adelie som kun slikker lidt sovs i sig) et helt kilo vådmad pr døgn. 400 gram om morgenen (en dåse Lux) og 4x100 grams poser om aftenen (mærket her varierer)
plus de får to af de der 70 grams Gourmet Gold mousse senere på aftenen.
Og så har de altid tørfoder stående - mest til Adelie og Ib,de er de største tørfoderstøvsugere her. Ib er ret kræsen faktisk, næsten alt andet end Lux og Opticat skal “begraves” :dokdok: og så spiser han sig mæt i tørfoder i stedet.

Det skal så siges at der normalt er lidt tilbage af morgenmaden, men aftensmaden bli’r slugt på rekordtid.

Her er der også 2 dåser LUX om dagen og så tørt ad libitum. Rådt og diverse serveres sådan med løs hånd henover dagen… Her bor der Sugieh, Tino og Lucky…

Det er vist noget i den størrelsesorden. Mine tre katte spiser mindst 2 x 415 g Lux om dagen alt i alt. Det ved jeg, fordi jeg som regel smider to tomme dåser ud hver dag, og ikke fordi jeg doserer det. De får bare så meget, som de vil have, og så lander vi åbenbart der. Men de har så også stadig tørfoder ved siden af, og ind imellem får de to af dem også råt.

Næææh, ENDNU et fællestræk! Jeg har også oplevet Bailey ‘dække’ visse mærker vådmad til med luft. :høhø:
Det har jeg faktisk aldrig set en kat gøre før! :uha:

Nå, jeg kan da se på det hele, at jeg nok godt kunne give dem en lille smule mere vådt i løbet af dagen, og så prøve at enten kun hælde en lille smule tørkost op eller forsøge at hælde det i et ‘bræt’ - og selvfølgelig overveje igen at købe noget, der ikke smager alt for lækkert… :slight_smile:

Tak for alle kommentarerne. Jeg kan se, at vore katte er forholdsvis småt spisende i forhold til mange andre.

Det er nok især Milly, der trækker gennemsnittet ned, for selv om hun som førstekat også spiser først af vådfoderet næsten hver gang, er det ikke meget, der ryger indenbords. Men hun spiser da - og har så også tiltusket sig nogle særrettigheder i forbindelse med menneskenes spisetider… :wink:

Snehvide spiser mest af vådfoderet, mens Rags foretrækker det tørre. Han er for øvrigt den, der altid kommer først til fadet, men det er mest af nysgerrighed. Så snart damerne dukker op, trækker han sig lidt tilbage og lader dem komme til. Men der er nu altid noget tilbage til ham også. :slight_smile:

Det er da skønt… så falder risikoen for “gammeldame-sukkersyge” jo også :wink: Flot og sejt gået Snehvide!! Det er vist godt du har fået sådan en ung lømmel at lege med :høhø:

[QUOTE=Diana F;829588]…

Men det er straks et større problem, at Alban er for tyk! Han er kun ét år og to måneder gammel, og han vejer bare for meget! Han er jo siataler (Seychellois), og vejede sidst hos dyrlægen 5,4 kilo!! :frowning: Han er altså STOR!
Han er altså også en ret ‘grådig’ kat - med en lidt for stor appetit.

Da jeg så fandt ud af her i vinters, at mange havde gode erfaringer med vådmad, vådmad og mere vådmad, tænkte jeg, at det måtte da prøves. Fri tørfoderbuffet har de altid haft. Men de sidste måneder har jeg så ‘skruet op’ og givet vådmad 2-3 gange dagligt, nok cirka 400-600 g. pr. dag (til deling mellem tre katte).
Det har indtil videre ikke hjulpet spor. Artemis vil jeg vurdere hverken har tabt sig eller taget mere på, men Alban er jeg sikker på er blevet tykkere! :frowning:

Alban får ellers rigeligt med motion, skulle jeg mene. De har hele huset at løbe rundt i, og kommer i haven flere timer hver dag, hvor de også drøner rundt og leger - og klatrer i træer. Alban og Bailey tonser rundt og leger ‘fang mig’ - og de har ‘legebrydekampe’ en million gange hver dag. Vi leger med DaBirden (næsten) dagligt også.

Så nu ved jeg ikke helt, hvad næste skridt skal være :? - måske ENDNU mere vådmad (med risiko for, at Alban tager MERE på). Jeg har bare virkelig ikke lyst til at begrænse deres adgang til mad…[/QUOTE]

Diana du får lige mine foder erfaringer herhjemmefra. Bastian var tynd i mit hoved da jeg fik ham, 4.1 kg og jeg syntes jeg kunne mærke for mange knogler. Da han skulle lære at blive gode venner med Frederik spiste de vådmad af samme tallerken. Men Bastian ÆDER hvor Frederik mere nyder maden, så Bastian blev mere og mere rund og vejede pludselig 5 kg :yikes:. Muligvis ok vægt men jeg syntes han var for tyk.

Vådmaden blev så delt op, så de fik hver deres tallerken med afmålte mængder og stille og roligt tabte Bastian sig igen. Han spiste simpelt hen alt maden så Frederik ikke fik nok da de delte tallerken.

Da Honey så kom ind i billedet startede han og Bastian faktisk også med at dele tallerken, men han ÆDER på samme måde som Bastian så de huggede maden i sig begge to. De blev også delt op og spiser nu af hver sin tallerken og spiser knap så hurtigt.

Sådan rent appetitreguleringsmæssigt så fungerer katte på samme måde som mennesker, dvs. hurtig spisning mætter ikke ligeså meget som langsom spisning. Og proteinrigt foder mætter hurtigere og bedre end kulhydratrigt foder…