Vægt på 7 mdr.gamml kiling

hmm jeg har et spørgsmål min nye avlshun på 7 mdr.fra tyskland jeg har lige vejet hende og hun vejer nu 1726 gram,og er british shorthir black silver tabby eg syntes godt nok hun er lidt klein i det,hun trives fint og er glad og render rundt,men er lidt bekymret over vægten på hende,hvad siger i,er jeg pylret eller:?:?:?

Hej

Mit umiddelbare svar til dig er: Ja, hun er godt nok MEGET lille. Hvis du ikke har skrevet forkert og hun vitterligt kun vejer 1726 gram - hvilket svarer til en killing på 3-4 måneder - så ville jeg være bekymret og få undersøgt om der er noget galt med hende.
Jeg håber vitterligt, at du har skrevet forkert og at det er 3700 gram eller sådan noget du mener.
Overvej lige at tage kontakt til en af konsulenterne - fx Marina, der selv opdrætter british shorthair og har mange års erfaring med racen.

Mange hilsner og held og lykke
Mariann

[quote=dK Gugs;87563]Hej

Mit umiddelbare svar til dig er: Ja, hun er godt nok MEGET lille. Hvis du ikke har skrevet forkert og hun vitterligt kun vejer 1726 gram - hvilket svarer til en killing på 3-4 måneder - så ville jeg være bekymret og få undersøgt om der er noget galt med hende.
Jeg håber vitterligt, at du har skrevet forkert og at det er 3700 gram eller sådan noget du mener.
Overvej lige at tage kontakt til en af konsulenterne - fx Marina, der selv opdrætter british shorthair og har mange års erfaring med racen.

Mange hilsner og held og lykke
Mariann[/quote]

nej det desværre ikke forkert vægten jeg har skrevet,vejede hende her i eftermiddag på en digitalvægt,som jeg nulstilede med en skål ovenpå,og så vejede jeg hende og vægten stod stille på 1726 gram.
jamen så det ikke helt ved siden af at være bekymret,hvad kan problemet værre så :?,hun får orijeen tørfoder ad libitum og vådfoder hill kitten en gang daglig,og virker ikke syg på nogen måde.

tak for dit svar :):slight_smile:

Jo,hun er desværre ikke særlig stor…
Jeg har en britehunkilling på 4 mdr. (født 15/8-08) og hun vejer 1900 gr…
Måske vil hun have gavn af noget Royal Canin Babycat ?
Der er 25 % fedt i,men hun mangler jo ikke noget huldmæssigt,har jo set hende :slight_smile:

Uhh, hnu lyder bette!!

• Nu har jeg jo selv en brite og så tænker jeg bare om hun kan nå at blive en bamse-kat eller om hun bliver en lille brite som voksen!?

[quote=Hanne N;87612]Jo,hun er desværre ikke særlig stor…
Jeg har en britehunkilling på 4 mdr. (født 15/8-08) og hun vejer 1900 gr…
Måske vil hun have gavn af noget Royal Canin Babycat ?
Der er 25 % fedt i,men hun mangler jo ikke noget huldmæssigt,har jo set hende :-)[/quote]

nææe det er lidt underligt,for som du siger,så hun jo huld mæssigt fin,men kan jo også bare værre at hun er en meget lille britte,jaa det kan da ikke skade at hun får babycat også,for at se om det skulle kunne få hende til at vokse noget mere,for mener jeg at have læst,et eller andet sted,at de ikke kan blive fertile før de vægtmæssigt er omkring de 2500 gram,men jeg har da tid at løbe på endnu for hun skal først testes for hcm og pkd og så skal hun være 2 år før jeg bruger hende i avl.
tak for jeres svar:):):slight_smile:

[quote=Bamse;87640]Uhh, hnu lyder bette!!

• Nu har jeg jo selv en brite og så tænker jeg bare om hun kan nå at blive en bamse-kat eller om hun bliver en lille brite som voksen!?[/quote]

ja også mine tanker,omkring det:):):slight_smile:

Jamen du godeste Anita, det var da en lille klein ting. Prøv at spørge opdrætteren om størrelsen på hendes forældre.
Hvis hun virker frisk, legesyg og ved godt huld uden nogen symptomer på tarmparasitter og lign. , spiser tørfoder som hun skal kan det være svært at afgøre hvad der er galt. Måske en blodprøve kan påvise et problem/ mangel.

Marina

[quote=Marina;87683]Jamen du godeste Anita, det var da en lille klein ting. Prøv at spørge opdrætteren om størrelsen på hendes forældre.
Hvis hun virker frisk, legesyg og ved godt huld uden nogen symptomer på tarmparasitter og lign. , spiser tørfoder som hun skal kan det være svært at afgøre hvad der er galt. Måske en blodprøve kan påvise et problem/ mangel.

Marina[/quote]

ja det da det, som er mærkeligt,for hun virker helt frisk og sponser rundt og leger som en gal med de andre,så kan da godt være jeg skulle hive hende med til doktor dyr og høre om hun ,som du siger mangler noget.og hun er testet for fiv/felv og leoukose og de prøver er alle negative.

Felv og leukose er så det samme(leukose er bare den tyske betegnelse:))
En så lav vækst synes jeg altid virker lidt bekymrende for om der er noget tilgrundliggende, enten en hormonel ubalance, tarmproblemer der gør at hun ikke optager næringen fuldt ud eller vores berømte hjerteproblemer, som absolut ikke behøves at være HCM, der findes også andre medfødte hjertedefekter. Så jeg ville nok lige få hende lyttet grundigt igennem.

Marina

[quote=Marina;87690]Felv og leukose er så det samme(leukose er bare den tyske betegnelse:)) ja pinligt,vidste jeg jo godt:ups:taak:):slight_smile:
En så lav vækst synes jeg altid virker lidt bekymrende for om der er noget tilgrundliggende, enten en hormonel ubalance, tarmproblemer der gør at hun ikke optager næringen fuldt ud eller vores berømte hjerteproblemer, som absolut ikke behøves at være HCM, der findes også andre medfødte hjertedefekter. Så jeg ville nok lige få hende lyttet grundigt igennem.

Marina[/quote]

jamen det gør jeg gerne,for er det hcm eller andre problemer som du siger,så skal det da undersøges nu,inden det udvikler sig og bliver et problem,og jeg har en super god dyrlæge på årslev dyreklinik som kan scanne for hcm og pkd så ham ber jeg bare scanne hende fra pote til pote.
aaaaaaaaaaj jeg gider bare ikke flere katte som ikke er iorden suk,nå ro på nu,og undersøg:doh::doh::doh::sorry::sorry:

Held og lykke med hende,håber hun er en bare fin lille pige .Det er hun sikkert.

Hendes vægt lyder godt nok meget lav …

Uhh, kan godt forstå du bliver fustreret, det er bare for træls!! Sådan en avlskat er ikke helt billig!

her et foto af hende:):slight_smile:

Hvor gammel er hun på dette billede? Vi har en 7 måneder gammel birmapige, men hun vejer ca. 2700-2800 g. og har en forventet voksen vægt på ca. 3-3,5 kg. så jeg synes helt bestemt du gør ret i at være lidt bekymret.

KH

Sofie

[quote=Sofie P.;87721]Hvor gammel er hun på dette billede? Vi har en 7 måneder gammel birmapige, men hun vejer ca. 2700-2800 g. og har en forventet voksen vægt på ca. 3-3,5 kg. så jeg synes helt bestemt du gør ret i at være lidt bekymret.

KH

Sofie[/quote]

jamen på dette foto er hun 6 måneder,tog det da vi havde lavet catnip poser til dem,og det cirka en måneds tid siden.
ja kan da godt se på det hele,at jeg vist har et problem:S

[quote=kaddyy;87742]jamen på dette foto er hun 6 måneder,tog det da vi havde lavet catnip poser til dem,og det cirka en måneds tid siden.
ja kan da godt se på det hele,at jeg vist har et problem:S[/quote]

Jeg krydser fingre for at hun ikke fejler noget, for det ville bare være dejligt for jer. Men jeg ville nu helt bestemt få kørt et fuldt blodpanel og tjekket hende grundigt igennem hos dyrlægen, for hvis der er et problem er det klart bedst at tage det i opløbet.
Men du skal nok også gå ind og vurderer om hun, i fald at hun bare er klein, vil egne sig til avl. Men det kommer naturligvis an på mange faktorer såsom hvor vigtig stamtavlen er etc. -undskylder på forhånd, hvis denne kommentar er uønsket.

KH

Sofie

Jeg har en maine coon dreng der er lille af hans alder. Han er 7 mdr og vejer 4,2 kg. (ved godt at det er en stor race, men han er jævnt bette af sin alder)
Synes 1,7 kg er alt alt for lidt. Men væsentligt. Er hun tynd eller godt i stand?
Kan se flere har spurgt om det. Fortæl endelig hvad dyrlægen siger når I kommer dertil.

[quote=Sofie P.;87748]Jeg krydser fingre for at hun ikke fejler noget, for det ville bare være dejligt for jer. Men jeg ville nu helt bestemt få kørt et fuldt blodpanel og tjekket hende grundigt igennem hos dyrlægen, for hvis der er et problem er det klart bedst at tage det i opløbet.
Men du skal nok også gå ind og vurderer om hun, i fald at hun bare er klein, vil egne sig til avl. Men det kommer naturligvis an på mange faktorer såsom hvor vigtig stamtavlen er etc. -undskylder på forhånd, hvis denne kommentar er uønsket.

KH

Sofie[/quote]

det helt iorden,for du har ret,britter skal ikke være kleine i det,de skal være “store” og vamsede,og hvis hun er klein i det,jamen så må jeg som du siger,få en vudering på om det er arveligt,og om det rent fysisk er forsvarligt at avle på hende.stamtavlen er vigtig for mig,har ventet længe på hende og fik hende først hjem her iår,så det bare rigtigt møgsurt,især da jeg brugte mange mange timer på at diskutere og studere hendes linjer,noge af dem kendte jeg og andre spurgte jeg indgående opdrætter om,og jeg fandt ikke noget som skulle indikere en mindre vækst,hos de linjer hun er fra.så jeg er lidt ærgelig over det,hvis det skulle vise sig,men regner da bestemt ikke med at opdrætter har vidst det på forhånd,sommetider er naturen bare uberegnelig.og det som er ekstra surt,er at jeg så igen skal starte forfra,med en killing,hvis hun viser sig ikke at være iorden:ked::ked::ked::ked:

[quote=Eva K;87762]Jeg har en maine coon dreng der er lille af hans alder. Han er 7 mdr og vejer 4,2 kg. (ved godt at det er en stor race, men han er jævnt bette af sin alder)
Synes 1,7 kg er alt alt for lidt. Men væsentligt. Er hun tynd eller godt i stand?
Kan se flere har spurgt om det. Fortæl endelig hvad dyrlægen siger når I kommer dertil.[/quote]

ja hende her er lille af vækst,hun ligner en voksen brite i miniudgave,mangler bare vægten og størrelsen.men ellers er der intet der viser,hun skulle fejle noget.heller ikke hendes adfærd.
i skal nok få en update,for har sev gået og puslet med tanken om,at jeg syntes ikke det kunne passe,at hun ikke vokser mere:)