Vægt på 7 mdr.gamml kiling

Puha, jeg ved det af personlig erfaring. Vi har også importeret en pige fra Tyskland, og desværre var hende typemæssige udvikling absolut ikke det vi havde håbet på, så hun er en dejlig kastrat herhjemme nu. Men tag ikke sorgerne på forskud. -kramer
Hun kan jo nå at vokse sig en del større, og hvis der viser sig at være et problem kan det forhåbentligt løses, så I kan få gang i en vægtøgning.
Ellers må man jo gå ind og vurdere om hun måske kan parres til en større hankat, for at få en større datter, der kan gå i avl. Men en ting ad gangen, start hos dyrlægen efter nytår. :slight_smile:

KH

Sofie

[quote=Sofie P.;87769]Puha, jeg ved det af personlig erfaring. Vi har også importeret en pige fra Tyskland, og desværre var hende typemæssige udvikling absolut ikke det vi havde håbet på, så hun er en dejlig kastrat herhjemme nu. Men tag ikke sorgerne på forskud. -kramer
Hun kan jo nå at vokse sig en del større, og hvis der viser sig at være et problem kan det forhåbentligt løses, så I kan få gang i en vægtøgning.
Ellers må man jo gå ind og vurdere om hun måske kan parres til en større hankat, for at få en større datter, der kan gå i avl. Men en ting ad gangen, start hos dyrlægen efter nytår. :slight_smile:

KH

Sofie[/quote]

ja sætter mig ned og laver dybe vejrtrækningsøvelser,og nægter at i panik,indtil dr.dyr har kigget på hende,så tager jeg den derfra.
tak for dine gode råd :kryds::kryds::kryds::):):):):):slight_smile:

Ja hun virker godt nok bette den lille pige. MIn Birma pige på 7 måneder vejer til samligning 2900 og vokser stadig og hun er ikke tyk :slight_smile:

Jeg :kryds: for at hun er helt sund og rask:)

hejsa

Jamen som de andre siger så er hun godt nok en bette pige. Og rådene med at få kørt fuld blodpanel syntes jeg du skal tage imod samt en scanning af hjertet allerede nu. Håber det kan kaste lidt lys over årsagen til hun er så lille.

Men tænker på hvordan hun voksede de første 12 uger ? Det kan jo også spille ind. Hvad vejede hun da du fik hende hjem ?

MVH
Gitte

Jeg har meget svært ved at tro det kan være hjertet eller lignende der er problemet for hende.

Hjertets funktion har ingen indflydelse på knoglernes vækst, og er hun i fin huld, er det jo åbenlyst væksten der på en eller anden måde ikke fungerer. Var hun skravlet ville jeg i langt højere grad mistæmke hjertet.

Det samme vil jeg sige med infektionssygdomme, inkl. FIV og Felv. De ville ikke styre knoglernes vækst, men gøre at hun var skravlet og i dårlig stand.

Var det tarmsystemet der ikke fungerede er det ikke sandsynligt at det er optagelse af føden der er noget problem heller. Men man kan dog undersøge hendes optagelse af calicium og vitaminerne, selvom jeg absolut ikke kan tro på at der er noget at finde. Så ville hun få mangelsygdomme, ha svage knogler, dårlige tænder osv. og det ville i ha observeret.

Jeg tror at hun genetisk ikke er programmeret til at blive større. Jeg har før hørt om dværgvækst hos katte, og det vil jeg umiddelbart tro mere på. Eller recessive gener som uventet spiller en rolle.
Jeg ville prøve at udforske i linjerne og høre alle du kan komme til om de har set noget af det før, evt. ved indavlsparringer.
Ved mennesker findes der også kromosomfejl, der kan give en meget lille vækst, måske det kan være det der spiller ind her?

Er der ikke kromosomfejl vil hun med meget stor sandsynlighed blive kønsmoden som en normal hunkat, men du skal nok overveje meget om det er en kat du har lyst til at bruge i avl. Specielt når du også har en ny race som Selkirk, hvor racen ikke er tjent med evt. recessive gener nu i er igang med at oprette typen for racen.

[quote=DK Sacala;87821]hejsa

Jamen som de andre siger så er hun godt nok en bette pige. Og rådene med at få kørt fuld blodpanel syntes jeg du skal tage imod samt en scanning af hjertet allerede nu. Håber det kan kaste lidt lys over årsagen til hun er så lille.

Men tænker på hvordan hun voksede de første 12 uger ? Det kan jo også spille ind. Hvad vejede hun da du fik hende hjem ?

MVH
Gitte[/quote]

jamen de beretninger jeg fik fra opdrætter de første 12 uger af hendes liv,tydede ikke på problemer vægtmæssigt,hun vejede 102 gram ved fødslen,så det jo en fin vægt,da jeg fik hende hjem vejede hun 1010 gram,så det virkede jo også normalt.Jeg var selv nede og hente hende og så de forhold opdrætteres katte levede under,og heller ikke der,kunne jeg finde nogen somhelst kritikpunkter,de katte hun havde,var fine i hulden og aktive og havde klare øjne og var meget sociale,og kom gående os imøde med løftede haler,huset de boede i var pænt og rent,ingen lugt af urin eller noget,og jeg så hele huset,jeg så den hytte med tilhørende løbegård hendes hanner gik i,og de var ligeledes meget sociale og ligeledes i fin stand,og jeg kunne sagtens få lov at røre og kæle dem.og hankatten jeg havde med hjem fra samme opdrætter,vokser fint og vejer cirka 3460 og er en måned ældre end hende her hunkatten.

[quote=Panthera;87867]Jeg har meget svært ved at tro det kan være hjertet eller lignende der er problemet for hende.

Hjertets funktion har ingen indflydelse på knoglernes vækst, og er hun i fin huld, er det jo åbenlyst væksten der på en eller anden måde ikke fungerer. Var hun skravlet ville jeg i langt højere grad mistæmke hjertet.

Det samme vil jeg sige med infektionssygdomme, inkl. FIV og Felv. De ville ikke styre knoglernes vækst, men gøre at hun var skravlet og i dårlig stand.

Var det tarmsystemet der ikke fungerede er det ikke sandsynligt at det er optagelse af føden der er noget problem heller. Men man kan dog undersøge hendes optagelse af calicium og vitaminerne, selvom jeg absolut ikke kan tro på at der er noget at finde. Så ville hun få mangelsygdomme, ha svage knogler, dårlige tænder osv. og det ville i ha observeret.

Jeg tror at hun genetisk ikke er programmeret til at blive større. Jeg har før hørt om dværgvækst hos katte, og det vil jeg umiddelbart tro mere på. Eller recessive gener som uventet spiller en rolle.
Jeg ville prøve at udforske i linjerne og høre alle du kan komme til om de har set noget af det før, evt. ved indavlsparringer.
Ved mennesker findes der også kromosomfejl, der kan give en meget lille vækst, måske det kan være det der spiller ind her?

Er der ikke kromosomfejl vil hun med meget stor sandsynlighed blive kønsmoden som en normal hunkat, men du skal nok overveje meget om det er en kat du har lyst til at bruge i avl. Specielt når du også har en ny race som Selkirk, hvor racen ikke er tjent med evt. recessive gener nu i er igang med at oprette typen for racen.[/quote]

lyder meget sandsynligt,det du siger her.er spændt på at høre hvad dyrlægen siger,tak for dit indlæg:):slight_smile:

[quote=Panthera;87867]Jeg har meget svært ved at tro det kan være hjertet eller lignende der er problemet for hende.

Er der ikke kromosomfejl vil hun med meget stor sandsynlighed blive kønsmoden som en normal hunkat, men du skal nok overveje meget om det er en kat du har lyst til at bruge i avl. Specielt når du også har en ny race som Selkirk, hvor racen ikke er tjent med evt. recessive gener nu i er igang med at oprette typen for racen.[/quote]

Nu ved jeg så ikke hvor mange “hjertekatte” du har set, men jeg har da desværre været igennem et par stykker i tidens løb. De behøves absolut ikke at se skravlede ud, de vokser bare ikke i samme grad som en kat med et normalt hjerte. Oftest kan man kun høre en lille mislyd når katten har drønet rundt og hjertet slår i en høj frekvens. Og desværre først når katten bliver lidt ældre, så ofte opdager dyrlægen det ikke ved de første tjek.
Marina

Nu synes jeg så ikke en vægt på omkring et kilo er hvad en britekilling burde veje, slet ikke med en fødselsvægt så fin. Jeg regner med du har hentet dem hvor de mindst var 13 uger? Der burde hendes vægt efter min mening og erfaring mindst være 1500gr og helst omkring 17-1800gr.

Marina

[quote=Marina;87913]Nu ved jeg så ikke hvor mange “hjertekatte” du har set, men jeg har da desværre været igennem et par stykker i tidens løb. De behøves absolut ikke at se skravlede ud, de vokser bare ikke i samme grad som en kat med et normalt hjerte. Oftest kan man kun høre en lille mislyd når katten har drønet rundt og hjertet slår i en høj frekvens. Og desværre først når katten bliver lidt ældre, så ofte opdager dyrlægen det ikke ved de første tjek.
Marina[/quote]

Jeg har nok ikke haft så mange hjertekatte i hænderne som du har, selvom jeg da efterhånden også har haft min portion. I hvert fald flere end jeg ønsker mig.

Og nej, det er absolut ikke sikkert at hjertekatte er skravlede, men jeg ville forvente at skravlethed var et symptom der kom før manglende vækst. Studier viser i hvert fald at det er det typiske sygdomsforløb hos hjertesyge børn.
Derfor tror jeg mere på andre ting, selvom jeg absolut ikke udelukker at det kan være hjertet.

Desuden vil jeg mene at man ikke på nogen måde kan diagstonisere hjertesygdomme ved at lytte på katten. Mange hjertefejl giver ikke engang en lille mislyd. Der skal en scanning til for at få et overblik over hjertet og dets funktion.

[quote=Marina;87914]Nu synes jeg så ikke en vægt på omkring et kilo er hvad en britekilling burde veje, slet ikke med en fødselsvægt så fin. Jeg regner med du har hentet dem hvor de mindst var 13 uger? Der burde hendes vægt efter min mening og erfaring mindst være 1500gr og helst omkring 17-1800gr.

Marina[/quote]

ja de var cirka 14 uger da jeg hentede dem,og de lå i samme transportkasse ,helt roligt på turen hjem,vi gjorde stop flere gange og sørgede for de fik vand og mad, for at de ikke skulle stresses mere end højst nødvendigt,og de blev “isoleret” i mit soveværelse da de kom hjem.ja og så har jeg bare nusset dem siden:)og drengen han vokser fint,men det gør hun altså bare ikke,kan man scanne for hcm nu selvom hun kun er 7 mdr og få et brugbart resultat???

Du kan sagtens scanne en 7 måneders killing for hcm. Du får ikke et resultat du kan bruge ift. når hun skal parres, men du får et billede af hendes hjerte på nuværende tidspunkt. Og er det HCM kan det sagtens diagstoniceres.
Og husk, der er mange andre hjertesygdomme end HCM, som du også kan få vished om ved en scanning.

[quote=Panthera;87917]Du kan sagtens scanne en 7 måneders killing for hcm. Du får ikke et resultat du kan bruge ift. når hun skal parres, men du får et billede af hendes hjerte på nuværende tidspunkt. Og er det HCM kan det sagtens diagstoniceres.
Og husk, der er mange andre hjertesygdomme end HCM, som du også kan få vished om ved en scanning.[/quote]

ja lyder som om,det er det mest fornuftige at gøre,og så ber jeg ham samtidig tage en blodprofil på hende,og jeg får ham til at checke drengen samtidig,så jeg på den sikre side,selvom han er fin,men det skal jo gøres under alle omstændigheder,så må jeg drøfte situationen med ham.tak skal i have for rådene:):slight_smile:

Hej
Det synes jeg også lyder som en god plan.

Med hensyn til vægten på killinger så er min mand noget talgal og elsker at samle data sammen, som han kan lave statistik på. Hvis du er interesseret i et regneark der beskriver de gennemsnitlige vægte i forskellige aldre for british shorthair, kan du sagtens få en kopi.

Hvis du har vægtskemaer på dine tidligere kuld (og voksne) vil Dennis også blive overordentlig glad, hvis han må få en kopi af disse, så de kan indgå i det ovennævnte regneark. Jo mere data, jo mere præcis og pålidelig er det jo :slight_smile:

Har du i øvrigt været i kontakt med opdrætteren vedrørende din killing. På din beskrivelse lyder det jo til at være et “ordentligt” sted, så hvis der viser sig at være noget galt med killingen, tager de forhåbentlig ansvar for det.

Held og lykke med missen
Mange hilsner
Mariann

Det lyder ikke normalt for en britekilling, synes jeg. En abykilling vejer typisk 1200-1500 gr, når den flytter hjemmefra og den er jo noget anderledes af bygning.

Ja, hvad siger opdrætteren :?
Jeg synes det er ret væsentligt, hvordan resten af kuldet udvikler sig. Har der evt. været problemer med killingerne under opvæksten, så de har været sat lidt tilbage :?

Jeg har i øvrigt engang opdrættet en killing med dværgvækst - på min var det meget “nemt” at se (da først jeg fik det forklaret), idet de har stor krop, med korte ben, små ører og kort hale. Ved ikke om det er så nemt at se på en brite, eftersom den jo næsten skal have disse ting i forvejen :slight_smile:

Jeg synes allerede ved 12 ugers alderen at hun lyder lille, hun skulle jo gerne have vejet omkring 1200 gr. eller over, vel?

KH

Sofie

[quote=dK Gugs;87941]Hej
Det synes jeg også lyder som en god plan.

Med hensyn til vægten på killinger så er min mand noget talgal og elsker at samle data sammen, som han kan lave statistik på. Hvis du er interesseret i et regneark der beskriver de gennemsnitlige vægte i forskellige aldre for british shorthair, kan du sagtens få en kopi.

Hvis du har vægtskemaer på dine tidligere kuld (og voksne) vil Dennis også blive overordentlig glad, hvis han må få en kopi af disse, så de kan indgå i det ovennævnte regneark. Jo mere data, jo mere præcis og pålidelig er det jo :slight_smile:

Har du i øvrigt været i kontakt med opdrætteren vedrørende din killing. På din beskrivelse lyder det jo til at være et “ordentligt” sted, så hvis der viser sig at være noget galt med killingen, tager de forhåbentlig ansvar for det.

Held og lykke med missen
Mange hilsner
Mariann[/quote]

tak skal du have:)jeg vil meget gerne tage imod dit tilbud om et regneark,det kune være et rigtigt godt redskab,at bruge,jeg har plejer at skrive ned på et stykke papir når jeg har smålinger,fra fødsel til de flytter hjemmefra hvad de vejer,men har ikke selv gemt dem det burde jeg have gjort,men mine killinger plejer at ligge rent vægtmæssigt ved fødsel fr omkring det laveste jeg har haft på 96 gram til det højeste jeg har haft på 120 gram(det var en basse),og når de forlader mig ligger de typisk på 1200 til 1400 gram og er 16 uger gamle,fuldt vacineret og neutraliseret,som kælekatte.
med hensyn til opdrætteren,så skal jeg have skrevet til hende,hun er bare så sød og jeg nænner næsten ikke at skrive til hende,at der måske er noget ivejen med katten,men det er noget pjat ved jeg godt,skal jo have det gjort,jeg kan jo ikke bruge hende hvi hun viser sig ikke at være som hun skal værre,tror bare jeg har lukket øjnenen lidt,og tænkt nej,det sku bare dig der overreagerer,men det gør jeg ikke kan jeg se på jeres svar,og et eller andet sted ,har jeg jo godt kune se,hun ikke udvikler sig,har jo før haft killinger i den alder.og de er/var jo meget større,undskyld min lange smørre:)

[quote=Vivi_Fletcher;87944]Det lyder ikke normalt for en britekilling, synes jeg. En abykilling vejer typisk 1200-1500 gr, når den flytter hjemmefra og den er jo noget anderledes af bygning.

Ja, hvad siger opdrætteren :?
Jeg synes det er ret væsentligt, hvordan resten af kuldet udvikler sig. Har der evt. været problemer med killingerne under opvæksten, så de har været sat lidt tilbage :?

Jeg har i øvrigt engang opdrættet en killing med dværgvækst - på min var det meget “nemt” at se (da først jeg fik det forklaret), idet de har stor krop, med korte ben, små ører og kort hale. Ved ikke om det er så nemt at se på en brite, eftersom den jo næsten skal have disse ting i forvejen :)[/quote]

med hensyn til opdrætter,så har jeg ikke hørt hende nævne,heller ikke da jeg var der,prolemer af de type her,og de katte jeg oplevede der,var normal brittestørelse,ikke kæmper men heller ikke så katte,for jeg ville nemlig gerne have oget nere krop og hoved på “mine” britter,og det kunne hendes linjer nemlig bringe mig,iform af korte ører,kompakte kroppe og nogle super gode aftegninger,og dernæst noget godt temprament jeg gider nemlig ikke have hysteriske britter ind,dem har jeg haft,og alt det kunne hun give mig,og det var også det jeg fysisk så og oplevede i hendes hjem.
joe hende her er ivhertfald ikke stor

[quote=Sofie P.;87956]Jeg synes allerede ved 12 ugers alderen at hun lyder lille, hun skulle jo gerne have vejet omkring 1200 gr. eller over, vel?

KH

Sofie[/quote]

jae der er mange meninger omkring lige netop vægten på britter,nogle siger aj det normalt nok,og andre siger naa det lige i underkanten,men min erfaring er at killingevægten ligger sig meget op af hvor store forældre dyrenen er,og kuld størrelse etc(ret mig hvis jeg er på gal vej)

Jeg ville altså, som opdrætter, være rigtig ked af, hvis jeg skulle høre om sådanne problemer ad omveje. Og eftersom dette er et åbent forum, kan det hurtigt være ude …
Se at få skrevet til opdrætter ASAP - h*n er der jo netop for at hjælpe og vejlede dig om den killing du har købt!