Valg af race til lejlighed

Kære Kattegale,
Jeg er en pige på 25, som gennem hele livet (mens jeg har boet hjemme ved mooooaaaar) har haft almindelige huskatte og gadekryds (hunde), som frit kunne løbe ude og inde som det passede dem.
Jeg er imidlertid flyttet til København, og skal til at flytte sammen med min kæreste i en endnu ukendt lejlighed. Vi har snakket om at få en kat når engang vi er flyttet og har fundet os til rette, og har diskuteret hvad vi ønsker os af en kat.
Da der ikke vil være en fast have tilknyttet, er det naturligvis vigtigt, at det er en race, som kunne tolerere ikke at kunne komme udenfor.
Jeg har aldrig haft behov for det med huskattene gennem min opvækst, men måske man kunne lære katten at gå i snor, så den trods alt kunne komme ud og snuse engang imellem?
Det skal helst være en rigtig puttegøj, en kælekat af dimensioner.
Den skal naturligvis aktiveres og leges med, men vi ville foretrække en kat som ikke er decideret bjergbestiger.
Vi har set på to racer, som vi synes er dels ualmindeligt smukke og har et dejligt temperament: Perser og Ragdoll.
Egentlig havde vi lagt os fast på Ragdoll, men da Perseren er omkring halv pris af en Ragdoll og har mange af de samme kvaliteter er det pt et dødt løb.
Hvad er erfaringerne med disse to racer? Er der andre, tilsvarende racer I kan anbefale?
Med risiko for at lyde lige så jysk som jeg er: Hvad får man for ekstra-prisen på en Ragdoll i forhold til en Perser? Og hvorfor er der overhovedet prisforskel? Er det udbud/efterspørgsel der gør sig gældende her, eller er det simpelt hen dyrere at avle Ragdolls?
//Osquary

Jeg aner ikke hvorfor en ragdoll er dyre end en perser, men jeg kan som perserejer anbefale perseren :høhø:

Er du ikke til pelsplejen kan du vælg en exo eller en Brite som i sind ligner perseren - altså min mening :slight_smile:

Ja, jeg tænker også en brite eller en perser/perser exotic :slight_smile:
Men jeg synes absolut ikke at I skal lade prisen afgøre det, husk på at det kan være jeres følgesvende de næste 15-20 år :slight_smile: Så vælg med hjertet på det punkt…

Men derudover så vil jeg anbefale jer at kontakte et par opdrættere og tage ud og besøge dem og opleve deres katte på hjemmebane. Helt uforpligtende, og gerne opdrættere der ikke har killinger pt. :slight_smile:

Mht prisen så er det nok en kombination af de faktorer i nævner :slight_smile:

Jeg var i øvrigt ikke klar over at ragdoll hørte til de rolige racer? Har I evt. også set på Hellig Birma der? :slight_smile:
¨
Mht at komme udenfor, så er det ikke et must for racekatte på samme måde som det typisk er for huskatte. Racekatte er i generationer blevet udvalgt på dem der havde det bedste temperament og bedst trives under de vilkår der blevet givet, og for de fleste racekattes vedkommende så går de ikke frit. Dog ofte i indhegnet have/løbegård :slight_smile:
Snor - njaeh, medmindre i er forberedt på at have en kat der måske vil ud mange gange om dagen, også når det ikke passer jer, så vil jeg lade være med at friste den med det. :slight_smile:

Jeg vil ikke kalde en Ragdoll en rolig kat, ikke dem jeg har mødt.
Selv har jeg 4 persere og 1 Hellig Birma i en lejlighed. Ballademageren her er absolut bimsen, han er allevegne :slight_smile:

Perseren kaldes jo ofte i folkemunde for sofapuder… men det er bestemt ikke alle der er det…de kan både lege og være sjove… og EXOTIC’EN er den korthårede udgave og den er bestemt ikke mindre livlig end den “ægte vare”…exotic har bare meget mindre pelspleje…
jeg kender ikke personligt ril ragdoll’en…men jeg har da kendskab til nogle birmaer der også ville kunne opfylde dine krav til en kat…
tag ud til forskellige opdrættere og se hvad du falder for

jeg er iøvrigt enig med Eva… lufteture i snor er NO GO (for alle parters skyld) en indekat der aldrig har kendt til udelivet ved ikke hvad den skal savne

Jeg har haft en Ragdoll i kort tid.
Hun var og er rolig nok (jeg besøger hende i det nye hjem, ny ejer og jeg blev venner).
Men hun “snakker” en del, med en høj, klar mjav-stemme. Det er vist ret almindeligt for Ragdolls, så da skal man gøre sig klart, om det er hyggeligt, eller om man helst vil have ro og fred.

Bimser er ret livlige, og er vældig glade for vilde lege i indhegnet have, klatre i frugttræer m.m.

Perser, Exotic, Brite, vil jeg også råde til. Har I tænkt over, om I vil have en killing eller to, eller om I foretrækker at tage en voksen kat til jer?

Ved en voksen kat er temperamentet færdigdannet, og man ved derfor, hvilken type kat, man får.
Samtidig gør man en god gerning ved at tage en omplaceringskat til sig :slight_smile:

Det er også min erfaring, at det er et skråplan at tage katte med ud i snor. De begynder at kræve det og det kan blive meget besværligt.
En kat der flytter ind i en lejlighed vil ikke savne at komme ud hvis den leges med og kæles med og har f.eks. klatretræer at bevæge sig rundt i.

Sålænge man ikke anskaffer sig en kat der har gået frit ude kan jeg ikke forestille mig at enhver kat ikke kan leve i lejlighed. Også huskatte. Der er masser af huskatte der bor i lejlighed og trives med det. Det er en overtro at huskatte ikke kan trives inde. Når blot de ikke har fået lov til at gå frit så er der normalt ingen problemet ( og faktisk kan en del katte der har gået frit ude også flytte ind og bo i lejlighed og trives med det - det afhænger af katten).

Det vigtigste mener jeg er, at I finder den race/kat der passer bedst til jer i personlighed og pelspleje og som I godt kan lide udseendet af.

Held og lykke med det,

Teresa

Vi har bare ladet os fortælle, at Ragdoll har et roligt temperament, og ikke egner sig som udekat?! Katteforum.dk skriver bl.a.: “De er kærlige, fredsommelige og afslappede rolige katte.” og senere: “Sød og føjelig, Ragdolls er ikke “Fighter” katte. Af denne grund er Ragdolls en uomtvistelig indendørs kat.” og det er det der går igen de fleste steder… At de så ydermere beskrives som hundeagtige da de skulle have en tendens til at følge sine menneskeslaver som en skygge, gør den bare endnu mere attraktiv i vores øjne. :ok:
Det er såmænd ikke prisen alene der betyder noget for os, og vi skal bestemt have en kat med tavle, ligesom vi har planer om at skulle have en mops med tavle en dag, hvis vi får en bolig der tillader dette. Vi tænkte bare, at hvis disse katte har lignende egenskaber/temperamenter, så var prisen blot endnu en faktor at tage med i betragtning (og så er jeg jo opvokset på landet i det mørke Jylland, hvor katte som regel enten er hittegods eller reddet fra aflivning fra bekendte, derfor min forundren over hvor stor prisforskel der kan mellem racer, jeg mener udgifterne til tavler, mad, grus, vacciner, sundhedstjek, loppe- og ormekure osv er vel nogenlunde de samme?!). :confused: Men vores holdning er, at vi hellere giver mere for vores kælebasser, hvis det betyder at vi får en basse der passer til os, som har haft en god opvækst og som er sund og rask, jeg har bare ikke forstået forskellen fra race til race, hvis der ikke er betragteligt større arbejde i at opdrætte den ene frem for den anden. :ups:

Forøvrigt en god idé at tage ud til opdrættere der ikke har killinger, da jeg ellers nok vil have en tendens til at forelske mig i den første lille pelsklump jeg fik mellem hænderne :ups:

Altså pelspleje vil ikke være det store problem for mig, hvis katten er ordentligt vænnet til det fra killing er det som regel en hyggestund for begge parter.

Jeg havde bare tanken med snoren fordi jeg tænkte at katten måske kunne vænnes til - ligesom hunde - at komme ud og gå et par gange dagligt. Men kan godt høre, at det ikke er en god idé og det er også fint nok, vi vil jo ikke gøre den en bjørnetjeneste.

Mht. snaksagelighed kommer det nok meget an på graden, da jeg mest er vant til, at katte “snakker” når de vil opnå noget og ikke så meget ellers. Min kæreste havde engang en siameser som snakkede meget, og det var for meget, har han fortalt - er det i siameser-grad en ragdoll snakker?

[quote=MiSi;529368]Perser, Exotic, Brite, vil jeg også råde til. Har I tænkt over, om I vil have en killing eller to, eller om I foretrækker at tage en voksen kat til jer?

Ved en voksen kat er temperamentet færdigdannet, og man ved derfor, hvilken type kat, man får.
Samtidig gør man en god gerning ved at tage en omplaceringskat til sig :)[/quote]

Vi havde nok mest forestillet os en killing, men vi har da også snakket om at adoptere en voksen hvis det skulle være. Og ja, man får en “færdig” kat, men dermed får man jo også eventuelle dårlige vaner som efterfølgende kan være svære at ændre på alt efter kattens alder og personlighed. Vi er åbne for meget, vi higer bare begge efter et kæledyr - når altså vi er flyttet og har fundet os til rette.

Nu kender jeg ikke nogen med Ragdoll men de persere jeg kender funger allesammen fint som indekatte og de er kælne og forholdsvis rolig. Alså der skal jo være lidt fut i dem :smiley:

Ud over det så vil jeg da lige sig at huskatte også sagtens kan være fantastiske indekatte. Jeg har selv en og det fungere fint :slight_smile:

Jeg kunne forestille mig, at prisen er højere på en ragdoll pga. færre opdrættere, men det skal jeg ikke gøre mig klog på.

Jeg har fem huskatte, de tre af dem er fritløbere, da de har været det fra små. Mine to andre er indekatte, og det har jeg ingen problemer med.

Jeg har 3 ragdolls :slight_smile:
Det er en skøn race, men nu er det jo op til en selv at afgøre hvad “rolig” er, for mine er ikke rolige når de styrter efter hinanden i lejligheden og springer rundt og vælter ting, kravler op ad emhætten for at kommer ovenpå højskabet, op på hylder og skubbe diverse ting ned osv. i hvertfald ikke efter min mening :stuck_out_tongue: Men det er heldigvis ikke hele dagen de gør det.
2 af mine har ingen pelspleje, de bliver bare for fornøjelsens skyld redt igennem et par gange om dagen, Waldo har tilgengæld en lidt længere pels, der godt kan have tendens til at knudre på lårene og under armene, udover det er der ingen problemer.
Jeg har dem med ud i snor engang imellem, men det er sjældent da jeg ikke ønsker de skal savne det når de er inde. De er allesammen lidt nogle bangebukse når de kommer ud… for i starten er det jo meget sjovt og spændende, men hvis nu der kommer en lille fremmed lyd er de meget hurtigere til at skrige indtil jeg samler dem op :tihi:
Man kan heller ikke gå på toilettet eller i bad alene, og hvis man prøver sidder alle 3 på den anden side af døren og skriger fordi de vil være med.
De er virkelig sociale, og mine 3 sove sammen med mig og min kæreste hver eneste nat, de går med i seng, og står op når vi gør.
Mine snakker ikke rigtig, kun hvis de er utilfredse med noget, tigger eller føler sig efterladte.

Jeg ved slet ikke hvor meget jeg har fået med, men ellers må du spørge :smiley: Og så husk, besøg flere forskellige opdrættere inden du beslutter dig hvorfra (uanset race). Jeg står selv i en dårlig situation fordi jeg valgte en forkert opdrætter :thumbdown:

Nu har jeg haft katte hele mit liv, og må indrømme at Ragdoll’en har taget mig med storm - jeg har en lille han på 17 uger (ok, lille og lille han vejer snart 3 kg). Men han er den mest sociale kat jeg til dato har haft og er simpelthen så god som dagen er lang.

Grunden til Ragdolls er dyre, er bla fordi racen er forholdsvis ny i Danmark og der er ikke så mange om budet - i Sverige er Ragdolls endnu mere populære, og en del billigere, og har virkelig vundet svenskernes hjerter, netop fordi det er den perfekte indekat - og familiekat. Den ELSKER specielt børn, og så er det en sjov kat, netop fordi den kan nogle sjove ting, som at gå rundt med sin bold i munden, løbe efter bolden når man kaster den og komme tilbage og aflevere den igen. Min Mor går med sin i snor, og han er ikke blevet udekat pga det. Han elsker sine ture, men elsker også at komme hjem til sofaen igen. Om han kommer ud 3 gange dagligt, tre gange om ugen, eller tre gange om måneden betyder ikke det fjerneste for ham.

Ingen af vores Ragdolls kradser i møblerne, om det bare er vores der er sådan eller om det er racen generelt ved jeg ikke, men det er absolut første kat jeg har haft, der ikke hvæsser kløer uhensigsmæssige steder, ligesom han heller ikke hænger i gardinerne og den slags som killinger normalt kan finde på. Vi kan også have vinduerne åbne, uden at skulle være bange for om katten hopper ned, de sidder bare og kigger og har ikke det der flugtinstinkt, som mange katte har hvis de ser sit snit til det. Det er en race der elsker sine mennesker, og bliver tæt ved sine mennesker.

Det gode ved Ragdolls er også, at de ikke har nogle kendte sygdomme, modsat Perseren som har en lang række sygdomme og besværligheder man skal sætte sig grundigt ind i (og finde en opdrætter der har absolut rene linjer) ellers kan man døje med en kat der får vejrtrækningsproblemer, tåreflåd, underbid, og du skal sikre dig at den er tjekket for PKD og finde en killing der ikke er overtypet ect. Der skal du i hvertfald have en vejleder med, eller en der er bekendt med racen, så i ikke får købt katten i sækken!!!
Persere er pragtfulde, HVIS man får en af ordenlig kvalitet. Ellers kan den hurtigt blive et besværligt bekendtskab.

Hellig Birma kender jeg ikke så godt, jeg har haft en da jeg var helt ung og lige var flyttet hjemme fra, men den kunne ikke gå som alenekat, så jeg havde den ikke ret lang tid, så jeg nåede ikke at stifte ordenligt bekendtskab med racen. Desværre.

Glemte lige at tilføje til ovenstående - altså min snakker også, men ikke MEGET og ikke hele dagen. Han snakker hvis man bevidst taler til ham, så svarer han (man er vel velopdragen!). Og så snakker han hvis han er sulten og mener madskålen har en bar plet i bunden han finder uacceptabel. Og hvis jeg lukker døren til soveværelset, så begynder han ren faktisk at græde højlydt - lyder præcis som en vrælende baby, men det stilner nu hurtigt af efterhånden, for han ved godt jeg ikke åbner døren. I starten græd han 5-7 minutter, nu græder han kun 1 minuts tid.
Og hvis jeg lister ind og lukker døren når han sover på sofaen, så græder han slet ikke.

Så hvor meget han skal snakke, styrer jeg selv. Snakker JEG, så snakker han også.
Bliver døren lukket foran hans næse, så vræler han. Så det kan man bare lade være med:tihi:
Nej, men jeg kan også høre han vræler når vi går ud, men inden jeg når postkassen, så er han holdt op igen. Så løber han ind i stuen og kigger ud af altandøren efter os, og så kan jeg godt se at hans mund går op og ned bag ruden:klapper:

Det skurrer lidt i mine ører, når jeg læser dine udtalelser om persere. Med de dygtige perseropdrættere som findes i dag, tror jeg absolut ikke at der er flere sygdomme/skavanker hos persere end de fleste andre racer. Og så vidt jeg ved, så forefindes der desværre osse både HCM og PKD samt tandproblemer hos Ragdolls. Med andre ord, så skal man osse med denne race, som næsten alle andre racer sørge for at finde en opdrætter som gør et stort arbejde for kun at opdrætte med sunde og sygdomsfrie linjer.

Jeg har en god bekendt som er den lykkelige ejer af en lækker lækker Ragdoll …Jeg synes det er en smuk og skøn race, som minder rigtig meget om mine briter i væremåde - Bortset fra at mine briter ‘heldigvis’ ikke er så snakkende :-). En race som jeg sagtens kunne falde for, hvis jeg gad pelspleje, hvilke jeg ikke gør, så jeg holder mig til briter nu og i fremtiden :slight_smile:

[quote=Helene;529431]Det gode ved Ragdolls er også, at de ikke har nogle kendte sygdomme, modsat Perseren som har en lang række sygdomme og besværligheder man skal sætte sig grundigt ind i (og finde en opdrætter der har absolut rene linjer) ellers kan man døje med en kat der får vejrtrækningsproblemer, tåreflåd, underbid, og du skal sikre dig at den er tjekket for PKD og finde en killing der ikke er overtypet ect. Der skal du i hvertfald have en vejleder med, eller en der er bekendt med racen, så i ikke får købt katten i sækken!!!
Persere er pragtfulde, HVIS man får en af ordenlig kvalitet. Ellers kan den hurtigt blive et besværligt bekendtskab.[/quote]

Jeg er nu også ked af at læse disse udtalelser og høre at der - IGEN! - er en masse fordomme om persere og at de skulle være mere sygelige end andre racer. Det passer simpelthen ikke! Og det er vist utopi at forestille sig at Ragdoll, eller nogen som helst anden race skulle være fuldkommen sygdomsfri. Som Alice også påpeger, så er der skam også både HCM og PKD at spore i Ragdolls, samt flere andre sygdomme - som sagt, ligesom hos alle andre racer.

Til trådstarter: Jeg kan bestemt anbefale en perser eller exotic som en god indekat og lejlighedskat - det var et af de kriterier jeg selv havde da jeg valgte race og perseren er perfekt fordi den er så rolig. Men tag ikke fejl, persere er ikke sofapuder med øjne, de kan sagtens lave hyggelige narrestreger og være rigtig underholdende og “kattede” - men de hænger ikke i gardinerne eller løber på væggene :slight_smile: Og i modsætning til hvad mange tror, så er de lige så sunde som andre racekatte, naturligvis når du køber fra en seriøs opdrætter - og når du selv skriver at I vil have en kat med stamtavle er jeg slet ikke bekymret - for der er rigtig mange dygtige opdrættere som gør et stort arbejde for at vi nu og i fremtiden kan nyde den dejlige kat perseren er.

Vi har Hellig Birma i Lejlighed og det fungerer ubeklageligt.
Dog skal du ikke regne med det er en rolig race :uha: Tvært imod. Jeg har en hunkat på godt 8 mdr som minder meget om en mellemting af en racerbil, en radiobil og en aby :høhø:

Hun eeeeeelsker at lege, hun eeeeeelsker at sidde på min skulder. Jeg kan faktisk ikke sætte mig foran min pc FØR hun kommer løbende og springer op på min skulder. Hun eeelsker at få nusset mave. Hun smider sig ned på gulvet foran en, og ligger sig med mavsen lige
op i vejret og forlanger mavenusseri…Såå sødt :wehuu:
Hun er fræk som en slagterhund, men er også stadig meget killinget:pote: har bla nuppet mit rugbrød engang og min datters ostehaps:tihi:

Hun er super dygtig til at apporter bolde og legemus. Det så hyggeligt og sjovt.

Hun snakker en del men det er ikke ret højt og gennemtrængende. Faktisk ret nuser:ups:

Der er relativt lidt pelspleje med hende og bad er ikke nødvendigt med mindre man vil udstille.

Så jo jeg anbefaler klart en birma :wehuu:
Hun er forøvrigt fra Susanne W herinde og Camilla Chicabee har hendes far, så de to opdrættere kan jeg klart anbefale:)

Glemte lige at Nytårsaften sad hun i vinduet og så på fyrværkeri sammen med os andre. Ikke på et eneste tidspunkt blev hun bange. Tvært i mod:høhø:

Jeg har solgt adskillige Norske skovkatte som indekatte og det har aldrig givet problemer. Alle mine solgte illinger er beskrevt som super kælne sofahjørne misser af ny ejer.
Det handler mere om temperament hos den enkelte kat end om race.

Langt de fleste racekatte er opdrættet i stuen i generationer og er derfor perfekte indendørskatte.

Men bortset fra det, så vær opmærksomme på, om I må have kat i jeres Køwenhavnerlejlighed. Det er der rigtig mange steder, man ikke må, selv i andel og ejer kan der være problemer med det.
Og hvis I kun skal have een, bør I kigge jer omkring efter en voksen kat, der egner sig til dette. Det er synd at adskille en 12-16 ugers killing fra dens familie og så lade den flytte alene. Det vil mange opdrættere også modsætte sig.