Vandfontæne

Hej alle,
Er der nogen der kan hjælpe mig her?

[ul]
[li]Hvor ofte skifter i vand i jeres vandfontæne?[/li][li]Har hørt at man skal afkalke den - Hvordan gør i? Og hvor tit?[/li][li]Hvor tit skifter i filteret?[/li][/ul]

Håber der er nogen der vil svare :slight_smile:

[quote=Rikke Lillevang;527918]Hej alle,

[ul]
[li]Hvor ofte skifter i vand i jeres vandfontæne?[/li][li]Har hørt at man skal afkalke den - Hvordan gør i? Og hvor tit?[/li][li]Hvor tit skifter i filteret?[/li][/ul]
Håber der er nogen der vil svare :)[/quote]

Jeg lytter lige med her, da jeg også overvejer om jeg skal investerer i sådan en.

Det sys jeg du skal gøre - De er super :slight_smile:

[quote=Rikke Lillevang;527918]Hej alle,

Hvor ofte skifter i vand i jeres vandfontæne?
Jeg skyller fontænen i rent vand og skifter vandet 1 gang i døgnet.

Har hørt at man skal afkalke den - Hvordan gør i? Og hvor tit?
En gang om ugen hælder jeg et afkalkningsmiddel på fontænen sammen med noget rent vand og tænder for maskinen og lader denne køre hermed 1 times tid. Herefter skiller jeg motorenheden ad og skrubber de enkelte dele med en børste, inden jeg samler motorenheden igen og fylder vasken med noget rent vand og tænder for enheden, så den kan stå og køre med rent vand igennem sig, imedens keramikfontænen bliver vasket i min opvaskemaskine.
Inden fontænen vaskes i opvaskemaskinen, har jeg skyllet denne grundigt med rent vand.
Når opvaskemaskinen er færdig, samler jeg det hele og så er fontænen klar til en ny uge.

Hvor tit skifter i filteret?

Jeg har valgt at købe en uden filter, så jeg ikke skal have efterfølgende udgifter til fontænen, ligesom jeg af hygiejniske årsager har valgt en model af keramik frem for plastik .

Du kan se modellen, Lucky Kitty, her

http://www.zooplus.de/ask?query=lucky+kitty&num=20

og jeg kan varmt anbefale den.
Begge mine piger drikker flittigt af fontænen.

Min er irriterende, netop pga filterskift og matriale. Men katten kan gå amok i den og drikker virkelig meget i løbet af dagen, hvilket også ses i kattebakken…

Jeg afkalker den ca hver 10-14 dag i alm lager-eddike, da det ikke er skadeligt for katten og er virkeligt effektivt. Bare et ordenligt skvæt eddike og vand, stå en lille times tid, skylles grundigt i flere hold vand, og så er den klar igen…

Jeg renser/skifter filter ved samme lejlighed.

Må have købt en uden filter ved næste bestilling.

[quote=Helene;527938]Min er irriterende, netop pga filterskift og matriale. Men katten kan gå amok i den og drikker virkelig meget i løbet af dagen, hvilket også ses i kattebakken…

Jeg afkalker den ca hver 10-14 dag i alm lager-eddike, da det ikke er skadeligt for katten og er virkeligt effektivt. Bare et ordenligt skvæt eddike og vand, stå en lille times tid, skylles grundigt i flere hold vand, og så er den klar igen…

Må have købt en uden filter ved næste bestilling.[/quote]
Hvordan renser du filteret? Lader du det bare sidde i imens rensevandet kører igennem? Hvornår ved man at man skal skifte det?

Jeg bruger også eddike til at afkalke min med og filtret bliver skoldet grundigt i kogende vand.
Fontænen bliver gjort grundigt rent en gang om ugen og filtret bliver skiftet hver fjerde uge og ellers skoldet under hver rengøring.
Knus Elin

[quote=Helene;527938]Min er irriterende, netop pga filterskift og matriale. Men katten kan gå amok i den og drikker virkelig meget i løbet af dagen, hvilket også ses i kattebakken…

Må have købt en uden filter ved næste bestilling.[/quote]

Hvor tit skifter du vandet ??
Hver dag eller??

Jamen jeg skifter vandet hver 1-2 dage, og filteret skifter jeg fast hver 4 uge. For overskulighedens skyld skifter jeg hver d 1 i måneden.

Når jeg afkalker vandfontænen tager jeg filteret ud og lægger det i eddike-vand blandingen (i fontænen), og så skyller jeg det grundigt efterfølgende og sætter det tilbage igen. Engang imellem kan jeg godt vurderer at filteret kan klare 14 dage mere, men det er mere hvis jeg ikke lige har filter på lager:tihi:

Enig med Jane K, vandet bør skiftes dagligt. Grunden til at der er filter i plastikfontænerne, er pga. disse fontænernes materiale og udformning, der giver større grobund for bakterier. Så derfor ville jeg uanset filter eller ej, skifte vand og skylle fontænen dagligt. Og afkalke når det kan høres, at den har behov (også ca. ugentligt her).

Hvorfor skulle der være større grobund for bakterier pga. materialet?

Jeg kan godt forstå, at udformningen på f.eks. Drinkwell’en gør, at man skal
være påpasselig med rengøring i “krogene”.

Jeg skifter vand dagligt, men afkalker kun hver ca. sjette uge, samtidig med
at det aktive kulfilter skiftes.

http://www.petdreams.dk/fresh-flow-drikkeautomat-til-katte-og-hunde-1-5-l.html
Jeg har denne her… Hvilke har i?

Jeg har lige beskrevet vores her [ame=“http://www.kattegale.dk/forum/showthread.php?p=528004#post528004”]Vandpjaskeri[/ame]

Det er ligesom med plastik-madskåle, der også frarådes pga. risiko for acne. Plastikken har ikke en fuldstændig perfekt, glat overflade og kan ikke holdes fuldstændig ren.
Det er der så puttet et kulfilter i for at veje op på, og det er da også fint :slight_smile: Men jeg påpeger bare, at kulfilteret ikke kan bruges som undskyldning for ikke at skifte vandet dagligt. Kulfilteret er der for at opveje ulemperne ved plastikken mod f.eks. en fontæne af keramik.

Jeg har denne til mine, inkl. beholderen bag på:

Jeg afkalker den vel en gang om måneden.

Jeg kan ikke nå at skifte vandet, da det bliver drukket for hurtigt (vi har 7 katte og 1 hund der deler) men jeg skyller den af hver eller hver anden dag, da der ellers sætter sig hår nede ved indsugningen og kattene kan også tabe et stykke tørfodder ned i den som så går i opløsning og det kan jeg ikke forestille mig er lækkert at drikke af.

Tilføjelse: Vores er uden låget på toppen, det har vi taget af fordi det ikke får lov til at sidde mere end 5 minutter. Så har Max nemlig været og vippe det af, og det ender som regel nede i selve skålen :venter:

[quote=DK Thomani;528063]
Tilføjelse: Vores er uden låget på toppen, det har vi taget af fordi det ikke får lov til at sidde mere end 5 minutter. Så har Max nemlig været og vippe det af, og det ender som regel nede i selve skålen :venter:[/quote]

Jeg kan da også lige tilføje, at Balut ganske ofte piller låget af Drinkwell’en,
så han kan tage kulfilteret op og se nærmere på det :tihi:

[quote=Charlotte Oeh.;528090]Jeg kan da også lige tilføje, at Balut ganske ofte piller låget af Drinkwell’en,
så han kan tage kulfilteret op og se nærmere på det :tihi:[/quote]
Hihi tossede mislinger i har :tihi::hjerte:

Jamen så kan jeg jo følge med herinde og se hvilke modeller I har :slight_smile:
Jeg havde ellers lavet en tråd selv, hvor jeg spurgte til, hvilke modeller I har og hvilke I kan anbefale :slight_smile:

[quote=•~ Rikke ~•;528281]Jamen så kan jeg jo følge med herinde og se hvilke modeller I har :slight_smile:
Jeg havde ellers lavet en tråd selv, hvor jeg spurgte til, hvilke modeller I har og hvilke I kan anbefale :)[/quote]
Rikke, her er et billed af Wullis. Jeg sys den er super god, men jeg har selvfølgelig heller ikke prøvet andre da jeg lige har købt den næsten :tihi:

[quote=Rikke Lillevang;528313]Rikke, her er et billed af Wullis. Jeg sys den er super god, men jeg har selvfølgelig heller ikke prøvet andre da jeg lige har købt den næsten :tihi:[/quote]´

Den havde jeg også overvejet :slight_smile:
Men i den tråd jeg har lavet, er der flere, der banlyser den, da den er svær at rengøre, og der er filter i den :frowning: