Varme ører og opkast?

:S :S :S

Nabo’s kat er syg - han er ca. 14-15 år gammel.

Han har MEGET varme ører og har kastet grønt galde op 2-3 gange i nat.

:S :S :S

Han er sløv og apatisk - er det dyrlægen NU ???

Eller skal nabo se tiden an et døgns tid ???

HJÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆLP !!!

Prøvede at give ham lidt kattegræs, som han elsker og det reagerede han pænt på - og spiser nu lidt af det.

:s:S:S

En sløv og apatisk kat bør altid tilses af dyrlæge ASAP!

Hvis din nabo er bekymret og synes hans gamle kat er apatisk og anderledes end han plejer, så synes jeg han skal ringe til sin dyrlæge.

:tak: :tak:

tusind tak for jeres svar.

Har lige været derinde - jeg kender ham lisså godt, som jeg kender Silke…

Hans ører er BRANDvarme ift Silke’s - han gider ikke at blive rørt ved, så går han - men han spinder alligevel det øjeblik man får lov at nusse ham ???

:? :?

Jeg tror nok, at nabo lige ser tiden an hen over dagen - er det forsvarligt ??

:?

Jeg ville nok tage den afsted med det samme og ikke se tiden an.

Den har kastet op i flere dage - dvs den har haft det skidt i flere dage og mht ørene så er det nok meget muligt at den har feber… (termometer kan jo afgøre det med sikkerhed :wink: )
At den spinder betyder ikke nødvendigvis noget godt - svært tilskadekommende katte pga. påkørsel eller lign. kan også sagtens spinde, beroligelse for dem selv

At katten spinder er ikke et sundhedstegn iflg min erfaring. Jeg har haft dødsyge katte som spandt lige indtil minuttet hvor døden indtraf.

[quote=Eva K;232723]Jeg ville nok tage den afsted med det samme og ikke se tiden an.

Den har kastet op i flere dage - dvs den har haft det skidt i flere dage og mht ørene så er det nok meget muligt at den har feber… (termometer kan jo afgøre det med sikkerhed :wink: )
At den spinder betyder ikke nødvendigvis noget godt - svært tilskadekommende katte pga. påkørsel eller lign. kan også sagtens spinde, beroligelse for dem selv[/quote]

:tak: :tak: :tak:

Tak for flere gode svar - jeg bringer dem strax videre…

Ingen af os har endnu stået med en syg kat med feber…

:kryds::kryds::kryds:

Therese - Jeg håber din nabo ringer til dyrlægen med det samme og kommer afsted hurtigst :slight_smile:

:inlove::inlove:

Det håber jeg faktisk også - men det er jo hendes afgørelse - Buster er gammel, og har været SVÆRT overvægtig i mange år - så jeg frygter at hans organer måske er ved at stå af… kan slet ikke klare tanken, jeg elsker den kat.

:ked::ked::ked:

Der kan være mange ting i vejen… Det kan jo også være noget der kan klares med en antibiotika-kur. Jo før hun kommer afsted, jo større sandsynlighed er det for at det kan behandles…

[QUOTE=Therese;232720]
Har lige været derinde - jeg kender ham lisså godt, som jeg kender Silke…

Hans ører er BRANDvarme ift Silke’s - han gider ikke at blive rørt ved, så går han - men han spinder alligevel det øjeblik man får lov at nusse ham ???[/QUOTE]

Han har sandsynligvis feber, der med stor sandsynlighed skyldes noget infektion eller lign. Det skal altså behandles.
Som med os andre, er det måske ikke en katastrofe at vente med behandling, men jeg tør love dig, at katten ikke har det godt ligenu - så hvorfor vente, hvis en pille kan gøre ham bedre?

Feber er ikke noget almindeligt symptom, hvis organerne står af :slight_smile:

:inlove: :inlove:

Tak for jeres gode svar… nabo har besluttet sig at se tiden an…

Så synes jeg du skal råde hende til at sørge for at katten får rigelig med vand. Det er meget vigtigt, og ja, det sammen er det faktisk med mad!!

Ellers er hun desværre endnu mere sikker på at få en syg kat.

Er der ingen der ved noget om det grønne kattten kaster op?

[QUOTE=Bamse;232834]Så synes jeg du skal råde hende til at sørge for at katten får rigelig med vand. Det er meget vigtigt, og ja, det sammen er det faktisk med mad!!

Ellers er hun desværre endnu mere sikker på at få en syg kat.

Er der ingen der ved noget om det grønne kattten kaster op?[/QUOTE]

Det ‘grønne’ er formodentlig galde …Typisk det sidste som kommer, når mavesækken har tømt sig.

En kat som har kastet så meget op, er i alvorlig fare for at dehydrere, og ved at vente kan omkostningerne til dyrlægen blive noget højere, end det vil blive ved at tage skavankerne i opløbet.

Når den kaster galde op, så har maven altså også været tom temmelig længe. Og er der ikke noget om, at katte - især overvægtige - ikke kan tåle ikke at spise i ret meget mere end 1 døgn?

Det er korrekt - det går ud over leveren - fedtlever.

:tak: :tak: :tak:

Tak for flere gode råd - I er bare alle tiders.

:ok: :ok:

Buster har spist og drukket, og ser ud til at have det bedre igen.

Mht dehydrering, så var han til dyrlæge sidste år fordi han kastede op/havde grøn og slimet afføring - der fik han Zoolac (staves) - og dyrlægen sagde faktisk, at det er yderst sjældent at en kat bliver dehydreret ???

Nu er jeg en anelse forvirret ??

:?

[QUOTE=Therese;232981] og dyrlægen sagde faktisk, at det er yderst sjældent at en kat bliver dehydreret ???
[/QUOTE]

Jeg ville føle mig noget utryg ved den dyrlæge :S

Jeg har kendskab til de første 50-100 katte (personligt og fra divs fora), der har været indlagt med dehydrering.

Jeg har selv haft en dehydreret misser - det er tydeligt og med samme symptomer som hos menneske mht. huden (når der er så alvorligt som hos ham)

:slight_smile: :slight_smile: :slight_smile:

Der kommer en update om Buster, lisså snart jeg har talt med nabo…