Varmeplade/pude til nyfødte

Vaskemaskinen er næsten ny, så der er garanti på den endnu :wink:

Hvedekernepuder kan man varme op og lægge hvor der er brug for dem…i fødekassen, i transportkassen eller hvor nu det er nødvendigt.
Jeg har lige syet en håndfuld jeg tager med til Brædstrup i week enden og de er latterlige billige 25-45 kr
Og de er med betræk med velcrolukning…for hygiejnens skyld.

Hvis du kommer Susanne, så kom og kig…en hvedekernepølsepude kan være en god ting at have…og de kan sys i alle størrelser, længder og afskygninger

[QUOTE=kamikaze;1004998]Hvedekernepuder kan man varme op og lægge hvor der er brug for dem…i fødekassen, i transportkassen eller hvor nu det er nødvendigt.
Jeg har lige syet en håndfuld jeg tager med til Brædstrup i week enden og de er latterlige billige 25-45 kr
Og de er med betræk med velcrolukning…for hygiejnens skyld.

Hvis du kommer Susanne, så kom og kig…en hvedekernepølsepude kan være en god ting at have…og de kan sys i alle størrelser, længder og afskygninger[/QUOTE]

Jeg har selv en “frø”, der kan varmes, men jeg synes bare ikke, at det har den ønskede effekt, og at killingerne holder varmen godt nok.

Iøvrigt går der længe, inden jeg kommer på udstilling igen. Jeg har jo ikke noget at udstille.

Jeg har ingen erfaring, men den jeg linkede til bruges af proff folk, så mon ikke det er den bedste til købet :slight_smile: Den må alt andet lige tilgode se dit mulige behov :slight_smile: og den koster under en plovmand :slight_smile:

Jeps jeg har gemt linket :slight_smile:

Da vi for ca 100 år siden havde vores sinleton brugte jeg vores almindelige, allerede på det tidspunkt urgamle varmepude. menUNDER bundenpå den papkasse som killingen lå i. Så hele kassen blev lunet lidt op. Men nu var vores j osse siatalere,morkatten her syntes det var sknt med en eksra varm hule :slight_smile:

Jeg må se, hvad jeg kan hitte ud af. Jeg kan se herinde, at det er mere brugt ved hundene, end det er ved kattene.

Vi slukker normalt vores pillebrændeovn, inden vi går i seng, da der ellers bliver for varmt i huset, men det betyder desværre også, at temperaturen i stuen falder en del i løbet af natten.

[QUOTE=DK Blackangel;1005177]Jeg må se, hvad jeg kan hitte ud af. Jeg kan se herinde, at det er mere brugt ved hundene, end det er ved kattene.

Vi slukker normalt vores pillebrændeovn, inden vi går i seng, da der ellers bliver for varmt i huset, men det betyder desværre også, at temperaturen i stuen falder en del i løbet af natten.[/QUOTE]

I naturen bliver der også koldere om natten… det er dyr gearet til :slight_smile: OG det er unægteligt stadig i et relativt tæt hus beregnet til mennesker og ikke en piv utæt lade, så det er ikke fra 20 til -5 vi taler om :slight_smile: måske fra 20 til 15 grader… Det overlever de fleste med en varmedunk :slight_smile:

Her er fodkoldt, da det trækker fra tilbygningen, som er pivutæt.

Og får jeg en singleton eller et kuld uden mormis, så vil jeg gerne have et valg :slight_smile:

Men hvis ikke killingen søgte mod varmen, så havde den vel ikke brug for det?

Den var kold :frowning:

Kan killinger self træffe det falg? (jeg spørger fordi jeg ikke aner det) Vi varmede hele fødekassen op for at være sikre på at Bøv fik varme når hans mor f. eks. var ude for at spise… *Men nu var Bøv afgjort ikke den klogeste killing… det første han lavede da han fik øjne var at “gå mod lyset” - han kravlede hen til åbningen i kassen… og skvattede på hovedet ud…

[QUOTE=DK Blackangel;1005184]Her er fodkoldt, da det trækker fra tilbygningen, som er pivutæt.

Og får jeg en singleton eller et kuld uden mormis, så vil jeg gerne have et valg :)[/QUOTE]

Jeg har altid killinger i et uopvarmet soveværelse om natten og vinduet på klem. Fødekassen står på en stol (for at undgå det fodkolde og træk) med håndklæde over så der kun er en smal sprække til moderen at hoppe ind og ud af. Mikro varmepude mellem madrasserne, som man iøvrigt kan lave af hvad man har lyst til. Den allerøverste i kassen er iøvrigt af boumulds skånemadras, den er beklædt med boumuldsflonel. Dem har jeg flere af så det er hurtigt at skifte uden at bøvle for meget med killingerne, skånemadras og betræk er gjort klar - bare at rulle halvdelen til den ene side, ned med det nye på den frie halvdel - flytte killingerne, væk med det gamle og rul det rene ud

Små killinger er ikke i stand til selv at søge varme - og heller ikke i stand til at søge væk fra varmen.

Derfor er det mindst lige så stort et problem at bruge varmetæpper m.v., da der hurtigt bliver for varmt og killingen dehydrerer.
Der var faktisk et ret godt indlæg om det på FDs diplomopdrætteruddannelse på modul 2 - det vil jeg anbefale jer at deltage på næste gang :slight_smile:

[QUOTE=Vivi_Fletcher;1005302]Små killinger er ikke i stand til selv at søge varme - og heller ikke i stand til at søge væk fra varmen.

Derfor er det mindst lige så stort et problem at bruge varmetæpper m.v., da der hurtigt bliver for varmt og killingen dehydrerer.
Der var faktisk et ret godt indlæg om det på FDs diplomopdrætteruddannelse på modul 2 - det vil jeg anbefale jer at deltage på næste gang :)[/QUOTE]

Virkelig? Nå, men moderen vil de søge hen til - og er der for vamt i den ene ende vælgen hun så den anden. Jeg har kun oplevet de alle ligger der hvor varmepuden er nedeunder

[QUOTE=Lis Dahlstrøm;1004942]Ellers virker de her engangs helt fantastisk

også hvis man skal ud i en kold bil med en f.eks. en kat der er opereret[/QUOTE]

Du har tydeligvis erfaring med disse poser og katte:ok: Hvordan bruger du dem rent praktisk til kattene:? Jeg kender slet ikke konceptet med disse poser…

Nu kan jeg ikke huske, hvor gamle de er når de selv kan søge væk, skal se om jeg kan finde notaterne frem.

Jeg har kun brugt varmepude en gang - og der flygtede morkatten

De virker på den måde at der skal ilt til før de aktiveres (platicposen udenom brydes) - indholdet er uskadeligt. Jeg bruger den i fødekassen mellem to madrasser - og der holder den varmen længe - op til 24 timer. Holder ikke lige så længe er den i fri luft. Guld værd i transportkassen til en kold bil - også ned under madrassen, pakker den gerne ind i et viskestykke. Den varmer langsomt op til max - og langsomt går det den anden vej. Kommer du til Køge om søndagen kan jeg tage en med. Jeg bestilte mange, delte med en anden opdrætter der altid bruger dem i fødekassen, prisen bliver væsentlig lavere ved større bestilling

[QUOTE=Vivi_Fletcher;1005302]Små killinger er ikke i stand til selv at søge varme - og heller ikke i stand til at søge væk fra varmen.

Derfor er det mindst lige så stort et problem at bruge varmetæpper m.v., da der hurtigt bliver for varmt og killingen dehydrerer.
Der var faktisk et ret godt indlæg om det på FDs diplomopdrætteruddannelse på modul 2 - det vil jeg anbefale jer at deltage på næste gang :)[/QUOTE]

Det fortjener altså lige en gentagelse for det er en vigtig information.
Jeg har hørt det samme, men kan simpelthen ikke huske på hvilket kursus det blev nævnt.
Killinger der ligger på varmetæpper kan blive varmet for hurtigt / for meget op og ricikere at dehydrere !
Hvis underlaget er plant, kan luften ikke cirkulere under killingerne. Dermed bliver en for stor del af killingerne varm … Derfor risikerer de at dehydrere.

Ud med elektriske varmetæpper og andre ting der giver direkte varme. Ind med naturlige materialer, der giver indirekte varme og tillader luften at cirkulere under killingerne. Dæk fødekassen med et tæppe og er der fodkoldt, så flyt fødekassen op.

Jeg har ikke fødekassen i soveværelset, da jeg foretrækker at have killingerne i nærheden af mig, og jeg har ikke noget, jeg kan stille fødekassen op på, så jeg vil gerne have et valg. Som i kan se længere oppe, så er den ene varmepude hhv. 27 eller 37 grader, og jeg kan næppe tro, at 27 grader er for varmt for killingerne, for så må de også dehydrere, når de ligger samlet i en klump eller ligger hos mormis :slight_smile: