Varmeplade/pude til nyfødte

Iøvrigt er fødekassen altid dækket af et tæppe her i huset både mht. træk, og mht. at mormis vil ligge mørkt :slight_smile:

Mine killinger har om vinteren ligget i et rum med kun 16 gr.s varme, men fødekassen er lukket kun med et indgangshul til mormis og låg, som kan åbnes. Kassen er på små hjul, så den er hævet lidt over gulvet og som bund i kassen har jeg et spejderunderlag. Oven på dette et glatliggende flonel-lagen, foldet nogle gange.

Temperaturen inde i kassen er meget højere end udenfor pga. varmen fra mormis og killingerne, så selvfølgelig skal låget ikke stå åbent i for lang tid ad gangen.

Helt små hittekillinger eller en single har haft en kasseret helulden trøje eller hue at putte sig i. Har aldrig brugt kunstig varme.

Tænker også på, under hvilke barske forhold mange vildkillinger fødes og alligevel vokser op som sunde, fine katte.

[QUOTE=Mega;1005375]
Tænker også på, under hvilke barske forhold mange vildkillinger fødes og alligevel vokser op som sunde, fine katte.[/QUOTE]

Ja, det er også min tanke - de har klaret sig i generationer ved at føde på et iskoldt høloft, så vores stuetemperaturer klarer de nok :slight_smile:

Jeg tror altså også man skal passe på med ikke at sygeliggøre killinger alt for meget. De er mere robuste end som så, og jeg tror det høre til sjældenhederne at det ligefrem er nødvendigt med direkte, kunstig opvarmning. Jeg har i hvert fald ikke brugt det til Isis’ killinger, og skulle jeg begynde at opdrætte igen, var det bestemt ikke noget jeg ville bruge overhovedet. Kom der en singleton, ville jeg gøre som Hanne Mega.

Jeg har bare i frisk erindring, hvor kolde sådan nogle små bliver, når der ingen mormis er. Som sagt er det langt fra sikkert, at jeg ville bruge varmen, men jeg vil gerne have et valg :slight_smile:

Jamen så har du jo allerede fundet din løsning :ok: og kan forberede dig (i fald du skulle få en singleton)

Det skulle nu ikke tage mig lang tid at finde noget at klodse en fødekasse op på, hvis det var nødvendigt. I den retning er jeg ret kreativ :slight_smile:
Jeg kunne finde på at bruge: bøger, en gammel dyne, et stykke skumgummi, små stykker træ eller hvad jeg nu lige havde, og som kunne give den ønskede effekt = få løftet fødekassen fra gulvet og samtidig give mulighed for cirkulation under den.

[QUOTE=Mega;1005375]Mine killinger har om vinteren ligget i et rum med kun 16 gr.s varme, men fødekassen er lukket kun med et indgangshul til mormis og låg, som kan åbnes. Kassen er på små hjul, så den er hævet lidt over gulvet og som bund i kassen har jeg et spejderunderlag. Oven på dette et glatliggende flonel-lagen, foldet nogle gange.

Temperaturen inde i kassen er meget højere end udenfor pga. varmen fra mormis og killingerne, så selvfølgelig skal låget ikke stå åbent i for lang tid ad gangen.

Helt små hittekillinger eller en single har haft en kasseret helulden trøje eller hue at putte sig i.
Rigtig gode idéer :slight_smile:
Har aldrig brugt kunstig varme.

Tænker også på, under hvilke barske forhold mange vildkillinger fødes og alligevel vokser op som sunde, fine katte.[/QUOTE]
Enig, men der kan man også tro at en eller flere killinger kan gå til - og det er dét man vil undgå med en singleton.

Hø eller halm er jo også fantastiske varmekilder. Killingen kan putte i det, og samtidig giver det mulighed for at luften kan cirkulere.
Tænker man lidt kreativt, og holder sig for øje at luften skal kunne cirkulere, så er der masser af muligheder :thumbup:

[QUOTE=DK Lindvig;1005390]Jamen så har du jo allerede fundet din løsning :ok: og kan forberede dig (i fald du skulle få en singleton)

Det skulle nu ikke tage mig lang tid at finde noget at klodse en fødekasse op på, hvis det var nødvendigt. I den retning er jeg ret kreativ :slight_smile:
Jeg kunne finde på at bruge: bøger, en gammel dyne, et stykke skumgummi, små stykker træ eller hvad jeg nu lige havde, og som kunne give den ønskede effekt = få løftet fødekassen fra gulvet og samtidig give mulighed for cirkulation under den.

Enig, men der kan man også tro at en eller flere killinger kan gå til - og det er dét man vil undgå med en singleton.

Hø eller halm er jo også fantastiske varmekilder. Killingen kan putte i det, og samtidig giver det mulighed for at luften kan cirkulere.
Tænker man lidt kreativt, og holder sig for øje at luften skal kunne cirkulere, så er der masser af muligheder :thumbup:[/QUOTE]

Du mener, at det er nok at ligge en skummadras under fødekassen? For så overvejer jeg det. Jeg har jo madrassen, som de ikke gad have inde i fødekassen.

Det ville jeg ikke gøre - Der skal være luft mellem gulvet og bunden af kassen. Du kan risikere, gulvet bliver ødelagt pga. fugt, og desuden er et luftlag med til at isolere.

Kom et lækkert betræk på madrassen og læg den på et skab til kattene eller lad din hund få den :slight_smile:

Jeg ville i stedet tage en flamingoplade eller lignende, og skære et par klodser til, som kassen kan stå på. Altså ligge dem under kassen i hver sin ende, så der er luft under kassen i midten. Det gjorde jeg ved Isis’ fødekasse, så den ikke stod direkte på gulvet, og det virkede fint. Jeg huggede en flamingokasse hos købmanden, som jeg så skar til.

Det holder sådan en kasse næppe til her i huset, for der er risiko for mormis og killinger i kassen OG en ekstra kat eller to ovenpå GG. Så enten skal det ligge under stort set hele kassen eller slet ikke. Desværre.

Ang. skummadrassen så elsker kattene at flå den, derfor er den pakket væk. :slight_smile:

[QUOTE=DK Blackangel;1005413]Det holder sådan en kasse næppe til her i huset, for der er risiko for mormis og killinger i kassen OG en ekstra kat eller to ovenpå GG. Så enten skal det ligge under stort set hele kassen eller slet ikke. Desværre.
[/QUOTE]

Hvis du nu lægger en tyk bog i hvert hjørne?
Dine katte kan næppe mase et par bøger :wink:

Men uanset, så kan du jo isolere kassen indvendigt - jeg bruger skummadras nederst, men så et tykt tæppe ovenpå - så opdager de slet ikke skummadrassen

Mine kattes fødekasse er af træ. Jeg har flere gange puttet en skumgummimadras i et pudebetræk og sat fødekassen ovenpå.
Det gør jeg gerne når killingerne er ca 10-14 dage, og flyttes fra vores soveværelse på 1. salen ned i vores stue. Fordi der kan være fodkoldt i vores stue, hvilket der ikke er i vores soveværelse.
Fødekassen står på madrassen den første uges tid. Jeg har aldrig oplevet, at der blev fugtigt under madrassen.

I fødekassen har jeg først et blødt, lunt underlag. Ovenpå det masser af iturevne lagner/dynebetræk der passer i størrelsen til fødekassen.
Jeg fjerner så blot et lag ad gangen, efterhånden som laget bliver snavset.
Fik jeg en singleton, ville jeg nok lægge noget uldent (som Mega skriver) ned til killingen, som den kunne putte i/ved, når mormis ikke var hos den.

[QUOTE=Vivi_Fletcher;1005426]Hvis du nu lægger en tyk bog i hvert hjørne?
Dine katte kan næppe mase et par bøger :wink:

Men uanset, så kan du jo isolere kassen indvendigt - jeg bruger skummadras nederst, men så et tykt tæppe ovenpå - så opdager de slet ikke skummadrassen[/QUOTE]

Nej, men de kan trykke den i stykker i midten, når der kun er noget i hjørnerne :slight_smile:

Iøvrigt havde jeg også noget over skummadrassen, da jeg havde den i fødekassen, og de forlod kassen omgående. De gider ikke den skummadras.

[QUOTE=DK Lindvig;1005433]Mine kattes fødekasse er af træ. Jeg har flere gange puttet en skumgummimadras i et pudebetræk og sat fødekassen ovenpå.
Det gør jeg gerne når killingerne er ca 10-14 dage, og flyttes fra vores soveværelse på 1. salen ned i vores stue. Fordi der kan være fodkoldt i vores stue, hvilket der ikke er i vores soveværelse.
Fødekassen står på madrassen den første uges tid. Jeg har aldrig oplevet, at der blev fugtigt under madrassen.

I fødekassen har jeg først et blødt, lunt underlag. Ovenpå det masser af iturevne lagner/dynebetræk der passer i størrelsen til fødekassen.
Jeg fjerner så blot et lag ad gangen, efterhånden som laget bliver snavset.
Fik jeg en singleton, ville jeg nok lægge noget uldent (som Mega skriver) ned til killingen, som den kunne putte i/ved, når mormis ikke var hos den.[/QUOTE]

Mange tak for svar, så vil jeg prøve med madrassen under fødekassen :slight_smile:

Og så må jeg se, om jeg har noget uldent :tihi: Tror du hunden kan bruges? :lol:

Her et kig ned i fødekassen. Forrest ligger et tæppe, der er rullet sammen med et viskestykke udenom.
Det ligger killingerne sig tit op ad, hvis mormis ikke er i kassen. Det giver både varme og tryghed.
Hvis det var en singleton, så ville jeg lægge noget uldent ned til killingen, MEN nok stadig lægge noget over, så killingens små kløer ikke kunne hænge fast.

Her er killingerne flyttet i stuen, og det er her jeg nogle gange lægger en skumgummimadras under fødekassen.
Tæppet rundt om kravlegården giver mormis mere ro, for de andre katte, der suser rundt og leger.
Hun bliver ikke forstyrret af at kigge på, at de drøner rundt, men samtidig kan både hun og de andre katte hoppe op/ned i kravlegården.

Jeg siger ikke at dét er “løsningen”, blot viser jeg hvordan det foregår her i mit opdræt :slight_smile:

[QUOTE=DK Lindvig;1005449]
Her et kig ned i fødekassen. Forrest ligger et tæppe, der er rullet sammen med et viskestykke udenom.
Det ligger killingerne sig tit op ad, hvis mormis ikke er i kassen. Det giver både varme og tryghed.
Hvis det var en singleton, så ville jeg lægge noget uldent ned til killingen, MEN nok stadig lægge noget over, så killingens små kløer ikke kunne hænge fast.

Her er killingerne flyttet i stuen, og det er her jeg nogle gange lægger en skumgummimadras under fødekassen.
Tæppet rundt om kravlegården giver mormis mere ro, for de andre katte, der suser rundt og leger.
Hun bliver ikke forstyrret af at kigge på, at de drøner rundt, men samtidig kan både hun og de andre katte hoppe op/ned i kravlegården.

Jeg siger ikke at dét er “løsningen”, blot viser jeg hvordan det foregår her i mit opdræt :)[/QUOTE]

Mange tak for hjælpen :slight_smile:

Jeg sætter dem så først i kravlegård, når de er ved at være 3 uger gamle, men det kommer også lidt an på mormis. :slight_smile:

[QUOTE=DK Blackangel;1005439]Nej, men de kan trykke den i stykker i midten, når der kun er noget i hjørnerne :slight_smile:
[/QUOTE]

Ja okay, hvis vi taler om en papkasse har du helt ret - jeg troede det var en kasse lavet af noget træ af en slags.

Hr i huset er der fodkoldt og er vi rigtig uheldige kan der også være en del træk…
Derfor har der været tænkt en del over, hvor fødekassen stod bedst - og hvordan der blev bedst isoleret mod kulden nedefra.
Kassen står nu, så vi er sikre på at træk undgås… men samtidig også et sted, hvor vi af erfaring ved at varmen trækker hen - killingen er alene og har brug for ekstra varme.
Kassen er konstrueret sådan at der er ca 1½ cm frirum under den. Indvendigt har jeg isoleret ekstra med et tykt lag aviser i bunden, dernæst en skumgummimadras, et tykt fleecetæppe og tilsidst et glat viskestykke, så killingen ikke hænger fast med kløerne. Killingen har adgang til flere skindstykker, som han kan putte sig i, når hans surrogatmor ikke er hos ham. Jeg har desuden ogsåde første dage brugt de der små “knæk-varmepuder” som man bla også bruger til at lægge i fx vinterstøvler for at få ekstra varme - de bliver ca 30 grader og kan bruges igen og igen…

Jeg har på fjæsen set en smart udnyttelse af en gammel striksweater - så i morgen går jagten ind på Jans gamle trøjer :wink:

[QUOTE=Ann K;1006029]Hr i huset er der fodkoldt og er vi rigtig uheldige kan der også være en del træk…
Derfor har der været tænkt en del over, hvor fødekassen stod bedst - og hvordan der blev bedst isoleret mod kulden nedefra.
Kassen står nu, så vi er sikre på at træk undgås… men samtidig også et sted, hvor vi af erfaring ved at varmen trækker hen - killingen er alene og har brug for ekstra varme.
Kassen er konstrueret sådan at der er ca 1½ cm frirum under den. Indvendigt har jeg isoleret ekstra med et tykt lag aviser i bunden, dernæst en skumgummimadras, et tykt fleecetæppe og tilsidst et glat viskestykke, så killingen ikke hænger fast med kløerne. Killingen har adgang til flere skindstykker, som han kan putte sig i, når hans surrogatmor ikke er hos ham. Jeg har desuden ogsåde første dage brugt de der små “knæk-varmepuder” som man bla også bruger til at lægge i fx vinterstøvler for at få ekstra varme - de bliver ca 30 grader og kan bruges igen og igen…

Jeg har på fjæsen set en smart udnyttelse af en gammel striksweater - så i morgen går jagten ind på Jans gamle trøjer ;)[/QUOTE]

Jeg har så ikke de samme muligheder mht. placering og indretning af fødekassen. Så jeg ender nok op med at købe et varmetæppe til at ligge på mit lager, og sætte fødekassen op på en skummadras, når nu mine piger er så kræsne :wink:

:klapper: :klapper: :klapper: Selvfølgelig er det Jans gamle trøjer der skal bruges.