Varmepuder til katte

Jeg har planer om at bygge en isoleret kasse til kattene - den skal stå INDE i mit nye skur dog. Forklaringen følger her: :slight_smile:

Grunden er simpelthen, at jeg gerne vil sikre mig, at der er et relativt varmt sted at putte sig, HVIS fx kattelemmen til huset går i stykker mens man ikke er hjemme (og de derfor ikke kan komme ind). Jeg har oplevet tilbage på min gård på landet, at lemmen frøs til et par gange om natten (dette er dog ikke sket der hvor jeg bor nu), men har også oplevet, at tætningslisterne har revet sig løs og sat sig i klemme i lemmen, og derved skabt problemer med åbning af lemmen. Desuden er der også en grum tanke i mit baghovede om evt. indbrudsforsøg, hvor kattene kan blive lukket ud i haven mens kattelemmen er låst - og derfor ikke kan komme ind igen før nogen er hjemme. :S

Eftersom alle mine tre katte har ret sparsom pels - og ISÆR Kilo er jo halvnøgen (Peterbald) - så er det jo super vigtigt, at der er en ‘nødløsning’, hvis uheldet skulle være ude, og de bliver ‘lukket ude’ i kulden om vinteren. Derfor en isoleret kasse i skuret.

MEN - sådan en kasse i sig selv giver jo ikke meget varme til en halvnøgen mis. Selvfølgelig kan den fores den med tæpper og dyner og hvad ved jeg, men det er jo stadig ikke helt nok, synes jeg, hvis man er væk hjemmefra i længere tid. Hvad kan man gøre? Jeg har selv tænkt i en varmepude, som måske kunne lægges i kassen. Men…hvad med brandfaren?? Findes der noget, som er forsvarligt at bruge?
Er der nogen af jer opdrættere, der bruger sådan nogen til fødende katte fx?

Jeg har købt en olieradiator som faktisk godt kan varme skuret okay op, men der er jo en masse advarsler på den om at den ikke må være tændt uden opsyn, og der skal være enormt lang afstand til vægge osv. Og de krav kan jeg jo ikke opfylde. Desuden nytter den jo heller intet i tilfælde af indbrud, hvis en tyv lader dørene til skuret stå vidt åbne… :S Der vil en varmekilde INDENI selve kassen være mere effektiv.

Måske i synes jeg er lettere hysterisk, men der ER desværre enormt mange indbrud i mit område, og en tyv kan jo ikke på forhånd vide, at jeg ikke har en skid af nævneværdig værdi hverken i hus eller skur. :wink:

Der er i øvrigt sat TO kattelemme i skuret, så der er en ekstra sikkerhed for at man kan komme ind og ud, selvom den ene skulle gå i udu. :slight_smile:

Nogen forslag til løsninger? :slight_smile:

Hvad med varmepuder/varmekabler til terrarier? Jeg har set nogle, som er designet til at ligge under f.eks. sand i et terrarium og derfor ikke bliver så varme, at der er brand-/forbrændingsrisiko. Nogle er også designet til at sidde i f.eks. siden eller loftet af terrariet og varmer med infrarød stråling - hvis du sætter sådan en varmemåtte i loftet af din kasse, ligger kattene heller ikke direkte ovenpå den.

Sjovt du nævner dem, for jeg havde selv tænkt tanken…men jeg stoler bare ikke på dem. :S Jeg boede med en fyr på et tidspunkt, han havde to slanger…og der var sådan nogle helt tynde varmefolier påsat på undersiden af terrarierne. Den ene gik der sgu overgang i - så den og pladen den stod på blev helt sorte! :uha: Jeg troede ellers at det var forsvarligt at bruge sådan nogen, men åbenbart ikke. :S Så at sætte det i en kasse af træ tør jeg simpelthen ikke… :frowning:

Hvad så med en infrarød lampe? Det bruger landmænd i hvert fald til at holde smågrise varme med. Der skal bare være et net for, så kattene ikke kan røre ved lampen.

Jeg googlede lidt og fandt dette produkt: AniHeater. De har selv brugt den til at lave noget, de kalder et ‘hvalpehospital’, som er en kasse med en varmekilde. :slight_smile:

Tak for forslagene, men jeg har generelt en antipati for ting, der bliver MEGET varme. Synes simpelthen at brandfaren bliver alt for stor. Har også haft sådan en slags varmelampe i det ene terrarie, den blev jo SINDSSYGT varm. Det dur ikke i den kasse til kattene. Temperaturen i kassen skal jo heller ikke være helt enorm, det skal bare være sådan at der er lidt lunt, så de ikke fryser. Tror simpelthen de der lamper er alt for voldsomme, jeg ville ikke være tryg ved at bruge dem for at være ærlig. :S Kassen bliver heller ikke særligt stor, den kan kun være ca. 50 cm bred, ellers kan den ikke være i skuret…den bliver nok ca. 50 bred og ca. 90 lang, vil jeg tro.

Jeg sidder og tænker på en varmeSTEN til terrarier - sådan en her: http://www.minizoo.dk/p/ExoTerra-varmesten-stor-15-w

Men gad nok vide, hvor varme de bliver? Det står der jo ikke noget om…

Problemet er jo også, hvis der både er varmekilde OG tæpper og dyner og puder og sådan noget. Hvordan skal man så forhindre, at kattene får moslet puderne hen over varmekilden? Den eneste mulighed er jo så at montere noget i loftet faktisk.

Jeg tror slet, slet ikke, at en varmesten kan holde en kasse varm, som står ude om vinteren. De er designet til små/mellemstore øgler, som har terrarier ved stuetemperatur.

Jeg tror nu, den der AniHeater jeg linkede ovenfor ville fungere ret godt. Se, her er en video af en udekat, som bruger én. :slight_smile:

//youtu.be/YUIpvU_pNB8

I tilfælde af, at du ikke så linket til hvalpehospitalet, så er det en kasse med en AniHeater i loftet… Hvis MINK ikke kan brænde sig på en AniHeater, så tror jeg bestemt også, den er kattesikker. :slight_smile:

Jo jeg så godt hvalpekassen. :slight_smile: Er bare nervøs for at den bliver for varm. Og den var jo til minkhvalpe, ikke store hundehvalpe. Jeg kan jo ikke undgå, at katten kommer til at røre lampen. For kassen kan ikke blive halvanden meter høj, det er der ikke plads til. :slight_smile:

Kassen kommer ikke til at stå ude - det er en isoleret kasse der står inde i et isoleret skur. Derfor skal varmekilden ikke varme VOLDSOMT meget, tænker jeg… :slight_smile:

Aniheater skal monteres til en styreboks på væggen - med kabler og hele moletjavsen. Og kan se, at den koster næsten 1000 kr.! :uha: Nej, sådan en bliver det ikke…

Smid et lammeskind i i stedet for dyner og tæpper. Så når du rigtigt langt :slight_smile:
VH
Susanne

Fandt også sådan nogle måtter til campingvognsgulve - de er godt nok dyre, men de varmer op til ca. 30 grader, det lyder som en ok max temperatur tror jeg. Men de må nok heller ikke tildækkes overhovedet.

http://www.dct-vejle.dk/webshop/vand,-varme,-ventilation/varme/varmemaatter.aspx

[QUOTE=Susanne W;1269553]Smid et lammeskind i i stedet for dyner og tæpper. Så når du rigtigt langt :slight_smile:
VH
Susanne[/QUOTE]

Luner det virkelig så meget? Det er jo mest Kilo, jeg er nervøs for ikke kan holde varmen. Hun HAR jo ikke møj behåring på sit lille korpus. :slight_smile:

[QUOTE=Susanne W;1269553]Smid et lammeskind i i stedet for dyner og tæpper. Så når du rigtigt langt :slight_smile:
VH
Susanne[/QUOTE]

Enig måske i en kasse foret med flamingo som de ikke kan komme til :slight_smile:

Enig med Helle her. Foret med flamingo bliver kassen rigeligt varm. Da mine ildere boede udenfor var det også med en flamingokasse. (Og for at forhindre at kattene leger med flamingo’en, kan man lige lime noget stof eller tyndt træ på.) Ja, og som Susanne skrev, et lammetæppe, evt langhåret. :slight_smile:
Mit langhårede lam bringer stor glæde herhjemme, selvom det blot ligger i vindueskarmen eller på en skænk. :slight_smile:

Lammeskind er fantastisk :slight_smile: Der er en grund til at man i gamle dage altid lagde børn på lammeskind, og jeg kan da fortælle at hunkatte med killinger, der ligger på lammeskind bare har så meget ro i kassen - det er lunt og godt uden at nogen “koger over”.
VH
Susanne

Naturen fornægter sig aldrig, for lammet har jo holdt sig varmt. Og ellers kunne du jo købe en lun, varm OG puttelig nullerputseng med høje kanter OG lægge lammeskindet ned i…det MÅ DA være fantastisk varmegivende

Jeg ved virkelig ikke, om det bliver lunt nok for Kilo uden en form for varmekilde. Det tror jeg altså ER nødvendigt. Hun fryser altså meget nemt. Hun vil fx slet ikke ud i haven pt. Og skuret vil muligvis være frostfrit, men er der mange minusgrader udenfor er der jo IKKE varmt derinde - måske kun omkring frysepunktet. Det er altså alt, alt for koldt for hende.

Man kan vel ikke vaske lammeskind, kan man? Hvis nej, så dur det ikke. Det kommer til at blive fuldstændigt mudret i løbet af no time. Desuden gider mine katte ikke ligge på beskidte tæpper. :S Jeg kan tydeligt se indenfor, hvornår deres tæpper og nullerputter skal vaskes - det skal de, når kattene ikke gider ligge i dem mere. :S Så snart det er blevet vasket er det populært igen - sært, men sandt…de gider kun rene tekstiler. :S

Og til jer der skriver flamingo - som jeg har skrevet BLIVER kassen jo isoleret - med 50mm isolering. Om det bliver flamingo eller glasuld jeg bruger, har jeg ikke besluttet endnu. Glasuld bliver ‘tættest’ uden kuldebroer da det kan slutte helt tæt, mens flamingo muligvis luner mere, men til gengæld vil der blive steder, hvor det ikke slutter 100% tæt i evt. samlinger osv. Og derudover bygges kassen i øvrigt af nogle brædder udvendigt og nogle krydsfinerplader indvendigt. Skelet af lægter.

Men en isoleret kasse i et skur vil jo kun være frostfri - IKKE varm som sådan. Hvis JEG skulle ligge i det skur uden varme og bare med dyner og tæpper, ville jeg seriøst fryse ihjel. Så jeg tror altså ikke, at en varmekilde kan undværes - især pga. Kilos manglende pels.

Kassen får jo i øvrigt en åbning også - UDEN lem, men måske med noget løsthængene stof foran. Det vil jo nemt kunne trække ind.

[QUOTE=Susanne W;1269576]Lammeskind er fantastisk :slight_smile: Der er en grund til at man i gamle dage altid lagde børn på lammeskind, og jeg kan da fortælle at hunkatte med killinger, der ligger på lammeskind bare har så meget ro i kassen - det er lunt og godt uden at nogen “koger over”.
VH
Susanne[/QUOTE]

Jo, men det har jo været i opvarmede rum - og det er det her jo ikke. Muligvis frostfrit, men så heller ikke mere, hvis det er rigtigt koldt udenfor…

[QUOTE=Barky;1269561]Enig med Helle her. Foret med flamingo bliver kassen rigeligt varm. Da mine ildere boede udenfor var det også med en flamingokasse. (Og for at forhindre at kattene leger med flamingo’en, kan man lige lime noget stof eller tyndt træ på.) Ja, og som Susanne skrev, et lammetæppe, evt langhåret. :slight_smile:
Mit langhårede lam bringer stor glæde herhjemme, selvom det blot ligger i vindueskarmen eller på en skænk. :-)[/QUOTE]

Dine ildere har jo også godt med pels - det har Kilo altså ikke. Jeg tror simpelthen ikke på, at en Peterbald kan holde varmen på den måde. :S