Jeg har planer om at bygge en isoleret kasse til kattene - den skal stå INDE i mit nye skur dog. Forklaringen følger her:
Grunden er simpelthen, at jeg gerne vil sikre mig, at der er et relativt varmt sted at putte sig, HVIS fx kattelemmen til huset går i stykker mens man ikke er hjemme (og de derfor ikke kan komme ind). Jeg har oplevet tilbage på min gård på landet, at lemmen frøs til et par gange om natten (dette er dog ikke sket der hvor jeg bor nu), men har også oplevet, at tætningslisterne har revet sig løs og sat sig i klemme i lemmen, og derved skabt problemer med åbning af lemmen. Desuden er der også en grum tanke i mit baghovede om evt. indbrudsforsøg, hvor kattene kan blive lukket ud i haven mens kattelemmen er låst - og derfor ikke kan komme ind igen før nogen er hjemme. :S
Eftersom alle mine tre katte har ret sparsom pels - og ISÆR Kilo er jo halvnøgen (Peterbald) - så er det jo super vigtigt, at der er en ‘nødløsning’, hvis uheldet skulle være ude, og de bliver ‘lukket ude’ i kulden om vinteren. Derfor en isoleret kasse i skuret.
MEN - sådan en kasse i sig selv giver jo ikke meget varme til en halvnøgen mis. Selvfølgelig kan den fores den med tæpper og dyner og hvad ved jeg, men det er jo stadig ikke helt nok, synes jeg, hvis man er væk hjemmefra i længere tid. Hvad kan man gøre? Jeg har selv tænkt i en varmepude, som måske kunne lægges i kassen. Men…hvad med brandfaren?? Findes der noget, som er forsvarligt at bruge?
Er der nogen af jer opdrættere, der bruger sådan nogen til fødende katte fx?
Jeg har købt en olieradiator som faktisk godt kan varme skuret okay op, men der er jo en masse advarsler på den om at den ikke må være tændt uden opsyn, og der skal være enormt lang afstand til vægge osv. Og de krav kan jeg jo ikke opfylde. Desuden nytter den jo heller intet i tilfælde af indbrud, hvis en tyv lader dørene til skuret stå vidt åbne… :S Der vil en varmekilde INDENI selve kassen være mere effektiv.
Måske i synes jeg er lettere hysterisk, men der ER desværre enormt mange indbrud i mit område, og en tyv kan jo ikke på forhånd vide, at jeg ikke har en skid af nævneværdig værdi hverken i hus eller skur.
Der er i øvrigt sat TO kattelemme i skuret, så der er en ekstra sikkerhed for at man kan komme ind og ud, selvom den ene skulle gå i udu.
Nogen forslag til løsninger?