Varmepuder til katte

Hvad så med en stor puttepose hvor inderstoffet er uld. Den dækker hende jo som når vi har dyne på

Man er nødt til at tænke på, at den skal være stor nok til tre katte - hvis alle tre bliver ‘lukket ude’. Derfor er det svært at lave en ‘stram’ pose.

I skal også tænke på, at det her drejer sig om, at de kan risikere at vente i MANGE timer, før nogen kommer hjem. 16 timer er ikke unormalt pga. mine lange vagter. Og i SJÆLDNE tilfælde kan de risikere at være alene i over et døgn (hvis det glipper med kattesitterne de dage, jeg er på døgnvagt…)
Derfor er det så vigtigt med varmen…

Den kan syes så stor det behøves. Men jeg fornemmer din bekymring er så mit bedste råd er, du lader dem være inde de dage du ellers vil gå til af bekymring på arbejdet. Og er du i tvivl om vejret så er det så en inde-dag. Vi har for øvrigt olie radiator i hønsehuset og det funger perfekt. Mine katte behøver den egentlig ikke, men det gør jeg (at jeg ved der er varmt i hønsehuset). Nu kan de så også bare gå ind i huset til os, men nu har de så et valg

Jeg vil simpelthen ikke lukke dem inde i huset alle de timer jeg er på vagt hele vinterhalvåret - de går TIL af kedsomhed - altså primært Alban og Bailey.

De lukkes godt nok inde på mine døgnvagter (dem har jeg også kun et par stykker af om måneden), men som jeg skriver, så går min bekymring også på INDBRUD, hvor de kan blive lukket ud ved et uheld. Eller - hvis kattepasseren er uopmærksom et halvt sekund, når de går ud af døren, og en kat uset smutter med ud. For så kan de IKKE komme ind igen, da lemmen er låst.

Det er fint i kommer med alternative forslag, men jeg har virkelig gennemtænkt dette og gennemgået alle scenarier på kryds og tværs, og er kommet frem til, at den BEDSTE løsning herhjemme er en opvarmet kasse i skuret. Det er derfor jeg spørger til varmepuder og lignende. Men hvis ingen ved, om der findes noget, der er forsvarligt at bruge rent brandsikringsmæssigt i den henseende, så er jeg jo lige vidt…

Har du strøm til skuret? Så er noget i denne retning nok det bedste, du kan få Amazon.com (fås også fra andre steder end USA, det var bare en hurtig søgning :))

Jeg har set noget lignende sådan en kasse du snakker om i et hankattehus.
Den var noget større end nu har tænkt (måske ½ gang), men i den var der installeret en lille elradiator, gulvtæppe og en seng/nullerput.
Det er ikke sikkert at det er forsvarligt, men det har fungeret i mange år uden problemer.
Jeg tænker at en elradiator til et vådrum er sikker, det bruges jo i langt de fleste sommerhuse.

IKEA sælger lammeskind, som kan vaskes ved 30 grader på håndvaskeprogrammet. :slight_smile:

[QUOTE=DK Sugieh;1269598]Jeg har set noget lignende sådan en kasse du snakker om i et hankattehus.
Den var noget større end nu har tænkt (måske ½ gang), men i den var der installeret en lille elradiator, gulvtæppe og en seng/nullerput.
Det er ikke sikkert at det er forsvarligt, men det har fungeret i mange år uden problemer.
Jeg tænker at en elradiator til et vådrum er sikker, det bruges jo i langt de fleste sommerhuse.[/QUOTE]

Jeg googlede lige elradiatorer til vådrum, og fandt f.eks. denne, som er godkendt til et rum på 3-5 m2. Man kan vel godt lave en kasse på den størrelse, som kattene kan være i?

Jeg har en købt på zooplus. Med gnavesikret ledning som ikke bliver vildt varm og en hård plastic “skal”. Den bor i den ene ende af fødekassen, så kan de selv vælge. Jeg tager fra den og er ikke bekymret. de der once in a lifetime freak accidents kan man ikke gardere sig imod. Vil sikkert blame mig selv forever hvis der skete noget, men det ville jeg jo også hvis de kløjs i legetøj osv.

Hvad med at låse kattelemmen så de ikke kan komme ud når du tager afsted- det er kedeligt, men de dør jo ikke af det :slight_smile:

Mener forøvrigt jeg fandt min varme fidus i hundesektionen på zooplus.

Kassen kan IKKE bygges større end ca. 50 cm bred, 90 lang og 60 høj. Ellers kan den ikke være der. Derfor er det for voldsomt med en decideret radiator i kassen, den vil blive alt, alt for varm.

Brandfare tænker jeg MEGET over - både fordi det jo kan ske mens kattene ligger i kassen, men så sandelig også fordi jeg lige har brugt 30.000 kr på at bygge mit nye skur - OG at der er UNDER TO METER til naboens og bagboens huse fra bagsiderne af mit skur. Og skuret er bygget sammen med mit EGET hus - så brand skal meget gerne undgås! :S

Kira - som jeg har skrevet før, nytter det ikke noget at lukke lemmen. For det første forhindrer det ikke risikoen for at de stikker af ved indbrud eller hvis fx kattepasseren (på mine døgnvagter) er uopmærksom et halvt sekund og kattene smutter uset ud, og dermed IKKE kan komme ind igen, fordi lemmen er låst.
Og jeg vil IKKE lukke lemmen hver evig eneste gang jeg går hjemmefra eller sover osv. - det har en KLAR indvirkning på Baileys humør, når han ikke kan komme ud. Han bliver meget frustreret, og lader det bla. gå ud over Kilo. :S Så den bliver KUN lukket de dage, jeg er væk et helt døgn, og KUN om vinteren.

Men jeg vil da lige smutte på Zooplus og se på den, du taler om, Kira. :slight_smile:

Mette, ja, den ville nok kunne bruges - men der er bare ikke meget info omkring den? Her tænker jeg igen sådan noget med termostat/overophedning/krav til brug osv…og hvad den kommer til at koste, når moms og afgifter bliver lagt oveni. Jeg er normalt ikke meget for at købe meget dyre ting fra udlandet, man er lidt på r*ven, hvis de går i stykker i garantiperioden.

Jeg fandt i øvrigt den PERFEKTE løsning på nettet i går - en varmeplade til en hundefødekasse - men hold nu fast - bare varmepladen alene koster 2700 kr.!!! :uha:
Se den her: Online salg af hundefoder, snack og godbidder

Det har jeg godt nok ikke råd til. :S Men der er det en plade, hvor varmeelementet er indbygget i. Det er altså smart. Det må være noget i stil med de elementer, man bruger til almindelig gulvvarme. Og MÅ jo være ret brandsikkert og uproblematisk at overdække med tæpper, når det er til en fødekasse. Bare nogen lige kunne lave sådan en til mig. :wink:

Jeg har i øvrigt også kigget på varmeting til campingvogne.

Så bl.a. på dette i går: Gulvtæppe med varme 60 x 40 cm

Ringede også og talte med forhandleren, da der ikke var meget info på hjemmesiden. Men det var svært at finde ud af, om den kan bruges til formålet. Han kunne ikke helt svare på, hvordan den ville arte sig ved overdækning (med tæpper). Og spørgsmålet er, om den er mere sikker end en varmepude er - eller om det er det samme. For det er også mange penge at bruge på noget, der MÅSKE ikke dur til formålet…

Jeg tænker at hvis kassen er trækfri og godt isoleret med f.eks. flamingo/aviser. Der ligger en god seng i den og i sengen et lammeskind så ville jeg ikke bekymre mig om yderlig varmekilde. Men jeg ville sikre mig der var trækfrit i kassen.

ud på planteskolen, køb en selvvandingskasse (kapillærkasse) …skær de 3 rør af, så de ligger plant med låget…tape låget fast …en nullerput i bunden…tvivler på at de har behov for mere

Hvad med varmepude til mikroovn - den brugte jeg altid i fødekassen - havde to så jeg hurtigt kunne skifte - holder 12 timer

bund i fødekasse skummadras i hele bunden
ovenpå en ny skummadras hvor der var skåret hul i den ene ende (så de kunne søge væk) til varmere
ovenpå igen en ny skummadras

Virkede perfekt at skifte hver 12. time

Dem der er beregnet til fødekasser (som den i linket) kan ikke overophede - og de fås i mange prisklasser, også i Europa, hvor der jo ikke kommer hverken moms eller afgifter oveni :slight_smile:

Det er dejligt at folk gider kommentere og komme med forslag, men er I ikke søde at læse alle mine indlæg og grunde til at jeg vil have det på en bestemt måde, inden I kommer med forslag? For nu har jeg flere gange pointeret, at en varmekilde ER nødvendig. Jeg har altså en Peterbald og to siatalere - de kan IKKE holde varmen som katte med ‘normal’ pels kan. ISÆR ikke Kilo, min Peterbald (brushcoated), som jo næsten ingen pels har.

Kira, er det denne her varmepude, du mener?

Igen savner jeg informationer omkring brug/tildækning/sikkerhed - kan godt se, at den er ‘sikkerhedstestet’ i Tyskland, men hvad det indebærer aner man jo ikke. Den er mistænkelig billig, synes jeg?
Gad nok vide, hvordan kvalitet og sikkerhed er ift. en helt almindelig varmepude?
For almindelige varmepuder og varmetæpper til mennesker er jo desværre skyld i en del brande… :S

Kan i øvrigt lige fortælle, hvorfor jeg ikke ‘bare’ sætter en elradiator op på væggen i selve skuret, så HELE rummet er opvarmet - måske undrer i jer over det. :wink:

Det er simpelthen fordi rummet også bruges som vinteropbevaring for mine frostfølsomme krukkeplanter. De skal jo gå ‘i hvile’ vinteren igennem et frostfrit sted. Men må IKKE stå decideret varmt. Så derfor skal det være kassen - ikke rummet - som er opvarmet. :slight_smile:

Bare en strøtanke - kan du lave noget med en kontakt som starter “varmetingen” hvis den bliver aktiveret ?

Eller en sensor a la dem som bruges til lamper ?

Sjovt du siger det med at aktivere - den side, som også har den MEGA dyre fødekassevarmeplade, jeg linkede til tidligere, har faktisk også en varmepude, der aktiveres, når dyret lægger sig på den. Men…jeg vil jo ikke nøjes med en flad tynd pude, de skal altså have nogle bløde tæpper/puder og lignende i kassen også. Og så har man balladen igen - så tildækker man varmeelementet, og det er ikke sikkert, det kan tåle det. :S Eller for den sags skyld overhovedet tænder, hvis der er læsset et lag bløde ting ovenpå.

Det er lige før jeg er på nippet til at købe et stykke gulvvarmefolie til betongulv og så simpelthen STØBE en firkantet beton’flise’ med varme i. Den ville jo kunne tildækkes uden brandfare. Men hold op, hvor er stort arbejde, det bliver… :S

En sensor som dem til lamper dur nok ikke, for den vil vel slukke efter et stykke tid - ligesom min udendørsbelysning gør? Så skal katten vimse rundt før den tænder igen? Jeg kender i hvert fald kun den type af sensorer. :slight_smile: