Varmepuder til katte

Hvad med sådan en her: Petworld Dyrehandel

Det er godt nok lidt stort, men det arbejder ved kun 12v så det kan måske med lidt snilde tilpasses :slight_smile:
Jeg ved ikke om det kan bruges.
http://www.biltema.dk/da/Bil---MC/Bil-tilbehor/Interior_tilbehor/Varmetappe-12-V-2000035706/

Jeg ved ikke, om den der vandvarmer varmer nok? Det skal jo ikke bare holde frostfrit, det skulle gerne lune lidt. :slight_smile: Faktisk lidt pudsigt du lige poster dén, for i går sad jeg og chattede med en ven, der er elektriker, for at høre, om han havde nogen geniale forslag. Han foreslog netop sådan en slange, der kan holde vandrør frostfri. Men da jeg gik ind og så på databladet for den, så var der alle mulige restriktioner med afstand til brandbare materialer, indpakning i isolering og den måtte ikke bukkes og krydse sig selv osv. osv… :S Så det duede slet ikke. Ved så heller ikke, om den overhovedet ville varme nok. Der er jo forskel på at noget skal holdes frostfrit ved måske 2 grader, og så gerne ville have en temperatur på minimum 15-20 grader. Så meget tror jeg næppe de der ting varmer. For så ville vandet jo bliver enormt varmt.

Jeg ved ikke om et 12v tæppe kan bruges. Aner ikke hvordan man skulle få det til at passe til alm. stik.
Jeg kan heller ikke se, at det skulle være anderledes end et almindeligt varmetæppe - som jeg heller ikke rigtigt tør bruge pga. overophednngsfare.

Jeg kan jo sagtens finde 1000 varmetæpper og puder, men at finde noget, der er forsvarligt at bruge rent brandmæssigt set, DET er svært - især fordi man ikke på de der netsider ikke oplyser en sk*d om, hvad kravene for forsvarlig brug er, så de ikke overopheder og der går ild i skidtet, når de puttes ind i en lille trækasse. :S

Jeg var lige i Bilka, og der så jeg en såkaldt ‘varmemadras’ til mennesker. Den var fra Beurer vistnok. En sådan madras kan jo åbenbart godt tåle at blive overdækket - man skal vel som minimum have lagen og en krop ovenpå. :wink: Men den kan nok heller ikke tåle at blive foldet en masse gange og stoppes ind i en kasse.

Hvorfor har jeg ikke bare 2700 til den fødekassevarmeplade! Den ville jeg stole på ikke gik op i flammer… :frowning:

Jeg kan i øvrigt se, at stort set alle varmepuder o.l. jeg kigger på har en indbygget funktion, så de slukker efter 90 minutter. Det dur jo heller ikke. :frowning: Men det er jo nok netop for at undgå overophedning og brand…

Helt billige er de ikke - og det kan blive en udfordring at få dem hjem fra England - men se lige her: Loading...

hmmm…et varmelegeme til en vandseng ? …slukker ikke, termostat osv…ville så godt nok anbringe den under kassens bund

Den du linker til har jeg også :slight_smile: simpelthen fordi den er fleksibel. Startede med en billig med timer og indimellem en snugglesafe- som virker fint, men ville gerne der var 24 timers varme uden jeg skulle huske på at genvarme etc.

Ser ud til at den anden ikke føres mere, heller ikke på den tyske.
Jeg har end ikke skænket evt brandfare en tanke, og den har ligget under håndklæde mm. Sådan er jeg - Tag højde for eventualiteter, men overdriv ikke.

Hvis kassen er isoleret og den her under en hule, så er hun nice and toasty.
Jeg foreslår hule da den holder på varmen opad i forhold til en nullerput.
Og ikke for meget ovenpå varmeren, så kan den ikke varme igennem det. evt tag den medfølgende bund ud og læg en snas skumgummi i hulen- så er det ikke for hårdt men heller ikke for tykt.

Det handler jo om at holde liv i kræeet, ikke gøre det til ny yndlingsplads :slight_smile:

Her er en selvvarmende katteseng, hvor kattens egen varme varmer sengen op, uden elektricitet:

Wow Mette - de er smarte, de kattehuler med varme! Men uuuuha, PRISEN. :S Og så lige den issue med at de er lidt langt væk - det er jo også noget bøvl hvis de går i udu i garantiperioden. Jeg undrer mig over, at der åbenbart overhovedet ikke er nogen, der forhandler sådan noget herhjemme? Andet end dem med pladen til 2700 kr. :S Kan simpelthen ikke finde andre steder at købe den slags i DK - og jeg har efterhånden googlet i mange timer. :frowning:

Varmelegeme til vandseng havde jeg ikke lige tænkt på - det skal jeg lige prøve at google lidt omkring - de må sgu da være rimeligt brandsikre, når man skal ligge og sove på dem. :wink:

Jeg er NØDT til at have noget, der giver el-varme - ikke bare selvvarmende. Det nytter altså ikke noget til en Peterbald uden pels i et rum på 0 grader…

Faktisk er jeg selv lidt tilbage i tanker omkring de der varmefolier til terrarier. Godt nok er jeg jo super nervøs omkring dem, da jeg jo selv har haft en, der gik overgang i så den overophedede og lavede brandmærker på træpladen terrariet stod på og flækkede hele glasbunden på terrariet. :S Men…hvis man nu lagde den mellem en betonflise og en tyk keramisk flise, mon så ikke det ville være ret sikkert - rent brandsikringsmæssigt - med det materialevalg som ‘indpakning’? Tror lige jeg kører forbi dyrehandleren der har terrariegrej i dag og snakker med dem…

Ellers bliver den umiddelbare nødløsning nok den varmepude fra Zooplus - indtil jeg finder på noget mere genialt, der ikke koster en bondegård.

Jeg er bare SÅ nervøs for brand (som i nok kan fornemme :wink: ) - tænk, hvis man var skyld i, at ens eget samt naboens og bagboens hus brændte - pga. uforsvarlig brug af el-artikler. :S Og hvad med forsikringen - vil de dække, hvis man bruger varmekilder ‘forkert’? Der er mange ting at overveje i den henseende. Vil gerne gøre det så sikkert som muligt. Vi bor jo MEGET tæt herude i haveforeningen…

Annelise, den side du linker til har noget andet - de her varmepuder til dyr. :slight_smile:

Og de er endda på tilbud! Hvorfor er de også helt i USA!? :argh:
(Men igen - gad nok vide, hvordan sikkerheden er på de puder…)

Langt størstedelen af de ting, jeg køber, går altså ikke i udu i garantiperioden, så det har jeg aldrig selv brugt som argument for kun at ville købe ting i Danmark :slight_smile: Og for noget, der er beregnet til at holde i mange år (det er jo især beregnet til f.eks. hankattehuse) er det IMO ikke spor dyrt at give lidt over 1.000 kroner for en varmekilde.

Jeg talte med dem på GCCF Supreme for nogle år siden og de vil faktisk hjertens gerne komme på danske udstillinger og/eller finde en dansk samarbejdspartner, men det kræver selvfølgelig, at der er kundeunderlag til deres varer :slight_smile:

Mht. transport så kan det garanteret lade sig gøre at få Joann Hanmer, der er dansker bosat i Wales og jævnligt kører mellem Wales og Danmark til at transportere hvad som helst (bare det er lovligt forstås :)).

Jeg synes så, at stort set ALT jeg køber, går i stykker - især elektronik. :wink: Derfor handler jeg nødigt dyre sager i udlandet - småting som billigt tøj og sko osv. er ok, men løber det op i mange hundrede kroner så tør jeg ikke rigtigt…
Og lige nu er økonomien ikke rigtigt til dyre løsninger. :frowning:

Lige nu er jeg lidt hooked på en ide omkring varmefolie indkapslet i ubrandbare materialer - skal lige finde ud af, om det kan fungere. For det tror jeg kan gøres til en rimelig penge - hvis det kan laves på den måde, jeg påtænker. :slight_smile:

tror ikke en folie under flise gør flisen ret varm desværre. og slet ikke hvis der skal en hule ovenpå også .
Hvad i grunden med en “griselampe” ( eller terrarie / baby ) - hængt i lav højde over seng - selvf så højt at sengen ikke selvantænder :slight_smile: og evt sengen i en kasse foret med reflekterende folie ? så bliver både kattens egen varme og lampens " genbrugt" - du ved kasse lidt højere end kant på seng så reflektiv folie også stikker op og dermed udnyttes?

har i hvert fald et varmelegeme komplet m. termostat til vandseng …måske to…målene passer ca med dem du har tænkt dig…skal jeg se om de kan graves frem?

Jo, en varmefolie giver faktisk en del varme - det er dem til terrarier, jeg tænker på. (Har jo selv haft to slanger i terrarier stående her engang). Og mange af dem giver GOD varme faktisk. Også selvom de jo monteres UNDER glasset i bunden. :slight_smile:

Vil ikke bruge varmelamper (som jeg også har haft i terrarie), de bliver simpelthen så brandvarme og skal beskyttes af net/bure for ikke at ramme dyr osv. Alt for risikofyldt i en trækasse imo.

MEN - var lige ude i den butik, hvor jeg flere gange har handlet terrarieting. Ekspedienterne har jeg jo talt med en halv million gange før, og vi fik os en god snak. De mente så IKKE, at jeg skulle bruge de billige varmefolier - for de brænder for nemt sammen. Gisp! Men det er jo også det, jeg selv har prøvet en enkelt gang. :S Det er noget, der åbenbart sker i ny og næ, siger de. Så igen ALT for stor brandfarerisiko ved brug af dem.
Til gengæld har de en anden type terrarievarmere, som vi så på og testede. :slight_smile: En tynd ‘pude’ af et plast/gummimateriale. Den er beregnet til fugtige/vandfyldte terrarier, så den kan sagtens tåle fugt. De fortalte, at den også blev solgt til folk, som lagde den under hundekurve bl.a., og de havde ALDRIG hørt om, at en af den type puder var gået i overgang eller var overophedet. Den er så også en NOGET bedre (og dyrere) kvalitet end de tynde varmefolier. Den vi så på kostede…host…700 kr.!!
Men de sagde, at den ville være et rigtigt godt bud - især hvis jeg monterede den på en sådan måde, at den var beskyttet på oversiden med fx. en plexiplade (så kattene ikke kratter i den), og der er noget ventilation under den. Og der har jeg udtænkt en løsning, jeg har nemlig en metalrist, som jeg kan lægge i bunden af kassen - og så varmepuden ovenpå - og så en plexiplade øverst. :slight_smile: Så burde det fungere, og der er ventilation under puden, så den kan komme af med evt. overskudsvarme. Puden er 60x40 cm, og det tænker jeg er fint - så kan den ligge i den ene ende af kassen med et tyndt tæppe over, og i den anden ende af kassen kan jeg lave et rigtig ‘hule’ af tykke tæpper og puder osv. Jeg tror faktisk, at det kunne blive en fin løsning. :slight_smile: Godt nok dyrere end planlagt, men så har jeg trods alt en vare, der har et godt ry, virker sikker at bruge, OG en mulighed for at brokke mig til butikken, hvis den går i udu. :wink: Det ENESTE jeg kan have betænkeligheder ved er, om den varmer NOK. Vi tændte den i butikken og lod den varme op, og for min hånd var den dejlig varm at røre ved - men ikke så varm, at man brænder sig selvfølgelig. :wink: Men - mon ikke det er rigeligt til at kunne holde varmen i sådan en isoleret kasse?

Jeg købte ikke puden i dag, sagde jeg lige skulle tænke over det. Så nu går jeg i gang med at bygge selve kassen, og så tænker jeg lige over det et par dage.

Jim - tusind tak for tilbuddet - men jeg ser lige, om jeg vælger den ovennævnte løsning inden jeg begynder at koste rundt med dig. :slight_smile:

Whhhoooops - så fandt jeg lige selvsamme måtte på en netbutik til UNDER HALV PRIS?? Man skulle da næsten tro, at de havde oplyst forkert pris i butikken - kan der virkelig være SÅ stor forskel? :uha: 336 kr. er da en lidt mere medgørlig pris end 699, må man sige…
Jeg fandt også en brugsvejledning på måtten. Producenten anbefaler, at man dækker den med gulvfliser. Det er jo også billigere end den plexiplade, som de talte om i dyrehandlen. :slight_smile: Så kan jeg bare købe en enkelt pakke af nogle store 60x60 fliser og skære dem til. :slight_smile:
Tror simpelthen jeg prøver den løsning, nu hvor den alligevel ikke bliver så dyr som først antaget. :wink:

Så, nu er varmemåtten bestilt hos Reptilshoppen. :slight_smile: Jeg skal afhente den i butikken i Vallensbæk, når den når frem. Den er ikke på lager, så der kan gå op til et par uger før jeg har den desværre.

Skal nok opdatere, når konstruktionen skrider fremad - måske andre kan bruge ideen. :slight_smile:

Må man høre hvad det er for en af dem du har købt ?

Går og tænker på noget ligene :slight_smile:

[QUOTE=DK Ragsofsilk;1269972]Må man høre hvad det er for en af dem du har købt ?

Går og tænker på noget ligene :)[/QUOTE]

Ja da. :slight_smile: Det er den her: http://www.reptilshoppen.dk/kategori/heating/heating-mat/hyder-er-kableheiz-hydorkabl-50-w-302.html

Super - og ja der kan være så stor forskel !
Prøv ad med en flise, og bliver den ikke varm nok kan du jo altid skifte til en anden plade ( plast/laminat u name it) det behøver jo ikke være plexi :slight_smile: