Vask af katte og hvordan man gør

er da et oplagt emne her på kattegale

gode råd og almen viden søges…

Og jeg mene ikke kun til udstilling men i almindelighed hvordan i gør…

Shampoo…

Tørre/ikke tørre

Altså spørgsmålet er …hvad gør i?

Psssssssssst prøv at kigge under leksikon…

der er i hvert fald vaskeanvisning til show af hvide katte :D:D:D

Birthe - Korthår eller langhår? :slight_smile:

De katte jeg ikke har med på udstilling kommer jo ikke i bad så tit. Jeg har Maine Coon katte og her er hvordan jeg vasker dem, for de bliver så vasket/ordnet på næsten samme måde. Starter med at klippe deres negle så bliver de redt godt igennem, har en tøs som har meget underuld, der har jeg bruger en underuldskam så jeg har styr på pelsen - da hun er en af dem som er med mig på udstilling.

  1. Først putter jeg affedter i kattens tørre pels - især godt ved øre, bryst og hale. Hvis jeg har en kat som skal på udstilling f.eks. en hankat med meget fedthale så har jeg 3-4 dage før jeg skal vaske lige puttet Kaolinpudder i så det fedtet kan suge.
  2. Så bliver de skyllet godt
  3. Så bruger jeg shampoo
  4. Skyller godt igen
  5. Bruger så Texture
  6. så skyller jeg og så skyller jeg og skyller jeg lidt mere indtil pelsen filtre ind i mine finger og så skyller jeg lige lidt mere GG.
  7. Så bliver katten tørret godt. Her er nok min forskel om katten skal på udstilling eller om det bare er en daglig vask. For hvis katten skal på udstilling så bliver den tørret helt igennem nogen med min hårtørre andre som ikke kan fordrage den, der sidder jeg foran varmeblæseren. Om det er med hårtørren eller varmeblæseren så sidder jeg med min metal kam og friser dem. Så for de lov til at sidde lidt ca. et kvarter, så tørre og friser jeg igen - til katten er helt tør. Hvis nogen af dem har tendens til at krølle så har jeg noget spray jeg putter i den våde pels. Hvis det er en daglig vask så bliver de tørret godt og lidt med hårtørren eller ved varmeblæseren og så får de lov til at løbe ud i huset og tørre færdig. :stuck_out_tongue:
    Det er min måde jeg vasker katte på. [bigloony] [bigloony]

Hilsen Lone

jeg har for nylig lært at vaske mine (STOR tak Free Jazz) og da jeg fik stor ros for min showvask af 3 dommere på Ringsted tør jeg godt dele ud :slight_smile:

Først tjekker jeg for eventuelle filtre… mine drenge filtrer ikke rigtigt heldigvis… men ingen grund til at lade være…
Så gør jeg badeværelset klar og stiller affedtere, shampooer, super-sug-klude, håndklæder, føntørrer, neglesaks, kamme og børster derud

step 1

  1. affedter i pelsen på katten, Ellgårds showcleaner. Jeg gnider den langsomt ind - ikke masserer for den filtrer underulden helt vildt. Jeg er ekstra omhyggelig ved hale, bukser og under armene og poter - Pia og Karen lærte mig aldrig at misse poter og ben :slight_smile:

Når affedteren er i - så er katten halvt paralyseret - så klipper jeg alle 18 klør i en fart… tip jeg lærte af karen - tryk på trædepuden så kommer kloen frem…

skyl katten GRUNDIGT - ingen affedter må være tilbage i pelsen

Step 2
Dette step skyldes mine kattes pelskvalitet - ikke alle har brug for det men mine katte får mega fint resultat med det…
Degreaser fra Jerob - den blå… i pelsen - igen ikke massere for meget men den må gerne skumme op

den skylles ud meget grundigt

Step 3
farveshampoo - rød til mine drenge… brug hellere for meget end for lidt

husk især ben og poter - det er sådan man ser om vasken er sjusket eller ikke :slight_smile:

skyl ud grundigt

Step 4
texturizer shampoo - brug gerne meget - det er surt at kikse en showvask fordi man sparer på shampooen

skyl, skyl, skyl, skyl, skyl, skyl, skyl, skyl, skyl, skyl, skyl, skyl, - det er sidste step så det er ULTRA vigtigt at skylle meget - der må ikke være noget tilbage i pelsen overhovedet af nogen art…

step 5
supersug klude til at få al vandet ud af pelsen på katten - når supersug ikke vil mere - så frotter katten

step 6
texturizer spray på maven af katten - den er filtret efter showcleaneren og sprayen hjælper når den skal redes…

step 7
inden føntørring så tager jeg en halv dråbe petsilk og gnider ud mellem håndfladerne - og håndfladerne gnider jeg så hen over ryggen på katten… jeg gnier KUN medhårs og KUN på ryggen…

Step 8
føntørring - nu skal ALLE filtrene redes ud på lille missen… det tager laaaaaaaaaaaaaaaaaaaaang tid med nogen katte og andre er færdige på 10 min…

jeg har en gulv-føn-tørrer så jeg sidder på gulvet med mis og lægger dem på ryggen og forsigtigt får hver eneste lille filter redt ud og fjernet sammen med tonsvis af underuld - når katten er helt tør på maven er det om på ryggen og gøre den færdig der…

jeg er så heldig at mine elsker det - ellers er det ikke spor sjovt og ISÆR er det lykken med Ramses for HELE hans mave var en filter efter sidste vask… straffen hvis man alligvel får masseret med showcleaneren…

Når katten er tør - vurder selv hvor tør du vil have den - bundtør er ikke nødvendig men sålænge den ikke er fugtig nok til at krølle i pelsen - så er den færdig :slight_smile:


Til de af jer der har prøvet at vaske hunde - jeg kom selv fra en udstillingskennel hvor jeg skulle vaske newfoundlændere - så her troede jeg at det ville da blive let nok…

meeeeeeeeeeeeeeeeeeeen nej - at vaske 2 katte er noget mere kompliceret en 5 newfoundlændere… så tag ikke let på det :slight_smile: det er ikke nemt så det skal virkelig tages seriøst :slight_smile:

Rigtig god fornøjelse :slight_smile:

Hvis jeg blev nød til at vaske en af mine katte, uden at det var fordi den skulle på udstilling…

ville jeg lave et skumbad med afrensene shampo.
derefter bruge en daglig dags shampo og skylle godt og skylde en ekstre gang… og der efter tørre katten

Vi gør sådan her… :

Affedter… sidde i 10 minutter… Skyl, shampoo, skyl, texturiser, skyl… tørring med børste og føntørre… Færdig… :smiley: :smiley:

Enig -thumbs :smiley:

Nu er mine ikke vilde med at komme i bad, faktisk overhovedet ikke.
De bliver ikke brugt til udstilling eller noget bare kæl. Kan man så undgå bad helt, altså medmindre der sker uheld -mai
Min 8 kilos kat har jeg altså problemer med når han bades, for han er sgu næsten for stærk til at jeg kan holde ham

Det er det samme her hos os - kun kæl herhjemme. Det er ikke sådan, at vi vil vaske kattene bare for at vaske dem, men jeg vil gerne høre, hvad I anbefaler, hvis vi nu skulle vaske én af vores MCO’er. Jeg har disse ting i huset til den slags: Anju Beauté - det blev købt som affedtende shampoo, men der står Proteine Universel på den (grønt). Så har jeg en Diafarm Care Katte Shampoo. Og en Tangle Repair fra Jean Peau som skulle være god til filter.

Åhh Lene du kan så også fortælle det så kort… og ja hun sagde i sin tid disse ord “Lone du har en lækker kat, så er det synd at han ikke er vasket godt nok”. Lærte hvordan jeg så skulle vaske, da dommeren roste mig meget for min vask - så voksede jeg lige 20 cm., og var pave stolt - og så kom Lene lige og sagde “sådan” -love -love

Har også dem som ikke kommer med på udstilling som ikke er nemme, og som kravler næste i luften, og jeg har masser af sved på panden bagefter - så jeg kender det godt at de er så stærke.

Har også dem som ikke kommer med på udstilling som ikke er nemme, og som kravler næste i luften, og jeg har masser af sved på panden bagefter - så jeg kender det godt at de er så stærke.[/quote]

Jeg har kun een som ikke gider, men det er kun i det øjeblik hvor jeg er nødt til at løfte ham op for at bruse ham på maven. Så udnytter han straks chancen, strækker armene op i luften og stiller sig i en bue bagover imens hans skriger “ooooouuuuoohhh” for derefter at prøve at klatre op ad mig (så er man glad for at neglene er klippede). Det er lidt pudsigt, han gør det hver gang, Cirrus. Når jeg så har skyllet ham færdig på maven og sætter hans forben ned i badekaret igen, går det roligt videre og han sidder pænt og kigger op på mig. Vi laver venlige øjne til hinanden under hele vasken. Det er altså meget hyggeligt herhjemme. :slight_smile:

Mine der ikke komer på udstilling bliver aldrig vasket. May er altså ikke blevet vasket i 2 år.

Mht showvask så har jeg indirekte lært det af Coogans, da jeg har lært det af Lone :stuck_out_tongue: Især er vigtigheden af at skylle blevet printet ind i mig. At kattens pels i sidste skylning skal klææææbe til ens fingre. Ikke noget med silkeblød der.
Ellers så følger jeg bare den anvisning fra mysterycoon, der fulgte med da jeg købte shampoos

Miss T - Godt tip mht et pift texture i ang tørring.

Heh, Diego tager det pænt de to første omgange. Ved 3. gider han så ikke mere. Stakkels mis, hehe.

Lyder godt…har da en næsten hvid her i huset… -thumbs

Hvor mange dage før udstilling skal en voksen maine coon vaskes? :slight_smile:

Det er meget forskelligt, nogle et par dage før, andre dagen før. Man er nødt til at gøre nogle forsøg for at se hvordan lige ens egen kats pels tér sig.

Vask katten, se pelsen efter hver dag, og du finder lynhurtigt ud af hvornår den ser bedst ud :ok:

[quote=Battlestar;37730] tag ikke let på det :slight_smile: det er ikke nemt så det skal virkelig tages seriøst :slight_smile:

Rigtig god fornøjelse :)[/quote]

Og så var det smadderhyggeligt, selvom man bliver gennemblødt totalt :smiley:
Utroligt, hvor pænt de store bamsedrenge tog det :ok:

Kunne ALDRIG finde på at bade en kat :frowning: det unødvendigt for slet ikke at tale om livsfarligt :stuck_out_tongue:

[quote=Tonks;489605]Kunne ALDRIG finde på at bade en kat :frowning: det unødvendigt for slet ikke at tale om livsfarligt :P[/quote] Må man få at vide, hvorfor det er livsfarligt for en kat at komme i bad?!

Tror Tonks mener at det er livsfarligt for ejeren :tihi: