Vask af katte og hvordan man gør

Altså nu kommer det vel an på hvilken slags kat man har …

Men jeg kan afkræfte at det er livsfarligt og det gælder både kat og ejer - jeg mener både jeg om mine katte har da overlevet kattevask.

[quote=Dorte Birkedal;489622]Altså nu kommer det vel an på hvilken slags kat man har …

Men jeg kan afkræfte at det er livsfarligt og det gælder både kat og ejer - jeg mener både jeg om mine katte har da overlevet kattevask.[/quote]

jamen er da ikke uenig. Har da med haft held med at vaske begge mine uden det store drama… :slight_smile:

Jeg har også vasket min kat -uden de vildt store problemer. Men er da stadig nysgerrig for at vide, hvorfor Tonks mener at det er livsfarligt.

Hvis jeg var blevet anbefalet at vaske min tidligere husmis, Bølle, havde jeg nok også været lidt bekymret for mit eget ve og vel. Han var nemlig en temperamentsfuld kat. :hjerte:

:øhmm: Måske har vi bare været heldige … jeg mener at hos os begge overlevede både kat og ejer :tihi:

[quote=Bølle-missen;489646]Hvis jeg var blevet anbefalet at vaske min tidligere husmis, Bølle, havde jeg nok også været lidt bekymret for mit eget ve og vel. Han var nemlig en temperamentsfuld kat. :hjerte:[/quote] Ja, det er min kat nu også. Men det er nu for hendes egen skyld, at hun bliver “smidt” i bad engang imellem. Hun har desværre et skæl-problem og heldigvis kan et bad i ny og næ hjælpe på det.

[quote=Dorte Birkedal;489648]:øhmm: Måske har vi bare været heldige … jeg mener at hos os begge overlevede både kat og ejer :tihi:[/quote] Tja, det kan godt ske :tihi:

Engang havde jeg samme holdning… hvorfor skulle mine kælekatte, som aldrig ville få en udstillingshal at se indefra, dog vaskes???

Idag er jeg af en helt anden holdning… og enhver kat, der for fremtiden lander her i hytten vil blive vasket kontinuerligt gennem det første stykke tid - helt lige meget om det en huskat… Simpelthen fordi jeg nu et par gange har haft meget stor brug for at kunne vaske mine gamle katte - pgr fx diarre ´, mudder og andet snavs - eller fr at kunne pleje mine langhårskattes pels på bedste måde, så den ikke filter pgr for megen underuld, fedtet pels eller hvad det nu kan være…

for slet ikke at tale om livsfarligt :stuck_out_tongue:

Det er skam livsfarligt, hvis ikke man har vænnet katten til vask

Enig med Ann, og jeg dannede hurtigt den holdning, da min huskat kom hjem med hele bagkroppen smurt ind i motorolie. Oplevelsen havde nok været knap så traumatisk for hende hvis hun havde været vant til at blive badet - for det tog 6-7 omgange før al olien var væk. Aldrig har jeg da hørt en kat skrige sådan :ked:

Hvordan vænner I dem til vask?

Hov dobbelt post - men har et spørgsmål mere

har I haft lettere ved at vænne killinger/ungdyr til det end ældre katte? Eller har det været det samme?

KH

Derfor :høhø:

har aldrig mødt en kat der ikke ville kradse sin ejer til blods ved den blotte tanke om vand :klapper:

[quote=Tonks;489691]Derfor :høhø:

har aldrig mødt en kat der ikke ville kradse sin ejer til blods ved den blotte tanke om vand :klapper:[/quote] Haha, nå okay :tihi:

Min kat skal nu “bare” have et skvat vand også sætter hun sig ellers pænt over på toilettet eller i brusekarbinen og venter på at det er overstået. Hun ved nemlig, at hun bliver belønnet bagefter :ups:

De af mine, som jeg kan vaske uden at blive flænset til strimler, har været vasket fra de var killinger…
Brian fik sit første bad ca tre eller 4 uger gammel… Ting var vist 14 uger… Kludetæppet vist nok omkring 10 uger… Leo omkring 12 uger og Thane ca 17 uger…

Om det er let at væne en voksen til at blive badet, kan jeg ikke svare på! Det må komme helt an på katten… Nogle vil sikkert bare tage det for en anden hyggelig måde at være sammen på… andre vil mene at der er tale om mord og vil forsvare sig med alt, hvad de har!

Hvis nu jeg skal lære mine MCO det starter jeg så bare med at belønne ved siden af bruseren eller i en balje med vand? Og så gradvis hælde vand på dem?

Jeg har svært ved helt at gennemskue “processen” - for starter jeg skal jeg vel gøre det færdigt…?

De er 4 år, så jeg evd slet ikke om de vil… Tara er generelt kold i rumpetten, mens Nanoq hader al berøring. jeg har senest lært dem at tolerere pelspleje, tara elsker det nu, mens Nanoq… tolerere det:ups::høhø:

Skal man være to, hvis jeg kaster mig ud i projektet? Jeg mener skal jeg have en hjælper?

Har kun lært dem det som killinger, og der har det bare været at sætte katten under bruseren, på en stol eller lign. og så tale godt (ingen ynk, men masser af ros) for dem, mens de bliver vasket. Har ikke oplevet nogen problemer, eller rædselslagne og/eller agressive katte.
Som små/mens de tilvænnes får de kun en enkelt hurtigt omgang og det tager ikke mange minutter. En showvask for en voksen indebærer jo op til flere shampoo’er osv.

Hende der fik den meget hårde “ilddåb” kan i øvrigt sagtens bades i dag. Hun kan ikke lide det, men finder sig pænt i det.

Mht at være to - er der plads på badeværelset og er det en kattekyndig person (gerne med forstand på at bade en kat og måske lidt adræt, hehe) så kan det være en rigtig god hjælp. Hvis ikke, så vil jeg hellere gøre det selv.

Tilvænning som du snakker om der har jeg aldrig prøvet. :slight_smile:

Af alle mine katte, er det kun Ting, som jeg har lært at blive vasket… Og da hendes første bad blev en akut nødvendighed efter et utilsigtet besøg i en “brugt” wc-kumme, så må jeg indrømme, at alt det der med blid og venlig tillæring kunne rende og hønse… Min kat STANK og var virkelig ulækker! :smiley:
Men jeg huskede da at rose… og Ting har intet imod et bad den dag idag…

At bruge guffer i/under et bad forekommer mig totalt idiotisk eller som det mindste meget upraktisk… hvor skal de opbevares uden at blive våde og ækle… hvordan giver man guffer, når man har shamppo på begge hænder… hvornår mener man at det er tid at belønne, ved første skylning, anden shampoonering… når balsam kommer i pelsen… eller hvad?

Helle… du får ALDRIG en coon gennemvåd ved at hælde vand på den!!!
Der er flere måder at bryde pelsens naturlige fedtbeskyttelse… den allerbedste er at have et stort kat med varmt vand og to tsk VEL opvaskemiddel… Tag fat om din kats ben (en hånd om begge forben og den hånd om begge bagben) og dyp den ned i vandet - pas på at du ikke får hovedet under vand… Processen tager mindre end 10 sekunder… hæld omgående vandet fra og arbejd derefter udelukkende med ingen vand i bunden af der, hvor du vælger at katten skal stå…
Alternativet til dyppemetoden er at stå i ca ½ time og forsøge at gøre pelsen gennemvåd - kun for at opdage at det ikke er lykkedes, i det øjeblik man putter shampoo i pelsen…

Ja for de skyr jo vandet:-)

Tak for tips:-)

Tak for at i delede jeres erfaring :):wehuu:

Det jeg faktisk ville gøre, hvis jeg skulle have vasket en voksen kat for første gang, var nok at alliere mig med en dygtig hundefrisør eller meget erfaren udstiller af enten perser, maine coon eller skovkat, som var villig til at bruge den tid, som det nu engang ville tage, at vaske en kat… og så tage hjem til vedkommende!
Mange katte kan løbe om hjørner med deres ejere, mens de bliver venlige og/eller i hvert fald blide som lam, når det er en fremmed, som “gør noget”… og det her gælder ikke kun vask :slight_smile:
Men det kan kun blive en succes, hvis man er villig til at stole på at det som “vaskeren” gør ikke er et voldsomt overgreb på katten og at katten ikke vil få et livslangt traume pgr vasken… nå, ja - og at man er villig til at gentage hele processen flere gange indenfor kort tid, så katten virkelig får vænnet sig til badet!

Jeg er netopp begyndt at vaske Brian, min meget selvstændige Perser… Han er vant til at blive vasket, men det er altid foregået hjemme i hans gamle hjem og blevet gjort af hans tidligere ejer/opdrætter, som virkelig bare kunne det der! Hun var/er sikkerheden selv, ved præcis, hvad hun gør og kan derfor let blot gennem sin udstråling få en kat til at slappe af…
Pgr tidligere ejers svigtende helbred er Brian dog ikke blevet vasket det sidste års tid… og han er nu flyttet til et hjem, hvor muligheder for vask ikke er specielt optimale…
Så da jeg for nogle uger siden forsøgte at vaske ham selv, måtte jeg opgive efter at have fået gjort ham våd - jeg orker ikke længere at stå bøjet så længe over en dum køkkenvask og kun med en dum vandhane til hjælp!!! Trods at jeg altså tidligere har showvasket både skovkatte og abyssiniere på den måde…
Løsningen blev i stedet at han kom hjem til en bruger herindefra - og så gik det ellers løs i hendes badeværelse… Brian hoppede et par gange - meget tydeligt at han lige testede om det kunne lade sig gøre at smutte… men fandt sig faktisk ellers forbløffende pænt i badet… Og det gik endnu bedre hos Mysterycoon, da han blev showvasket med hele baduljen (faktisk opførte han sig bedre der, end Thane der jo er killing fra Mysterycoon-opdrættet! :wink: )

Jeg er en af de der onde nogen, som ikke rigtig tror på hverken korte eller lange pauser under vasken… bla fordi det bare trækker det ubehagelige ud (hvis katten ikke kan lide det) og fordi katten jo rent faktisk fryser, når man gør den pladdervåd og fjerner pelsens isolerende virkening! Vi må vente med at hygge til katten er svøbt i sugende håndklæder… Om katten bliver fønnet kommer meget an på om den er bange for føntørreren! I min verden er der bestemt ingen grund til føn - hvis ellers man er villig til at tænde/skrue godt op for varmen (også om sommeren) og så rede katten igennem ca hver ½ time de næste fire til fem timer!
Både Thane og Brian bliver fønnet, men de er vant til det… Leo er bange for tingesten og bliver derfor redt tør… Med Ting vil det nærme sig at skyde gråspurve med kanoner, da hun som regel er helt tør i løbet af max en time :slight_smile: