Vedr. FIP

Som nogen af jer ved, har vi jo lige måtte sige farvel til Kamelia kun 5 mdr. gammel pga. FIP.

Jeg har i dag nu der var kommet lidt ro på mig igen, snakket med dyrlægen igen, da vi jo har hendes kuldsøster Primula.

Han anbefaler at vi ikke udstiller hende, som min plan ellers var. Hun er tilmeldt i Middelfart. Han siger at der er stor risiko forbundet med udstilling, hvor det er et sted katten kan blive stresset og at FIP udvikles ved hjælp af stress.
Samt at hun kan være genetisk betinget nu da hendes søster fik det.

Hvad siger I andre, for vil jo ikke udsætte Primula for udstilling, hvis det vil være grunden til hun også skulle udvikle FIP. ? Jeg kender ikke selv så meget til sygdommen så vil gerne høre andres erfaringer.

MVH
Gitte

Jeg synes din dyrlæges råd lyder fornuftigt.

I tidens løb har jeg haft 4 katte med FIP - de var alle 4 helsøskende, fra 2 forskellige kuld.

Så JA - det er klart genetisk betinget!

Tusind tak. Jamen mere klart kan det jo ikke siges. Så er det hermed lagt fast at lille Primula ikke kommer med på udstillinger i fremtiden, vil ikke gamble med hendes helbred

MVH
Gitte

Den ene af mine importerede avlshunkatte var ud af et kuld på 4 - to af dem døde af FIP. Den ene killing døde, kort tid inden min nye hunkat ankom i mit katteri.
Den anden killing døde senere i et andet katteri efter at have fået 1 kuld på 5 sunde killinger.
Min hunkat havde calici (min mistanke har hele tiden været, hun havde det med hjemmefra) og udviklede kronisk mundhulebetændelse - men hun udviklede aldrig FIP på trods af ganske mange udstillinger i ind- og udland og to kuld. Hendes killinger er alle sunde - hun smittede nogle af dem med calici:-( men ikke dem alle - ingen har udviklet FIP eller andre tegn på svagt immunforsvar. To af hendes killinger har fået kuld - killingerne er sunde.
Den sidste killing i kuldet blev hos opdrætteren som showkastrat - hun lever i bedste velgående.
De to hunkatte var fødte showkatte (min og opdrætterens egen showkastrat) - de elsker opmærksomheden! De virker ikke det mindste stressede på show - tværtimod!

Jeg tror, den største risiko for Primula kan være, at hendes immunforsvar generelt kan være følsomt over diverse virussygdomme. Prøv dog at tage hende med på show - hvis hun kan lide det, kan jeg ikke se noget galt i at blive ved. Du kan alligevel ikke forhindre, at hun udvikler FIP, hvis hun har anlæg for det - hvis hun ikke har anlæg for FIP, vil du ærgre dig over ikke at have udstillet hende.

De to tilfælde, vi har oplevet af FIP her i huset, har været meget forskellige.
Den første var en importeret avlskat, som aldrig nåede at gå i avl. Hun havde tør FIP.
Den anden var en tidligt kastreret kælekat, som pludseligt udviklede våd FIP.

Uanset om en kat kan lide shows, er det en stressfaktor samt forøget risiko for smitte. Har katten anlæg for FIP, er det ikke særlig smart at udstille - i mine øjne …

Må indrømme jeg er gået i tænke boks efter Camilla´s indlæg. Primula er en virkelgig frisk og social pige og tror ikke hun vil være stresset af en udstilling, der er hun sindsmæssigt meget forskellig fra søsteren som vi mistede, hun stessede da hun flyttede ind og kort tid efter da vi byttede rundt på børnenes værelser var nok til hun stressede op og i 3 dage slet ikke ville på 1.salen og tissede div. steder, hvor det så gik over igen. Primula er der imod den som altid kommer først og skal undersøge alt nyt, går også ud fra det spiller ind.

Men vil sove lidt på det :wink: For vil jo have Primula længst muligt

MVH
Gitte

hvordan er det med smittegang af FIP egentligt ift. udstillinger?

Nu tænker jeg at slæbe en kat med, som man ved har “øget risiko” for FIP ift. at søster lige er blevet aflivet pga. FIP ?

Jeg må indrømme at min viden om smittegang af FIP o.l. er for lille - derfor jeg spørger

FIP smitter ikke. Coronavirus som kan mutere til FIP smitter - det sker gennem at dele bakke. IMHO er der kun en ringe smitterisiko for coronavirus på show.

Pia - FIP smitter ikke. Det er corona virus (som langt de fleste katte fra katterier har) der i nogle tilfælde muterer og bliver til FIP. Undersøgelser viser efterhånden at en vigtig årsag her er katten selv/dens immunforsvar.
Så det er ikke noget du skal bekymre dig om ifht udstilling efter min mening :slight_smile:

Som jeg har fået fortalt af dyrlægen er der ingen risiko for at Primula skulle smitte andre med FIP, da FIP ikke smitter - men kommer fra muteret corona virus og han sagde at 90% af alle katte var smittet med coronavirus, som kun skulle smitte gennem afføring/brug af samme kattebakke.

MVH
Gitte

så blev jeg også klogere i dag :slight_smile:

der er jo efterhånden så mange sygdomme rundt om, man skal være obs på…
så det var da rart at vide, at FIP ikke er en “risiko” ift. at gå på udstilling :slight_smile:

Man kan blive rigtig meget klogere på coronavirus og FIP på www.catvirus.com

Ja og det gode ved Diane’s side er at den er på flere sprog…

Og der står mange gode ting som er til at forstå…
tror den snart bliver opdateret, hvis ikke den er blevet det…
Der står osse lidt inde på min hjemmeside
http://www.tukenja.dk/projekt.html

En kort udredning
FIP : Felin Infektiøs Peritonitis

FIP kommer af infektion med felint coronavirus.
Coronavirus kan isoleres fra raske katte, fra katte med diarresymptomer og fra katte med FIP. Den type virus som viser symptomfrie infektioner eller diarre, kan ved mutation omdannes til den type som bliver til FIP.

Hvorvidt sygdommen udvikler symptomer afgøres desuden af flere forskellige faktorer. Jo tidligere i livet en kat bliver udsat for smitte jo større chancer er der for at den udvikler FIP og Samtidig med infektion med FCov øges risikoen for at katten udvikler FIP. Ved store kattehold er der støre smitterisiko og mere stress. Katte med et lav imundforsvar er også i risikogruppen. Risikoen for, at en almindelig huskat, som ikke kommer fra et opdræt får FIP er meget lille. Ofte optræder FIP symptomer i månederne efter perioder med stress.

Årsagen til at katten kan udvikle FIP er Fcov (coronavirus)
De fleste katte har eller bliver infekteret med FCov

der er copy ret på denne tekst…

Da jeg har svært ved at forklare mig pr skrift er der formulerings problemer i min tekst… så ja, tag det i kan bruge

Min egen private holdning til FIP er, at enten udvikler katten FIP, eller også gør den ikke - der er intet man kan gøre for at forhindre det eller forudsige det. Der er meget, der tyder på, at hvorvidt en kat er genetisk disponeret for at udvikle FIP eller ej er arveligt, idet nogle parringer giver en større forekomst af katte, der udvikler FIP end andre - men det betyder ikke, at alle killinger af en bestemt kombination udvikler FIP.

Vores kat med tør FIP døde, da hun var lige omkring 12mdr. Halvdelen af hendes kuld døde af FIP. Efterfølgende gik rygterne om flere FIP-katte ud af den kombination:thumbdown:

Vores kat med våd FIP døde, da han var 3år. Det viste sig efterfølgende, at han faktisk levede et år længere end to af hans kuldbrødre, der var døde af våd FIP året før. Det var der ingen, der havde fundet det nødvendigt at fortælle os:thumbdown: - ikke at det havde gjort nogen forskel for vores kat…

[quote=Hanne P;466886]En kort udredning
FIP : Felin Infektiøs Peritonitis

FIP kommer af infektion med felint coronavirus.
Coronavirus kan isoleres fra raske katte, fra katte med diarresymptomer og fra katte med FIP. Den type virus som viser symptomfrie infektioner eller diarre, kan ved mutation omdannes til den type som bliver til FIP.

Hvorvidt sygdommen udvikler symptomer afgøres desuden af flere forskellige faktorer. Jo tidligere i livet en kat bliver udsat for smitte jo større chancer er der for at den udvikler FIP og Samtidig med infektion med FeLV øges risikoen for at katten udvikler FIP. Ved store kattehold er der støre smitterisiko og mere stress. Katte med et lav imundforsvar er også i risikogruppen. Risikoen for, at en almindelig huskat, som ikke kommer fra et opdræt får FIP er meget lille. Ofte optræder FIP symptomer i månederne efter perioder med stress.

Årsagen til at katten kan udvikle FIP er Fcov (coronavirus)
De fleste katte har eller bliver infekteret med FCov

der er copy ret på denne tekst…[/quote]

Hvem har skrevet den tekst?
Det fremhævede har jeg ikke hørt før …

Jeg tror nu godt man kan modvirke udviklingen af FIP. Et tip top immunsystem + en ikke stressende kat er helt klart vejen frem.

Jeg ville give hende immunocare eller andet immunboost. Og sørge for at hun var vel aktiveret og stimuleret.

Jeg hader FIP og har en masse tanker omkring det! Og tror på at man kan komme uden om det. Et fantastisk (selektivt) avlsprogram og tip top care for kattene! Det er så frygtelig en sygdom, hvor er det dejligt at der kommer penge i forskningskassen hele tiden.

Mht. udstillinger, så vil der altid være en stress faktor, alle de andre katte, et lys katten ikke er vant til, mange lyde, at sidde i et bur, blive håndteret mange mange osv. osv.

Vivi det har jeg…

ups der skal ikke stå Felv der skal stå FCov

[quote=Hanne P;466901]Vivi det har jeg…

ups der skal ikke stå Felv der skal stå FCov[/quote]

Men hvor har du fra at tidlig smitte giver forhøjet risiko :?

Hanne - Jeg troede at katten skulle have Fcov (corona) for at udvikle FIP? Og ikke bare at det øgede sandsynligheden?
Hvor har du iøvrigt det med smittetidspunktet fra? Jeg har aldrig læst eller hørt om det noget sted :slight_smile: