Vedr. FIP

[quote=Eife;466906]Hanne - Jeg troede at katten skulle have Fcov (corona) for at udvikle FIP? Og ikke bare at det øgede sandsynligheden?
Hvor har du iøvrigt det med smittetidspunktet fra? Jeg har aldrig læst eller hørt om det noget sted :)[/quote]

ja, det er jo den der muterer og bliver til FIP…
tidspunktet hvad mener du

Det med at jo tidliger jo større sandsynlighed… først er det logik i mit hoved og så er det noget Diane og jeg er kommet frem til

[quote=Hanne P;466910]ja, det er jo den der muterer og bliver til FIP…
tidspunktet hvad mener du

Det med at jo tidliger jo større sandsynlighed… først er det logik i mit hoved og så er det noget Diane og jeg er kommet frem til[/quote]

Det er ikke logisk i mit hovede … egentlig nærmere lidt tværtimod.

Diane og du er kommet frem til?
Hvordan?

jo ynger katten er jo svager er den immunforsvar over for den agrarsive corrona

Eftersom de fleste katte, der dør af FIP, dør indenfor deres første 12 levemåneder (inden deres immunforsvar er fuldt udviklet), så indebærer det vel ganske tidlig smitte med FCoV:? eller:?

Den med sammenhængen mellem FIP og FeLV har jeg hørt for mange år siden, men jeg husker ikke præcist, hvordan argumenterne var. Jeg ved, at mange (amerikanske) opdrættere annullerer deres helbredsgaranti på solgte killinger, hvis killingerne bliver vaccineret mod FeLV, da de mener, at denne vaccine kan udfordre immunforsvaret uhensigtsmæssigt og derved øge risikoen for, at killingen udvikler FIP.

FIP er en tragisk sygdom, som alle opdrættere verden over bør støtte forskningen i på enhver måde, som de finder nyttig.

[quote=Vivi_Fletcher;466913]Det er ikke logisk i mit hovede … egentlig nærmere lidt tværtimod.

Diane og du er kommet frem til?
Hvordan?[/quote]

Da det for det meste er killinger der udvikler FIP… statstatik

Sorry jeg er ikke så god til det med at forklare mig pr skrift

Men hvem har undersøgt det og hvordan er det undersøgt?
Er det videnskabeligt eller er det bare din personlige formodning?

Ret relevant i mine øjne.

[quote=Hanne P;466918]Da det for det meste er killinger der udvikler FIP… statstatik

Sorry jeg er ikke så god til det med at forklare mig pr skrift[/quote]

:ups: så skal jo måske lade være med at skrive det jeg er kommet frem til

Det er måske bare formuleringen, men som du skriver det der, så skriver du at risikoen for FIP øges ved en infektion med corona - det mener jeg er forkert, da corona i min verden er en forudsætning for udvikling af FIP. Dvs. at man ikke kan skrive at der er en øget risiko, for uden er der ikke nogen risiko. :slight_smile:

Og med smitningstidspunktet mener jeg den sætning som jeg har markeret med rød i dit indlæg, og som Vivi også spørger til.
Jeg er nok uenig der, det er ikke logik for mig, og jeg har ikke set nogen undersøgelser, der skulle understøtte det.
Hvem er Diane i øvrigt? :slight_smile:

[quote=dkkorat;466916]
Den med sammenhængen mellem FIP og FeLV har jeg hørt for mange år siden, men jeg husker ikke præcist, hvordan argumenterne var. [/quote]

Der er sammenhæng mellem FIP og alle sygdomme!
FIP giver katten et nedsat immunforsvar, der dermed åbner op for alle de sygdomme den bliver udsat for.

[quote=Vivi_Fletcher;466919]Men hvem har undersøgt det og hvordan er det undersøgt?
Er det videnskabeligt eller er det bare din personlige formodning?

Ret relevant i mine øjne.[/quote]

Jeg skriver jo det er min tekst, det er hvad jeg er kommet frem til, sammen med Diane…

Ah, kan se at det meste er besvaret mens jeg skrev indlægget :slight_smile:

Jeg tænker, at Diane er Diane Addie:? dyrlægen og forskeren bag www.catvirus.com:?

[quote=Eife;466923]Det er måske bare formuleringen, men som du skriver det der, så skriver du at risikoen for FIP øges ved en infektion med corona - det mener jeg er forkert, da corona i min verden er en forudsætning for udvikling af FIP. Dvs. at man ikke kan skrive at der er en øget risiko, for uden er der ikke nogen risiko. :slight_smile:

Og med smitningstidspunktet mener jeg den sætning som jeg har markeret med rød i dit indlæg, og som Vivi også spørger til.
Jeg er nok uenig der, det er ikke logik for mig, og jeg har ikke set nogen undersøgelser, der skulle understøtte det.
Hvem er Diane i øvrigt? :)[/quote]

Det er mit formulerings problem…

Så synes jeg egentlig du skal skrive “jeg tror”, når det er din egen formodning og ikke noget, der som sådan er undersøgt.

Det vil gøre forvirringen mindre.

Ved i hvad glem den tekst… jeg har et formulerings problem og har svært ved at forklare mig på skrift… sorry at jeg forsøgte at hjælpe

Ja, når man skriver den slags offentligt er det i mine øjne vigtigt at skelne mellem ens egne konklusioner og videnskabeligt fremkomne konklusioner :slight_smile:

Jow, men går da ikke ud fra, at Hanne er kommet frem til noget sammen med Diane Addie? :slight_smile:
Mig bekendt forsker Diane da ikke i Danmark og med “almindelige” mennesker?

Så er det noget Diane er kommet frem til, finder jeg det faktisk ret interessant og vil meget gerne læse videre om det? :slight_smile:
Link?

[quote=Vivi_Fletcher;466938]Jow, men går da ikke ud fra, at Hanne er kommet frem til noget sammen med Diane Addie? :slight_smile:
Mig bekendt forsker Diane da ikke i Danmark og med “almindelige” mennesker?

Så er det noget Diane er kommet frem til, finder jeg det faktisk ret interessant og vil meget gerne læse videre om det? :slight_smile:
Link?[/quote]

Det kan du får når der kommer mere…
jamen så er jeg ikke almenlig

Her er der et projekt, hvis du tog dig tid til at kikke på mit link til min hjemmeside, ville du kunne læse det der inde…

[quote=Hanne P;466947]Det kan du får når der kommer mere…
jamen så er jeg ikke almenlig[/quote]

Kan du ikke give et direkte link til projektet?