Vedr. FIP

Racerisiko og FIP, fra Jyraks foredrag marts 09, Dr. Lesley Lyons:

Mixed breeds: 0,35%
Abyssinier: 3,0%
Bengal: 12,5%
Birma: 22,2%
Himalaya: 1,1%
Ragdoll: 15,5%
Rex: 11,8%

[quote=Lis Dahlstrøm;468304]Racerisiko og FIP, fra Jyraks foredrag marts 09, Dr. Lesley Lyons:

Mixed breeds: 0,35%
Abyssinier: 3,0%
Bengal: 12,5%
Birma: 22,2%
Himalaya: 1,1%
Ragdoll: 15,5%
Rex: 11,8%[/quote]

Mange tak. :tak::tak:
Ved du hvordan disse udregninger er foretaget og fra hvilke(t) land(e) statistikken stammer?

Fx.
Er det antal med diagnosen ud af mistænkte?
Eller er det antal diagnosticerede ud af antal katte af denne race, set på klinikken/erne?
Eller …?

Det er jo ikke altid fedt at have ret…: Jeg har i årevis råbt op om at birmaen har et problem - mindst 10 år. De første mange år var det bare mig, der havde et problem - jeg havde for mange katte, og det kunne jeg jo bare lade være med, for ingen andre havde nogensinde oplevet en FIP birma! Men jeg kunne jo høre på “de små” opdrættere derude, at det passede ikke! De HAVDE oplevet det, men de fik mundkurv på… Selv da svenske Agria (dyreforsikring) for 5-6 år siden annoncerede højere pris for birmaer, fordi der gik flere til af FIP end hos de andre racer, beholdt mange skyklapperne på - til trods for det meget store statistiske materiale Agria havde at trække på. Heldigvis har det langsomt men sikkert ændret sig. Mange birmaopdrættere ved godt, at vi er i en tungere risikogruppe lige på dette område - det betyder for de killingekøbere, der er uheldige at miste sin birma til FIP, at der ofte er en del hjælp og forståelse fra opdrætteren - på det punkt er vi heldigvis kommet langt.
Selvfølgelig er der ikke meget opmuntrende ved at se tallene på tryk - men det er dog alligevel et skridt på vejen. Kun ved at erkende monsterets eksistens kan man begynde at arbejde mod at bekæmpe det! Godt nok fægter vi meget i blinde - men i det mindste ved vi, at der skal fægtes…
VH
Susanne

[quote=danpia;468320]Mange tak. :tak::tak:
Ved du hvordan disse udregninger er foretaget og fra hvilke(t) land(e) statistikken stammer?

Fx.
Er det antal med diagnosen ud af mistænkte?
Eller er det antal diagnosticerede ud af antal katte af denne race, set på klinikken/erne?
Eller …?[/quote]

Uden at hive noterne frem MENER jeg at kunne huske at de stammer fra University of South Carolina, hvor tallene angiver procentdelen af de tilfælde der er konstateret i klinikken. Det er på et MEGET stort antal katte - jeg TROR 22.000 (Lis, har du noterne fremme endnu?)
Anyway, Agria vil kunne fremvise en lignende statistik -birmaerne er hårdt ramt.
VH
Susanne

Jeg synes også at have hørt flere danske dyrlæge fortælle, at visse racer har langt flere tilfælde end andre.
Det er jo ikke videnskabelige undersøgelser - men alligevel noget jeg har hæftet mig ved.

Selv Steensborg endte med at flytte sine hegnspæle her :slight_smile: Oprindeligt var han og jeg uenige på dette punkt - men begivenheder flyttede hans hegnspæle ad åre. Desværre for dem, det gik ud over - men godt nok på den lange bane, fordi erkendelse af problemet er starten på en løsning. Derudover var han én af dem, der var med til at bevare min mentale sundhedstilstand de første år, hvor vi virkelig “went to Hell and back” med FIP katte…
VH
Susanne

[quote=Susanne W;468328]Uden at hive noterne frem MENER jeg at kunne huske at de stammer fra University of South Carolina, hvor tallene angiver procentdelen af de tilfælde der er konstateret i klinikken. Det er på et MEGET stort antal katte - jeg TROR 22.000 (Lis, har du noterne fremme endnu?)
Anyway, Agria vil kunne fremvise en lignende statistik -birmaerne er hårdt ramt.
VH
Susanne[/quote]

Jeg har dem hjemme - tror jeg på. Nogengange har ting med at forputte sig - men har dog fundet ud af tallene stammer fra: Pesteanu-Somogyi et al; J Fel Med Surg 2006

J Feline Med Surg. 2006 Feb;8(1):1-5. Epub 2005 Jul 1.
Prevalence of feline infectious peritonitis in specific cat breeds.
Pesteanu-Somogyi LD, Radzai C, Pressler BM.

Veterinary Teaching Hospital, North Carolina State University, 4700 Hillsborough Street, Raleigh, NC 27506, USA.
Abstract
Although known that purebreed cats are more likely to develop feline infectious peritonitis (FIP), previous studies have not examined the prevalence of disease in individual breeds. All cats diagnosed with FIP at a veterinary teaching hospital over a 16-year period were identified. Breed, sex and reproductive status of affected cats were compared to the general cat population and to mixed breed cats evaluated during the same period. As with previous studies sexually intact cats and purebreed cats were significantly more likely to be diagnosed with FIP; males and young cats also had a higher prevalence of disease. Abyssinians, Bengals, Birmans, Himalayans, Ragdolls and Rexes had a significantly higher risk, whereas Burmese, Exotic Shorthairs, Manxes, Persians, Russian Blues and Siamese cats were not at increased risk for development of FIP. Although additional factors doubtlessly influence the relative prevalence of FIP, this study provides additional guidance when prioritizing differentials in ill purebreed cats.

Jeg har fulltext hvis det er, den er ikke lang, 1-2 sider :slight_smile:

Jeg vil meget gerne se den. Hvis jeg sender min email i en PB, kan du så sende den?

Jeg prøvede at google og fandt en anden artikel fra oktober 2009, som refererer ‘din’ artikel.
Den jeg fandt ligger på nettet i sin helhed her:

http://www.vetlearn.com/Portals/0/Media/PublicationsArticle/PV1009_Goodson.pdf

Edit: Rettede stavebøf :wink:

Danpia - Har sendt den, andre der vil have kan bare sige til :slight_smile:

er det en betalbar artikel eller noget i den dur siden du ikke linker til den eller kopierer ind?

Lis - Jeg synes det var for langt at kopiere ind (og tildels for irrelevant ifht trådens oprindelige emne) og jeg har ikke noget link til den, har den pr. mail :slight_smile:

:tak::tak::tak:
Og jeg er i gang med den, skimmede lige i første gang ned over og fandt statistikken, prøver om denne version med antal katte kan komme ind herunder.
Jeg synes jo at antallet af katte, hvoraf nogle er positive er ret interessant for en statistik.
Bemærkningerne til a (0% er ikke listet) og b (for lille antal katte til statistik) er interessante.
For bengals vedkommende er det 1/8, der giver 12,5%. Hvis den ene ikke var kommet til dyrlægen, havde bengal været i gruppe a (0% er ikke listet):?:?:?

Selvom jeg bestemt synes det er interessant og også viser noget, kan jeg ikke lade være med at citere en statistik-underviser fra DTU: “Der er løgn, forbandet løgn og statistik”. Jeg er så ikke helt enig med ham.

Table 1. Prevalence, odds ratios, and confidence intervals for purebreed cats with feline infectious peritonitis (FIP)
[FONT=arial][FONT=arial] Breeda Cats diagnosed with FIP/total number cats seen (% affected withFIP) Odds ratioConfidence intervalP-value (Fisher’s exact test) Abyssinian 3/99 (3.0%) 8.98 2.71–29.77 0.006 Bengal 1/8 (12.5%) 41.03 4.91–342.85 0.028 Birman 4/18 (22.2%) 82.06 26.66–262.44 <0.001 Burmese 1/37 (2.7%) 7.98 1.06–59.91 0.124 Exotic Shorthair 1/62 (1.6%) 4.71 0.63–34.98 0.199 Havana Brown 2/2 (100%) –bbb Himalayan 4/364 (1.1%) 3.19 1.12–9.06 0.046 Manx 1/67 (1.5%) 4.35 0.59–32.29 0.213 Persian 4/481 (0.5%) 2.41 0.85–6.83 0.101 Ragdoll 2/13 (15.3%) 52.22 11.14–244.79 0.001 Rex (Cornish and Devon) 2/17 (11.7%) 38.29 8.42–174.15 0.002 Russian Blue 1/39 (2.6%) 7.56 1.01–56.68 0.130 Siamese 1/536 (0.2%) 0.54 0.07–3.93 1.00
[/FONT]
a Breeds with 0.0% prevalence of feline infectious peritonitis not listed.
b Insufficient number of cats to allow statistical calculations.

Edit: Pokkers, det så meget fint ud da jeg kopierede det ind, men nu er det da en rodebunke:sorry::sorry:. Prøver om jeg kan lave et screendump og lægge ind.
[/FONT]

Så prøver jeg her:

Man skal altid tage statistik med et gran salt, specielt hvis der ikke er særlig mange individer involveret, hvad det ser ud til i denne undersøgelse.
Jeg har fundet en anden side om emnet på nettet for nogle måneder siden, der også viste høj repræsentation hos visse racer, så jeg tror der er lavet flere undersøgelser.

Jeg har faktisk læst for nylig (kan ikke lige huske hvor, men vil lige søge på det) at FeLV faktisk øger risikoen for at corona muterer til FIP.

En opdrætter mistede 6 ud af 9 killinger/ungdyr af sandsynligvis af FIP efter de var vaccineret med Felv. De 3 overlevende fik ikke Felv vaccinen som jeg har hørt det.

Uha, nu bliver jeg helt dårlig tilpas. Jeg har for knap 1 uge siden måttet sige farvel til en af mine unge hunkatte. Udfra symptomerne og blodprøverne var det overvejende sandsynligt at hun havde våd FIP :ked: Hun var den første af mine killinger, som fik den fulde vaccinations-pakke, dvs. inkl FeLV og Chlamydia, som jeg har brugt siden :blegne::blegne::blegne:

Hvis det passer det du skriver, så må jeg gå som et rystende nervevrag fra nu af og håbe på, at ingen af mine andre killinger, som har fået den vaccine udvikler FeLV:bebe::bebe::bebe: Redigeret: der skal selvfølgelig stå udvikler FIP

Både jeg og mange Amerikanske opdrættere siger simpelthen til købere, at vores sundhedsgaranti forsvinder hvis de bruger en LEUK vaccine eller en FIP vaccine. Alt for dårlige erfaringer med dem.

Teresa

[quote=Teresa Guldager;468621]Både jeg og mange Amerikanske opdrættere siger simpelthen til købere, at vores sundhedsgaranti forsvinder hvis de bruger en LEUK vaccine eller en FIP vaccine. Alt for dårlige erfaringer med dem.

Teresa[/quote]

Jeg kan kun være enig, det er simpelthen at overbelaste en killings immunsystem. Vil man absolut vaccinere med så udvidet en vaccine vil jeg foreslå at vente til katten er voksen. En rabiesvacc. kan også, for at beskytte killingen mest muligt, placere forskudt for de normale vacciner.
Jo mere man overbebyrder killingens immunforsvar jo større risiko for at coronaen muterer. Der er en genetisk disposition for FIP, men jeg tror også der skal en udløsende faktor til, en virusinfektion der rammer et umodent immunsystem, vaccination og flytning oveni hinanden osv.

Marina