Vedr. FIP

Det afhænger så af, hvad man mener med “tidligt”. Min erfaring er, at en 4 ugers killing har væsenligt højere immunforsvar end en 10 ugers killing. Sandsynligvis fordi den har alle maternelle antistoffer på det tidspunkt.

Det er jo svært at kontrollere, for hvornår er en kat stresset.
I mine øjne er det logisk nok, hvis der er en sammenhæng. Alle - både mennesker og dyr - bliver langt hurtigere syge, hvis vi er stressede. Hvorfor skulle det så ikke gælde FIP???

Men jeg er så personligt ikke i tvivl om, at FIP har en utrolig høj genetisk faktor, så stress er absolut sekundært.

Jeg tænker om dem der har undersøgt dette, har i mente at den mutere nemmere under stress, da kattens immunforsvar jo er nede under stress og ja, så har katten letter ved at udvikle sygdomme.

jeg tror nu det er efter 6 leveuge, når jeg skriver jo tidligere så mener jeg efter killingen er taget fra moren…

[quote=Vivi_Fletcher;467204]Det er jo svært at kontrollere, for hvornår er en kat stresset.
I mine øjne er det logisk nok, hvis der er en sammenhæng. Alle - både mennesker og dyr - bliver langt hurtigere syge, hvis vi er stressede. Hvorfor skulle det så ikke gælde FIP???[/quote]

ja det er det osse her, da vi alle jo er svækket under stress

det mener jeg osse, da dem jeg har mistet var beslægtet… og jeg ved jeg er ikke den eneste

tænker bare folk dog vil være lidt mere åbne omkring denne sygdom…
Men forstå egentlig godt at nogen holder deres mund, jeg glemmer aldrig det rammar skrig der kom da jeg mistet 3 inden for et halvt år

Det forhindrer den vel ikke i at blive smittet - moderen kan med munden smitte killingen. Men korrekt der menes den største smitte er fra bakken delt med andre katte. Spørgmålet er så om de renser sig selv eller ej, geninficeres eller ej …

[quote=Vivi_Fletcher;467204]Det er jo svært at kontrollere, for hvornår er en kat stresset.
I mine øjne er det logisk nok, hvis der er en sammenhæng. Alle - både mennesker og dyr - bliver langt hurtigere syge, hvis vi er stressede. Hvorfor skulle det så ikke gælde FIP???.[/quote]

Det kan jeg ikke svare på med hensyn til corona/FIP - jeg skriver ikke om min mening eller mine tanker, kun hvad jeg har læst …

Hvordan genetisk? kunne det ikke være en mere agressiv form af corona - du har jo ikke dine avlsdyr så længe så der kan dannes et mønster, det du har set kan vel ligeså godt være en anden mere agressiv corona der er kommet ind end noget “genetisk”?

[quote=Lis Dahlstrøm;467291]Det forhindrer den vel ikke i at blive smittet - moderen kan med munden smitte killingen. Men korrekt der menes den største smitte er fra bakken delt med andre katte. Spørgmålet er så om de renser sig selv eller ej, geninficeres eller ej …
[/quote]

Nu blev der skrevet, at tidligt smittede killinger havde større risiko for at udvikle FIP - og det er det jeg mener er ulogisk i mine ører.
En 4 ugers killing, der bliver smittet vil jeg netop mene har større sandsynlighed for ikke at blive syg, end fx en 14 ugers.

[quote=Lis Dahlstrøm;467291]
Hvordan genetisk? kunne det ikke være en mere agressiv form af corona - du har jo ikke dine avlsdyr så længe så der kan dannes et mønster, det du har set kan vel ligeså godt være en anden mere agressiv corona der er kommet ind end noget “genetisk”?[/quote]

Jeg tror alle efterhånden er enig om, at udviklingen af FIP er genetisk betinget. Netop årsagen til, at det ses mere i visse racer end andre.

Og nej … i mit tilfælde tror jeg absolut ikke på en agressiv stamme. 4 killinger af mit opdræt - de 3 af dem solgt og fik først FIP flere mdr efter flytningen fra mig. Ingen andre katte i mit hjem blev ramt - heller ikke andre killinger, så hvis det var en agressiv stamme, skulle det jo netop være kattene i mit hjem, fremfor kuldsøskende i kælekattehjem.

Sidste år, undersøgelse af Niels Pedersen og Leslie Lyons. Den tror jeg faktisk jeg kan finde igen. Resultatet var ikke overraskende for mig - jeg har i mange år ikke kunnet se stress som en reel faktor i dette her puslespil.
VH
Susanne

[quote=Vivi_Fletcher;467298]En 4 ugers killing, der bliver smittet vil jeg netop mene har større sandsynlighed for ikke at blive syg, end fx en 14 ugers.
[/quote]
Dr. Hans Lutz, Zürich Uni, har i en stor undersøgelse for en del år siden, hvor han samarbejdede med en række corona positive katterier i Schweiz, påvist at killinger helt ned til 2 UGER udskiller corona virus i sin afføring… (som moderen normalt æder, ja - men som også KAN deles med kuldssøskende i tilfælde af diarre)
VH
Susanne

[quote=Susanne W;467361]Dr. Hans Lutz, Zürich Uni, har i en stor undersøgelse for en del år siden, hvor han samarbejdede med en række corona positive katterier i Schweiz, påvist at killinger helt ned til 2 UGER udskiller corona virus i sin afføring… (som moderen normalt æder, ja - men som også KAN deles med kuldssøskende i tilfælde af diarre)
VH
Susanne[/quote]

Måske det er Hans Lutz jeg husker - arbejder tæt sammen med en opdrætter der har arbejdet tilsvarende Landbohøjskolen i Sweitz, hendes katte har flere gange været “prøvekludde” for Lutz.

Moderen kan vel også inficere små killinger ved først at have slikket egen eller killingers bagdel og derefter slikke i hovedet …

[quote=Susanne W;467361]Dr. Hans Lutz, Zürich Uni, har i en stor undersøgelse for en del år siden, hvor han samarbejdede med en række corona positive katterier i Schweiz, påvist at killinger helt ned til 2 UGER udskiller corona virus i sin afføring… (som moderen normalt æder, ja - men som også KAN deles med kuldssøskende i tilfælde af diarre)
VH
Susanne[/quote]

Jamen det er absolut ikke det, jeg ikke tror på. Er smitten til stede, vil de naturligvis blive smittet.
Men hvorvidt de bliver syge af smitten, er det jeg tvivler på der er større sandsynlighed for, jo mindre de er.

[quote=Vivi_Fletcher;467379]Jamen det er absolut ikke det, jeg ikke tror på. Er smitten til stede, vil de naturligvis blive smittet.
Men hvorvidt de bliver syge af smitten, er det jeg tvivler på der er større sandsynlighed for, jo mindre de er.[/quote]

Jeg troede det du skrev var at de i så lille en alder var beskyttet af maternelle antistoffer …

Men det har jeg måske helt misforstået?

[quote=Lis Dahlstrøm;467386]Jeg troede det du skrev var at de i så lille en alder var beskyttet af maternelle antistoffer …

Men det har jeg måske helt misforstået?[/quote]

Næh, det var det jeg skrev, så det har du ikke misforstået :slight_smile:

Maternelle antistoffer gør jo ikke at de ikke udsættes for smitten.

Hvis en 4 ugers killing udsættes for fx calici og er dækket af antistoffer fra sin mor, vil den stadig få smitten, men den vil ikke blive syg af den.
Min tanke er, at det er samme princip med coronaen.

Det er også min tanke, at de antistoffer killingen har beskytte den på en eller anden måde…
For, et af de råd der gives når et katteri er angrebet af forhøjede corrona titter, er at fjerne killingerne fra deres mor når de er 6 uger og isoler dem

[quote=Vivi_Fletcher;467402]
Maternelle antistoffer gør jo ikke at de ikke udsættes for smitten.

Hvis en 4 ugers killing udsættes for fx calici og er dækket af antistoffer fra sin mor, vil den stadig få smitten, men den vil ikke blive syg af den.
Min tanke er, at det er samme princip med coronaen.[/quote]
Det gælder i hvert fald for alle de andre virussygdomme - problemet med FIP er, at den ikke følger de gængse spilleregler. Flere forskere mener at måske er antistofferne mere en del af problemet, end en del af løsningen!
I hvert fald er hovedproblemet stadig at ingen ved hvorfor den enkelte kat udvikler FIP - men at genetik er en stor del af svaret. Dr. Danielle Gunn-Moore (Glasgow Uni) fortalte for 5-6 år siden på et seminar i England, at genetik er i hvert fald 50% af svaret - de sidste er flere andre faktorer, hvoraf vi måske ikke engang kender dem allesammen endnu. Og der står vi faktisk endnu - der er uden tvivl stadig faktorer, som ikke er klarlagt endnu.
Dr. Niels Pedersen startede sin forskning i 1964, og selv om der er sket ting siden da, så er vi stadig meget langt fra at få skovlen under monsteret. Han kunne egentlig for længst have gået på pension og spillet noget mere golf - heldigvis har UC Davis ikke tænkt sig at slippe ham, og han er da stadig også dybt involveret i forskningen - tror han gerne ville løse gåden inden han går på pension :slight_smile:
VH
Susanne

Men er det bevist at det er arveligt betinget ??
Og findes der nogen steder hvor man kan se hvilke racer som har flest tilfælde af FIP ?
Jeg ved birmaen har ret mange, men hvor mange er mange i forhold til andre racer ?

[quote=Quanti´s;467764]Men er det bevist at det er arveligt betinget ??
Og findes der nogen steder hvor man kan se hvilke racer som har flest tilfælde af FIP ?
Jeg ved birmaen har ret mange, men hvor mange er mange i forhold til andre racer ?[/quote]

Ja, det er dokumenteret, at visse racer har langt flere tilfælde end andre. Birmaen er vist den, der har flest, men flere andre racer var nævnt. Det er et stykke tid siden jeg læste det, så jeg husker ikke på hvilken side.

Og jeg har hørt flere opdrættere sige, at de ofte ser flere i samme kuld, der får det.

Så personligt er jeg ikke i tvivl om arvelighed - det er også det jeg selv har erfaret.

Vivi - Jeg mener at det var Leslie Lyons der havde noget med antal tilfælde fordelt på racer, på det opdrætter seminar der var i Horsens sidste år (eller var det 2008?) :slight_smile:

Bengal er en anden race der ser ud til at være plaget af FIP - i hvert fald hvis man læser på FIP listerne.

FIP er en vanskelig sygdom fordi vi - trods de forholdsvis mange tilfælde - ikke ved ret meget om denne sygdom. Det er ganske korrekt at den KAN være genetisk betinget - på samme måde som kræft kan være det - eller allergi. FIP skyldes jo en defekt i kattens immunforsvar ( ikke et for lille immunforsvar men faktisk lige som med allergi et overaktivt immunforsvar der reagerer forkert) og det KAN være en genetisk betinget defekt. Men det betyder ikke at det altid ER det.
FIP kan dukke op flere gange i en linie/kuld/familie - men det kan også være et enestående tilfælde.

Min første oplevelse af FIP var for vel 20 år siden eller deromkring. Dengang var vi så primitive at vi stadig troede på en “FIP-test” og karantæne og jeg blev dengang anbefalet af mange opdrættere at aflive alle de af mine katte der testede “positive”. Heldigvis lyttede jeg ikke til al den sludder folk forsøgte at fylde mig med. Jeg har altid ment at en kat er rask med mindre den viser symptomer og ingen som helst test kan få mig til at ændre mening.

Hele mit Somaliopdræt idag går tilbage til en mor og en søster til to FIP katte. Og interessant nok så så vi ikke flere tilfælde af FIP i de linier ( før vi parrerede dem ud til en anden linie skal det siges - så dukkede der pludselig et par stykker op igen - faktisk oplevede vi det som om at indavl på mine gamle linier ( i.e. dem der går tilbage til mine to oprindelige FIP katte - var mindre risikablet end direkte udavl).

En lille snørkel til historien er, at da vi havde sådan en syg kat ( i.e. den der senere viste sig at have FIP) så tog vi den ind i mit soveværelse - og her var kattens bedstemor - højdrægtig. Hun blev senere forløst via kejsersnit ( af andre årsager) og min dyrlæge fortalte mig, at pga FIP tilfældet i mit katteri kunne jeg lige så godt afskrive både hunkat og de to killinger hun fik. Så killingerne blev kaldt FIP og FEDE. FIP blev stamfar til nogen af de smukkeste og sundeste Somali katte :wehu:
Og morkatten til det kuld blev 11 år gammel - hun døde af brystkræft - ikke af FIP. Både FIP og FEDE blev 13-14 år gamle.
Men dengang var det stort set en dødsdom - ikke bare for den kat der havde FIP - men stort set for hele katteriet…:doh:

Idag ved vi bedre - men der er stadig dyrlæger der ikke er kommet længere og stadig mener at FIP skyldes dårligt opdræt :argh:
Jeg kan godt forstå, Gitte, at du synes det er svært. Der er en meget stor sandsynlighed for at din kat aldrig udvikler FIP. Uanset hvad du gør med den :høhø:
Men HVIS den nu gjorde det og du havde udstillet den så ville du jo føle at du var skyld i det. DET ER DU IKKE. Der er ingen måde du eller nogen andre kan forhindre en kat i at udvikle FIP. Vi kan bare konstatere at langt de fleste katte ikke udvikler FIP trods de har været udsat for Coronavirus smitte og er blevet udstillet og måske endda har familie der er døde til FIP.

Når det gælder opdræt så har jeg godt hørt om teorien med at separere killingerne fra deres mor ( og iøvrigt alle andre voksne katte) når de er 4 uger. Men udover at det i mine øjne nærmer sig dyreplageri så har det vist sig at killingerne allerede på det tidspunkt kan være positive for Corona - så det hjælper ikke. Og selv om jeg godt kan forstå at man som opdrætter kan blive desparet nok til næsten hvad som helst - så er min egen vurdering den at hvis man har SÅ store problemer med FIP i sit katteri at noget sådant er nødvendigt - så bør man nok hellere stoppe opdrættet i en periode og finde ud af hvad der ellers er galt.
Et generelt sundt katteri vil ikke have en stor procent af FIP tilfælde - coronavirus eller ikke coronavirus.

Statistisk udvikler 2-5% af alle corona-virus inficerede katte FIP. Der er nogen der mener at gen-inficeringer af corona er en større risiko end hvis de kun bliver inficeret en gang. Man kan måske også diskutere om katte der vokser op uden at være i kontakt med coronavirus er mere udsatte (SPF-svin syndromet) hvis de støder på virusen senere.

Jeg tror de fleste der har oplevet FIP har forsøgt mange mærkelige ting i tidens løb. Og jeg har det sådan at hvis man føler at det man gør virker - så giver det da i hvert fald ro i sjælen hos opdrætter/katteejer - og det er jo altid en god ting.:thumbup:

Men egentlig tror jeg ikke der er noget vi kan gøre overhovedet. Blot hjælpe og støtte hinanden når vi støder ind i det - og vise respekt overfor den måde vi forsøger at bearbejde det på. Siden ingen egentlig ved hvad der virker er den ene måde lige så god som den anden.

Og føler man at udstillinger er for stort stress for katten så man helst vil fravælge det - så er jeg sikker på at det er det rigtige valg for en.
Sålænge man forstår at for andre vil udstillinger være en ting man ikke ønsker at fravælge. Uden at det betyder at man ikke tænker på kattens velvære og fremtidige sundhed.

Teresa

her nævnes ihvertfald både Bengal og Hellig Birma som udsatte:

http://www.purinaproclub.com/Content/Download/ProClubUpdate/Cat/Cat_May_2010_Vol9_No2.pdf

Interessant; ved nogen om der er en tilgængelig statistik med antal diagnosticerede katte per race?

Det mener jeg fremgik på foredraget i Horsens - et eller andet sted derhjemme er kataloget derfra …