Veganer med til fest

Vi skal holde fest slut marts og i den forbindelse kommer der en veganer med.
Jeg har fået besked på at jeg ikke behøver lave specielt mad til hende da hun sagtens kan spise af salatbaren.
Men… jeg synes nu alligevel jeg vil stege en “bøf” eller nogle"frikadeller" til hende.

Jeg aner absolut intet om at være veganer og er ikke en stor ørn i et køkken, så er der nogen her der ligger inde med en let opskrift der smager dejligt og ikke indeholder 421 forskellige ingredienser :slight_smile: (mange ting aner jeg ikke engang hvad er :tihi: )

Jeg har søgt frem og tilbage på nettet men synes det er meget omstændige opskrifter der dukker op :slight_smile: Hilfe :slight_smile:

tomatbøf, bløde løg, asparges kartofler/evt mos

Man kan købe rigtig mange gode færdige bøffer o lign i alle større supermarkeder, og efterhånden også mange discountbutikker.
Selv er jeg glad for Hälsans Kök, som bl.a. forhandles i Rema1000. De har nogle gode bøffer, schnitzler og nuggets, som vist alle er veganske.
Man kunne jo lave et lille udvalg af den slags?
Det er ikke voldsomt dyrt, 30-35 kr pr pakke.

Ellers kan du måske opsøge en god grønthandler og købe falafler og noget fra deres grøntbar, der er normalt flere ting der er veganske.
Samosaer er også gode, og mange grønthandlere har nogle veganske, der kun er med grønt og kartofler.

Tusind tak :slight_smile: Jeg må vist en tur i Rema og lure :slight_smile:

Det ligger på frost, og de veganske varianter er tydeligt mærket…

Enig med Louise, der er flere gode veganske ‘bøffer’ på frost. :slight_smile: Men husk at se efter, at de er veganske og ikke ‘bare’ vegetariske. :slight_smile:

Du kan evt. lave en omgang humus og/eller guacemole ved siden af også - så er gæsten ret godt dækket ind, når der også er en salatbar. :slight_smile:

Sådan set det ud, og de veganske varianter er tydeligt mærkede

:slight_smile:

Her er en meget nem OG lækker bøf:

Selleri bøf…smager sååååå godt…skær et par lidt tykke skiver selleri, kog dem et par minutter.

Tag dem op af vandet, og lad dem dryppe af.

Hak mandler//hasselnødder//cashewnøder og vend selleribøffen i nøddeblandingen…steg selleribøfferne på panden et par minutter…krydr med salt og peber og lidt citronsaft.

Det smager SÅÅÅÅ godt :slight_smile:

De flest butikker har vegansk på køl eller frost, både “kødboller”, “grillet kylling”, “burgerbøffer”, og “hakket kød” (Quorn). Det smager alt sammen godt for en veganer - jeg er selv flexitar og spiser alle slags køderstatninger fra Netto, Fakta, m.m. :slight_smile:

Altså,man skal også være opmærksom på hvilkenslags veganer. Min veninde rørte intet af de færdiglavet produkter, da de ofte indholder æggemel osv.
Så det kommer også an på hvor hardcore man er :slight_smile:
Hun er så total hardcore, får kun sin vand fra frugter og det mad hun indtager, og vil ikke indtage noget som er blevet varmet, eller behandlet på nogenmåde.

[QUOTE=Blunky;1305310]Altså,man skal også være opmærksom på hvilkenslags veganer. Min veninde rørte intet af de færdiglavet produkter, da de ofte indholder æggemel osv.
Så det kommer også an på hvor hardcore man er :slight_smile:
Hun er så total hardcore, får kun sin vand fra frugter og det mad hun indtager, og vil ikke indtage noget som er blevet varmet, eller behandlet på nogenmåde.[/QUOTE]

det lyder til at hun er raw veganer.

[QUOTE=Blunky;1305310]Altså,man skal også være opmærksom på hvilkenslags veganer. Min veninde rørte intet af de færdiglavet produkter, da de ofte indholder æggemel osv.
Så det kommer også an på hvor hardcore man er :slight_smile:
Hun er så total hardcore, får kun sin vand fra frugter og det mad hun indtager, og vil ikke indtage noget som er blevet varmet, eller behandlet på nogenmåde.[/QUOTE]

INGEN veganere rører æggepulver. Det der kendetegner en veganer, er at de ikke rører ting fra dyr. Overhovedet. Dvs. ingen mælkeprodukter, ingen æg, ingen honning osv.
Hvorimod en VEGETAR spiser ovennævnte ting. :slight_smile:

[QUOTE=Blunky;1305310]Altså,man skal også være opmærksom på hvilkenslags veganer. Min veninde rørte intet af de færdiglavet produkter, da de ofte indholder æggemel osv.
Så det kommer også an på hvor hardcore man er :slight_smile:
Hun er så total hardcore, får kun sin vand fra frugter og det mad hun indtager, og vil ikke indtage noget som er blevet varmet, eller behandlet på nogenmåde.[/QUOTE]

INGEN veganere rører æggepulver. Det der kendetegner en veganer, er at de ikke rører ting fra dyr. Overhovedet. Dvs. ingen mælkeprodukter, ingen æg, ingen honning osv.
Hvorimod en VEGETAR spiser ovennævnte ting. :slight_smile:

Dog skal man være OBS på at ikke alle varianter af Quorn er veganske… (De indeholder æg)

:slight_smile: Jeg kan fornemme der her er tale om en verden jeg slet ikke nærmest viste eksisterede OG at den er så kompleks at jeg bliver træt i håret bare af at læse om det :tihi:
Mennesker må spise nøjagtig det de lyster, men jeg synes i min uvidenhed at det lyder en kende fanatisk og det har jeg svært ved at håndtere :slight_smile:
Jeg har besluttet, ud fra at vores gæst ikke mente at jeg skulle lave speciel kost til hende, at jeg køber nogle vegansk mærkede “bøffer” i REMA. Så kan hun vælge til eller fra :slight_smile:

Jeg har hørt at der er mennesker der også kun vil spise det frugt og grønt hvor man ikke skader planten ved at høste, og jeg troede helt ærligt det var en joke, men nu kan jeg forstå at det er det nok slet ikke. :slight_smile:
Anyway… Folk må spise hvad de lyster bare jeg må have lov til at beholde mit kød :slight_smile:

1 Synes om

//youtu.be/vXIdcA6mlV4

[QUOTE=DK Sugieh;1305319]:slight_smile: Jeg kan fornemme der her er tale om en verden jeg slet ikke nærmest viste eksisterede OG at den er så kompleks at jeg bliver træt i håret bare af at læse om det :tihi:
Mennesker må spise nøjagtig det de lyster, men jeg synes i min uvidenhed at det lyder en kende fanatisk og det har jeg svært ved at håndtere :slight_smile:
Jeg har besluttet, ud fra at vores gæst ikke mente at jeg skulle lave speciel kost til hende, at jeg køber nogle vegansk mærkede “bøffer” i REMA. Så kan hun vælge til eller fra :)[/QUOTE]
Umiddelbart vil jeg tro, at hun mener det og at du med god samvittighed kan klappe hesten :slight_smile: Det er ikke helt samme situation, men jeg orker ikke diskutere diabetes med folk, der ikke selv har en kinamands chance for at kunne gennemskue hvordan det fungerer. Jeg holder som regel bare min mund og finder ud af det. Af og til har jeg oplevet folk der i allerbedste mening serverer sukkerfri is til dessert til et helt selskab for min skyld - det er godt nok morderligt pænt af folk, men det er dæleme også træls for alle andre sidder og stikker i noget elendigt møg-is og tænker “vorherre bevares som der skal tages hensyn til hende!” (nej, det skal der faktisk ikke…) - og jeg bryder mig ikke engang selv om det :slight_smile: HVIS jeg bliver overfaldet af trang til askese, så skal jeg nok selv lige sørge for det - det er faktisk langt det letteste; og dybest set er det jo også mit eget problem, ikke værtens :slight_smile:
VH
Susanne

[QUOTE=DK Sugieh;1305319]

Jeg har hørt at der er mennesker der også kun vil spise det frugt og grønt hvor man ikke skader planten ved at høste, og jeg troede helt ærligt det var en joke, men nu kan jeg forstå at det er det nok slet ikke. :slight_smile:
Anyway… Folk må spise hvad de lyster bare jeg må have lov til at beholde mit kød :)[/QUOTE]

den er god nok at der er nogle der kun spiser nedfaldsfrugt etc. Det ef udfra devisen at frugt der hænger på et træ også er et levende væsen. Levende væsner skal respekteres.

Det er også derfor du vil se nogle hinduer (eller er det budhister) med bind for munden, således de ikke kommer til at sluge små insekter og derved slår dem ihjel.

Jeg kan sagtens se logikken i det, men det er simpelthen for besværligt og så kan jeg rent faktisk godt lide kød. Det eneste jeg gør godt der, er at jeg såvidt muligt køber økologisk og derved hjælper minimalt til at der også er en jordklode til næste generation.

[QUOTE=HolmeInc;1305327]den er god nok at der er nogle der kun spiser nedfaldsfrugt etc. Det ef udfra devisen at frugt der hænger på et træ også er et levende væsen. Levende væsner skal respekteres.

Det er også derfor du vil se nogle hinduer (eller er det budhister) med bind for munden, således de ikke kommer til at sluge små insekter og derved slår dem ihjel.

Jeg kan sagtens se logikken i det, men det er simpelthen for besværligt og så kan jeg rent faktisk godt lide kød. Det eneste jeg gør godt der, er at jeg såvidt muligt køber økologisk og derved hjælper minimalt til at der også er en jordklode til næste generation.[/QUOTE]
Lige netop det med buddhister, jeg har boet i Thailand i et par år, og hørte om en episode fra en anden dansker som boede sammen med en thai. De havde fået et stort insekt ind og min ven ville klaske den en så den døde. Nej nej det måtte hun ikke gøre. Hendes bofælle pakkede den derefter i en plastikpose med luft i og lagde den ud i skraldespanden. Så havde de jo ikke slået den ihjel :dokdok:

[QUOTE=HolmeInc;1305327]den er god nok at der er nogle der kun spiser nedfaldsfrugt etc. Det ef udfra devisen at frugt der hænger på et træ også er et levende væsen. Levende væsner skal respekteres.

Det er også derfor du vil se nogle hinduer (eller er det budhister) med bind for munden, således de ikke kommer til at sluge små insekter og derved slår dem ihjel.

Jeg kan sagtens se logikken i det, men det er simpelthen for besværligt og så kan jeg rent faktisk godt lide kød. Det eneste jeg gør godt der, er at jeg såvidt muligt køber økologisk og derved hjælper minimalt til at der også er en jordklode til næste generation.[/QUOTE]

Jeg synes i mit stille sind, at det godt kan blive for voldsomt i nogle tilfælde. Er frugt på træerne mere “levende” end nedfalden frugt? Man kan jo godt plukke et æble, spise det, og smide kernehuset, hvor det kan vokse, så har man faktisk gjort æbletræet en tjeneste ved at sprede dets frø. Og hvad med de dyr, mikroorganismer, svampe, m.m., som lever i nedfalden frugt? Det bliver lidt for langhåret for mig.

Jeg er selv flexitar, hvilket betyder, at jeg lever vegetarisk derhjemme, men spiser hvad jeg får serveret ude. Det er meget nemmere, synes jeg.