Venstre vil aflive hundehvalpe

[quote=Vivi_Fletcher;239338]

Jo, men mon ikke forslaget skal ses på lidt længere sigt :-)[/quote]

Jovist, forslaget skal ses på sigt, men så hjælper det jo sådan set ikke en disse her og nu, da det er de nuværende kamphunde der overfalder mennesker og dyr, og det vil så sige, at man alligevel skal affinde sig med det i måske 10-12 år eller hvor gamle sådan nogen hunde nu bliver.
Javist, ejerne kan straffes, men det er sgu da en ringe trøst for de mennesker der enten bliver flået eller mister deres kæledyr, at en hundeejer måske idømmes en bøde på et par tusinde.

IMØ er et sådan forslag som er kommet op, totalt værdiløst.
tværtimod skal der sættes en effektiv stopper for de hunde der ER problemet (konfiskation og aflivning af ALLE de eksemplarer fra racer og blandinger der hører ind under betegnelsen kamp/muskelhunde, sideløbende med import- og avls- og ejerforbud)…det hjælper intet at lave tiltag mod alle kommende hunde uden stamtavle, hvoraf nogen MÅSKE bliver et problem, når de engang bliver født altså…

[quote=tzari;239380]Nu bliver jeg nok upopulær MEN hvor tror i racedyr er kommet fra og nye racer. NETOP bastarder der tilfældigvis fik et spændende træk. Racer dør og tager skade hvis der ikke findes fondation at tage ind en gang imellem hvis alle bastarder var aflivet så ville man KUN kunne få racehunde med mistet genmasse og indavl ind som nyt blod er da bedre en gang i mellem at få NYT blod ind det styrker stammerne på sigt.

[/quote]

Sikke da noget sludder. De færreste racer (i hvert fald katteracer) kommer fra blandinger - de kommer fra geografisk bestemte områder, hvor kattene der har levet frit (ligesom vores huskatte).

[quote=tzari;239380]
Er også tankevækkende huskatte tit bliver ældre (indekattene der passes ordentlig og ser dyrlæge) i snit end racekattene i forskellige racer i snit. Raceavl gør der tabes arvemasse så derfor er udavl vigtig del af raceavl ligesom linieavl for at bevare racens særpræg. Men hvordan vil folk udavle uden fondation…netop er ikke muligt uden bastarder,gadekryds og andre hul i hækken hunde.[/quote]

Hvor har du fra, at huskatte bliver ældre end racekatte?

Hvis jeg vil lave udavl på mine abyer, må jeg da ikke bruge blandingskatte, så der er vist noget du lige skal have lært lidt om :smiley:
Til gengæld kan jeg sagtens finde abyssiniere, der ikke er beslægtet med mine egne - der findes jo et væld af racen, verden over :thumbup:

[quote=tzari;239390]GNogle racer har en HØJ indavl andre har en meget lav.

Det jeg ville frem til er alt raceavl kræver mulighed for udavl ellers går det galt -surrender[/quote]

Nej! Nogle opdrættere, laver katte med høj indavl andre opdrættere laver primært udavl! Inden for alle racer, kan du finde begge dele.

Er du i øvrigt klar over, at de mest indavlede katte i dag er de danske huskatte :? :høhø:

Må man få en dokumentation på dette? Jeg ved da at f.eks. schæferen har stor risiko for HD, og det prøver man da at avle ud.

Tankevækkende er, at programmet udenlukkende fremstiller alt det negative ved raceopdræt hos BRITISKE hundeopdrættere.

Tankevækkende er, at programmet at blevet klippet sammen så det er kun det negative der kommer frem.

Tankevækkende er, hvor er de positive øjeblikke som sandsynligvis også kom med ved optagelserne.

Jeg vil aldrig læne op op af et program, som tydeligt skilter at formålet er at fremhæve alt det negative ved hundeopdræt, og bruge det som argumentation for at sådan hænger tingene sammen kort og godt. Selvfølgelig skal der da råbes vagt i gevær, men det bør gøres med måde end lige netop denne her måde, hvor bla. interviews er blevet taget ud af sammenhæng(læs er klippet og klisteret sammen) :thumbdown:

[quote=Gry Gressbakken;239383]
I katteverdenen der avler man altså PÅ helbred, og sind, især på helbred. Man går efter de sunde dyr de raske dyr, og derefter de kærlige dyr - hvad nytter det at have en kærlig kat hvis den dør 4 år efter af div. sygdomme. Katteverdenen prøver derimod at avle sig ud af div. racespecifikke sygdomme.

Det gør hundeverdenen ikke - måske i danmark og andre steder i norden, men jeg mener at hundeverdenen er så fastlåst af konkurenceånden at de har glemt de vigtige ting - et sundt dyr og et kærligt dyr.

Sorry det var lidt et sidespor det her, men man KAN ikke sammenligne hunde og katteverdenen på den måde![/quote]

Gry, hvor læser du at man ikke avler på helbred og sind i hundeverdenen??

Hvorfor mon DKK og specialklubberne for de forskellige racer har indført avlsrestriktioner på hvad der må avles på af eksemplarer inden for racerne?

Hvorfor mon DKK har indført mentalbeskrivelse af racer ?

Hvis disse begreber er dig fuldstændig ubekendt vil jeg foreslå dig at sætte dig ned med en stor kande the/kaffe og gå i gang med at nærlæse hele DKK´s hjemmeside og klikke ind på specialklubberne og læse om hvad hundeopdræt i det hele taget går ud på - især her i Danmark og i Norden

Du vil blive meget overrasket over hvor restriktiv Dansk Kennel Klub og hunde specialklubberne er i forhold til Felis Danica og dens specialklubber :slight_smile:

Racer opstået som mix eller med fondation brugt til at forædle eller redde racen:

Exotic: opstået pga korthårs fondation i perseren
colourpoint perser varianten: opstået pga siameser fondation
Chautroux: reddet af blå fondation katte
abyssinieren:

Efter krigen var der kun et meget lille avlsmateriale tilbage, og det var nødvendigt at bruge katte af ukendt oprindelse i rekonstruktionen af Abyssinieren.

Racen blev registreret i England i 1882, men der blev stadigt eksperimenteret en del, og Abyssinierne blev krydset med andre racer. Man så allerede dengang de første sorrel katte, og katte med halvlang pels.

http://www.tickingen.dk/Racerne/RacerneIndex.htm

Leonberger: opstået som mix af en masse forskellige hunde for at ligne byens vartegn
Doberman: avlet af diverse terriere i området senere er bla mynde indført.

For at lave en ubeslægtet parring skal du bruge 1024 gange 2 individer. I følge kvl(nu life) går indavl ud til 10 led hvis man skal være helt sort/hvid så vidt jeg husker siger hunde folk 7 led. Efter 40 år tvivler jeg på man kan lave et udavl uden fondation i racen.

Det med alder skyldes jeg sjældent ser de helt gamle racekatte men tit på opdrætternes side ser ganske unge dyr stå som døde. Kan da ske jeg tager fejl undres bare over jeg så sjældent ser de helt gamle racekatte.

Er helt klar over der er brodne kar derfor jeg skrev NOGLE racer. Har snakket med showavlere og set nogle showavleres hjemmesider og ser her afkom efter dyr der er død skræmmende unge og meget tætte parringer mange steder i tavlerne. Siger IKKE alle gør men siger det sker i nogle racer hvor andre holder indavlen MEGET lavt. Ved avl er der aldrig en generel måde ALLE gør det på.

Er da helt klar over huskatte har høj indavl men der er det ikke efter selektion avl fra avlere men kattenes luner.

Tro endelig ikke jeg er i mod raceavl er jeg skam ikke kan bare ikke lide ekstremerne.

Mine forældre ejede faktisk en RACEREN old english sheepdog med fine papirer. Hun var skør i hoved faktisk direkte aggressiv. Hun var i opdragelses hjem og der sagde de der var gået indavls depression i hende for hendes hjerne fungere ikke som den burde. Den slags sker ved ekstrem avl og er det jeg er trist omkring.

Ja den dokumentar viser selfølgelig det fra den værste side. Men prøv at kikke på risiko hundenes benstilling og du vil se MANGE har hd eller ld. Kender en dalmatiner avler, der fortæller avlerne ikke får hele kuld med hørende hvalpe mere men selektere dem ud der kan høre fra kuldet. En i min familie har en kryptokid hanhund med voldsom allergi, dens helbror og begge forældre er skam i avl endnu. Har mødt mange schæfere med dårlig temperament levn fra den gang de var modehunde og blev overavlet, men betyder ikke ALLE schæfere er sådan. Kender mange racehunde med foder,loppe osvosv allergi. Når man snakker med de rigtige avlere og kæledyrs folk ved hunde får man faktisk bekræftiget det ER så slemt til men der self er nogle der prøver at redde stumperne. Har fået bekræftiget at newfoundlanderen ikke bliver mere end 7-8 år primært pga sin størrelse men hunde i den størrelse KAN blive ældre. Mine forældres bastard der var old english/newfoundlænder mix købt som 1½ årig blev 11 år så blev han aflivet fordi benene gav op ikke fordi hjertet gjorde.

Så jo ved skam noget om avl og river ikke bare den påstand fra den blå luft om der bruges fondation.

sry for offtopic

Ja jeg har også studeret div. dokumentarer om de britiske klubber, og blandt andet med Schæfferens "frø"ben - så det er da meget muligt at man i england avler ud af hd hvis man gør det - men hvad nytter det når bagbenene ikke kan bære hundens vægt?

Jeg bruger england som eksempel fordi jeg har set indtil flere programmer der viser hvordan de udelukkende går op i udseende og ikke hundens helbred.

[quote=Sabrecats;239457]Gry, hvor læser du at man ikke avler på helbred og sind i hundeverdenen??

Hvorfor mon DKK og specialklubberne for de forskellige racer har indført avlsrestriktioner på hvad der må avles på af eksemplarer inden for racerne?

Hvorfor mon DKK har indført mentalbeskrivelse af racer ?

Hvis disse begreber er dig fuldstændig ubekendt vil jeg foreslå dig at sætte dig ned med en stor kande the/kaffe og gå i gang med at nærlæse hele DKK´s hjemmeside og klikke ind på specialklubberne og læse om hvad hundeopdræt i det hele taget går ud på - især her i Danmark og i Norden

Du vil blive meget overrasket over hvor restriktiv Dansk Kennel Klub og hunde specialklubberne er i forhold til Felis Danica og dens specialklubber :)[/quote]

Jeg taler ikke om danmark her overhoved. Jeg tror på at danmark har strengere regler angående hundens sundhed men også dyrets mentale tilstand.

Grunden til at jeg fokusere på det engelske hysteri er fordi det er det der bliver linket til - jeg er meget overbevist om at englændere er super meget langt ude i forhold til danskerne hvad angår avl og hvilke dyr der avles på osv.

Forbyd dumme ejere!!

[quote=Gry Gressbakken;239493]
Jeg taler ikke om danmark her overhoved. Jeg tror på at danmark har strengere regler angående hundens sundhed men også dyrets mentale tilstand.[/quote]

Gry, der er 83 lande som er medlem af Fédération Cynologique Internationale, der er den hovedorganisation DKK hører under. Denne organisation stiller store krav til hundes helbred og mentalitet. Størstedelen af Europa er med der, en af de få som ikke er med er netop England, så klart der er forskel, men stadigvæk synes jeg ikke at et enkeltstående program omhandlende nogle få engelske opdrættere giver et generelt billede af engelske opdrættere, for derover findes der faktisk opdrættere som har samme moral og etik som de danske og har deres opdræt som matcher de danske …men det er jo sådan at når man sætter fuld fokus på de negative i rampelyset, er dem som kommer til at tegne det negative billede.

Og det er jo netop det som er humlen ved problemet med de såkaldte muskelhunde, det er de negative situationer der har taget overhånd og rammer dem som rent faktisk ikke udgør problemet og nu får et parti i Danmark til at gå ud med et ikke alt for gennemtænkt lovforslag :frowning:

[quote=Sabrecats;239512]Gry, der er 83 lande som er medlem af Fédération Cynologique Internationale, der er den hovedorganisation DKK hører under. Denne organisation stiller store krav til hundes helbred og mentalitet. Størstedelen af Europa er med der, en af de få som ikke er med er netop England, så klart der er forskel, men stadigvæk synes jeg ikke at et enkeltstående program omhandlende nogle få engelske opdrættere giver et generelt billede af engelske opdrættere, for derover findes der faktisk opdrættere som har samme moral og etik som de danske og har deres opdræt som matcher de danske …men det er jo sådan at når man sætter fuld fokus på de negative i rampelyset, er dem som kommer til at tegne det negative billede.

Og det er jo netop det som er humlen ved problemet med de såkaldte muskelhunde, det er de negative situationer der har taget overhånd og rammer dem som rent faktisk ikke udgør problemet og nu får et parti i Danmark til at gå ud med et ikke alt for gennemtænkt lovforslag :([/quote]

Nu har jeg jo så heller ikke dannet mig en mening grundet et enkelt program - men på grundlag af mange :ok:

[B]http://www.facebook.com/home.php#/group.php?gid=113785048580&ref=nf [/B]

Nåja her er et andet løsning forslag.

Er stort set enig pånær visse punkter:

Det er tilladt at have max tre hunde, dog kun én, hvis det er listehund.

Hvordan hulen avler man så :tihi: Ej der er fornuft nok i den morede mig bare lidt.

For at kunne holde farlig hund (listehund), skal følgende være opfyldt:
Personen må ikke være tidligere straffet.
Hvilke domme dækker det så. Færdselsbøder og butiks tyveri i teenage alderen påvirker jo ike ens evne til at have hund som eksempel.

Personen skal have en reel grund til at ville holde en sådan hund.

Hvad er en reel grund egentlig :?:?

Hundeskat på alle hunderacer ca. € 100 om året, dog 1000 € for en listehund

Så nu er det kun de rige der må have hund :’(

Liste hunde:
American Pitbull Terrier, American Staffordshire Terrier, Bullterrier og Staffordshire Bullterrier, Tosa Inu, Alano, Bullmastiff, Cane Corso, Dobermann, Dogo Argentino, Dogue de Bordeaux, Fila Brasileiro, Mastiff, Mastin Español, Mastino Napoletano, Perro de Presa Canario, Perro de Presa Mallorquin, Rottweiler
For rottweileren gælder særlige regler, da den anses for at være brugshund og derfor gerne må IPOtrænes. Der skal dog indhentes tilladelse til dette ved kommunen.

ØØØØH doberman er altså også en brugshund. Engelsk mastif er altså den mest dovne rolige og kærlige familie hund du kommer i nærheden af hvad hulen laver den på listen. Hvor hulen er Schæferen nu vi går i så små sko :lol:

Så generelt set lyder det som en form for plan at bruge DELE af den hvad synes i er da en mere realistisk løsning.

Det hidser ikke mig op, at nogen tager initiativ til at gøre noget drastisk
ved problemet. For et problem er det da, at hundene angriber tilfældige
mennesker og dyr.

Vi har haft det lidt tæt på her. I hospitalsparken ved Glostrup Hospital (jeg
bor kun lige uden for journalrækkevidde) har vi de sidste måneder haft to
tilfælde af kamphundeangreb - et menneske er blevet bidt, og en dame fik
bidt sin lille hund ihjel under en luftetur. Jeg bliver helt vildt utryg over
sådan noget og har det skidt med, at mine børn kører den vej fra skole.
Det sidste ved jeg godt er noget pjat, for det kan også ske på alle mulige
andre veje - og det er da faktisk et uhyggeligt perspektiv :uha:

Jeg har aldrig været hundemenneske og har ingen holdning til hunde og
stamtavler. Den del af diskussionen, må de, der har forstand på det, tage
sig af. Men håbe på, at der sker noget, det vil jeg gøre.

…selv om jeg faktisk tvivler på, at det bliver vedtaget.

Jeg vil starte med at sige, at jeg finder loven tåbelig af flere årsager. At en lille gruppe hunde danner grundlag for et forslag om at alle hvalpe efter hunde, som ikke er registrerede skal aflives, lyder helt ude af proportioner for mig. Det er korrekt at disse muskelhunde/kamphunde er særligt aggressive, da de mange gange er opdrættede i generationer til at være det, men i mine øjne kan alle hunde blive potentielle dræberhunde, hvis de kommer i hænderne på de forkerte mennesker.

Jeg synes mere man skal gå efter ejeren fremfor hunden. At man skal have tilladelse til at holde hund. En tilladelse, som man kun kan få, hvis man har bestået en test, som viser at man rent faktisk også er egnet til at have hund. Og at man hvis ens hund laver en forteelse skal op til en ny prøve. Derudover kan man indføre en afgift, man skal betale, hvis man gerne vil have hund. Har man ikke dokumentation for at man har betalt, ja så bliver hunden(e) konfiskeret. Alle hunde skal være lovpligtigt registrerede og der skal ansættes mennesker til at tage stikprøvekontroller hver dag. En manglende registrering skal udløse en stor bøde og hunden skal, hvis den skønnes aggressiv aflives. Osv osv osv

Der er så mange andre måder, man kan forsøge at løse problemet. Jeg synes det er tab af liv at aflive sunde og raske hundehvalpe, fordi deres forældre ikke er racerene.

Jeg synes der er mange andre problemer, som ikke nødvendigvis bliver løst ved dette forslag. Det løser ikke indsmuglingen af hunde fra andre lande. Det vil fortsat komme hertil hvis I spørger mig. Og hvilken form for registrering af forældrehundene er så god nok? Der findes jo mig bekendt flere forskellige organisationer indenfor hundeverdenen. Skal det kun være hunde i DKK, som kan accepteres, eller fra alle organisationer. Hvis det kun er registrerede hunde, som kan anvendes, kunne jeg godt forestille mig, at der kunne være nogen, som kunne finde på at forsøge at forfalske stambøger. Og hvor meget ville man i givet fald gøre for at sikre sig, at de er korrekte???

[quote=tzari;239490]Racer opstået som mix eller med fondation brugt til at forædle eller redde racen:

Exotic: opstået pga korthårs fondation i perseren
colourpoint perser varianten: opstået pga siameser fondation
Chautroux: reddet af blå fondation katte
abyssinieren:

[/quote]

Jamen naturligvis har man - for mange år tilbage - brugt “fremmede” katte i racerne. Ellers ville vi jo stå med et stort indavlsproblem :slight_smile:

Det vil sige, at din viden om racekatteopdræt stammer fra at læse opdrætternes hjemmesider?
Imponerende :rock:

Og derfor er det ikke helt så meget indavl, fordi kattene selv har valgt partner :?

Ellers ville vi jo stå med et stort indavlsproblem :slight_smile:

hvis racen er 110% lukket i 50 år for GODKENDT fondation vil man også stå med et indavls problem der også. Det er da under 5 år siden jeg hørte om et godkendt birma/perser mix så det sker skam endnu i nogle racer.

Har ikke sagt det giver mindre indavl bare at dyr indbyrdes selektere på andre ting end mennesker gør. I ilderavlen som jeg kender er hybrid(vildilder blod) tit MEGET bedre end tamilder blod fordi naturen har været bedre til at selektere end mennesker har. Men kan kun tale udfra det jeg har erfaret i alle de år jeg har interesseret mig for race avl (både ved hjemmesider,snak med folk,snakket med opdrættere, egne opservationer osvosvosv). Går skam ind for stamtavler bare ikke EKSTREM avl. Vi bliver aldrig enige om det her taler udfra egne observationer.

[quote=tzari;239607]hvis racen er 110% lukket i 50 år for GODKENDT fondation vil man også stå med et indavls problem der også. Det er da under 5 år siden jeg hørte om et godkendt birma/perser mix så det sker skam endnu i nogle racer.

Har ikke sagt det giver mindre indavl bare at dyr indbyrdes selektere på andre ting end mennesker gør. I ilderavlen som jeg kender er hybrid(vildilder blod) tit MEGET bedre end tamilder blod fordi naturen har været bedre til at selektere end mennesker har. Men kan kun tale udfra det jeg har erfaret i alle de år jeg har interesseret mig for race avl (både ved hjemmesider,snak med folk,snakket med opdrættere, egne opservationer osvosvosv). Går skam ind for stamtavler bare ikke EKSTREM avl. Vi bliver aldrig enige om det her taler udfra egne observationer.[/quote]

Vivian - jeg tror nu nok, du kan regne med det Vivi skriver.
Hun er skam en “gammel rotte i faget” :ok:

Hun har HELT sikkert også gjort sig en del observationer.

Men hvad mener du med EKSTREM avl?

Ja jeg vil også gerne vide hvad der menes med ekstremavl. Div. racer er jo udbredt verden over, så ja hvis du kun avler i eget land og du bor i et lille land så kan jeg godt se hvad du mener hvis det sker over flere generationer - men som Vivi også har skrevet så indføres der jo ofte katte fra udlandet - af samme race - for at få nyt blod til.

Det betyder ikke at man avler uden for sin egen race, men blot at man ikke bruger de samme linjer om og om igen. Det er der jo heller ikke noget sjovt ved som opdrætter - så ved man jo ligsom hvad der kommer ud af det.

[quote=tzari;239607]hvis racen er 110% lukket i 50 år for GODKENDT fondation vil man også stå med et indavls problem der også. Det er da under 5 år siden jeg hørte om et godkendt birma/perser mix så det sker skam endnu i nogle racer.
[/quote]

Jamen mange af de små racer, må man da absolut blande andre racer ind i - jeg skrev, at jeg ikke må i min race. Til gengæld må min race godt bruges i somaliavlen :slight_smile:
Det handler jo om, hvor stor en genpulje man har til rådighed - er den lille, kan man parre andre racer ind. Somme tider “pr automatik” andre gange efter godkendelse.

Jeg er faktisk ret overbevist om, at fritgående katte parre alt, hvad parres kan - de er absolut ikke kritiske. Det tror jeg faktisk de færreste dyr er.

Og hvordan definerer du EKSTREM avl :?

Det de viser i den dokumentar og når man går højt op i indavl% for at fastholde karaktertræk. For hver gang men laver en samparring vil 2 linier jo blive til 1 så vil man løbe tør for ubeslægtede linier på et tidspunkt hvis man parre nye linier sammen hele tiden. Der er jo kun et vis antal linier per race trods alt hvis man går ud fra 10 generationer, flere ved 6-7 generationer. Hvormange generationer ude må der være fælles aner før katte folk regner det for rent udavl. ?