Ventelister - bruger I det?

Tager I imod bestillinger og sætter folk på venteliste til en killing?

Vi gør ikke, fordi jeg tænker, at vi så har “lovet” en killing til personen, og især med vores ringe antal SNO i DK, er det ikke en situation jeg har lyst til at stå i… Samtidig siger min mavefornemmelse nej, da jeg ikke mener vores mislinger skal formidles via ventelister. Måske er loven ala køleskabe, men det er nu engang små liv.

Hvad er jeres erfaring og holdning til ventelister? Jeg tænker ikke reservation, men at man fx kan ringe til mig nu, hvor Fie ligner en snebold og blive skrevet på en venteliste til en killing, der ikke engang er født endnu…

MVH Helle

Killing og ejer skal gerne matche. Det kan man ikke vide på forhånd.

Skulle jeg have venteliste skulle jeg møde folk inden m.m. Har folk børn vil jeg desuden se dem sammen med killingerne.

Så jeg mener ikke jeg på fornuftig vis kan have venteliste. Det handler ikke om hvem der kommer først, men om hvem der er det bedste hjem for hver enkelt killing.

At have et “nyhedsbrev” synes jeg er mere fornuftigt.

Jeg vil ikke sige, at jeg ikkr direkte bruger ventelister, - - - men har jeg forespøtgsler på burmesere, har jeg enten fortalt, at jeg venter killinger om så og så længe,eller henviser til opdrættere jeg vil anbefale hvor folk så enten kan henvende sig igen,- eller købe andet sted. . Lidt anderledes er det med mineSingapura, da folk jo henvender sig til mig, fordi jeg er eneste opdrætter, og her lover jeg at melde tilbage, når jeg venter killinger, - - lige nu til 3 i DK og een i Sverige,- uden dog, at love, at jeg vil sælge killinger!:slight_smile:

Cats og Conni

Jeg plejer at huske folk og kontakte dem, når jeg har killinger for at høre, om de stadig er interesserede. Jeg kan også finde på at henvise til udenlandske kolleger, men jeg skal stadig opleve, at købere følger op på det;)

Nope - ingen ventelister her :slight_smile:

Hvis folk er interesserede i en killing og jeg ingen har, henviser jeg til andre og fortæller at vi selv håber at få killinger til xxx og at man er meget velkommen til at komme og se vores voksne katte og holde øje med vores hjemmeside, om hvornår der er killinger :slight_smile:

Venteliste nej - jeg har dog et par “samarbejdspartnere” som jeg “skylder” en killing/parring når der kommer noget, for dem interessant, i mit opdræt :wink:

Jeg ved dog at det er meget brugt (især i udlandet - hvor jeg ofte kigger på killinger), at man kan blive skrevet op til en killing efter en bestemt parring ect.

/Mette

sådan lidt- men uden nogen garantier. og har kun gjort det en enkelt gang

Forud for killingernes fødsel havde jeg ikke fået nogen henvendelser, men meget hurtigt efter havde jeg så mange, at jeg havde en “på venteliste”, som fik at vide, at jeg havde en forespørgsel på avl og indtil det var afklaret, var der ikke nogen ledige killinger. Det var dog stadig ingen garanti for, at de kunne købe nogen, men dog et spørgsmål om, at de kunne komme i betragtning (dvs. komme ud og kigge, når killingerne var gamle nok), da der ikke var noget på skrift, der gjorde os uenige.

De har så nu valgt, at selvom jeg ikke solgte til avl og derfor ville have en ledig killing, så vil de ikke vente, til jeg har besluttet mig og køber i stedet et andet sted. Sådan er “betingelserne” jo og det lever jeg heldigvis helt fint med :slight_smile:

P.S. Jeg vil dog ikke tage imod “bestillinger” eller notere henvendelser til det næste kuld, før hunkatten som minimum er drægtig - og det vil til alle være et spørgsmål om, at jeg vender tilbage, når killingerne er født og så kan den tages derfra.

Jeg vil ikke kalde det en venteliste - men en interesseliste i en bestemt parring.

Hvis folk kontakter os omkring en bestemt kombination - udfra vores planside (vi sætter ikke kattene sammen som andre folk ønsker) - så tager vi en lang snak og jeg spørger grundigt ind til hvad folk jeg har med at gøre.
Og kender jeg opdrættere i det pågældende land, så spørger jeg dem om de har noget at sige om dem.
Ved godt at nogle ligger i personlige stridigheder og derfor kan få et svar som er meget negativt - men de fleste jeg kender svarer ærligt. Og derefter vurdere jeg så om kemien og deres hjem og kærlighed - kan vægte den “kærlighed” som jeg “kræver” af folk :slight_smile:

Man kender jo kun folk til tænderne og selvfølgelig kan man aldrig være sikker på at man vælger det rigtige hjem til sine små børn - men vi prøver hårdt at selektere blandt interesserede og skære ind til benet på dem.

Kommer de igennem “nåleøjet” - som sikkerhed for at mine killinger vil få et super hjem - så skriver jeg deres navn op på den interesserede kombination og kontakter dem når kattene har parret, når katten er evt. gravid med en cirka dato - og når katten har født… FØRST der - kan vi sige om vi kan opfylde kravet og ønsket som de har lagt hos os. Men selvom de har sat sit navn på en kat - så kan jeg altid fravælge folk - hvis det viser sig at der pludselig kommer “krav” som jeg ikke kan stille op til eller som gør at min mave intuition bliver skidt tilpas… Og så siger vi nej tak - uanset alder på katten.
Vi har altid plads til en evt. killing, som ikke finder et nyt hjem indenfor de 14 uger - og den måde har fungeret fint for os indtil videre… :slight_smile:

Jeg har en del på venteliste til næste kuld - Det har jeg osse haft de forefående kuld.

At stå på venteliste hos mig, betyder ikke at man er selvskrevet til en killing herfra - Og de ved de personer godt som står på min venteliste. Når man står på min venteliste så har man fået løfte om at blive kontaktet af mig, når jeg igen har killinger, og så tager vi den derfra

Tak for de gode svar og fordi I deler jeres erfaringer. Mange kan ikke helt forstå de ikke kan komme på en liste hos os, så jeg ville lige høre om det var mig, der var helt afmarcheret:-) (på det område altså :tihi:)

Vi kontakter dog også folk igen, eller bede dem holde øje med siden osv, og en del af dem søger venskab på FB og så kan de følge med på en let måde.

Er man egentlig “juridisk” bundet til at skaffe en killing hvis man er “lovet” det via en liste? Eller er det aldrig set ske?
Jeg ville jo i såfald skulle til Sverige som nærmeste nabo efter en:-) Og det gider jeg altså ikk, når det ikke er til os selv.

Men vi henviser også til udlandet - det skræmmer dog nogle lidt, selvom det faktisk ikke er SÅ svært at købe en kælekat i udlandet. Vi har også tilbudt at hjælpe, da vi selv har prøvet det, og så kender vi nogle opdrættere, som vi “tør” henvise til. Desværre er de katte, der sælges “abroad” sjældent neutraliserede, så som opdrætter giver det mig også nogle kvaler at være med til at bringe sådanne katte til DK… Derfor har jeg sådan trukket lidt på at hjælpe må jeg indrømme… Jeg har jo naturligvis ingen interesse i at se SNO blandet med MCO og NFO hos BYBere i DK takket være mine råd… Men det er lidt en anden side af det… Det er pokkers, at ikke alle neutralisere kælekatte fra bette, mener jeg…

Ventelister bruger man vel kun i de racer/farver, der ikke er så mange af. I hvert fald henviser jeg folk videre, hvis de er ude efter fx en vildtfarvet killing og jeg ikke har en sådan.
Skulle jeg få en henvendelse fra nogen, der er interesseret i en killing efter lige netop min hunkat, ville jeg bede dem kontakte mig ca den og den dag, når hunkatten har født.
Jeg har mange gange givet folk ca fødselsdato, hvis de kontakter mig og jeg har drægtige hunkatte - men jeg skriver dem ikke op, for jeg synes henvendelsen bør komme fra dem og ikke modsat.

[QUOTE=Vivi_Fletcher;- men jeg skriver dem ikke op, for jeg synes henvendelsen bør komme fra dem og ikke modsat.[/QUOTE]

Nu har jeg ingen ENIG knap - men jeg kunne ikke være mere enig med dig, Vivi - i dette afsnit… :ok:

Nej jeg bruger ikke ventelister, for mig er det vigtigste at tage udgangspunkt i ihvert enkelt killing og det er svært at forudsige hvad der kommer af små personligheder i hvert kuld :slight_smile:

Jeg har dog haft den dejlige oplevelse med det sidste kuld jeg havde her i sommers at et par killingekøbere som jævnligt har holdt kontakten til mig meldte sig som interesserede til en af mine killinger, og ja jeg vidste godt at de ønskede sig en sort men for mig handler det om at man selv kommer på banen som køber. Og oplevelsen blev god fordi det var et perfekt match for killingen :slight_smile:

Så jeg foretrækker at man holder øje med min hjemmeside og kontakter mig når jeg har killinger, og så tager jeg den derfra og ser om det er det rette hjem :slight_smile:

Venteliste - Nej, det bruger jeg ikke. Men jeg bruger gerne “interesse-liste”, dvs., at de der har udtrykt interesse efter en parring på lige den/de katte giver jeg gerne info når katten er parret, så de selv kan følge med videre på hjemmeside :slight_smile: I øvrigt har jeg selv modtaget det samme fra andre opdrættere når jeg har udtrykt interesse.
Det betyder for mig ikke at der er nogle forpligtelser overhovedet ifht salg/køb, men bare at der lige gives et “heads-up” så man kan følge med :slight_smile:

Og mht. at henvendelsen skal komme fra køber, jamen det er den for mit vedkommende også kommet i form af den udtrykte interesse, og så kan jeg da godt lige smide en mail tilbage til den tid, og så kan de følge med eller lade være :slight_smile:

Nej, jeg bruger ikke noget der ligner venteliste (da jeg havde killinger jævnligt - de sidste par år har det ligesom givet sig selv …).
‘Interesse-lister’ eller andet vil jeg tro er forbeholdt opdrættere? Det ville det være i min verden i hvert fald, for ingen af de kælekatte-købere jeg har haft, har givet udtryk for ønsker om bestemte kombinationer, farver måske, men ikke forældre.

Jeg har een gang haft interesserede skrevet op til killinger - og selvom alle havde fået af vide, at der var ½ år til vi havde killinger, havde alle fundet andre killinger da vores killinger kom …

Da jeg købte min første racekat var jeg helt vild med en hunkat hos opdrætteren (Ih, hun var da skøn og sød! :hjerte:), og ville derfor gerne have en killing efter hende… så det ventede jeg rigtig lang tid på (kuldet gik desværre til, og jeg endte med at købe hos en anden efter opdrætterens anbefaling)… Så for mig er det bestemt også for kælekatte købere, de er jo da også meget interesseret i temperamentet… :slight_smile:

Eva, det forstår jeg sådan set godt - men det er jo det skønne ved burmesere, de er alle sammen nogle kæle-putte-misser, så det har ikke været et issue hos vores købere :slight_smile:

Jeg vil ikke lave en disideret venteliste, men en af de akvarie nørder jeg har arbejdet sammen med, har bestil 2 af Fendis killinger, da han er helt skud i hende. jeg har lovet at give ham besked, når hun har fået killinger, men om han kan få 2 stk. kommer helt an på hvor mange hun får og om jeg selv skal beholde nogen af dem.

Han har i forvejen 2 bengal kastrater og har en fantastisk holdning med sin dyr. Men selvfølgelig skal kemien mellem ham og killingerne være der og det ved jeg også han selv ønsker med sine katte.

Men fremmede jeg aldrig har mødt, kan ikke reserverer killinger hos mig.

[QUOTE=Jeanette;537722]Jeg vil ikke lave en disideret venteliste, men en af de akvarie nørder jeg har arbejdet sammen med, har bestil 2 af Fendis killinger, da han er helt skud i hende. jeg har lovet at give ham besked, når hun har fået killinger, men om han kan få 2 stk. kommer helt an på hvor mange hun får og om jeg selv skal beholde nogen af dem.

Han har i forvejen 2 bengal kastrater og har en fantastisk holdning med sin dyr. Men selvfølgelig skal kemien mellem ham og killingerne være der og det ved jeg også han selv ønsker med sine katte.

Men fremmede jeg aldrig har mødt, kan ikke reserverer killinger hos mig.[/QUOTE]

Jeg har jo også lavet et " bestilt" burmeser-kuld, efter ønske af en burmeseropdrætter , der også er dommer, der ønskede sig en “aflægger” af min hunkat, - og det synes jeg var dejligt, da kun een killing måtte bruges til opdræt

PS : killingen har f.ø. lavet en World Winner 2009

Cats og Conni

Nej jeg ville nok ikke lave en venteliste , jeg ville nok lave en liste med navne over folk som er interesseret i et afkom fra en bestemt parring . Men det er jo ikke så tit ved kælekatte som ved alvskatte. Så det har vi stadigvæk til gode .
Men jeg har en vane at jeg altid skriver navne, evt en lille note ned ved alle som kontakter os ang en killing , da jeg er en tosk til at huske navne.