Vil to små brite brødre dele bakke ... og madskål?

Hej med jer, vi har lige mistet vores elskede Winston. Han døde torsdag aften kl. ca. 19 på under 15 minutter af hvad vagtdyrlægen vurderede var en aneurisme eller hjerneblødning. Der havde INGEN advarsler været om at han fejlede noget som helst og han lå og sov på vores seng som han ofte gjorde. Pludseligt kom der et brag fra soveværelset og han kom så vaklende ud på bagben der ikke ville lystre. I løbet af de næste minutter blev det hurtigt meget værre - hans afføring gik på ham mens han lå på gulvet. Vi samlede ham op og styrtede afsted mod Karlslunde Dyrehospital men ca. 1 km fra vores hjem gik han i krampe og døde. Det eneste dyrlægen kunne gøre da vi ankom løbende og grædende var at konstatere, at han var død. Jeg behøver i dette forum næppe skamme mig over den kolossale sorg vi føler. Det er helt forfærdeligt - vi havde kun ham og hans død har efterladt et kæmpe tomrum. Vi har grædt og snakket og snakket og grædt og er nået en anelse videre selvom det stadig gør meget ondt bare at tænke på ham.
Vi er imidlertid også nået frem til, at vi ikke kan undvære en kat i vores liv og det faktum, at vi sidste år flyttede fra en lejlighed på 3. sal på Frederiksberg til et dobbelt så stort hus med have har betydet at vi nu gerne vil have to katte. Og så rejser der sig et par praktiske spørgsmål som jeg håber I kan hjælpe mig med. Vi har to små brødre i kikkerten som kan hentes omkring 1. maj og vi overvejer nu hvordan vi indretter os til to små pelsede trolde. Tror I de kan / vil dele bakke og hvad med mad- og vandskål. Vil de drikke af fælles skåle. Vi kan måske nok finde plads til dobbelt af det hele men hvis de er ligeglade ville det være mere praktisk med kun én bakke og ét sæt foder- og vandskåle (vi har ikke verdens største køkken).
Og hvad med de sociale relationer mellem dem og os mennesker? Vi har været vant til at være meget tæt på Winston da han var enekat - han var med i ALT hvad vi foretog os og deltog nysgerrigt og aktivt. Vil den kendsgerning at de er to gøre dette anderledes? Vil det være sværere at etablere de tætte bånd?
Alle råd fra andre med flere katte vil være MEGET velkomne.

:ked: Det gør mig meget ondt for jer at I mistede Winston på så forfærdelig en måde
:kram:

Ja, jeg vil mene at to killinger der er vokset op sammen sagtens kan dele bakke. Hvis I fodrer ad libitum vil en enkelt stor madskål også være fin, efter min mening (det er det vi har herhjemme til fire katte), og så enkelt skåle når de skal have vådkost eller andet guf :slight_smile:

Jeg har oplevet både at have én kat, og have flere. Jeg oplever ikke kattene være mindre med I hvad jeg laver, eller mindre opsøgende. Tværtimod har man i stedet oftest to katte liggende på skødet, fremfor en :slight_smile:

Hej ClausP. :slight_smile:
Jeg har 2 huskatte :slight_smile:
De kan sagtens dele 1 kattebakke. (Jeg har dog valgt at have 2, da en hurtigt bliver fyldt :slight_smile: )
Foderskåle deler de også.
Og kælenhed og bånd… Det har vi skam. Sparta min ældste på 2, hun ville dø uden mig :slight_smile: Og Silver min nyeste spirrevip. Hun er ligeså legesyg som hun elsker at ligge i arm om morgnen.
Det skal du ikke være bekymret for.

Det bedste ved at have 2 katte er at de har meget glæde af en ven, og at de ikke er alene hjemme :slight_smile:

Det er en rigtig god beslutning I har taget med at få de to brødre. De kan sagtens dele både bakke og madskål (selv hvis de ikke havde været brødre). Hjemme hos os deler 4 (tidligere 5) katte madskål og bakke (de har godt nok 2 bakker, men den ene bliver sjældent brugt).
God fornøjelse med de nye katte.

Det må da godt nok ha været en forfærdelig oplevelse med jeres kat, og ja jeg kan sagtnes sætte mig ind i jeres sorg, føler virkelig med jer !!!

Jeg tror sagtnes de to katte kan dele en kattebakke, jeg har 3 der deles om en og det går godt, der kan dog godt være katte der ikke vil dele, det må i jo finde ud af når i får dem.

Mine katte har hver deres skål med foder og fælles vand, men det er ikke min opfattelse at det er noget de behøver at ha.

Og det er en go ide at få to katte så de har hinandens selvskab når i ikke er hjemme, og de skal nok blive et par kælepotter selvom de er to.

Held og lykke med de to pelskugler når i får dem !

Først et :lys: for jeres mis, der ikke er her mere.

Men… jeg har pt 3 katte og to bakker. De deler mad og vandskåle og det gjorde de også da her var 6 stk :slight_smile: At jeg har valgt to bakker skyldes at jeg har en der er ret sart :wink: Men det handler ikke om han ikke vil dele… han vil bare ikke pisse i andet end det ene hjørne, og det er ikke altid det hjørne er ledigt :slight_smile:

Ud over det, de andre allerede har skrevet, vil jeg tilføje, at du med to katte også føjer en helt ny dimension til dine oplevelser med kattene. Jeg har også to brødre, og det er så underholdende at se dem lege og ikke mindst slås med hinanden. Og så er det helt umuligt at stå for dem, når man finder dem sådan her:

Så det lyder som en god beslutning, og jeg kan godt forstå, I ikke kan undvære at have kat, selv om I naturligt nok også sørger over tabet af Winston.

:lys:Jeg føler med jer
Det gør så ondt, at miste en elsket kat!

M.h.t. de 2 killinger tror jeg ikke, det bliver noget problem hverken med bakke eller madskåle, her deler kattene alt, bortset fra, at Lille Fisen kun drikker vand af glas, – så hun har sit eget glas, der helst skal stå i vindueskarmen, - hvad det så gør, selvom det ofte bliber bemærket, af dem der ikke kender Lille Fisen !
Cats og Conni

Først velkommen til Claus…:velkommen:

Det gør mig rigtig ondt med jeres Winston:ked:. Du kan tro vi kender følelsen herinde - desværre. Og er der et sted, vi kattemennesker, kan få luft for både godt og skidt om basserne, så er det herinde. Jeg kan slet ikke forestille mig den måde I har skullet sige farvel til ham på.:trøste:

Men hvor er det dejligt I stadig vil have katte i jeres liv. Og dejligt I allerede nu forbereder jer lidt. Her hos mig er der 2 kræ. De deler bakke og har ingen problemer med dette, så længe jeg fjerner klatter dagligt. Er jeg borte en nat eller er der én af kattene der er dårlige på den ene eller anden måde, sætter jeg en ekstra bakke frem. De får deres tørfoder i et aktivitetsbræt, hvor de kan komme til brættet fra 4 sider, så der er ingen problemer med at dele. Når de får vådfoder og snask får de det på en stor middagstallerken. Den er også stor nok til de kan dele og ikke sidder og slår hoveder og knorhår sammen. Jeg har flere drikkeskåle rundt om af forskellig slags. De drikker uden problemer af den samme og de drikker også af alle 3 skåle.

Mine kattes personligheder gør, at det bånd vi deler er forskelligt. Den ene vil én form for samvær og den anden en anden (de vil dog ALTID putte i sengen tæt på mig om natten:hjerte:). De er fra et internat og er født med (ca) få ugers mellemrum og er dermed vokset op sammen. Da de kom hjem fik de tid. Og så endnu mere tid. Den ene fandt meget hurtigt ud af at jeg var heeeelt ok mens den anden skulle bruge længere tid på at finde ud af, at jeg kunne bruges til andet end at finde mad frem:tihi:

Held og lykke med jeres nye brødre - når det er tid, så husk at vi ELSKER billeder og opdateringer:thumbup:

en god tommelfinger regel er antal katte = antal bakker + 1.

så til 2 katte ville jeg anbefale minimum 2 bakker…

de kan godt deles om vandskål (husk at placere den andet sted end mad)

men de bør have hver deres tallerken til mad

husk kun at bruge stål/glas/porcelæn til foder og vandskåle

første gang jeg selv købte mine helt egne katte - var det to kuld søskende. i starten legede de naturligt meget med hinanden og var mere optaget i det end mig…men som årende gik fik jeg et utrolig tæt forhold til dem begge - på hver deres måde. så jeg mener ikke at 2 katte gør at man får et mindre tæt forhold - kattene får også noget andet ud af forhold til andre katte end til deres mennesker…bare vær forberedt på at som killinger vil de indledningsvist lege meget med hinanden.

Det var dog en skrækkelig oplevelse - men godt at I stadig har mod på katte :slight_smile:

Jeg har en vandskål, fire madskåle (+ 1 til tørfoder) og fire bakker til fem katte. Vores har præsteret at sidde tre i den samme bakke og tisse over kors :lol:

Hej

Hvor meget kattene er med i hverdagens gøremål synes jeg mere hænger sammen med kattenes personlighed end hvor mange de er. Så to brødre lyder som en god løsning for jer.

Ved to katte ville jeg forvente at de uden problemer kan dele alt, men ville ikke udelukke at der kan blive behov for en ekstra bakke. Men jeg synes det er fint at prøve med en bakke hvis den renses 2 gange om dagen.

Det gør mig ondt med jeres kat. Det må have været en forfærdelig oplevelse for jer. Jeg tillader mig lige at anbefale at I er opmærksom på sygdommen HCM og om opdrætteren tester sine katte regelmæssigt. Bare et velmenende råd. :slight_smile:

Jeg håber I får to skønne katte som I kan glædes over så det er lettere for jer at mindes jeres Winston.

Hej Claus - allerførst velkommen til Kattegale. :slight_smile:

Det må være skrækkeligt at miste en kat på den måde, men jeg er sikker på, at den forfærdelige dag afterhånden vil blive fortrængt af alle jeres gode minder om Winston.:rip:
For så længe vi husker dem, er de altid med os. :trøste:

Og I gør naturligvis helt rigtigt i at få to katte, så de også har hinandens selskab. :ok:

Og med test så menes der scanning af hjertet :slight_smile: (hvis i støder på brite opdrættere der fortæller at de DNA tester, så gå jeres vej igen. Der findes ingen DNA test for HCM for briter…)

Held og lykke med dine nye misser, jeg forstår godt at du ikke kan leve uden.

Har du et problem med at have to bakker stående så sig til. Der er masser af fantastiske løsninger til bakkeskjulere så de feks kan stå midt i stuen hvis det skulle være :slight_smile:

Og når I får dem, så husk billeder herinde. Vi elsker nemlig billeder - ikke mindst killingebilleder. :smiley:

Og så er jeg jo også selv lidt af en skabs-briteelsker…:cool2:

Jeg har tre bakker, dog bruger de kun den ene. Så har jeg tre madskåle med ad libitum tørfoder, og så har jeg en vandskål/vandfontaine. Jeg har tre katte :slight_smile:
det fungere helt fint for os.
Musashi, hvorfor anbefaler du at vandet står et andet sted end maden?

Tusind tak for de mange svar - og ikke mindst sympatien for vores sorg. Det hjælper MEGET at kunne dele en så forfærdelig oplevelse med ligesindede - famile og venner som ikke har samme forhold til dyr og katte som vi har kan ikke rigtigt forstå at vi kan være så påvirkede.

Jeg synes I skal se Winston som kun nåede at blive 2 ½ år (når han lå på ryggen med hovedet nedad gled hans overlæbe lidt op og det gav ham et mini-vampyrlook som vi syntes var helt uimodståeligt :-))

Og jeg skal nok sende bunkevis af billeder af de små nye når de engang ankommer …

Sikke en smuk herre Winston er på billedet , han jo lige til at falde i svime over :wehuu:
Det gør mig ondt at læse over jeres store tab :lys:
Jeg håber at de to nye drenge giver liv og glade dage i jeres hjem igen når de flytter ind engang .
Også når de ikke skal og kan erstatte Winston.

Vi har 4 katte, 2 kattebakker, 4 skåle til vådfoder, 3 drikkeskåle og 2 dobbelt skåle til tørkost…
Mine har også adgang til indhegnet have, så af de 2 bakker vi har, er det faktisk kun den ene der bruges… Her med sne og regnvejr kan vi dog se det på bakkerne, og så tømmer vi bare to gange om dagen.

De får deres vådfoder i hver sin skål - hovedsagligt fordi grovæderiet har forskellige grad, så hvis ikke vi delte op var der nogle, der aldrig ville få… Vandskålene står lidt forskellige steder i huset, og de benyttes faktisk alle.

Det gør mig ondt med Winston, men forstår godt at I vil have katte i jeres liv igen.