Vild killing hurtig tam?

Kan du ikke aftale med sælger, at hvis det går helt galt, må I aflevere killingen tilbage indenfor x-antal dage?
Jeg har lige nu to killinger (købt på internater), hvor den sidst ankomne er lidt frygtsomt anlagt … han blev fundet alene i verden ca. 7 uger gammel og har været ude i en plejefamilie, sammen med andre killinger.
Den første jeg fik er meget mere robust … han var så heldig at blive fundet sammen med mor og søskende, så han er vokset op i mere trygge rammer, da han ikke er blevet adskilt fra familien, før han var gammel nok til at forlade reden.
Nr. 1 havde boet her en måneds tid, da jeg kom hjem med nr. 2 … det første døgn hvæsede den nye ad alt og alle, men inden der var gået 2 døgn, lå de to små og puttede med hinanden :smiling_face_with_three_hearts:
Nr. 2 var meget forbeholden overfor mig i starten, men det går stille og roligt af ham og de to banditter er uadskillelige og vælter huset hver dag :see_no_evil:

Så prøv, om du kan lave en aftale med sælger …

7 Synes om

Det er en virkelig god idé. Tak for input jeg havde ikke lige selv overvejet det. Ringer til hende nu her. Hvad er et acceptabelt vindue tidsmæssigt ud fra din vurdering? Hvor lang tid kan jeg bede om?

2 Synes om

Jeg tænker max. 14 dage … med den tanke, at hvis ikke det går, skal killingen helst kunne gå ind i flokken derhjemme igen, uden den store sammenføring.

6 Synes om

Jeg ringer til hende med det samme. Venderblige tilbage :smiling_face_with_three_hearts:

2 Synes om

Har lige talt med hende. Og vi har lavet en aftale om 10 dage cirka. Så burde jeg have en fornemmelse for om det gør tingene værre eller det har en positov effekt.

8 Synes om

Så kan du have lidt mere ro i sindet :ok:

5 Synes om

Men i bliver nok spammet herinde med spørgsmål fra i morgen af.:grin: I er en kæmpe hjælp

5 Synes om

Det vil vi sætte stor pris på - at blive spammet med spørgsmål. Vi vil alle sammen kattene det bedste, så hvis vi kan hjælpe, gør vi det gerne.

Men lad nu være med at gå i panik, hvis kattene ikke falder hinanden om halsen ved første øjekast. Giv dem tid - og lad dem finde ud af det selv, uden at du blander dig for meget. Lidt hvæsen skal du ikke lade dig slå ud af. Den lille - eller begge - stresser måske også lidt til at begynde med. Det ville vi andre nok også gøre, hvis vi blev sat i en helt ny og ukendt situation med nye mennesker og dyr omkring os. Indtil vi lige fandt ud af, at alt var godt. Så igen - prøv at undgå at gå i panik og giv dem lidt tid.

7 Synes om

Ja og når det gælder katte gælder det ikke at 1+1 =2. Det er meget mere sjovt med 2 eller flere katte sammen, og det koster som regel ikke engang det dobbelte.

De har det fantastisk sammen. Det var den bedste beslutning :pray:

1 Synes om

Først vil jeg sige at sandsynligheden for at den killing du har fundet er 100 % vildkat meget lille - fordi op imod 90 % af de " vilde katte " vi har er katte der alle på et eller andet tidspunkt har været en kælen familekat som af en eller anden grund har gået tilbage i vild tilstand - sommerhus katte der er efterladt m.m …

Hvis et kuld tamkat killinger eksempel vis bliver født udenfor i laden eller væk fra mennesker og de ikke har menneske kontakt - så vil de opfører sig som små vildkatte hvæsende og uden interesse i at blive kælet uanset om deres mor er kælen og snaksaglig overfor sine ejer

Jeg fik 2 stk fra en kollega engang og vi fik aldrig et ordentligt forhold til dem med nus og kæl fordi de holdt ganske enkelt afstand og i løbet af det 1 år forlod den ene hjemmet og kom aldrig hjem den anden blev i 3 år også gik hun sin vej …

Jeg har også stået med 5 moderløse killinger som vi flaskede op fra de var 11 dage - og selvom jeg fik dem fedet op fundet gode hjem til de 3 der skulle videre og de 2 jeg beholdte var i sund stand
Men adfærdsmæssigt var de helt forkerte
Jeg kunne jo ikke lære dem at være rovdyr katte
Så de begyndte først at jage rigtigt da de var 5 år gamle og de angreb alt hare skader solsorte ræven ndre katte alt blev jagtet og bragt med hjem hvis muligt - hele fuglereder slæbte de med ind i min seng
Mus rotter mosegrise muldvarpe pindsvin alt havde de med hjem

Så ja du kan være sikker på at den killing får noget med sit adfærd men det er jo ikke ensbetydende med at den ikke bliver en god kælekat…

Og med hensyn til antal katte
Når man først har mere end 2 stk er der økonomisk ikke den store forskel alene til foder grus m.m
Kun dyrlægeregningen bliver selvfølgelig dyrere
Da vi havde flest havde vi 11 katte - 5 boede indenfor mens de 6 jeg var fodervært for boede udenfor i skuret hvor der var indrettet senge hylder kradsetræ m.m mad og vandskåle så de kunne være i læ for vind og vejr
Men foder til dem udenfor blev leveret og manglede de dyrlægehjælp blev det også dækket af kattens værn
De 5 katte og hunden havde jeg en aftale med min dyrlæge om at kom jeg med dem alle på een gang så fik jeg vacciner m.m billigere
Så jeg havde ikke den store ekstra udgift i at have flere katte …

Vet plan og aniplan er abonnements aftale du kan oprette hos flere dyrlæger rundt om i landet

Jeg betaler eksempel vis 89 kr pr mdr til vetplan og har en sygekasseforsikring til 105 kr pr mdr
Vetplan dækker den årlige vaccine og sundhedstjek
Løbende klip af klør tandeftersyn m.m
Sygekassen dækker evt udgifter til medicin m.m

På denne måde undgår jeg de store dyrlægeregninger og kan sprede dem ud over hele året …
Desuden har jeg en opsparing hos min dyrlæge hvor jeg hver mdr kan indbetale et fast beløb så der løbende kan spares op til kastration osv
Det fungere godt for mig i hvert fald

Men alt mulig held og lykke med dine katte og den lille vilde …håber at alt flasker sig for jer

2 Synes om

Tak det er efterhånden lang tid siden. Hun HAR adfærdsproblemer der viser sig ved at hun ofte ikke vil spise. Men udover det er hun en glad killing der fiser rundt. Hun vil kun løftes sjældent men hun elsker at blive nusset når hun ligger i sit kradsetræ eller i sengen. Hun vil bare ikke ligge ovenpå et menneske :heart: vi elsker hende som hun er. Nu giver vi hende det bedste liv vi kan. Hun elsker den anden kat at lege med. Hun har gjort store fremskridt og jeg har aldrig set en kat med så meget krudt i måsen før :rofl: hun kan kun være her for jeg VED at et internat ville aflive hende fordi hun ikke er kælen nok. Jeg tror heller ikke andre ville kunne give hende et ligeså godt liv, det kræver virkelig meget at fodre hende fordi hun kun vil leve af kylling ellers sulter hun sig selv. Så hun bliver her for vi elsker hende som hun er. Og hun er mega sød. En lille krudt abe :heart:hun bider og kradser aldrig og hun løber heller ikke væk fra mennesker. Hun gider bare ikke dikke dikke i armene. Hun sover også tit i fodenden af sengen.

3 Synes om

Det er dejligt at høre og hun er uden tvivl havnet et godt sted og tillid tager tid at genopbygge men du lyder til at have helt styr på det flot gjort respekt herfra

1 Synes om

Har lige stået og kogt Kyllinge bryst til hende. SÅ Kan hun sjovt nok godt spise :wink: Så nu kommer un til at leve af rå kylling og kogt kylling. Der er ikke andet for, ellers vil damen ikke spise. Tak vi gør hvad vi kan for hende. Hun kan kun være her :heart: vi elsker hende, selvom hun giver grå hår af bekymring, før jeg fandt ud af hun bare har oplært mig til at fodre hende med kylling :hear_no_evil:

2 Synes om

Du skal være opmærksom på, at med så ensidig fodring risikerer du, at hun kommer til at mangle helt essentielle mineraler og vitaminer (bl.a. calcium).

Jeg vil anbefale dig at købe et af de produkter, der er beregnet til at drysse over råfoder og tilsætte det til hendes mad.

  • og så engang imellem forsøge at introducere nyt foder, f.eks. i form af daggamle kyllinger (som en start). De ville være et godt kompromis og indeholder alt det, hun har brug for.
2 Synes om

Hvad hedder det til at drysse over? Det har jeg aldrig hørt om?
Jeg ville ønske jeg kunne give hende mere forskelligt mad men tro mig… jeg har prøvet. Intet virker. Hun gider kun spise kylling ellers går hun gerne 3 eller 4 dage uden. Der var ikke noget jeg hellere ville end at hun kunne få alt muligt forskelligt. Jeg har prøvet alt. Lune tørfodder, blande det med vådfodder, lade det ligge i vand, servere rent vådfodder af godt mærke, servere
det med lidt vand i osv osv osv. Kun kylling hun gider og snacks (ikke at hun får snacks hele dagen lang må jeg hellere tilføje). Jeg har også prøvet ikke at give hende snacks overhovedet. Alt sammen er prøvet af i længere perioder men til sidst så gør jeg alt for at hun spiser.

Det kan jeg ikke huske, fordi jeg ikke selv bruger det, men prøv at google råfoderproducenter. De sælger det og jeg mener også, f.eks. Zooplus sælger det.

Og i forhold til variation i kosten må du aldrig nogensinde give op. Det kan være en kamp, men den kan godt vindes, hvis man bare er mere stædig end katten :slight_smile:

Det ville jeg gerne have en guide til :slightly_smiling_face: For når katten ikke har spist i 3 dage og der står alle steder at så begynder leveren at tage skade, så begynder jeg godt nok at få ondt i maven :sleepy:

Det kræver “bare” stædighed, 117 variationer af vådfoder i alle mulige smagsvarianter og teksturer og fantasi i forhold til, hvor vådfoderet skal spises fra (det kan f.eks. smage enormt godt ud af din hånd, skulle jeg hilse og sige).

Hilsen hende, der reddede en kat fra gentagne, idiopatiske blærebetændelser på den måde.

Der er en del wild life back to nature produkter derude barf er et eksempelLinks til gode indkøbs sider BARF eller prøv at google det … noget så vigtigt som taurin skal katten have tilsat sin føde råprotein mineraler vitaminer og fedtsyre balance skal sørme være iorden ellers bliver katten lynhurtigt syg - du kan købe et pulver godt nok til hund men det virker på katte også det hedder appetitvækker og kan købes på nettet …

Men var jeg dig ville jeg prøve at finde så mange forskellige prøvepakker med tørfoder fra forskellige producenter skrive til div forhandleer og forklar dem problemet og hør om du måske kan få nogle forslellige prøver måske imod betaling af mindre aftalt beløb

Eller tage på en udstilling og tal med udstillere og forhandlere af kattemad dem er der nok nogle af tænker jeg …

God vind

1 Synes om