Ville I betale højere depositum for at få katten med i lejlighed?

Jeg har et hus med to lejligheder og lejer jo altså den ene ud. Når den er ledig, bliver jeg kontaktet af mange, der gerne vil have en, to eller flere katte. Og det synes jeg jo er en rigtig god ide :slight_smile: Det eneste problem er, at jeg HAR prøvet en lejer med en kat, der raserede lejligheden, og det blev dæleme dyrt! Jeg vil gerne leje ud til folk med kat - der jo plejer at være gode og fornuftige folk - men jeg tør ikke. Jeg har ingen mulighed for at sikre mig ved at sætte depositummet op, for lejeloven siger max tre måneders husleje.

Og så blev jeg egentlig lidt nysgerrig. Hvordan har I med kat det - vil I gerne have muligheden for at betale et større depositum for at få adgang til flere lejligheder?

mvh. tina

Meget kort, Ja :slight_smile: Naturligvis indenfor rimelighedens grænse :slight_smile: Men har fundet ud af, at det faktisk bruges hos en del privatudlejere :slight_smile:

JA! :slight_smile: så kort kan det siges! :slight_smile:

Jeg betalte ved siden af depositum GERNE et indskud på f.eks. en ekstra måneds leje for at måtte bo til leje med mine katte! :slight_smile:

Det er noget nær umuligt at finde noget fornuftigt at bo i efterhånden, når man har husdyr - så jeg ville faktisk strække mig temmelig langt for at få lov at have mine kræ med mig - og indskud og depositum er den “mindste” udgift, når man flytter i nyt, det ER noget der kan findes ud af, hvis man snakker ordentligt med sin bank :slight_smile:

Hvad er rimelighedens grænse?
Mener du, at private udlejere opkræver et højere depositum? Det kan man godt - men hvis lejeren dagen efter smutter en tur i huslejenævnet, så får man besked på pænt at levere alt over tre måneders husleje tilbage. Og så er man jo ligevidt :slight_smile:

[QUOTE=PiaB;1015170]JA! :slight_smile: så kort kan det siges! :slight_smile:

Jeg betalte ved siden af depositum GERNE et indskud på f.eks. en ekstra måneds leje for at måtte bo til leje med mine katte! :slight_smile:

Det er noget nær umuligt at finde noget fornuftigt at bo i efterhånden, når man har husdyr - så jeg ville faktisk strække mig temmelig langt for at få lov at have mine kræ med mig - og indskud og depositum er den “mindste” udgift, når man flytter i nyt, det ER noget der kan findes ud af, hvis man snakker ordentligt med sin bank :)[/QUOTE]

Til sammenligning med den ene måneds husleje, du nævner, kan jeg fortælle, at jeg stod med en regning på knap 30.000 kroner, da min lejer med kat var flyttet. Det var ud over depositummet. Og tro mig, jeg lavede en del krumspring for at få prisen ned, for jeg havde allerede der en god ide om, hvem der kom til at betale gildet…

mvh. tina

Hold da op - hvordan kan en kat hærge så meget at det giver 30.000 krs ekstra regning? (udover normal istandsættelse?)

Ja! Jeg vil simpelthen ikke kunne undvære en kat i mit hjem:)

Urinpletter på et helt plankegulv i stuen, der blev pillet af og erstattet af nyt. Dermed fulgte også af- og påmontering af lister og ledninger. Lugtrenovering. Tapet og genopbygning af væg bagved. Udført af fagfolk (jeg var i slutningen af en tvillingegraviditet, så selv om jeg gerne ville have gjort noget selv, kunne jeg simpelt hen ikke). Jeg fatter heller ikke, hvordan det kunne blive så dyrt, men jeg fik tilbud, der var voldsomt dyrere - jeg kunne have gjort det 2-3 gange dyrere.

Katteurin er en bitch!

I øvrigt villet sikkert også have anset det for rimeligt at smide en måned ekstra i depositum, før jeg blev udlejer og prøvede dette :slight_smile:

mvh. tina

Ja, det ville jeg gerne - men så ville jeg også selv bestemme om jeg havde en. to, tre eller 5 katte :wink:

Urin fra fertil hankat på ludbehandlet plankegulv betyder udskiftning. Genopbygning af vægge og nyt tapet. Og lugtrenovering. Det løber op…

Min mor er i øvrigt i bestyrelse i boligforening. Hun siger, jeg er sluppet billigt, nok fordi han ikke boede her så længe. Der findes lejligheder, hvor man må rive ALT ud - køkken, bad, vægbeklædning, lofter, gulve, før man kommer af med lugten af katteurin. Det er altså en bitch…

Jeg ville sikkert også have fundet en måneds ekstra husleje passende, inden jeg oplevede dette her :slight_smile:

mvh. tina

Nogle boligforeningers afdelinger i Esbjerg tager et registreringsgebyr for katte. Dvs. der er maks antal, de skal kastreres og mærkes (dette skal dokumenteres), og så koster det 500-1000 at få en kat registreret. Hvis denne model er lovlig kunne man måske udvide betalingen til at omfatte flere penge?

Jeg ville gerne betale et kæmpe depositum for at have kat i en lejlighed gerne 3 måneder ekstra da jeg har set hvordan en lejlighed kan ende hvis en kat strinter den i stykker. Og så rækker 6 måneders husleje ikke fantastisk langt til renovering.

Jeg er helt klar over, det ikke er lovligt, men derfor finder det nu sted alligevel :slight_smile: Balladen er jo netop at der er forbandede mange steder man ikke må have dyr, og tja så finder man ud af det på anden vis :slight_smile:

Rimelighedens grænse vil jeg nok se som 1 - 2 mdr husleje, men det ville også afhængig af, hvor meget jeg gerne ville have netop dén lejlighed :slight_smile:

det lyder også HELT VILDT :S

Jeg tror - og det er bare noget jeg tror! :slight_smile: - at de folk som er SÅ komplet ligeglade med lejligheden havde efterladt en smadret lejligheden, uanset kat! :slight_smile:
Det handler mere om pli, samvittighed - og hvordan folk holder deres hjem i al almindelighed! :slight_smile: Jeg har kat, men ville ALDRIG leve i sådan et hjem, der er hærget af katteurin i den grad - never ever!
folk der vil det, de vil bo i det mest utrolige og har de ikke kattene til at gøre det, så gør de det selv på anden vis :S (Det kunne jeg tydeligt se på min tidligere skråt-overbo! :S )
Mange udlejere opdager for sent hvad der er for folk der flytter ind i deres lejligheder - jeg tror generelt at hvis udlejere lidt nemmere kunne smide den slags “hærgere” ud, så kunne vi andre dyreejere, der lever op til det ansvar at have dyr, faktisk kunne bo flere steder med vores husdyr uden al den bøvl :slight_smile:

Og lugtrenovation - hvor VILLE jeg ønske det også blev brugt efter f.eks. rygere! :S (jep jeg sidder pt. i en gammel rygerlejlighed, med en boligforening der bare kan give mig fingeren - det er nemlig ikke deres problem at jeg ikke kan lide lugten af gammel sur røg! :S )

Jeg ville gerne betale ekstra, men ville du gå med til 7 katte, som jeg har.

synes det virker som en glidebane, at man skal betale ekstra for at ha husdyr. det næste blir at man skal betale ekstra for at måtte bo et sted som ryger, hvis man har børn i en vis alder( der kunne tegne på vægge, køre ind i skabe osv) hvis man bor to (fordi det slider mere på gulvet)

Ja, det ville jeg nok. Det er rigtigt svært efterhånden at finde en bolig der tillader mere end 1 husdyr pr. hustand. Jeg har også set på lejligheder i Århus, hvor der er en af boligforeningerne der tillader kat, hvis man betaler et beløb pr. måned pr. kat. Det kunne også være en mulighed.

Altså, jeg lejer hos en privat og har en ordning med ham om at jeg betaler 50kr om måneden for at ha kat… Og det skulle være fuldt lovligt, så jeg ved ikke om det er en mulighed. Så kan du jo evt selv sætte de penge til side som sikkerhed

[QUOTE=taina;1015190]Urinpletter på et helt plankegulv i stuen, der blev pillet af og erstattet af nyt. Dermed fulgte også af- og påmontering af lister og ledninger. Lugtrenovering. Tapet og genopbygning af væg bagved. Udført af fagfolk (jeg var i slutningen af en tvillingegraviditet, så selv om jeg gerne ville have gjort noget selv, kunne jeg simpelt hen ikke). Jeg fatter heller ikke, hvordan det kunne blive så dyrt, men jeg fik tilbud, der var voldsomt dyrere - jeg kunne have gjort det 2-3 gange dyrere.

Katteurin er en bitch!

I øvrigt villet sikkert også have anset det for rimeligt at smide en måned ekstra i depositum, før jeg blev udlejer og prøvede dette :slight_smile:

mvh. tina[/QUOTE]

[QUOTE=PiaB;1015201]det lyder også HELT VILDT :S

Jeg tror - og det er bare noget jeg tror! :slight_smile: - at de folk som er SÅ komplet ligeglade med lejligheden havde efterladt en smadret lejligheden, uanset kat! :slight_smile:
Det handler mere om pli, samvittighed - og hvordan folk holder deres hjem i al almindelighed! :slight_smile: Jeg har kat, men ville ALDRIG leve i sådan et hjem, der er hærget af katteurin i den grad - never ever!
folk der vil det, de vil bo i det mest utrolige og har de ikke kattene til at gøre det, så gør de det selv på anden vis :S (Det kunne jeg tydeligt se på min tidligere skråt-overbo! :S )
Mange udlejere opdager for sent hvad der er for folk der flytter ind i deres lejligheder - jeg tror generelt at hvis udlejere lidt nemmere kunne smide den slags “hærgere” ud, så kunne vi andre dyreejere, der lever op til det ansvar at have dyr, faktisk kunne bo flere steder med vores husdyr uden al den bøvl :slight_smile:

Og lugtrenovation - hvor VILLE jeg ønske det også blev brugt efter f.eks. rygere! :S (jep jeg sidder pt. i en gammel rygerlejlighed, med en boligforening der bare kan give mig fingeren - det er nemlig ikke deres problem at jeg ikke kan lide lugten af gammel sur røg! :S )[/QUOTE]

Ja, som Pia siger jeg godt nok også hold da op! Men tænker også noget af det samme… Altså at den type, der åbenbart er helt ligeglad med deres omgivelser vil hærge lejligheden uanset hvad… Men selvfølgelig er det da nemmere at lade det gå galt/stå til med en kat til stede, fremfor når man “aktivt” selv sviner osv.

[QUOTE=PiaB;1015201]det lyder også HELT VILDT :S

Og lugtrenovation - hvor VILLE jeg ønske det også blev brugt efter f.eks. rygere! :S (jep jeg sidder pt. i en gammel rygerlejlighed, med en boligforening der bare kan give mig fingeren - det er nemlig ikke deres problem at jeg ikke kan lide lugten af gammel sur røg! :S )[/QUOTE]

Som ex-ryger giver jeg ret, trods der ikke har været røget herinde de sidste 5-6, kan jeg stadig lugte det. De katte jeg har, har aldrig haft et uheld. Så hvis der lugter af kattep… så må jeg ikke have ordnet bakkerne ordentelig. Men må indrømme, at kattene fik et filp med tapeten ude i gangen. Men det gør en ny gang tapet nu meget ved.

registreringsgebyr som Panthera foreslår - det er ikke ulovligt… :slight_smile:

og mener ikke der er loft på

jeg har min første kate registreret som jeg skal - mener jeg betalte 50 kr eller noget i den stil

du kan jo bare tage “registreringsgebyr” på 3000 kr pr kat - som skal være neutraliseret og have bevis på det :slight_smile: så har du da noget af det hjemme i hvert fald hvis uheldet er ude og er det lige som mig der aldrig har haft et uheld der kunne lugtes bagefter - så får de gebyret retur ved afrejse

en urenlig kat kan ingen gardere sig 100% imod - men du kan lade være med at have parket eller plankegulve

jeg tror faktisk jeg ville (som privat udlejer) forlange at lejer lagde vinyl over hele gulvet for ejen regning - så måtte de for min skyld godt have kat :slight_smile: tapet og maling dækkes nok af registreringsgebyret på de 3000 :slight_smile:

Jeg vil sige jeg er så enig selvom jeg selv betaler ekstra for at holde kat. Jeg synes jo selv at underboens skrigeunger i opgangen hver morgen er 10 gange mere belastende end min ene lille kat og de kan jo slide lige så meget på tingene som en kat eller hund kan (og langt mere end en lille hamster i et bur). Men den almene holdning er jo nok at det er en menneskeret at ha lov til at få børn så der ville jo ske et ramaskrig uden lige hvis man afviste lejere pga børn, mens husdyr bare langt fra har samme status. Det skal ikke forståes sådan at jeg synes folk i lejligheder ikke må ha lov til at få børn - jeg synes folk selv skulle ha lov til at vælge hvordan de vil leve og ikke dikteres af en udlejer, hvad enden det betyder de vil ha 2 børn, ryge, eller ha en kat