Virus på balancenerven

Hej, jeg bliver om 3 uger for første gang katteejer til en hankat, som pt er 12 uger og 1/2 maine coon og 1/2 huskat. Den nuværende ejer skrev i dag, at katten blev sig med en virus på balancenerven, som han får penicillin for. De har været ved dyrelægen.

Mine spørgsmål er nu: Er der andre katteejer herinde, som har prøvet at have en kat med virus på balancenerven? Hvor længe tager det for katten at blive rask og hvad skal jeg være obs på?

Jeg skal selv med katten til dyrelæge 2 dage efter jeg får katten, jeg er bare nysgerrig og vil gerne vide mere om det inden da. Og jeg har da også tænkt mig at blive ved med at spørge, hvordan det går med killingen :slight_smile:

På forhånd tak!

Personligt ville jeg nok vente med at tage killingen hjem, til killingens balance igen er i orden. Jeg ville også tage en snak med dyrlægen om denne virus - og spørge, hvorfor der gives penicillin for en virus:? Balancen styres, så vidt jeg er orienteret - jeg kan tage fejl :surrender: - af nogle knogler i øret… Hvis de kommer i “ubalance”, kan det gå ud over balancen.

“Virus på balancenerven” hos mennesker bli’r normalt ikke behandlet med noget - netop fordi det jo er en virus. Men det kan jo være at katten fejler noget der “svarer til” virus på balancenerven hos mennesker, men som altså kan behandles med penicillin.

Jeg ville under alle omstændigheder vente med at få killingen hjem til den er rask - og til man kan konstatere at den ikke har taget skade af hvad end det er den fejler :slight_smile: Det kan være ganske harmløst, og det håber jeg selvfølgelig det er :slight_smile:

Virus på ballancenerven har intet med en virus at gøre med skyldes at der i det indre øre findes væske og i den væske flyder der krystaller rundt. Hvis krystallerne klister sig sammen så får man uballance, kvalme og bliver svimmel. Jeg har selv haft det og blev kastet rundt af en ørerlæge for at få det kurreret.

Jeg fik to behandlinger og så kunne han ikke gøre mere. Alt foregik i teknologiens tegn, dvs jeg havde briller på der var koblet op til en computer så han kunne se mine øjnes reaktion.

Hvis det virkelig er det de kalder virus på ballancenerven så virker antibiotika ikke, desværre.

Altså… det der hvor man bli’r roterer af en (øre)læge - nogle læger kan selv gøre det - det er ganske rigtigt hvis de der krystaller er i ubalance i øret. Men jeg har flere kolleger der har haft hvad deres læge har kaldt virus på balancenerven, og de har været til ørelæge og bare fået at vide at det skulle gå over af sig selv. Jeg tror der findes to varianter :slight_smile: Den hvor det hjælper at blive roteret i underlige stillinger… og den hvor det ikke gør :slight_smile: Men jeg er ikke ørelæge altså. Alex har prøvet “rotationsmetoden” med godt resultat engang hun døjede med svimmelhed, og der nævnte lægen slet ikke noget med “virus” men bare at hun skulle “drejes” hvilket han så selv vidste hvordan man gjorde. Han kunne netop konstatere det ved at kigge på hendes øjne imens (de sejler rundt i hovedet på en når man bukker hovedet i en bestemt vinkel det er dét der er galt)

Jeg strøg på skadestuen kl 1 om natten fordi det hele pludselig sejlede rundt. De konstaterede at det var en virus på ballancenerven eller det de kalder en virus på ballancenerven. Næste dag ringede vi til egen læge og fik en henvisning til en ørelæge som så behandlede mig. Vores læge fortalte at det variere i grad men at grunden er den samme uanset hvad man så kalder det. Han havde bla. en pilot som i mere end et halvt år ikke kunne stå ud af sengen uden at falde og som derfor af gode grunde var grounded ‘‘sygemeldt’’.

Han fortalte også at dem som får det virkelig slemt med det samme og også kaster op er dem der kommer sig hurtigst over det.

OK… Det kan da være det bare ikke er alle læger der kender til “rotationsmetoden” så :slight_smile: For virus på balancenerven skulle være HULENS ubehageligt - jeg har heldigvis ikke selv prøvet det, men jeg ved godt at jeg burde “roteres” for når jeg bukker hovedet i en bestemt vinkel, så sejler det hele netop og jeg kan mærke mine øjne ruller rundt. Det er bare heldigvis KUN når jeg lige får lagt hovedet bagover mens jeg samtidig ligger ned… og det kan jeg jo så lade være med L

Becks, ved du, hvordan det viser sig på killingen - om den vakler/slingrer på bagbenene, eller holder hovedet på skrå og derefter falder ned på siden?

Jeg ville, uanset hvad det er for en sygdom/tilstand killingen lider af, vente med at tage den hjem til den er rask, og dyrlægen har overblik over om det får konsekvenser for den fremover.
Jeg ville ikke risikere at få den hjem, knytte mig til den, og derefter stå med en killing der har vanskeligheder, varige mén, har udsigt til dyre behandlinger, eller i værste fald ikke kan kureres…:frowning:
Jeg :kryds: for at killingen hurtigt er frisk igen, men ville altså selv vælge at vente og se hvad det ender med :slight_smile:

Jeg ville heller ikke tage en syg killing hjem.

Hvis du henter en syg killing hjem er det dig der skal betale resten af behandlingsforløbet. Lader du killingen være hvor den er indtil den er rask er det opdrætteren der betaler.

Hvorfor hjemtage en syg killing?

[QUOTE=Babette;1015403]Hvis du henter en syg killing hjem er det dig der skal betale resten af behandlingsforløbet. Lader du killingen være hvor den er indtil den er rask er det opdrætteren der betaler.

Hvorfor hjemtage en syg killing?[/QUOTE]

Det kan jeg kun give Krista ret i - hvorfor købe sig til problemer…

Vent med at hente killingen til den er 100% rask!

Jeg er helt enig med jer. Jeg får ikke en syg killing med hjem, uanset hvor dejlig den ellers er, og øv hvor har jeg glædet mig. Jeg står i kontakt med opdrætteren, og spurgt ind til flere ting, også fordi jeg selv har undret mig over penicillin mod en virusinfektion?! Det kunne jo være hun har misforstået lægen og killingen har en ørebetændelse? Jeg venter nu på et svar fra hende og vil bagefter kontakte min kommende dyrelæge her i byen. Og hvis killingen skulle erklæres rask indenfor de næste 3 uger, vil jeg alligevel lige se ham an, inden jeg tager ham med hjem.

Men der er ingen herinde, der har haft en kat med en virus på balancenerven?

Opdrætteren har nu svaret tilbage. Killingen har svært ved at orientere sig og holde balancen, så han vakler lidt. Han har fået ormekur. Jeg har aftalt med opdrætteren, at hun holder mig opdateret, og hvis han ikke skulle være rask til om 3 uger, aftaler vi nærmere. Jeg krydser alt hvad jeg kan og har!

En fuld kat/killing kan også skyldes andet i mellemøret. En svulst, cyste, mellemørebetændelse (og så er antibiotika berettiget) og Horners syndrom (her er antibiotika også berettiget).

Jeg krydser også for, at han bliver rask så du kan få ham hjem om 3 uger … :kryds::kryds::kryds:

Eller en polyp.

Og er det en polyp, så er det ikke altid at det lykkes at opererer den ud :frowning:

Er tilstanden opstået gradvist eller umiddelbart efter orme-, loppekur eller vaccine?

Den nuværende ejer har været ret afvisende overfor mine spørgsmål og ej interesseret i, at jeg må kontakte hendes dyrelæge (som hun kender privat, skrev hun). Jeg udtrykte min undren, og trak mig tilbage. Jeg har lidt på fornemmelsen, at hun enten vil beholde ham selv, eller kan tjene flere penge andetsteds…