VOLDSOM hidsig hankat :(

Nogle gange er kattes reaktioner uforståelige… Jeg ville sætte feliway i stikkontakterne. Jeg ville også få begge katte undersøgt hos dyrlægen - hans reaktion kan også være så voldsom, fordi han mærker, at hun er syg, hvilket igen gør ham usikker…

Tror ik på det feliway-skidt… har engang brugt 300kr på det uden det virkede… Men måske jeg skulle få fat i nogen bachs blomsterdråber igen… De har da tidligere haft en fornuftig effekt på ham…

Mht nakkegreb og om det er forkert, vil jeg sige… Det har at gøre med om man gør det rigtigt og (hvordan skal jeg sige det) forudsigeligt/konsekvent/hurtigt. For det kan godt gøres forkert.

Hvis man gør det på en myndig måde for at afbøde skader imellem to katte er det ‘rigtigt’, men hvis man gør det som en lille hysunge og er desperat er det forkert, og kan skabe mere konflikt.

Må jeg spørge, hvad hans baggrund er? Han lyder som en kat med en meget lav stresstærskel - selv små forandringer i hans dagligdag får ham op at køre…

Jeg hentede ham hjem fra internat… Det eneste jeg ved er, at en mand havde fundet ham i vejkanten og derefter afleverede ham på internatet…

Ja han er en stresset kat - og skulle måske have reageret med de dråber for længe siden… Men har bare haft lidt mere travlt med selv at komme ovenpå igen og så har jeg måske glemt kattene lidt :frowning:

Har haft besøg af Lenschow og hun har sagt at han helt 100 er en stresset kat :frowning:

En stresset kat skal væk fra det, der stresser den.
Jeg anbefaler en omplacering af den ene af kattene - konstant at skulle tage stilling til en anden kat er meget stressende. Han viser faktisk meget tydeligt, at den anden kat stresser ham og skal væk.

[quote=dkkorat;241115]En stresset kat skal væk fra det, der stresser den.
Jeg anbefaler en omplacering af den ene af kattene - konstant at skulle tage stilling til en anden kat er meget stressende. Han viser faktisk meget tydeligt, at den anden kat stresser ham og skal væk.[/quote]

Ved ik hva jeg skal sige…

De har jo mindst ligeså mange hyggestunder som de andre ture…
De har gået sammen i 2 år…

[quote=Lena;241119]Ved ik hva jeg skal sige…

De har jo mindst ligeså mange hyggestunder som de andre ture…
De har gået sammen i 2 år…[/quote]

De har gået sammen i 2 år - og i al den tid har han ind imellem gjort udfald mod hunkatten:? og NU er det blevet så stort et problem, at du ikke selv kan overskue det:? Det er længe for begge kattene at leve i stress…
Omplacering er absolut sidste udvej, men det er umiddelbart den eneste udvej, jeg kan se, udfra det du har fortalt.:sorry:
Prøv at holde dem adskilt i nogle dage - observer hvordan de hver især reagerer på at være alene uden stress - overvej hvad der mon er bedst for kattene.

[quote=dkkorat;241125]De har gået sammen i 2 år - og i al den tid har han ind imellem gjort udfald mod hunkatten:? og NU er det blevet så stort et problem, at du ikke selv kan overskue det:? Det er længe for begge kattene at leve i stress…
Omplacering er absolut sidste udvej, men det er umiddelbart den eneste udvej, jeg kan se, udfra det du har fortalt.:sorry:
Prøv at holde dem adskilt i nogle dage - observer hvordan de hver især reagerer på at være alene uden stress - overvej hvad der mon er bedst for kattene.[/quote]

Gu er det da uoverskueligt når min mand sidder i Afghanistan og jeg ikke har snakket med ham i 5 dage?? Så er der ret mange ting der er uoverskuelige…

Nu får de lige en omgang med de dråber i første omgang…

Du skriver at han indtil videre har gidet dig mest… det gik jo ret skævt for dig lige da din mand rejste… det kombineret med at han formodentlig savner din mand meget OG at du ikke mindst er bange for ham - det kan få ham helt fra snøvsen…

Først og fremmest… få hverdagen HELT tilbage til rutinen… for mis hader åbenbart brud på rutinerne…

dernæst - du må ikke være bange for ham… klip hans klør og så få ham overbevist om at du er MOR!!! med meget stort M… den opførsel er på ingen måde ok… og han skal slet ikke finde på at vende sig om og bide dig… så skal han have at vide både med stemme og med greb i nakken at det er slet ikke acceptabelt

Naturligvis har du respekt for en aggressiv kat, men respekten må ikke blive til frygt for så taber både du og katten

Sidst men ikke mindst - prøv at få så lidt forstyrrelser i hans liv over de næste 14 dage, ingen uregelmæsigheder såsom gæster eller ture hjem til familien… Han har lige mistet far… hver gang du er væk gør det formodentlig sagen værre… så bliv hos ham i hvert fald i 14 dages tid (og nøjes med at gå på arbejde)

:kram:

[quote=Battlestar;241132]Du skriver at han indtil videre har gidet dig mest… det gik jo ret skævt for dig lige da din mand rejste… det kombineret med at han formodentlig savner din mand meget OG at du ikke mindst er bange for ham - det kan få ham helt fra snøvsen…

Først og fremmest… få hverdagen HELT tilbage til rutinen… for mis hader åbenbart brud på rutinerne…

dernæst - du må ikke være bange for ham… klip hans klør og så få ham overbevist om at du er MOR!!! med meget stort M… den opførsel er på ingen måde ok… og han skal slet ikke finde på at vende sig om og bide dig… så skal han have at vide både med stemme og med greb i nakken at det er slet ikke acceptabelt

Naturligvis har du respekt for en aggressiv kat, men respekten må ikke blive til frygt for så taber både du og katten

Sidst men ikke mindst - prøv at få så lidt forstyrrelser i hans liv over de næste 14 dage, ingen uregelmæsigheder såsom gæster eller ture hjem til familien… Han har lige mistet far… hver gang du er væk gør det formodentlig sagen værre… så bliv hos ham i hvert fald i 14 dages tid (og nøjes med at gå på arbejde)

:kram:[/quote]

Min næste kamp bliver at jeg skal klippe klør - for det gider han absolut ikke… Og jeg kan ik lide at gøre det fordi hans kløer er mørke… Og har hørt om folk der har klippet dem for langt op :frowning:

Mange tak for dit svar… Det eneste jeg har af planer de næste 14 dage er arbejde, personalefest på lørdag og så kommer en veninde på weekend 28-30…

Jeg gør alt hvad jeg kan for at give dem nus og kærlighed de vil have - de kommer gerne på skift om aftenen og morgen og skal putte i sengen - imorges lagde han sig ved siden af mig for at sove :slight_smile:

[quote=Lena;241138]Min næste kamp bliver at jeg skal klippe klør - for det gider han absolut ikke… Og jeg kan ik lide at gøre det fordi hans kløer er mørke… Og har hørt om folk der har klippet dem for langt op :frowning:

Mange tak for dit svar… Det eneste jeg har af planer de næste 14 dage er arbejde, personalefest på lørdag og så kommer en veninde på weekend 28-30…

Jeg gør alt hvad jeg kan for at give dem nus og kærlighed de vil have - de kommer gerne på skift om aftenen og morgen og skal putte i sengen - imorges lagde han sig ved siden af mig for at sove :)[/quote]

hvis Mikkels adfærd ikke er betragtelig bedre op til den weekend din veninde skal komme ville jeg nok personligt aflyse, for det kan bringe hele sagen tilbage til “square one” så at sige…

og mht festen - så gør den så kort som muligt så han ikek skal være alene hjemme… det vil også være med til at bryde rutinerne…

held og lykke med det hele :kram:

Var det min han blev han anbragt et andet sted med det samme.

Jeg læser om en hankat som ikke kan styre sit parringinstinkt, på samme måde som mine små drenge på 2-6 måneder og opefter sommetider heller ikke kan. Hankatte har det med at mene at vi mennesker bare kan daffe af. Der sætter jeg grensen. Det byder de mig ikke i mit eget hjem. Så bliver nokkerne taget af og så tager jeg den derfra.

Din mand kan sagtens være overkat i jeres hjem så det er derfor den opfører sig sådan når han ikke er der mere. Du må kæmpe for at få hans plads så. Du har tilsyneladende fået placeret dig ret langt nede på katterangstien.

En anden mulighed er at hunkatten er ved at gå i løb og så forsvarer han sin ret til hunkattens gunst.

En 3. mulighed er at katten er blevet syg. En svulst i hovedet for eksempel.

Cæsar brød sig ikke om at få klippet kløer da jeg fik ham, så det var svært at få lov. Jeg var også bange for at klippe for langt op, især fordi han ikke sad stille. Men bare det at du får klippet den yderste spids af, kan altså mærkes! :slight_smile:

Og så får du lige et :kram: - håber alt er bedre snart. :slight_smile:

Lena : Er det Mikkel, der er tale om?

For du ved hvad min vurdering af den kat er.

(Jeg har været der og se dem).

Hvis det er Mikkel -

Katten er stresset og slem usikker på sine omgivelser - og der bør efter min vurdering IKKE tages fat i ham eller andet. Tvært imod bør der gøres en alvorlig anledning for at finde ud af, hvorfor den kat nu så længe har gået rundt i denne tilstand.

MVH Helle

[quote=lenschow;241206]Lena : Er det Mikkel, der er tale om?

For du ved hvad min vurdering af den kat er.

(Jeg har været der og se dem).

Hvis det er Mikkel -

Katten er stresset og slem usikker på sine omgivelser - og der bør efter min vurdering IKKE tages fat i ham eller andet. Tvært imod bør der gøres en alvorlig anledning for at finde ud af, hvorfor den kat nu så længe har gået rundt i denne tilstand.

MVH Helle[/quote]

Det ER Mikkel der er bøllen :frowning: og ja kender din vurdering… Og det er også derfor jeg ikke har det skide godt med at tage fat i ham - men det er bare den eneste måde jeg kan få ham til stoppe - for det meste…

Jeg ved ikke om du kunne have lyst til at komme forbi igen og tage endnu et kig på ham :frowning: Det er helt sikkert at det hjalp efter dit første besøg - nu er det bare desværre gået tilbage, efter manden er taget afsted…

[quote=Lena;241213]Det ER Mikkel der er bøllen :frowning: og ja kender din vurdering… Og det er også derfor jeg ikke har det skide godt med at tage fat i ham - men det er bare den eneste måde jeg kan få ham til stoppe - for det meste…

Jeg ved ikke om du kunne have lyst til at komme forbi igen og tage endnu et kig på ham :frowning: Det er helt sikkert at det hjalp efter dit første besøg - nu er det bare desværre gået tilbage, efter manden er taget afsted…[/quote]

Lena: Du er velkommen til at sende mig en mail på [email protected]

Min tavshedspligt gør det meget svært for mig at svare dig ordentlig her, selv om jeg gerne ville… Det forstår du sikkert.

MVH Helle

Rent praktisk: Er kattens mund undersøgt grundigt?
Har han f.eks. en dårlig tand, det jager i, mens hunkatten er i nærheden, afreagerer han på hende. Det samme kan katte også gøre, når de får et loppebid.

Men opsamlet i en grøftekant er han sikkert vant til et udeliv, og så har de fleste katte svært ved at omstille sig til at være inde-katte.

Kan ikke rigtigt se, om begge katte er neutraliserede eller ej?

PS: Du må i hvert IKKE tage hårdt fat i ham. Så forstærker du kun situationen og hans stress-tilstand…

[quote=Mega;241229]Rent praktisk: Er kattens mund undersøgt grundigt?
Har han f.eks. en dårlig tand, det jager i, mens hunkatten er i nærheden, afreagerer han på hende. Det samme kan katte også gøre, når de får et loppebid.

Men opsamlet i en grøftekant er han sikkert vant til et udeliv, og så har de fleste katte svært ved at omstille sig til at være inde-katte.

Kan ikke rigtigt se, om begge katte er neutraliserede eller ej?

PS: Du må i hvert IKKE tage hårdt fat i ham. Så forstærker du kun situationen og hans stress-tilstand…[/quote]

De er begge neutraliserede :slight_smile:

Kan da godt være jeg snart skal have en undersøgelsestid til begge katte igen…

Og jeg tager ikke ret hårdt fat i ham…

[quote=Mega;241229]

…[/quote]

Ja, det hæftede jeg mig også ved.

Og når han tidligere har været udekat, og problemet har stået på meget længe, så er det altså meget nærliggende at tro, at hans opførsel kan skyldes frustration over at være blevet gjort til indekat.
Også selv om han måske i begyndelsen trivedes udmærket.
Katte har en god hukommelse og selv efter lang tid kan han være kommet i tanke om udelivet og savne det…

Eller også er det fordi han aldrig rigtigt har accepteret at der kom en anden kat ind på hans domæne…