VOLDSOM hidsig hankat :(

Jeg har en kat, der meget nemt bliver stresset.
Han bliver urenlig, og agressiv overfor de andre, hvis han stresser.

Løsningen har været at jeg simpelthen er “leder” med meget stort L for ham.

Han skal vide at jeg ALTID er der til at “ordne” hvad der måtte kræves, og at jeg absolut er den allerallerøverste her i huset.

Jeg opdagede det da jeg i sin tid måtte sige farvel til “kongen”, gamle Manfred, som simpelthen styrede flokken med hård med retfærdig pote.

Thorleif blev fuldstændig umulig at være sammen med. Han bed alt og alle, både 2 og 4 benede.
Han pissede og sked nøjagtig hvor han stod og gik.

Han kom en tur til dyrlægen, som blev flæsket ganske nederdrægtigt.
Så kom han i narkose (altså katten), og undersøgt fra hoved til røv.
Der var et kort øjeblik tale om at lade være med at lade ham vågne, men kun et øjeblik.

Diagnosen var klar: han fejler intet fysisk.

Så måtte jeg jo se hvad jeg så kunne finde ud af.

I min desperation, klapsede jeg ham en dag ret hårdt ovenpå hovedet (jeg bruger at give dem et blødt “dap” med 2 fingre, ala som mormissen gør med sin pote, men den dag havde jeg simpelthen ikke kontrol nok over mig selv, så jeg fik slået ret hårdt. (ikke vold, men dog hårdere end jeg havde lyst til))

Så var det som om at han rent faktisk fik mere respekt for mig, underligt nok.
Efterhånden opdagede jeg at jo mere jeg “bestemte” jo mere tryg virkede han.

Så nu er det simpelthen mig der er overhovedet her.
Og når Thorleif er i nærheden, må det bare aldrig glippe.
Jeg SKAL være der 100% som en leder der sørger for at han ikke på nogen mulig måde skal tage stilling til andet end hvilken køje han vil ligge i, eller om han vil have RC eller hills den dag.

Så hvis Mikkel er en stresset kat, kan det være at du blot skal påtage dig en meget tydelig lederrolle, så han ved at du nok skal ordne alt.

Det er da et forsøg værd.

Var det min kat, ville jeg ASAP bestille en tid hos dyrlægen og få tjekket tænderne.
Det vil ikke være første gang, at en kat har lavet nøjagtig den slags, pga tandsmerter.
Jeg havde en køber, hvis kat begyndte at angribe de andre - det foregik over en længere periode og blev værre og værre. Da de kom til dyrlæge fandt de ud af, at katten havde en dårlig tand. Den blev hevet ud og få dage efter havde de en helt ny kat!

[quote=Lena;241138]Min næste kamp bliver at jeg skal klippe klør - for det gider han absolut ikke… Og jeg kan ik lide at gøre det fordi hans kløer er mørke… Og har hørt om folk der har klippet dem for langt op :frowning:
[/quote]

Du skal bare klippe 1-2 mm af spidsen - så sker der ingenting :slight_smile:

[quote=alleos7;241352]Jeg har en kat, der meget nemt bliver stresset.
Han bliver urenlig, og agressiv overfor de andre, hvis han stresser.

Løsningen har været at jeg simpelthen er “leder” med meget stort L for ham.

Han skal vide at jeg ALTID er der til at “ordne” hvad der måtte kræves, og at jeg absolut er den allerallerøverste her i huset.

Jeg opdagede det da jeg i sin tid måtte sige farvel til “kongen”, gamle Manfred, som simpelthen styrede flokken med hård med retfærdig pote.

Thorleif blev fuldstændig umulig at være sammen med. Han bed alt og alle, både 2 og 4 benede.
Han pissede og sked nøjagtig hvor han stod og gik.

Han kom en tur til dyrlægen, som blev flæsket ganske nederdrægtigt.
Så kom han i narkose (altså katten), og undersøgt fra hoved til røv.
Der var et kort øjeblik tale om at lade være med at lade ham vågne, men kun et øjeblik.

Diagnosen var klar: han fejler intet fysisk.

Så måtte jeg jo se hvad jeg så kunne finde ud af.

I min desperation, klapsede jeg ham en dag ret hårdt ovenpå hovedet (jeg bruger at give dem et blødt “dap” med 2 fingre, ala som mormissen gør med sin pote, men den dag havde jeg simpelthen ikke kontrol nok over mig selv, så jeg fik slået ret hårdt. (ikke vold, men dog hårdere end jeg havde lyst til))

Så var det som om at han rent faktisk fik mere respekt for mig, underligt nok.
Efterhånden opdagede jeg at jo mere jeg “bestemte” jo mere tryg virkede han.

Så nu er det simpelthen mig der er overhovedet her.
Og når Thorleif er i nærheden, må det bare aldrig glippe.
Jeg SKAL være der 100% som en leder der sørger for at han ikke på nogen mulig måde skal tage stilling til andet end hvilken køje han vil ligge i, eller om han vil have RC eller hills den dag.

Så hvis Mikkel er en stresset kat, kan det være at du blot skal påtage dig en meget tydelig lederrolle, så han ved at du nok skal ordne alt.

Det er da et forsøg værd.[/quote]
Der overraskede du mig godt nok - endnu engang -what
Den metode ville jeg ALDRIG anvende - og især ikke over for en stresset kat :blegne:

Jeg ville lade Mikkel undersøge fra hoved til bagdel, og kan man intet fysisk finde galt med ham, tja så ville jeg personligt få ham aflivet.
Når det er kommet så langt ud at du er direkte bange for ham i de situationer, så mener jeg at både Nynne, dig og Mikkel vil være bedst tjent med at han sover ind.

Jeg ville aldrig tage en kat i nakken for at dominere eller skælde ud… det er i mine øjne et overgreb mod katten!
At jeg så sagtens kan komme i en situation, hvor et fast greb i nakken er den eneste mulighed for at få styr på en rasende kat, ja, det er noget helt andet! Dog ville jeg gøre alt for at undgå overhovedet at skulle røre ved en vred kat!
(Jo, jeg har verfet Saga ind gennem en dør med en kost - hellere at det ser en smule brutalt ud, fremfor at hun kunne komme til at skade mig, andre katte, hundene og i sidste ende måske også sig selv! Men - man skal virkelig vide, hvad man gør og afpasse sine kræfter… det er ikke meningen at katten skal flyve gennem luften!!! blot presses tilbage, sådan at man kan få lukket en dør!)
Vrede, rasende katte kan ikke afledes med legetøj eller andet! Samtidig risikerer man som ejer at blive offer for det som med et pænt udtryk kaldes “omdirigeret aggression”, så man skal være forsigtig og alligevel meget bestemt i sit kropssprog…
At en kat er fundet som killing i en grøftekant, betyder ikke, at den lider af udlængsel! Men den kan have en del andre traumer, som i tat med at den udsættes for mere og mere stress kommer frem og dermed til udtryk…
Du siger selv at han er usikker… Hvad har du gjort for at gøre ham mere sikker? Kæl og nus er ikke nok, der skal nogle øvelser, hvor han er sikret succes til! Havde Helle ikke nogle forslag, da hun var på besøg? Og har du forsøgt at følge dem?

I sidste ende, kan det være at enten aflivning eller omplacering vil være det bedste!
Situationen er ikke rimelig overfor nogen af jer… heller ikke Mikkel!

[quote=Mega;241468]Der overraskede du mig godt nok - endnu engang -what
Den metode ville jeg ALDRIG anvende - og især ikke over for en stresset kat :blegne:[/quote]

Det var såmænd heller ikke det jeg startede med at forsøge. Det var simpelthen sidste udkald for katten, og det virkede jo heldigvis.

Men det var det der virkede, og skulle jeg igen stå med en kat der er så stresset så forsøger jeg mig hellere med en stærk leder rolle, end at lade katten blive ved med at være så stresset, for det er sgu synd for dem.

Så har vi gang i valerianedråber i bakken (der var lige et “uheld” ved døren imorges)

Og der er blomsterdråber i deres vand :slight_smile:

Håber det så får ham lidt på ret køl igen :slight_smile:

[quote=Lena;242294]Så har vi gang i valerianedråber i bakken (der var lige et “uheld” ved døren imorges)

Og der er blomsterdråber i deres vand :slight_smile:

Håber det så får ham lidt på ret køl igen :)[/quote]

Hej Lena.

Sikke en redelighed. Håber at din Mikkel kommer på bedre tanker.
Vil lige høre hva det er for nogle dråber du nævner (både den ene og den anden) Hvad gør de dråber?

Hilsen Dorthe

Dorthe: Der er en tråd om Bach i adfærd og træning