Vores kattemor, med killinger, kørt ned!

Kære forum, jeg er ny her og håber meget på, I kan hjælpe os.

Vores kattemor med tre killinger født for 4 dage siden er blevet kørt ned for en halv time siden og død. Nu er vi i vildrede, da de tre små killinger ligger indenfor og venter på deres mor.

Har vi nogle muligheder? Vi har en anden kat, som er drægtig og nedkommer sandsynligvis om et par dage - kunne man ‘få hende til at tage sig af dem’, eller er det drømmetænkning?

Hvad gør man ellers? Hvad er mulighederne i denne her situation? Vi vil meget gerne undgå at aflive de tre små stakler.

På forhånd - tak for hjælpen!

:brist::brist:

Sikke da en trist situation…

I kan selv flaske killingerne, til jeres anden hunkat føder…

Læs alt om det her :

www.hittekilling.dk

Eller spørg løs, her er masser af erfaringer at hente af.

De bedste ønsker for de tre små :hjerte::hjerte::hjerte:

Jeg vil råde dig til at kontakte www.hittekilling.dk
Her er der helt sikkert mulighed for råd og vejledning, måske har de endda plads til at kunne tage dine små nyfødte ind.
Indtil da, er det vigtig du får fat i noget KMR modermælkserstatning og sutteflaske ( kan købes hos dyrlæger ). Små nyfødte kan ikke tåle at undvære mad i ret mange timer.

:ok::ok:

Ja… glemte lige :

Du kan ringe til www.hittekilling.dk

De har plejefamilier i store dele af landet…

ELLER, du kan søge en ammemor til dem… :slight_smile:

Hvor i landet bor du ??

Mikkel - jeg kan ikke hjælpe, men de, der evt kan, mangler én vigtig information. Hvor i landet bor du?

Jeg ved ikke meget om dette emne, men rent umiddelbart vil jeg sige, at killingerne jo ikke kan vente ret længe, så det er nok snarere en ammemor udefra, du skal bruge.

Og så gør det mig i øvrigt ondt at høre om endnu en trafikdræbt kat, men det er en helt anden diskussion. :frowning:

:ok::ok:

Ja… glemte lige :

Du kan ringe til www.hittekilling.dk

De har plejefamilier i store dele af landet…

ELLER, du kan søge en ammemor til dem… :slight_smile:

Hvor i landet bor du ??

Hvor tragisk.

Den anden kat burde allerede nu vise interesse for killingerne - måske hun også har lagt mælk ned?

Det er et forsøg værd - men under alle omstændigheder skal killingerne for at overleve have mad. Du må fodre på dem.

DU får en gang info - sikkert i spredt forvirring:

Det allervigste for nyfødte killinger er indenfor de første 24 timer at få Colestrum – den er i højere concentratione i hun kattens mælk, men er under hele diegivningperioden tilstede. Killingernes tarme er kun i stand til at optage antistofferne fra colostrummen de første 24 timer efter fødsel . Colostrum indeholder en masse antistoffer fra moderen der vil gøre killingen mindre modtagelig for det massive pres den møder af vira og bakterier i det virkelig liv, og er et spejl af morkattens antistoffer fra hvad hun har mødt. Det kan på en måde siges killingen får en vis beskyttelse fra moderen mod hvad der er i katteriet.

Det frarådes de første fire uger at giver killingerne pulvermælk, killingernes tarme kan have problmere med at optage pulvermælken - dødsfald kan blive resultatet.

Gederåmælk - der skal man helst kende en gedebonde - men det fås som pulver i udlandet.

jeg bruger faktisk kun gedemælk hvis der skal støttemades, varmet lige fra brikken er fint som quickstarter - godt for mormis også

Gedemælk har de i de fleste Irma og nogle helsekost - hedder Cabrima og er langtidsholdbar. 16-17 kr. for ½ liter.

Hvis killingen ingenting får fra sin mor, er opskrfiten på fuldfodring her:

1 dl gedemnælk
1 past. æggeblomme (kun blommen) der er to i de små bægre
1 tsk Felovite II eller Nutri-Cal (vitaminpasta, begge indeholder Taurin, har du en vitaminpasta uden kan de selv tilsætte lidt Taurin)
1 tsk. fed youghurt, den græske type på 10%

De magelige kan blande gedemælk, vand (kogt afkølet) og flydende KMR - til nyfødte og den første uge fortynd med 1/3 af hver. Bedre end KMR er Just Born som indeholder colestrum - men der kan ikke købes i DK, så vidt jeg ved .

Som tommelfingerregel gives 1 ml erstatning pr. 30 gram killing ved hver fodring (ca. hver 2-3 time døgnet rundt i starten) indtil killingen vejer ca. 200 gram – så øges til 1,5 ml erstatning pr. 30 gram legemensvægt. I starten vil killingen ikke være særlig samarbejdsvillig – men de lærer hurtigt hvor maden kommer fra.

Kom aldrig mad på en killing der ikke har kropstemperatur. Er den kølig skal den varmes langsomt op først, den bedste sted at opvarme den er på din egen krop – det er perfekt at komme den ned i BH’en

Her er lidt om hvorfor killinger optager gedemælk så godt og ikke får diaree af det.

The composition for fat to protein to carbs is not everything… here are some other benefits of goats milk over cows milk:

1. In goats milk fat molecules are smaller, i.e. they are easier to break and digest
  2. Goats milk has higher amount of shorter chain fatty acids, which makes digestion easier
  3. glycerol ethers are higher in goats milk which is important in the newborn feedings
  4. Goat milk also has lower contents of orotic acid which can be significant in the prevention of fatty liver syndrome.
    5/ alpha-1-casein is absent in the goats milk, i.e. easier to digest again in newborns
  5. Goats milk has higher amounts of Vit A, goats are also able to convert all carotenes into Vit A
  6. Vit B levels are higher, however Vit B6 and B12 levels are lower in Goats milk
  7. Goat milk is higher in minerals, calcium, potassium, magnesium, phosphorus, chlorine and maganese; but it is lower in sodium, iron, sulphur, zinc and molybdenum.
  8. Cow and goat milk is slightly on the acid side, with a pH range of 6.4-6.7. The principal buffering components of milk are proteins and phosphates. The good buffering capability of goat milk appears to make it ideal for treatment of gastric ulcers.

Fodringsintervaller pr. dag ved fuld støtte:

uge 1: 7 måltider
uge 2: 6 -
uge 3: 5 -
uge 4: 5 -
uge 5: 4 - som supplement til fast føde

Mængde pr. gang pr.30 gram killing: ca. 1 ml

Når killingen vejer ca. 200 gram øges til ca. 1½ ml pr. 30 gram killing

Vil man sondefodre bør man få dyrlægen elelr en erfaren deri til at vise det:
http://www.pawpeds.com/pawacademy/reproduction/tubefeeding/
klipper man af sonden er det vigtigt der er den del man putter spøjten i der klippes af - den del der skal ned i maven er afrundet.

Nogen er meget begejstret for sondefodring - hurtigt, præcist og nemt. Jeg er ikke tilhænger, killingen kan ikke sige fra.

Sutteflaske har jeg ikke god erfaring med.

Engangssprøjter fungerer fint - de lærer hurtigt at suge selv på “tutten”. Start op med den helt små sprøjter på 1 ml.

Når de er brugt skyl dem i kokdt vand og læg dem i koldt vand.

Sterilisering af brugte sprøjter:
Kog vandet først i en kogekande, det afklalker meget, så sætter kalken sig ikke i sprøjten og gør det besværligt at få stemplet til at køre. Kom det kogte vand i en gryde og kog spøjterne i 10 min.

Engangssprøjter koster 5 kr. stk. herhjemme - de kan fås til ca. 50 øre pr. stk. ved køb af 100 i Tyskland. www.versandapo.de

De allerbilligste 1 ml kan ikke koges.

Vælg sprøjter med gummistempel - de gilder meget bedre og leverer ikke mælken i ryk

Og lige en ting mere - opvarming i vandbad - ikke mikroovn der giver varme og kolde områder - og eftervarmer. Mælken må ikke hverken føles varm eller kold på indersiden af håndroden - den skal have kropstemperatur

Virker sikkert belærende - men du må sørge for at holde den anden hunkat inde. Når hun har født - så sætter du hende på p-piller så hun ikke pludselig står i løbetid og får andet i hovedet end killinger.

Hej igen - og tak for jeres hurtige svar!

Vi bor ved Faxe, østsjælland (4690).

Vores indledningsvise plan:

• Made killingerne med følgende blanding i pipette: 100 ml sødmælk + en æggeblomme (opskrift Fra hittekilling.dk)
  • Holder dem varme med varmeflasker.
  • Holder vores anden, drægtige kat inde i samme værelse - og håber hun vil tage sig af dem på sigt.

Kom gerne med flere råd / input - jeg skal også nok holde jer orienteret :slight_smile:

Sikke da en trakisk dag for jer :frowning:
:rip: Missemor

Håber I får held i jeres forsøg på at sammenføre killingerne med den anden kommende mor :wink:
:kryds: Alt hvad jeg har, for at det lykkes for jer :wink:

Denne her opskrift er bedre

lidt druesukker
3 dl tykmælk(ikke yoghurt)
1 dl piskefløde
1 spiseskefuld vand
2 æggeblommer pasturiserede

OG det er kun for et par dage - så må du købe noget flydende KMR

Men gedemælk er meget bedre for så små killinger - de optager og fordøjer det bedre

Ok, jeg får købt ind. Ja, vi køber KMR på mandag.

Nu er vores anden, kommende kattemor lukket inde i samme værelse som killingerne. Er der nogle råd til, hvordan man ‘fører dem sammen’ - eller er det bare at håbe, hun tager dem til sig?

[QUOTE=Mikkel;609993]Ok, jeg får købt ind. Ja, vi køber KMR på mandag.

Nu er vores anden, kommende kattemor lukket inde i samme værelse som killingerne. Er der nogle råd til, hvordan man ‘fører dem sammen’ - eller er det bare at håbe, hun tager dem til sig?[/QUOTE]

Den drægtige missemor opsøger dem sikkert selv, hvis hun er interesseret i at adoptere dem.
Lyder fint, at du er obs på at de små nye skal holdes varme …Husk osse lige at de skal stimuleres for at tisse/afføring. Brug en engangs vaskeklud af skumgummi ( eller andet lignende ) vrid den op i lunken vand, og forsøg at efterligne en missemors tunge/bevægelse - Og så er det bare med at stille vækkeuret mindst hver 3. time, så de kan få mad.

Pøj pøj med projektet, jeg krydser fingre for at de alle klarer det.

Det kommer helt af sig selv. På et eller andet tidspunkt overtager instinkt og hormoner, så skal hun nok tage dem. Lad hende selv finde ud af det, ingen pres…
VH
Susanne

Jeg er ikke opdrætter, så jeg vil ikke kloge mig specielt - men bare henlede opmærksomheden på min tidligere dyrlæges hjemmeside - for HUN er katteekspert. :slight_smile: Hun har også en nød-opskrift:

Kattens egen mælk har følgende sammensætning:

Protein                         10,1%
          Fedt                6,3%
          Laktose                        4,4%
          Aske               0,8%
          Vand                            81,6%

Hvis hunkatten er meget nervøs, stresset eller killingerne forløst ved kejsersnit, kan det hænde, at man bliver nødt til at fodre killingerne i nogle dage eller at give tilskud udover modermælken. Til dette formål er bedst at anvende væskeformig modermælkerstatning, f.eks. Borden’s KMR mælk er fremragende, da det kan uden problemer også gives igennem en sonde. I fodring af nyfødte killinger bør man undgå pulvermælk, som kan forårsage blokering af tarmpassagen.

Er man i en akut situation kan følgende opskrift anvendes:

1/8 ltr. fløde 13% blandes med
1/8 ltr. kogt lunkent vand hertil tilsættes
1 tsk. sukker (helst druesukker)
1 æggeblomme

Ovenstående blanding har en sammensætning, som tilnærmelsesvis svarer kattens mælk.

Sakset herfra:
http://felina.dk/page.asp?id=70

Jeg har lige checket, og jeg har desværre ikke færdigblandet KMR på lager. Men jeg har pulver-KMR og jeg har gedemælk på frys, og det må I gerne komme og hente, hvis I vil. Jeg bor i 4760 Vordingborg. Ring til mig på 21431608, hvis I vil ha’ adressen. :slight_smile:

Håber at de små klare den…
jeg kan desværre ikke selv komme med mit besyv da jeg ikke har ski’e meget forstand på katte…

MEN krydse fingrer det kan jeg :smiley: samt alt det andet der kan krydses

Hej igen.

Jeg kan glæde jer med, at vores anden drægtige kattemor har taget killingerne til sig - så det er fantastisk! :slight_smile: Vi prøvede at made killingerne i aftes og nat med sprøjte men uden held. Men her i morges accepterede vores vordende kattemor killingerne, så de så ud til at få et tiltrængt festmåltid! Vi går ud fra, der er mælk i patterne allerede, for de var lyserøde, strittende og pelsen var faldet af i en cirkel omkring, som de skal, og killingerne så ud til at få noget i maven. Kattemoren vasker dem også og det hele.

Men jeg har så lige et spørgsmål yderligere. Nu når vores reservemor selv er drægtig og højst sandsynlig nedkommer om meget få dag(e), skal vi gøre noget ift. der allerede er tre killinger? Vi holder kattemoren inde på et værelse og har to kattesenge stående ved siden af hinanden, så hun kan lægge sig over i den anden og føde… Men har I nogle input / råd i den her situation?

Mvh

Vej killingerne hver dag, helst på ca samme tid, på en køkkenvægt med 1 grams interval. Så kan I holde øje med at de tager på som de skal.

Med hensyn til ammemoderen, så ville jeg lade hende bestemme selv. Jeg vil gætte på, at hun vælger at føde i samme kasse som ammebørnene bor i, og det sker der ikke noget ved.

Hvis hun får et stort kuld, kan I få brug for at supplere, så hun ikke tærer for meget på sine egne ressourser. :slight_smile:

:hjerte:

Sikke en dejlig nyhed…