Vores kattemor, med killinger, kørt ned!

[QUOTE=Mikkel;610334]Hej igen.

Jeg kan glæde jer med, at vores anden drægtige kattemor har taget killingerne til sig - så det er fantastisk! :slight_smile: Vi prøvede at made killingerne i aftes og nat med sprøjte men uden held. Men her i morges accepterede vores vordende kattemor killingerne, så de så ud til at få et tiltrængt festmåltid! Vi går ud fra, der er mælk i patterne allerede, for de var lyserøde, strittende og pelsen var faldet af i en cirkel omkring, som de skal, og killingerne så ud til at få noget i maven. Kattemoren vasker dem også og det hele.

Men jeg har så lige et spørgsmål yderligere. Nu når vores reservemor selv er drægtig og højst sandsynlig nedkommer om meget få dag(e), skal vi gøre noget ift. der allerede er tre killinger? Vi holder kattemoren inde på et værelse og har to kattesenge stående ved siden af hinanden, så hun kan lægge sig over i den anden og føde… Men har I nogle input / råd i den her situation?

Mvh[/QUOTE]

Jeg tror bestemt at hun vælger at føde hos killingerne, men lad hende endelig selv bestemme. Hvis hun føder et andet sted, så læg de nye killinger over til de nuværende, så hun har dem samlet. Men hold hende inde, osse efter hun har født, så ulykken ikke sker for hende osse. Og luk hende slet ikke ud før hun er neutraliseret eller i nødstilfælde fået p-piller, da I sagtens kan risikere at hun går i løb igen ( og bliver drægtig ) allerede når killingerne er omkring 10 - 14 dage ( måske før )

Hvor var det en god opdatering, selv om det naturligvis er trist, med hende I mistede.

Et kuld kan jo godt blive født over flere dage, så der er sådan set ikke noget mærkeligt i, at hunkatten tager dem til sig. Bare lad hende styre så meget som muligt - og pas godt på hende, den gode misser. Det var godt, I havde hende. :slight_smile:

vej dem gerne 2 gange dagligt. for så små folk kan hurtigt hænge i bremsen- de har ingen reserver. de må IKKE tabe sig ! og hvis missemor får nogle stykker selv, så kmr alligevel så hun har masser af energi at give. er det kun hende der skal have, så er pulvermælken fin. er det de små så flydende i starten for en sikkerhdsskyld.

det er super at hun ordner dem og holder dem varme, for TLC er supre vigtigt, så kan du altid hjælpe medmad hvis det er nødvendigt. og små sutteri hos mor selvom det ikke er nok, gør det nemmere at undgå de bliver dehydrerede.

Jeg varmer kmr i mikrobølge ovn uden alverdens problemer. få sek a gangen og røre rundt så det ikke overopheder nogen steder. flydende kmr kan fryses i isterning pose da holdbarheden er lille. 1 terning svarer ca til et måltid til 3 spæde. den skal i min mikrobølge ovn have ca 15 sek ialt.
jeg renser sprøjter i kogt vand og også suttestudser. en sprøjte er fin ca 1 døgn, så bliver den træls at bruge.

men lad os håbre det slet ikke er relevant !!!

vi krydser poter herfra at hun har mælk nok og at forøgelsen går smertefrit

Og det allernemmeste:

Sørg for hunkatten får kvalitetsfoder i STORE mængder så hun er istand til at klare killingerne. Er hun i fin foderstand og killingerne dier og tager på - så er der ingen grund til at fodre på killingerne - for morkattens mælk er det bedste de kan få.

Men som allerede nævnt - vej killingerne og ha’ styr på de tager på - sørg godt for morkatten. Hun kan få erstatningen - det har hun godt af.

Microovn frarådes stadig - står endda på nogen produkters emballage af færdigblandet kattemælk

Jeg kan sige, det var virkelig svært at forsøge at made killingerne med sprøjte, og det kom ikke til at lykkes for os.

Men det, jeg kan uddrage fra jeres indlæg, er:

• Hvis killingerne ikke tager nok på, skal de mades med KMR. Men vi må prøve med en anden sprøjte, tror jeg: Med noget gummidut eller tilsvarende? Er der nogen, der har link eller andet?

• Moderkatten har vi tænkt at købe killingefoder til (har hørt det er det med mest næring) Men jeg tager gerne imod forslag… Er der andet hun bør få? Hun er en rimelig tynd kat, så tror hun skal have noget med gods i.

Mikkel, jeg vil gerne komme og vise jer, hvordan man får de små til at sutte. Det kan godt kræve lidt tålmodighed. :wink: men jeg er desværre uden bil, så i givet fald måtte I komme og hente mig eller noget. Nummeret er stadig 21431608, hvis I har brug for hjælp eller udstyr. :slight_smile:

Missemor burde faktisk allerede længe have fået enten killingefoder eller foder til drægtige katte - og fri adgang til det - men nuvel, bedre sent end aldrig.
Og så vil jeg anbefale dig ud over tørfoder også at give hende meget vådmad, da hun også har brug for væske for at producere mælk.

Vender tilbage senere om “ventilsutte” til at sætte på engangssprøjer - har link, men skal lige finde det.

Her er det: (Der er hul i suttene)

http://62.75.219.46/shop2/?user=catstuff100265&proid=297

Hejsa - og tak for tilbuddet! Vi vil lige se, om de tager på, som de skal - og også hvor stort kuld, hun får selv. Hvis vi stadig har problemer vil vi nok gerne benytte os af tilbuddet :slight_smile:

Hvis det skulle blive tilfældet ville vi gerne købe udstyret af dig, hvis det kan lade sig gøre…

-> vi får købt det krævede kattemad til moren…

Tak for hjælpen endnu engang!

Har I styr på hvad de killinger vejer - og om de tager på? Killinger der taber mere end 10% af fødselsvægten er i farezonen.

Ikke for at fortælle hvad i skal og ikke skal - men skal I have hjælp - så var det måske ved at være tid - kan vel ikke byde andre mennesker der stiller sig til rådighed natteroderi?

Hej igen

Her er en lille opdatering:

Kattemoren fik 5 killinger her til morgen, så nu er vi på 8 stk i alt. :slight_smile:

Der er diverse killingefoder både vådt og tørt mv. til rådighed til moren.

Ja, killingerne bliver vejet og ført til protokol. Såfremt de ikke tager på, som de skal, vil de blive hjælpefodret med KMR.

Vi er desuden i løbende kontakt med folkene fra hittekilling.dk med rådgivning, så der skulle være styr på det. :slight_smile:

[QUOTE=Mega;610451]Vender tilbage senere om “ventilsutte” til at sætte på engangssprøjer - har link, men skal lige finde det.

Her er det: (Der er hul i suttene)

http://62.75.219.46/shop2/?user=catstuff100265&proid=297[/QUOTE]

Mega - tak for linket :thumbup:
Vi venter killinger i uge 27, og der var lige et par ting jeg skulle bruge i den forbindelse.

Tillykke med femlingerne. :flag::fløde1::flag:
Jeg tror, det var heldigt, at missemor var så tæt på at føde selv. Nu får hun så noget at se til med 8 killinger, men det kan godt lade sig gøre.

Hittekilling vil helt sikkert give jer god rådgivning, men bliv endeligt hængende på Kattegale alligevel, for her behandler vi alle de andre sider af kattelivet.
Og jeg tror for øvrigt også, vi er nogle stykker, der meget gerne vil se billeder af de små… :wink:

Hvor er det fantastisk at de har fået en reservemor :slight_smile: jeg står selv i en situation, som minder noget om din. Så dejligt med nogle nyttige råd :slight_smile:

[QUOTE=Mikkel;611167]Hej igen

Her er en lille opdatering:

Kattemoren fik 5 killinger her til morgen, så nu er vi på 8 stk i alt. :slight_smile:

Der er diverse killingefoder både vådt og tørt mv. til rådighed til moren.

Ja, killingerne bliver vejet og ført til protokol. Såfremt de ikke tager på, som de skal, vil de blive hjælpefodret med KMR.

Vi er desuden i løbende kontakt med folkene fra hittekilling.dk med rådgivning, så der skulle være styr på det. :)[/QUOTE]

:):slight_smile:

Hvor er det dejligt, at du hele tiden opdaterer os - det er ikke alle, der er lige gode til det - og så går man og tænker på hvordan det går… :slight_smile:

Status: Både gode og dårlige nyheder.

De store killinger tager godt på i vægt (10-15 g pr dag), og en har åbnet øjnene så småt. Så det er dejligt. :slight_smile:

De små killingers vægt går op og ned, men gennemsnitlig op. De dier allesammen fint og ivrigt, undtagen en desværre. Den lå i morges afkræftet og er nok døden nær. Dette var faktisk en af de små killinger med høj vægt, men den har tabt næsten 20 g over natten(!) Vi har hjælpefodret, men den vil ikke rigtig tage det til sig - så vi prøver, hvad vi kan men overlader valget til moder natur.

Da de store killinger tager fint på i vægt, har vi dem skilt fra moderen og de små killinger ca 3 gange i døgnet a 1,5 times tid, så de små har en chance for at komme til og ikke bliver møvet til side af de store.

Vi følger udviklingen i vægten og varierer over hjælpefodring, og hvor meget vi lader de små være alene med moren.

Dejligt at høre, at det går fremad. I gør virkelig hvad I kan.

Husk at give missemor godt at spise, Hill har et foder der hedder a/d, hvor der er masser af protein og fedt i. Kan fåes hos dyrlægen.

Og den lille pjevs, der ikke kan klare sig måske…ja, det kan jo være den fejler noget? Og så bestemmer moder natur, så hårdt det end kan lyde.

Så længe der øges vægt - målt på et døgn og på samme tid så er det fint.

Den lille, måske I skulle lade den få fred. den har ikke de bedste odds og missemor har rigeligt med dem hun har.

Fint at tage de store fra i perioder - så de små kan komme til. Giv de store lidt supplement så de ikke er helt så grådige når de kommer tilbage

[QUOTE=Mikkel;612495]Status: Både gode og dårlige nyheder.

De store killinger tager godt på i vægt (10-15 g pr dag), og en har åbnet øjnene så småt. Så det er dejligt. :slight_smile:

De små killingers vægt går op og ned, men gennemsnitlig op. De dier allesammen fint og ivrigt, undtagen en desværre. Den lå i morges afkræftet og er nok døden nær. Dette var faktisk en af de små killinger med høj vægt, men den har tabt næsten 20 g over natten(!) Vi har hjælpefodret, men den vil ikke rigtig tage det til sig - så vi prøver, hvad vi kan men overlader valget til moder natur.

Da de store killinger tager fint på i vægt, har vi dem skilt fra moderen og de små killinger ca 3 gange i døgnet a 1,5 times tid, så de små har en chance for at komme til og ikke bliver møvet til side af de store.

Vi følger udviklingen i vægten og varierer over hjælpefodring, og hvor meget vi lader de små være alene med moren.[/QUOTE]

Trist hvis der er en af de små som ikke klarer den, det sker jo desværre engang imellem Mikkel. Der kan være mange forklaringer på det, har du evt. tjekket om den skulle være født med ganespalte ?

Pas på du ikke stresser missemor ved at fjerne de store, hvis hun stresser kan det give sig udslag i nedsat mælkeproduktion. Hvis hun bliver stopfodret med MASSER af godt og næringsrigt mad, så tror jeg altså godt hun kan klare dem alle - Og hvis du endelig skal støtte nogle af dem med lidt modermælkserstatning, så ville jeg vælge at støtte de store, så de små har mere fred og tid ved mælkebaren.

Giv gerne missemor en stor potion modermælkserstatning eller kaffefløde hver dag Mikkel - Og gerne masser af vådmad, jo mere væske hun selv indtager des mere ryger der i ‘hanerne’ :slight_smile:

Status:

Den svage killing døde i går og er nu behørigt begravet. :frowning:

Men det begynder at tage fart for de andre: De store pleje-killinger tager meget på og vokser godt, nogle over 20 g om dagen. De små er delt i to som tager godt på, og to som hænger lidt i bremsen men tager på. Da de store tager det på, de skal, tager vi dem fra moren i lidt længere perioder (ca 1,5 - 2 timer x 3) så vi får de sidste små med. Vi kan primært støttefodre de store, men med besvær - men de får lidt, når de tages fra moren.

Moren spiser næsten bedre end os :slight_smile: eller mere varieret

• Hakket oksekød
  • Killinge tørkost (RC sience plan)
  • Vådkost (RC sience plan)
  • Modersmælk-erstatning også til hende
  • Lidt andet tørkost
  • Massere af vand og lidt fløde/sødmælk engang i mellem

Vi lægger lidt billeder på, når de er blevet lidt ældre, og den kritiske periode er overstået.

[QUOTE=Mikkel;613391]Status:

Den svage killing døde i går og er nu behørigt begravet. :frowning:

Men det begynder at tage fart for de andre: De store pleje-killinger tager meget på og vokser godt, nogle over 20 g om dagen. De små er delt i to som tager godt på, og to som hænger lidt i bremsen men tager på. Da de store tager det på, de skal, tager vi dem fra moren i lidt længere perioder (ca 1,5 - 2 timer x 3) så vi får de sidste små med. Vi kan primært støttefodre de store, men med besvær - men de får lidt, når de tages fra moren.

Moren spiser næsten bedre end os :slight_smile: eller mere varieret

• Hakket oksekød
  • Killinge tørkost (RC sience plan)
  • Vådkost (RC sience plan)
  • Modersmælk-erstatning også til hende
  • Lidt andet tørkost
  • Massere af vand og lidt fløde/sødmælk engang i mellem

Vi lægger lidt billeder på, når de er blevet lidt ældre, og den kritiske periode er overstået.[/QUOTE]

Tak Mikkel, det klarer I jo super flot og missemor er jo bare dygtig …Så snart de store adoptivbørn kan begynde at spise fast føde, så sæt dem endelig igang. Prøv når de er mellem 3½ - 4 uger. Jeg har altid startet mine killinger op med at tilbyde dem noget råt oksefars - Åben munden på dem, og læg en lille klat op i ganen, så finder de hurtig ud af at det er mad :-). Mine killinger og missemor bliver osse altid tilbudt dette produkt : http://www.royalcanin.dk/Kat-og-hund-produktvisning-1400.aspx?ProductID=PROD379 …Til killinger tilsætter jeg lidt modermælkserstatning, så det bliver vællinge-agtig, så skal killinger ikke være ret gamle før de kan spise det.

De to små som hænger i bremserne kan i prøve at lægge til de bedste babser flere gange i døgnet …Det er ikke alle dievorter som er lige gode, min erfaring er at de nederste er de bedste, men det er måske en tilfældighed ?

Ærgeligt med den lille som ikke klarede den, men det må vi altså påregne kan ske …Naturen er engang imellem hård :-/