vi har nu i et stk tid fordret en forladt due-unge, den var ikke ret stor da vi begyndte at fodre den, men den er hurtigt vokset og har idag næsten fuldvoksen due-str, den ved godt hvem vi er og den svarer os når vi snakker med den og vi ka næsten kommer helt hen og rører ved den.
det vil vi dog ikke, da den jo ka ha sygdomme som vi ka overfører til vores katte osv.
den har selvfølgelig osse fået et navn og det er ganske enkelt FUGL.
jeg ved godt at mange betragter duer som flyvende rotter og skadedyr, men vi ka bare ikke lade sådan en lille forladt due-unge i stikken.
den er meget let-genkendelig på sine farver og dens punker-frisure
[quote=Mig og Mille T;210738]Hvordan har i opfodret den??
Var den stor nok til selv at spise da i fandt den??
Den er daa ganske smuk med den punkerfrisure, så jeg tænker om den har lidt racedue i sig??[/quote]
jamen, vi har hele foråret haft et alm duepar som boede på taget, pludselig en dag sad den lille dueunge på lampen foran vores dør, og dueparret var væk, så mon ikke den er afkom fra dem og de evt er blevet jaget på flugt den var ikke ret stor, men stor nok til selv at spise osv osv.
vi lagde brød,fuglefrø osv opløst i vand til den samt stillede vi en skål vand til den.
den har lappet det hele i sig og for hver dag der går bliver den mere og mere fortrolig med os.
Jeg er personligt af den mening at duer er nogle af de sejeste fulge der findes.
De kan flyve 100 km. i timen. De kan stoppe op midt i luften og lade sig falde ud af himlen som en sten hvis forfulgt af rovfugle, og er nogle af de eneste fugle der også spiller døde fordi de ved at rovfugle kun reagere på bevægelse.
I USA bruger de duer i deres redningshelikoptere fordi deres syn er så godt. De bliver trænet med specielt farvede majskorn, som har samme farve som de orange redningsveste, og når fuglene så ser de nødstedte i vandet så “pikker” de på ruden og så ved menneskene at fuglen har fået øje på en redningsvest i vandet.
Ud over det kan de bruges som postvæsen.
JEG synes duen er en virkelig sej fugl!
De er ikke rotter. De er blot tilpasningsdygtige. Da skovene blev fældet og vi byggede byer så tilpassede duen sig. Hvis nogle synes duer er ulækre så er det menneskenes egen skyld. De er kun så ulækre som vi gør dem til.
Hatten af for jeres arbejde. Hvor er jeres lille plejebarn dog kært.
Hvor er den smuk! Men pas nu på, kattene ikke æder den.
Vi havde i Ølstykke en due, der det meste af en sommer kom hver morgen, spiste af vores tallerkener og kom flyvende, når vi løftede armen og kaldte.
Hver aften fløj den væk - altid i samme retning.
En formiddag fandt vi kun en stor bunke fjer efter den - møjkatte!
Hvor er den smuk. Jeg elsker simpelthen duer og lige nu sidder der faktisk en i mit træ og kurre lystig og har gjort det siden kl.4.15 - elsker lyden og er vokset op med en farfar som opdrættede dem både til hobby, flyvning og spisning
Jeg har et lidt ambivalent holdning til duer. Vi har en masse her i området og de skider på min altan, men kattene synes det er rigtigt sjovt at sidde og kigge på dem. Sidste sommer byggede et due par rede på altanen og de fik udryget unger uden at jeg lagde mærke til det. Det blev til 2 små grimme lyserøde duer, men de voksede da op til at blive nogle søde små nogle, og det endte med at være mig der sendte dem ud at flyve for første gang. Skal se på den anden computer, som jeg kan finde billeder af dem.
Nååååå hvor er den bare fin:wehuu: og hvor er det dejligt at i har taget jer af punker:tihi:
Jeg glemmer aldrig i Frankrig hvor jeg hængte vores badetøj til tørre ud over altanen og pludselig kom en due flyvende og tog min bikinitrusser og fløj væk ,dumme dumme due de var sgi dyre:venter: Jeg så dem aldrig igen:ked:
[quote=SineGry;210830]Nååååå hvor er den bare fin:wehuu: og hvor er det dejligt at i har taget jer af punker:tihi:
Jeg glemmer aldrig i Frankrig hvor jeg hængte vores badetøj til tørre ud over altanen og pludselig kom en due flyvende og tog min bikinitrusser og fløj væk ,dumme dumme due de var sgi dyre:venter: Jeg så dem aldrig igen:ked:[/quote]
[quote=SineGry;210830]Nååååå hvor er den bare fin:wehuu: og hvor er det dejligt at i har taget jer af punker:tihi:
Jeg glemmer aldrig i Frankrig hvor jeg hængte vores badetøj til tørre ud over altanen og pludselig kom en due flyvende og tog min bikinitrusser og fløj væk ,dumme dumme due de var sgi dyre:venter: Jeg så dem aldrig igen:ked:[/quote]
og siden den dag har Sine været til bal uden trusser-høhø
Gyyyysssss - hvor er den smuk
Vi har haft dueslag for ca. 25 år siden . . . det var lidt af en blandet landhandel af forskellige racer, men flotte på hver sin måde i farver og tegninger . . . . . . og så smagte deres unger rigtig godt - grydestegt med lækker sovs -engel