Why Coons?

[quote=Sabrecats;260007]Total fed humor Louise :høhø::høhø:

Og så rammer du præcist hovedet på sømmet, for ja hvad er det lige der gør at man vælger siameseren frem for brite :p[/quote]

Det spørger jeg også mig selv om hver dag siden Eddie flyttede ind… :høhø::stuck_out_tongue:

Som Anne Korsbakke sagde en gang: Du er så normal som man kan være, når man frivilligt vælger en orientaler"

:slight_smile:

-engel:ups::høhø:

Jeg undre mig voldsomt over at jeg kan nyde at bo med en Perser dims og nogle orientalere… Men jeg er kommet frem til at de må være så grimme at de er smukke…
Den del mener jeg faktisk på mange måder, for jeg forstår faktisk ikke helt hvad der gør at jeg kun falder for orientalere. Men jeg har meget svært ved at falde for andre racer. Jeg kan godt se det smukke i andres katte, men de mangler altid et eller andet i forhold til mine elskede langhårede orientaler…

Jeg vil aldrig kunne vælge mellem en Maine coon eller en norsk skovkat for de “keder” mig. Men jeg tilstår også gerne at jeg personlig ikke synes at siameser er flotte. Jeg kan ikke sige hvad der gør det, for deres temperament er det samme som ved orientaleren, men jeg tror min grund er at jeg faktisk ikke kan lide maskede katte…

Jeg tror med Maine coon at folk falder for størrelsen eller noget andet som de finder unikt ved den racen. Men igen folk vælger det de falder for og mode er et vigtig ord når man vil forklare hvad folk vælger…
Lige nu er moden i katte verden efter min mening store katte med meget Pels. For den norske skovkat er også en MEGET populær race

Men der er intet logisk for mig i hvorfor man vælger den ene race frem for en anden, ligesom det ikke er logisk for mig hvorfor jeg ikke finder siameser smukke…

Du har nok ret i det med mode. Jeg tror bare ikke, at det var mode, der
gjorde udslaget for mig. Jeg var ikke i kontakt med andre kattefolk, jeg var
ikke på kattefora, udstillinger eller andet. Jeg sad herhjemme og forelskede
mig i racen, inden jeg holdt en maine coon selv for første gang. Så jeg
mener faktisk ikke, at jeg kan være blevet påvirket af tidens mode.

Jeg tror at alle vælger ud fra noget… og heldigvis tænker ikke alle at katten skal matche sofaen, men i stedet vælger de en kat der passer til det formål man ønsker katte…

Jeg ved det måske lyder underligt, men man ønsker tit at katten man får, passer til det hjem som man gerne vil byde ens kæledyr. Derfor tror jeg også ting som pels pleje, aktivitets niveau og udseende er utrolig vigtig for killinge købere at høre om.
For katten bliver en del af ens familie og den skal helst passe til de ønsker og drømme man har om hvordan ens familie skal være og hvad den familie skal bestå af…

Hvis jeg så skal være letter grov, så mener jeg at disse ting indgår i modens luner, da mode er med til at danne vores drømme og forventninger til familie og hjem…

Jeg syntes både Maine Coon og den Norske skovkat er utrolig flot. Jeg er også vild med Bengal, Aby, Somali og jeg kunne blive ved. Men hånden på hjertet, stod valget imellem disse vidunderlige racer og en huskatten, så ville valget falde på huskatten. Hvorfor?.. spørg mig ikke:)

For mig er og bliver skovkatten racen! Jeg nyder at se en skovkat bevæge sig… jeg nyder at kunn begrave ansigtet i dens stride og bløde pels… jeg nyder selvstændigheden… jeg nyder inteligensen… Skovkatten har lige DET - for mig altså :slight_smile:

At Jan skal have coon… tja - manden har ventet i ca 12 ÅR på sådan et kræ, så man kan vist ikke tale om at han ligger under for en modetendens :smiley: (selv om jeg gerne giver jer ret i at der er gået mode i MCO og NFO).
Naturligvis faldt han først for størrelsen… og det barske udtryk… Men så begyndte han at undersøge, hvordan en coon egentlig er - og det tiltaler ham næsten endnu mere end udseendet… “Næsten” fordi de to ting er så nært forbundne i Jans bevidsthed om MCO…

Da jeg også finder temperamentet på MCO yderst tiltalende… jamen så har jeg ingen indvendinger mod Jans planer om coon!
Bare han husker, at der også SKAL være plads til en skovkat eller to til mig :slight_smile:

Vi har både Maine Coons og Norske Skovkatte - Jeg er mest til Maine Coon’ernes sind og udseende og Bjørn er mest til skovkattenes sind og udseende. Når vi så taler om pelspleje - uha, så er jeg virkelig tilhænger af skovkattene - der er nærmest ingen pelspleje på dem i forhold til vores Maine Coon’er. Det med intelligensen - JA skovkattene ER altså klogere end Maine Coon’erne - og skide irriterende udspekuleret og tankelæsende :høhø: Men der er nu ikke noget, som at gramse i en lækker skovkattepels som den Jerry har :wehuu:

Jeg er også vild med huskattene, men jeg synes, det er noget frustrerende ikke at kende til vores Fie’s baggrund. Det er nærmest som et barn, der er adopteret uden man kender til fortid, gener - og hvilke forældre barnet har haft.

Fordi skovkattene ikke rigtig siger mig noget og maine coon’erne siger mig en masse. -love
Elsker deres massivitet udover størrelsen. Elsker deres lange hale og barske look. Der er helt anderledes end deres indre - for elsker deres blidhed, deres acccept af alting, deres knap så snuhed, deres måde at være på :slight_smile:

Coonerne har et dejligt uselvstændigt væsen (en MCO hankastrat er det mest uselvstændige væsen på denne jord :hjerte:), en passende mængde hår og en himmelsk struktur og længde på disse ;). Coonernes temperament er det ultimative - og at de så også har størrelsen gør bestemt ikke noget. Vores erfaring siger, at en coon overrasker alle førstegangs-besøgende i et MCO-hjem. De ser barske ud, men sindet er bare stikmodsat :slight_smile: Jeg bare elsker dem!!

Jeg tror også, at alle vælger ud fra nogle givne kriterier, men jeg tror ikke, at alle er bevidst om de kriterier, som de vælge ud fra :wink: For nogle er det bare wuauw eller bare dét, når man møder katten.
Her vælger vi absolut ikke ud fra, at katten skal passe til sofaen, men nærmere at sofaen skal passe til kattene :høhø: Ikke i farve og sådan, men nærmere deres håndtering og brug af sofaen, når der skal købes ny :smiley:

[quote=Ann K;260163]
Da jeg også finder temperamentet på MCO yderst tiltalende… jamen så har jeg ingen indvendinger mod Jans planer om coon!
Bare han husker, at der også SKAL være plads til en skovkat eller to til mig :)[/quote]
Og eftersom det jo primært er dig, der begår dig på katteudstillinger m.m., så har du jo også en (lille) del at sige i forhold til Jans cooner :tihi:

Men der skal heller ikke meget til :wink: :sshh:

Hvor pinligt det end er, så må jeg indrømme, at Jan faktisk er bedre til at “se” en coon, end jeg nok nogensinde bliver! :smiley:
Han finder omgående deres fejl - og når jeg så konfererer med coon-opdrættere, viser det sig meget ofte, at han faktisk har ret… der bliver brugt andre ord, men essensen i udsagnene er den samme.
Skovkattene derimod… ja, de er bare søde og dejlige katte. Han ville ikke ane, hvad der tales om når “vi” begynder at pille sådan et kræ fra hinanden :slight_smile:

Bortset fra det…
Jeg er simpelthen vild med coon-opdrættere, når de taler om deres kattes (manglende) intelligens!!! Kan huske vores besøg hos Pil sidste år…
“Ja, det er så X, han er ikke så klog”, “Det er Y - hun har ikke helt forstået at…”, “Det er Z - han har ikke opfundet den dybe tallerken”, “Her kommer U, ikke den skarpeste kniv i skuffen!”
Hvilken fantastisk reklame for en race! -LOL

[quote=Ann K;260362]
Bortset fra det…
Jeg er simpelthen vild med coon-opdrættere, når de taler om deres kattes (manglende) intelligens!!! Kan huske vores besøg hos Pil sidste år…
“Ja, det er så X, han er ikke så klog”, “Det er Y - hun har ikke helt forstået at…”, “Det er Z - han har ikke opfundet den dybe tallerken”, “Her kommer U, ikke den skarpeste kniv i skuffen!” [/quote]

Og i virkeligheden er det faktisk uretfærdigt; Maine Coons er nemlig ikke som sådan uintelligente, de lærer fx ofte hurtigt at åbne skabe og skuffer, at bestemte signaler betyder spisetid, at andre bestemte signaler betyder badetid, osv. osv. De finder også hurtigt ud af at træne deres mennesker. :tihi:

Når de alligevel altid bliver kaldt dumme, tror jeg det hænger sammen med, at de er meget godmodige - mange af mine finder sig tålmodigt i næsten hvadsomhelst - og så er mange af dem ret dovne. Desuden er de nærmest hundeagtige i deres hengivenhed over for mennesker og deres evne og villighed til at indlære tricks vha. ros og godbidder, de er fjollet legesyge hele livet, og de er inkarnerede vanedyr, som bestemt helst vil have, at i dag bliver magen til i går.

Så opsummerende: Jeg er egentlig slet ikke så sikker på, at Maine Coonen er dummere end alle mulige andre katte. Men den er slet ikke så selvstændig og stolt som fx skovkatten er. Og jeg elsker netop især Maine Coonen for dens sociale væsen og dens hengivenhed. :slight_smile:

Pil - Jeg havde selv siddet og tænkt lidt det samme som du netop har formuleret da jeg læste Ann’s indlæg, så det tror jeg at du har ret så meget ret i :slight_smile:

Jeg vil heller ikke kalde dem uintelligente.

Men som jeg har skrevet i mit andet indlæg, lidt lalleglade…

Og så er de bare så dejlige

Da vi skulle have ny kat var det helt tilfældigt det blev MCO’en vi valgte - Vi vidste bare vi ville have en lidt større kat, med semilang pels. Ikke korthåret.

Og efter vi fik den første MCO hjem i huset, så var vi solgt. Så var der ikke længere nogen tvivl der.

En gang Maine Coon, ALTID Maine Coon!!! -wehuu

[quote=Pil;260374]

Så opsummerende: Jeg er egentlig slet ikke så sikker på, at Maine Coonen er dummere end alle mulige andre katte. Men den er slet ikke så selvstændig og stolt som fx skovkatten er. Og jeg elsker netop især Maine Coonen for dens sociale væsen og dens hengivenhed. :)[/quote]

Det gør jeg bestemt heller ikke… for at finde på så mange narrestreger, som en coon bevisligt er i stand til, så MÅ racen besidde en eller anden form for inteligens! :slight_smile:
Men man kan måske kalde dem for “goofy”… store, venlige, og ugidelige nok til ikke at besvære deres hjerneceller alt for meget og da slet ikke, hvis de kan få tingene serveret på et sølvfad fra ejeren - hvilket igen beviser, at dumme, det er de godt nok ikke! :smiley:

[quote=Linette;259797]Jeg har valgt coons fordi de stor,dejlige,dumme og lige til:)
Jeg har også haft en skover,som også er en dejlig race,men JEG syntes bare at maine coonen er lidt flottere,lidt dummere og meget sjovere :)[/quote]

Det er da ærlig snak:-)

Jeg ville aldrig vælge “dumme” katte - jeg vil have katte der giver mig modspil - og katte hvor jeg ikke konstant har dårlig samvittighed over manglende pelspleje.

Jeg har aldrig boet med med en MC - den tiltaler mig slet ikke. Sådan en bamse kan man kun have en på skødet af - det går fint med tre af det nips jeg har - ihvertfald indtil en af dem finder ud af der kun er plads til een:-)

[quote=Lis Dahlstrøm;260394]Det er da ærlig snak:-)

Jeg ville aldrig vælge “dumme” katte - jeg vil have katte der giver mig modspil - og katte hvor jeg ikke konstant har dårlig samvittighed over manglende pelspleje.

Jeg har aldrig boet med med en MC - den tiltaler mig slet ikke. Sådan en bamse kan man kun have en på skødet af - det går fint med tre af det nips jeg har - ihvertfald indtil en af dem finder ud af der kun er plads til een:-)[/quote]

altså hvis man ikke giver dem pelsplejen de kræver - så får man dårlig samvittighed… men jeg giver mine en gang om ugen så de har aldrig noget videre duller i pelsen… og alt andet lige - hvis man ikke har en ½ time en gang i ugen - så er der noget galt… det kræver korthårs-racer jo også - de filtrer godt nok ikke - men det er da dejligt for dem alligevel :slight_smile:

men mht at de sidder på skødet - man kan sagtens have 4 MCO på skødet… det er bare ret tungt -LOL

[quote=Battlestar;260395]
men mht at de sidder på skødet - man kan sagtens have 4 MCO på skødet… det er bare ret tungt -LOL[/quote]

Ha, ha - så store lår har du da ikke:-)

Eller også bliver de vel brede nok til det efter et par hyggesessions med sådan 4 stk bamser :høhø: :høhø: :høhø:

ja det har du ret i… jeg føler mig godt nok lidt klemt med Cleo, Neffy Kheops OG Ramses på samme tid -LOL

Mine lår er ikke så store - bare ret flade -LOL

Men jeg må indrømme at det er en ting der kan få mig til at vælge coons - fordi der bare er noget helt fantastisk over at have 20 kg kat på skødet :smiley: