Zylken, Feliway, Colostrum erfaring med disse

Jeg vil lige starte med at skrive ‘lidt’ ‘historie’:

I maj 2009 fik vi først Charley i en alder af 13 uger; 2 uger efter kom Chili i en alder af 12 uger.

Selvfølgelig var der ingen begejstring fra nogen af siderne ved første øjekast, men efter meget kort tid var Charley meget interesseret i at komme i kontakt med hans nye veninde. Det var ikke gensidigt.
Den først nat med Chili, sov jeg sammen med hende på sofaen, Charley kom listende og ville snuse til hende og vaske hende, det ville hun ikke!
Når hun var faldet i søvn mavede han sig hen og begyndte at vaske hende, hun vågnede og hvæste så han sprang baglæns. Det gentog sig med jævne mellemrum i løbet af natten.

De følgende par dage tillod hun mere og mere fra hans side og snart var de venner og legede og sov sammen :hjerte:
Chili var en ‘gris’, Charley en pernittengryn. Hun vaskede sig ikke når de havde spist, den slags overlod hun til Charley, som troligt vaskede først sig selv, derefter hende.

Efterhånden som de blev voksne blev Chili ‘sær’, ønskede ikke rigtigt at Charley var i nærheden, ville helst være alene - ofte, men ind i mellem accepterede hun hans onkel-tendenser med at skulle vaske og nusse hende.

I marts 2011 flyttede Chayton ind i en alder af 5 måneder.
Både Chili og Charley blev sure, men efter ret kort tid synes Charley han var spændende, Chili syntes han var grim og dum i meget lang tid, men også hun accepterede ham efter noget tid.
Charley var glad for endeligt at have fået en at vaske på :slight_smile:
Vi havde Feliway i kontakten i den første periode.

Ganske langsomt efter noget tid begyndte Chili at blive rigtig sur, hun fik sår på haserne, det faldt sammen med tidspunktet, hvor vi udvidede løbegården og købte nye (polyrattan) møbler dertil.
I første omgang troede jeg det var fordi hun sad meget i sofaerne i regnvejr (pelsen blev våd og det kunne irritere huden).
Hun var hos dyrlægen, som synes det kunne ligne noget allergisk, men også at det kunne ligne hun selv lavede det. Vi fik noget salve etc, som ikke hjalp.
Vi prøvede 10 * laserbehandling, som havde nogen effekt, men ikke gjorde det helt OK. Samtidig med laserbahandlingen fik hun noget “Aptus SentrX” spray på haserne.
Jeg fandt ud af at det var hende selv der slikkede haserne.
Vi startede op med Zylkene.
Chili var meget udfarende (det har hun altid været, sådan en skyd først, spørg bagefter), samtidig med at hun er meget vild selv, virkede hun lidt bange for Chayton, når han legede vildt.
Hun elskede og elsker at løbe stærkt, de andre må bare ikke være med, medmindre de løber forrest.

Jeg begyndte at lege mere med dem sammen, i starten syntes Chili at Chayton var for vild og gemte sig under sengen; men efterhånden deltog hun ivrigt i legen.

Og det blev så ikke helt så kort, som planlagt.

Mine erfaringer med Feliway, Zylkene og Colostrum
Feliway og Zylkene har helt sikkert haft effekt på hende, når Feliway var ved at være tom, kunne jeg mærke det på hende.
Jeg syntes bare hun til stadighed fik nogle ‘flip’, kunne fx finde på at lægge sig foran kattelemmen ud til deres løbegård og ve den der forsøgte at komme forbi frøkenen.
Hun har også ind i mellem fået et jeg-går-grassat-nu-flip, hvor hun styrtede rundt, sprang op af væggene (og Charley og Chayton), hun har præsteret at komme i fuld galop hen mod Charley, der stod i et hjørne, sat af så hun løb på siden af ham, så han væltede hen af gulvet (som hvis hun løb rundt på væggen i hjørnet) :frowning:

Hun delte øretæver ud med rund hånd og hylede op, hvis en af drengene fik nok og slog igen :blegne:

Jeg havde læst om Colostrum herinde. Kunne ikke huske navnet, men (TAK!) Lis Dahlstrøm sendte beredvilligt information + link til hvor jeg kunne købe.

Chili har nu fået det i ca 2,5 uge; allerede efter de første dage var der en mærkbar ændring, hun var mere rolig, hvilket generelt gav mere ro blandt de tre katte-dyr.
Nu er hun stort set ‘normal’ :thumbup:

Jeg har (7-9-13) ikke oplevet hendes jeg-går-grassat-nu-flip siden.
Jeg har (7-9-13) kun en enkelt gang oplevet at hun sidder og venter på en anledning til at dele øretæver ud.
Charley må vaske hende (ikke for meget, men han må og hun vasker igen (til hun ikke gider mere)
Chayton må nærme sig hende uden hun bliver rasende, han må oven i købet snuse hende bagi, det har han aldrig fået lov til før

Kort sagt virker det som om Chili’s bedre jeg er kommet frem i dagens lys og det er vi SÅ glade for.
Nu vokser træerne jo ikke ind i himlen og der er da også lidt kurrer på tråden ind i mellem, men fremgangen er markant.

Måske andre kan bruge dette til noget…

Colostrums gavnlige virkning også på kattens psyke opdagede jeg ved et tilfælde.

Jeg skulle eksportere en kat - han havde ikke verdens bedste tandkød og var ydermere noget usikker. Begge dele skrev jeg til den kommende ejer så der kunne takkes nej.

For at forbedre tandkøddet satte ham på colostrum - det hjalp på det (dyrlægen kunne se forskel) men også på hans usikkerhed.

Jeg har bedre oplevelser med Colostrum end med Zylkene og Feliway - og så kan de godt lide det. Det er også langt billigere

Jeg anvender alle mulige midler på dyr meget tit, og jeg har kolleger, der gør det samme. Erfaringerne er, at nogle dyr reagerer på dem, andre gør ikke. Zylkene ser ud til at være 50/50, Bach 50/50 og Feliway 50/50 mens Anxi Calm ser ud til indtil nu at virke på alle. Om det holder kan jeg dog ikke sige endnu pga antal dyr sat på det.

Det er min erfaring, at en kat, der ikke reagerer på Zylkene ofte vil reagere på Bach og omvendt

Feliway anvender jeg ofte som et supplement, da de dyr jeg kommer hos ofte har brug for lidt mere end jeg synes den kan give.

Nogle gange anvender jeg både Zylkene og Bach samtidig - det er ved fx dyr, der angriber andre dyr.

Enkelte HUNDE har haft den modsatte effekt på Zylkene og er blevet værre i den uønskede adfærd. Når vi fjernede Zylkenen faldt de tilbage på “normal problematisk niveau”.

Zylkene virker iflg producenten inden for en time. Bach virker straks, og Anxi Calm er det min erfaring virker inden for 3-4 dage. men som sagt er Anxi Calmen meget ny for mig endnu. Jeg har sat 8 dyr - 3 katte og fem hunde på det indtil nu - det har virket på alle - men 8 er ikke mange.

Min generelle overordnede erfaring de seneste ca 10 år er, at disse produkter alle er et kærkomment og supergodt alternativ til mange af de skrappe midler fra dyrlægen, der sløver dyrene. Er et dyr angst dagligt anvender jeg dog dyrlægeordineret medicin i en periode. Og suppleret med andre tiltag kan disse midler være det, der gør forskellen på, om vi kan arbejde med et dyr eller ej. Alene er de symptombehandling.

Interessant tråd - tak for den :slight_smile:

Og dejligt med udfaldet Pia :thumbup:

[QUOTE=lenschow;1122127]Jeg anvender alle mulige midler på dyr meget tit, og jeg har kolleger, der gør det samme. Erfaringerne er, at nogle dyr reagerer på dem, andre gør ikke. Zylkene ser ud til at være 50/50, Bach 50/50 og Feliway 50/50 mens Anxi Calm ser ud til indtil nu at virke på alle. Om det holder kan jeg dog ikke sige endnu pga antal dyr sat på det.

Det er min erfaring, at en kat, der ikke reagerer på Zylkene ofte vil reagere på Bach og omvendt

Feliway anvender jeg ofte som et supplement, da de dyr jeg kommer hos ofte har brug for lidt mere end jeg synes den kan give.

Nogle gange anvender jeg både Zylkene og Bach samtidig - det er ved fx dyr, der angriber andre dyr.

Enkelte HUNDE har haft den modsatte effekt på Zylkene og er blevet værre i den uønskede adfærd. Når vi fjernede Zylkenen faldt de tilbage på “normal problematisk niveau”.

Zylkene virker iflg producenten inden for en time. Bach virker straks, og Anxi Calm er det min erfaring virker inden for 3-4 dage. men som sagt er Anxi Calmen meget ny for mig endnu. Jeg har sat 8 dyr - 3 katte og fem hunde på det indtil nu - det har virket på alle - men 8 er ikke mange.

Min generelle overordnede erfaring de seneste ca 10 år er, at disse produkter alle er et kærkomment og supergodt alternativ til mange af de skrappe midler fra dyrlægen, der sløver dyrene. Er et dyr angst dagligt anvender jeg dog dyrlægeordineret medicin i en periode. Og suppleret med andre tiltag kan disse midler være det, der gør forskellen på, om vi kan arbejde med et dyr eller ej. Alene er de symptombehandling.[/QUOTE]

Anxi Calm skulle (vistnok og som jeg husker det) have samme indholdsstof som Colostrum (dog uden mænge angivelse på Anxi Calm)

Jeg bliver lidt nysgerrig, når du skriver:

Er et dyr angst dagligt anvender jeg dog dyrlægeordineret medicin i en periode.

Hvordan kan du anvende dyrlægeordineret medicin?
(mener ikke du er uddannet dyrlæge, tager jeg fejl?)

:slight_smile:

[QUOTE=Marianne;1122165]Interessant tråd - tak for den :slight_smile:

Og dejligt med udfaldet Pia :thumbup:[/QUOTE]

Velbekomme :slight_smile:

Ja det er faktisk ret fantastisk, for det virker som om virkningen bliver bedre og bedre som tiden går :thumbup:
Chili startede på Colostrum d 15 august, dvs igår havde hun fået det i 3 uger.

Det er Tryptofan der gør trikket

Men er tryptofan ikke kun i Colostrum? Synes ikke jeg kan finde at det skulle være en del af Zylkene? Eller er jeg bare blind?

Jo; Zylkene og Colostrum har ikke samme indhold, men colostrum har (vistnok) samme indhold som anix calm (eller hvad det nu hedder).
Prøv at søge colostrum herinde, der er skrevet om det andet steds…

[QUOTE=danpia;1122233]Jo; Zylkene og Colostrum har ikke samme indhold, men colostrum har (vistnok) samme indhold som anix calm (eller hvad det nu hedder).
Prøv at søge colostrum herinde, der er skrevet om det andet steds…

:)[/QUOTE]

Godtså! Så er vi enige :slight_smile:

Der er tryptofan i Anxi Calm

Og Pia - jeg kom til at svare dig i en anden tråd hahahha

Jeg samarbejder med en række dygtige dyrlæger og det er naturligvis dem, der ordinerer det - nogle gange får man skrevet tingene forkert i hast :slight_smile: Nej jeg er bestemt ikke dyrlæge - men jeg har tæt samarbejde med dem da mange problemer skyldes smerter osv så de er altid med indeover alligevel

[QUOTE=lenschow;1122431]Der er tryptofan i Anxi Calm

Og Pia - jeg kom til at svare dig i en anden tråd hahahha

Jeg samarbejder med en række dygtige dyrlæger og det er naturligvis dem, der ordinerer det - nogle gange får man skrevet tingene forkert i hast :slight_smile: Nej jeg er bestemt ikke dyrlæge - men jeg har tæt samarbejde med dem da mange problemer skyldes smerter osv så de er altid med indeover alligevel[/QUOTE]

Det har jeg helt styr på, har brugt det i en periode til Bastian. Det jeg ikke kunne få til at passe var hvis der skulle være tryptofan i Zylkene :wink:

Jeg skal ha kigget mere på Colestrum kan jeg se - jeg har aldrig brugt det

Hej
Så prøver jeg med Colostrum, købt hjem fra England.
Har læst om jeres erfaringer herinde og vil give det et forsøg.
Tænker her på tandkød og måke lidt beroligelse ??

Majbritt, mon du har en update ?

Hvor er det at i køber det der Colostrum henne? Jeg kunne godt tænke mig at prøve det til Bailey, for han bliver altså mere og mere en hystade. :S

(Og lige til info - han er checket af dyrlæge, vi HAR prøvet både smertestillende og zylkene for at se, om det hjalp, men ingen af delene havde en mærkbar effekt.)

[QUOTE=Diana F;1178726]Hvor er det at i køber det der Colostrum henne? Jeg kunne godt tænke mig at prøve det til Bailey, for han bliver altså mere og mere en hystade. :S

(Og lige til info - han er checket af dyrlæge, vi HAR prøvet både smertestillende og zylkene for at se, om det hjalp, men ingen af delene havde en mærkbar effekt.)[/QUOTE]

Du kan bla. få det på Myprotein.com

Tak. :slight_smile: Så det er det her, man skal bestille? Impact Whey Protein Powder | MYPROTEIN™

Hvordan giver i det? Mener at kunne huske, at nogen giver det over mad, men Bailey er bare så kræsen. :S

[QUOTE=Diana F;1178736]Tak. :slight_smile: Så det er det her, man skal bestille? Impact Whey Protein Powder | MYPROTEIN™

Hvordan giver i det? Mener at kunne huske, at nogen giver det over mad, men Bailey er bare så kræsen. :S[/QUOTE]

Det er pulver, så kan sagtens komme på/i vådmad.

Chili er VILD med det, så hun får det ‘rent’ i skålen inden hun får aftensmad.

[QUOTE=Diana F;1178736]Tak. :slight_smile: Så det er det her, man skal bestille? Impact Whey Protein Powder | MYPROTEIN™

Hvordan giver i det? Mener at kunne huske, at nogen giver det over mad, men Bailey er bare så kræsen. :S[/QUOTE]

Der har jeg købt mit, man kan sikkert også få det andre steder

Ja, giver mit på vådmaden når de får det :slight_smile: