Zylkene, anxicalm el?

vores glitter er jo noget nervøs når hun er på udstilling, ikke det at ligge i buret, for der hygger hun sig og ser ud til at nyde det, det er turen op til dommeren hun ikke kan lide.
hun har fået zylkene i denne week, men vi syntes ikke det havde den ønskede effekt, hun var dog endnu mere afslappet i buret, og om søndagen var hun osse mere afslappet oppe ved dommeren, men slet slet ikke nok.
så vi har overvejet at bruge noget andet og er derfor faldet over anxicalm. og det jeg umiddelbart læser så er det et bedre produkt til stressede og nervøse katte.
men hvad er erfaringerne på området

Jeg har ingen erfaring på området, da jeg er af den mening at det ikke burde være en nødvendighed hvis katten har et ordentligt udstillingstemperament. Og hvis ikke, så synes jeg ikke man skal slæbe den med på udstilling.

Det er derfor at vi herhjemme har to racekatte og to huskatte hvor kun én huskat udstilles - hun er den eneste der tager det hele cool. Så ærgerligt bærgerligt, men synes det er synd hvis man ignorerer deres signaler om “stop” og ubehag på udstilling.

Nu er min udstillingskarriere jo meget kort og begrænset, så det er min erfaring også. Men hvis katten er så nervøs, at I overvejer at give beroligende midler, skulle I måske overveje, om hun overhovedet har det rette temperamant til at blive udstillet? Jeg forsøger ikke at sige, der er noget galt med hende, men sådan er der jo bare nogle katte, selv de skønneste af slagsen, der har det. Og så må man jo lade være med at udstille dem - eller…?

Jeg ville starte med at lade en anden, erfaren udstiller håndtere min kat - lige fra den bliver taget ud af sit bur og til den bliver sat på dommerbordet. Det skal så gøres over et par gange og hvis katten stadig virker meget utryg ved at komme på udstilling, ville jeg helt klart genoverveje dens udstillingskarriere.

Hvis det til gengæld hjælper, så er det ejeren og ikke katten, der skal have noget beroligende :smiley:

Som Mette skriver, så forsøg med nogle “roligere hænder” :slight_smile:
Min Dione er en kælling på shows, mindst når jeg selv håndterer hende, andre skal bare slet ikke pille ved hende :slight_smile: Derfor er hendes karriere definitiv slut. Ærgerligt? bestemt, men hun synes bare ikke det er spor sjovt :slight_smile:

overvejelserne vedr udstillings-stop er skam i vores tanker og hvis der ikke er nogen form for bedring, så bliver hun ganske enkelt ikke udstillet længere.
og ja vi er nervøse når vi håndtere hende på udstillinger, og det mærker hun helt klart. så er enig i at vi skal prøve at lade en anden håndtere hende.
men indtil videre vil vi bare gerne vide hvad vi kan gøre for at gøre hende mere rolig.

Mit bedste råd er at i stedet for at give katten alt muligt…så giv det til jer selv :slight_smile: med jeres uro og nervøsitet fortæller i Glitter at det her ikke er ufarligt og sjovt. Som i selv er nået frem til så er det en super ide at få en anden til at præsentere hende indtil både i og hende synes at udstilling er sjov.

jep.
Jeg havde en snak med en dommer om, hvordan JEG skal gribe Kvik an, når hun er usikker på udstilling :slight_smile:
Jeg bliver nemlig både forskrækket og usikker, når Kvik dapper ud med klør fem efter mig - men det er mærkeligt nok kun med Kvik jeg gør det.
Så jeg fik et mindre foredrag i, hvordan jeg skulle “handle” hende, som når jeg var steward med alle andre katte.
… det gjorde en KÆMPE forskel om søndagen i forskel til om lørdagen :slight_smile:

… hendes bedst råd var faktisk - lad som om du er steward med en fremmed kat! :tihi: så man ligger alt personligt nervøsitet for kattens opførsel fra sig. :slight_smile:

Det er mega svært, og jeg skal virkelig øve mig. Men hellere at jeg lærer det - så katten også lærer, at det er ufarligt, end at jeg skal til at proppe alverden i Kvik. (så bliver hun ganske enkelt hjemme, hvis ikke jeg lærer det inden for et par udstillinger)

hehe ja det kan da godt være vi skulle nappe en 1000 mg zylkene op til en udstilling

:smiley: Jeg kender i hvert fald til flere, som bruger Bachs Rescue til dem selv, så jo, måske :slight_smile:

Hvis jeg er der på næste show, hjælper jeg gerne med at bære damen op til bedømmelse… som andre har sagt, så er det ofte en god ide at få en fremmed til at vise katten. I kan også spørge stewarden om hjælp - han/hun er ikke kun hos dommerne for at holde styr på papirarbejdet og rense bure, men også for at hjælpe os udstillere med væres katte :slight_smile:

En helt tredje ting… Prøv at melde hende til et TICAshow.
I har jo selv bemærket at hun om søndagen føler sig mere sikker… og det er formentlig en helt korrekt observation!
Søndagen er nemlig en gentagelse af lørdagen, og hun ved nu så nogenlunde, hvad hun kan forvente sig. Jeg er helt sikker på at kunne I udstille hende dagligt henover en hel uge, såville hun formenlig ikek længere være nervøs og usikker… da man jo ikke kan dette, så er bedste alternativ et TICAshow, hvor hun skal op til dommer flere gange på en dag. Hun får gennem gentagelserne indlært hvad der foregår og hvordan det forventes at hun opfører sig.
Rigtig mange katte kan lide denne udstillingsform selv om den virker stressende og forvirrende for deres mennesker :slight_smile:

Jeg udstiller aldrig vores fordi jeg bliver nervøs - i stedet er de helt rolige med Elin og Mogens :slight_smile: Prøv at lade en anden gøre det og se om det virker

er glad for de svar der er kommet, men har stadig ikke fået svar på hvad anxicalm er for noget

Der har været en lang tråd om netop anxicalm her på forum en gang… Fx her http://www.kattegale.dk/forum/showthread.php?t=47391

den tråd har jeg læst, men skal jeg være ærlig, så er den lige lidt for “teknisk” for mig. jeg fatter hat af hvad der skrives, det jeg bla søger er erfaringer med produktet og om det er noget ala zylkene el et medicinsk produkt

Det er IMHOmikke mere medicinsk end fx zylkene. Jeg har dog ingen erfaringer med nogen af delene :wink:

Jeg har fundet noget omkring det fra Centrum Dyrehospital:

AnxiCalm indeholder bl. a. stoffet L-Tryptophan. Produktet er et håndkøbsprodukt uden bivirkninger. Produktet har i forsøg vist en angstdæmpende effekt.

AnxiCalm findes som dråber og tabl. til hund og kat.
Zylkene indeholder alpha-casozepine. Produktet er et håndkøbsprodukt uden bivirkninger. Produktet har i forsøg vist en angstdæmpende effekt.

Ud fra hvad jeg har kunne google mig til er L-Tryptophan er et beroligende middel (aminosyre, som øger serotoninniveauet). Det kan være, at der er nogen, der er lidt mere inde i biologien eller kemiens verden, som kan fortælle mere om hvad det helt præcist er og hvad det gør.

Edit: Jeg fandt også en indholdsliste:

Tryptophan findes i colostrum (den første modermælk). Som Lis har sagt det flere gange, kan man med fordel bruge colostrum :wink:

Colostrum er -udover at have god virkning- også væsentligt billigere i brug end Zylkene; i hvert fald når man køber det rigtige sted :wink:

Der er link til stedet i den tråd der linkes til et par indlæg oppe.

:slight_smile:

Min erfaring med Anxicalm er at det ingen virkning har…

Har brugt det i en periode på et par mdr., til en kat som var sygeligt afhængig af min mand, men det hjalp ikke det fjerneste på kattens nervøsitet / adskillelsesangst.

Om produktet virker på andre katte eller andre problematikker, kan jeg af gode grunde ikke sige noget om :wink:

/Mette

Jeg har supergode erfaringer med Anxi Calm. Jeg har kun to gange ikke oplevet det virke på dyr i behandling for forskellige problemer. Mine kolleger i SEA, som er en sammenslutning af adfærdsrådgivere, har samme gode erfaring

Det virksomme stof er tryptophan - Kirsten kan forklare dig om det - giv hende et kald

du finder hende her under “fyn”

http://www.sea-hund.dk/adfaerd/find.html