Inspireret af denne tråd har jeg nu i snart en måned brugt Zylkene til Mister og Gråmis.
Misters psyke er ikke robust og har aldrig været det, han er en hittekat fra et internat, og har tidligere været ude hos en familie, der ikke var god ved ham.
Gråmis kom til min dør sidste sommer/efterår og flyttede ind i vinters. Han var da fertil og ca. 8 år gammel, inden han han flyttede rigtigt ind blev han kastreret.
De to katte kommer ikke godt ud af det sammen, og først på sommeren var det ved at være kritisk. Gråmis jagtede hele tiden Mister, som blev bange og sky og kun kom hjem til spisetid, og han så hele tiden meget frygtsom ud.
Efter Zylkene er der blevet mere ro. Mister kommer nu igen hjem også i løbet af dagen og natten, og kommer hjem med høj hale, sover i sin kurv inde i stuen, og hygger sig igen ude i haven, nu tør han også igen sove ude i haven, selvom Gråmis går rundt der.
Gråmis jagter ikke så ofte Mister, egentlig tror jeg Gråmis vil lege, men samtidig bliver hans instinkter ansporet af, at Mister flygter. Gråmis er meget legesyg, som om han v. kastrationen er bombet tilbage til et liv som killing, men en killing på 6,5 kg er altså lidt skræmmende.
Nu er Mister også begyndt at gøre front imod Gråmis, når jagten går og det stopper Gråmis.
Samtidig har jeg gjort meget for at rose Gråmis, så han bliver siddende selvom Mister går forbi.
Mister hvæser stadig af Gråmis, og kommer aldrig til at acceptere Gråmis tæt på, men det er også i orden, bare de holder så nogenlunde husfred, uden de store bataljer.
Så jeg
for den fortsatte virkning af Zylkene, det kan jo godt ske, at specielt Mister skal have Zylkene livslangt.
Misling får ikke Zylkene, hendes psyke er robust, hun gider heller ikke Gråmis, men mange dage lader hun ham dog komme tættere på, bare han ikke vil lege, for så hvæser hun af ham.