Det gjorde jeg i 2005 men jeg kommer der jævnligt, de omtalte steder, da jeg har venner der bor der:)
Det er helt sikkert blevet værre på Nørrebro, jeg har også boet en årrække på nørrebro både i min barndom og ungdom, og blandtandet også Mjølnerparken, nej gå 5-7 år tilbage og der blev ikke skudt på åben gade…
[quote=Gitte;289956]
Jeg stemmer ikke selv DF, men jeg kan nu godt forstå folk der gør det pga. invandrerpolitikken - dem der ikke helt kan forstå det, skal være så hjerteligt velkommen til at opholde sig en uge her hvor jeg bor. Mjølnerparken ligger lige op til mit soveværelsesvindue og skud - tjaa dem reagerer vi ikke længere på.[/quote]
Der har du en super-pointe: For en tid har jeg handlet i El-Giganten, som indtil fornylig var de eneste, der forhandlede kulsyrepatroner til den nye type SodaStream.
Og det var ikke en god oplevelse at handle der i området omkring Nørrebro St.
Der er en rigtig dårlig stemning - af maskulin hovenhed og religiøs selvretfærdighed.
Samt en helt fremmed oplevelse af, hvad der er høflig adfærd overfor medborgere i det offentlige rum.
Det virker på mig som et “Lille Istanbul” i egentlig forstand (jeg oplevede en snert af samme stemning på mit livs formodentlig første og sidste ferie i Tyrkiet. Samme oplevelse i fastlands-delen af Grækenland. No go. No more go at all.).
Jeg vil blæse på folks hudfarve, men ikke på deres opførsel.
Hvis jeg opholdt mig i Saudi-Arabien, så ville jeg være tvunget til at gå klædt efter landets lov, og overholde de lovgivne begrænsninger for kvinder.
Her giver vi trods alt beboere fra andre dele af verden frihed til at vælge, også til at vælge at ‘importere’ deres egne skikke.
Dermed respekterer vi deres kultur.
Er det for meget at forlange, at de så også behandler os med respekt :?
Jeg beklager, hvis det virker, som om jeg skærer alle over en kam. Jeg siger bare, at det kan være møg-ubehageligt som anstændigt klædt blond dansk pige kan være rigtig ubehageligt at færdes i det kvarter.
Der er sikkert dem, der er mere hårdhudede end mig, og de vil sige, at det er pjat.
Men jeg kender også dem, der har det på samme måde: At vi føler os som fremmede i vores egen hovedstad.
Det var lige en bunke halvvejs OT.
Mht Dansk Folkeparti, så har jeg meget at indvende imod dem, men jeg orker ikke at liste det op her.
Den eneste positive ting, jeg kan sige om dem, er, at det vist var dem, der begyndte at tage kulturkløften mellem danskere og arabere alvorligt.
Den har nemlig floreret længe. Siden dengang, hvor man bare blev kaldt racist, hvis man vovede at påtale udemokratisk praksis i DK.
Nuuu skrubber jeg i seng! Sov godt alle sammen
[quote=kaddyy;290033]Udover deres udlændige som jeg syntes er uetisk og uempatisk. Så syntes jeg at hele deres politik, lyder som noget de har gengivet fra diverse medier. Eks.Forside - Dansk Folkeparti – Danskerne Først
[/quote]
dvs det handler i bund og grund om følelser og ikke om noget decideret håndgribeligt??
uetisk og uempatisk er meget følelsesladede begreber og må nødvendigvis bunde i handlinger som du har hæftet dig ved … det er 100% fair nok at have det sådan… jeg efterlyser nok bare hvad det er konkret der er uempatisk og uetisk…
De bruger medier til at ophidse folk med,og så slår de sig på,at nu skal DF nok fikse det.Og det gør de på en sådan måde,så det lyder som om de er det eneste parti som har fundet ud af eks.vis at der er ballade i Tingbjerg det jo ikke sandt,de andre partier , bruger bare ikke munden på samme måde som formanden for dette parti gør.
Hvordan adskiller DF sig fra de andre partier ifht at love at fikse ting… ? Du skriver “bruger munden” … det kan jo både være godt og skidt og jeg tolker helt sikkert anderledes end du hvorfor jeg meget gerne vil høre din version af det du oplever
Den forskel jeg selv har hæftet mig ved er at de faktisk bruger mere tid på at sige hvad de vil fokusere på og fixe fremfor at nedgøre de andre partier…
PS - tak fordi du gider prøve at forklare
fnis Jo tak, jeg husker så vel, hvordan jeg med undren og bæven gik forbi på min daglige tur frem og tilbage fra kollegiet på Tagensvej til Akademisk studenterkursus, som lå midt i et forfaldent industrikvarter, hvor rockerborgen også lå… Midt på gaden, omgivet af affaldspladser.
Jeg undrede mig dengang over, at sådan en voldelig, gangster-agtig organisation var tilladt i DK.
Sidenhen har jeg læst så meget om, hvordan voldsofre og potientielle voldsofre (udsat for trusler) er prisgivet. Retssystemet er gearet til at dømme folk, når de først har begået en forbrydelse.
Måske var det bedre, hvis vi tog de truede mere alvorligt :?
Nå, det var igen OT mht DF - sorry!
[quote=Battlestar;290027]faktisk ingen for Hanne vil ikke synge og Lise tror at Hanne synger - så faktisk er der ingen der synger… ELLER sidder i rundkreds
og siden at vi kun er 4-5 stykker der stemmer DF af os der har skrevet og der er omkring 30 debattører i tråden - så er kattegale endnu engang repræsentativ for den danske befolkning - også selv om vi ikke er til rundesang i rundkredse :)[/quote]
Jeg sidder nu i rundkreds med misserne og synger god-nat-sang for dem.
Sov godt til alle også dem som kun kan blive enige om at være uenige.
Jeg har nu læst og delvis skimmet mig igennem denne massive tråd. Jeg kan kun tillslutte mig hvad Sofie har skrevet omkring DF’s retorik og MINE deraf følgende associationer til fortidens ‘spøgelser’. Den primære årsag til min generelle afstandtagen til DF er netop deres slet skjulte manipulation af og appelleren til vores fædrelandsfølelse - deres kamp for og opfordring til at bevare ‘danskheden’ så at sige. De (DF) benytter sig nemlig af følelsesladede begreber, som i mine øjne virker fordækt, fordi alt tilsyneladende er pakket pænt ind og deres til tider ekstreme holdninger til udlændinge/etniske danskere (eller hvad det nu er politisk korrekt at kalde den befolkningsgruppe) forsøges at gøre spiselige ved at påråbe sig fædrelandskærlighed som undskyldning. Ja, det handler for mig i bund og grund om følelser og den fornemmelse jeg sidder med når jeg hører DF udtale sig - så er jeg sgu ikke stolt af at være dansker.
tak for en super forklaring vi har hørt præcis de samme ting sagt - men du har et helt andet filter på end jeg kan jeg læse…
Allerede der er vi meget forskellige… jeg har på ingen måde associationer til fortidens spøgelser, for jeg ser og hører intet i deres budskaber der tilnærmelsesvis ligner tiden om anden verdenskrig. Det radikale ved “fortidens spøgelser” finder jeg ingen steder hos DF - jeg finder nogle meget skarpe synspunkter og indimellem nogle fjollede smuttere hos enkelte lokalpolitikere - men ifht deres partiprogram kan jeg ingen steder finde den parallel…
Den primære årsag til min generelle afstandtagen til DF er netop deres slet skjulte manipulation af og appelleren til vores fædrelandsfølelse - deres kamp for og opfordring til at bevare ‘danskheden’ så at sige. De (DF) benytter sig nemlig af følelsesladede begreber, som i mine øjne virker fordækt, fordi alt tilsyneladende er pakket pænt ind og deres til tider ekstreme holdninger til udlændinge/etniske danskere (eller hvad det nu er politisk korrekt at kalde den befolkningsgruppe) forsøges at gøre spiselige ved at påråbe sig fædrelandskærlighed som undskyldning. Ja, det handler for mig i bund og grund om følelser og den fornemmelse jeg sidder med når jeg hører DF udtale sig - så er jeg sgu ikke stolt af at være dansker.
Fædrelandsfølelse er noget som virkelig er værd at kæmpe for, for vores værdier og vores traditioner har vi brugt uendelig mange generationer på at bygge op.
Vi er medlem af EU - dvs at vi allerede her afgiver en meget stor del af vores unikum til et større fælleskab… det får være hvad det være vil men faktum er at dette globaliserede samfund i højere og højere grad stjæler plads fra det vi har brugt lang tid på at skabe… og i mange tilfælde er det ikke til det bedste…
At elske sit land ER følelsesladet - for enten gør man det eller også har det ikke nogen betydning… Jeg elsker DK meget højt og jeg synes at vi står for noget der virkelig er værd at samle på… ytringsfrihed, religionsfrihed m.m og frem for alt plads til andre folkeslag… MEN
Når jeg så omvendt ser dele af disse nye folkeslag der er her enten af nød eller lyst den grad kaste vrag på vores værdier - så bliver jeg vred. Det er den vrede jeg deler med DF… og det synspunkt jeg ikke forstår der er så mange der er ligeglade med…
For DF holder meget af de integrerede indvandrere - de roser dem og de glæder sig over dem… men de personer der er med til at forvrænge det samlede billede - dem tager de afstand fra… lige som alle andre…
Nogle DFere er grovere i deres retorik end andre - men basalt set handler det om at få alle integreret og komme af med dem der ikke ØNSKER at blive integreret… for dem der ikke ønsker at blive integreret er med til at kaste vrag på vores værdier og dermed vores fædreland… og det kan ikke være i nogens interesse…
Man kan sige at det at skille sig af med elementer der ingen berrettigelse har i det danske samfund kan være “uspiseligt” eller “uetisk” men hvorfor er det det? De ønsker ikke danmark noget godt og de har friheden til ikke at være her… det er ikke forkert at smide folk ud der hverken kan eller ønsker at bidrage på lige fod med alle os andre…
En del af det at elske sit fædreland er at ville bidrage til det fælles gode… det gør min underbo for hans familie elsker DK - men det gør bøllerne der sviner pigerne til og skulker fra skolen ikke… hvorfor er det forkert at arbejde for at dem der er i DK skal ønske at være en del af fælleskabet ?
Jeg mener at deres begrundelser i fædrelands kærlighed rammer hovedet på sømmet - for de uintegrerede indvandrere - de elsker ikke landet og gør intet for at opelske vores værdier…
[quote=Battlestar;289858]Mener det var Sophie P der startede med at sammenligne deres retorik med den der blev set i nazitidens tyskland lige inden WWII …
[/quote]
Men nu er der vel også ret langt imellem at sammenligne deres retorik og så til at sige at de er helt ens, eller at dem der stemmer på dem er nazister, for det har jeg, eller nogen andre, ikke sagt. Og så er jeg ellers EOD herfra.
det har jeg skam heller ikke gjort som jeg også forklarede i et andet indlæg, så kunne du have valgt 10.000 andre sammenligninger - men valgt præcis retorikken fra nazi-tiden…
dermed skaber du en inddirekte parallel som associerer DF med nazisterne… og dermed alle vælgerne der bakker op om DF
Nej du skriver ikke tingene direkte men i politik er associationens kunst om muligt endnu mere værd… og det var associationen i dette tilfælde der var rigtig grim!!
Og som du ser - så var der omgående nogen der samlede op på det du skrev… for når man vælger et eksempel som nazisme og Hitler - så er inddirekte associationer præcis lige så ubehagelige som direkte sammenligninger…
[quote=Battlestar;290088]det har jeg skam heller ikke gjort som jeg også forklarede i et andet indlæg, så kunne du have valgt 10.000 andre sammenligninger - men valgt præcis retorikken fra nazi-tiden…
dermed skaber du en inddirekte parallel som associerer DF med nazisterne… og dermed alle vælgerne der bakker op om DF
Nej du skriver ikke tingene direkte men i politik er associationens kunst om muligt endnu mere værd… og det var associationen i dette tilfælde der var rigtig grim!!
Og som du ser - så var der omgående nogen der samlede op på det du skrev… for når man vælger et eksempel som nazisme og Hitler - så er inddirekte associationer præcis lige så ubehagelige som direkte sammenligninger…[/quote]
Nej, og atter nej Regitze, jeg kan med al mulighed rimelighed sagtens drage paralleler mellem deres retorik uden, at gøre det mellem deres adfærd eller ideologi. Så jeg har ikke skrevet DF er nazister eller at vælgerne er det, det er 100% din/jeres fortolkning!
Jeg bliver sjældent, for ikke at sige aldrig, sur på fora eller i virkeligheden, men at skrive at jeg ikke skriver tingene direkte, men i mellem linierne, siger mere om din form for tankegang end min reelle intention med mit indlæg.
Og jeg kan lige så lidt drages til ansvar for din tolkning og hvordan andre andre vælger at forsætte med det jeg har skrevet, som den bronzealder mand der tegnede solkorset/tegnet, som nazisterne så brugte senere hen, eller er bronzealdermanden nu også nazi så?
Ej, den sidste replik er måske under bæltestedet, men jeg gider ikke diskutere når andre skal bestemme hvad jeg har ment og ikke læser det jeg faktisk har skrevet.
Jeg vil ikke deltage i denne diskussion yderligere og har bedt Birthe om at slette mig som bruger.
[quote=Battlestar;289873]
1 : det er fuldstændig rigtigt at fordi man får mange stemmer har man ikke ret - men det betyder at mange SYNES man har ret… og det tæller trods alt for en del [/quote]
Så vil jeg citere New York Times for, hvordan man kan udtrykke, at flertallet ikke nødvendigvis har ret. De skrev, for år tilbage, følgende kommentar: “1.000.000.000.000 fluer kan ikke tage fejl: Spis lort!”. Rammen for bemærkningen her var i øvrigt ikke politisk, men handlede om, at skribenten mente, at Macintosh (som dengang var en minoritetsplatform i endnu højere grad end i dag) havde et bedre styresystem end Windows 3.11. Tjah. Betyder det så, at jeg mener at DFs vælgere spiser lort? Eller at Windowsbrugere spiser lort? Eller at nazister spiser lort? Eller at New York Times mener, at nogen spiser lort? Nej, det er en allegorisk sammenligning, som i al sin enkelthed betyder, at flertallet ikke altid har ret.
Tak for denne gang; det var en absurd oplevelse.
Hvor ærgerligt at det skal ende sådan.
Hvorom alting er, er jeg rørende enig i, at man kan sammenligne DF’s retorik med Hitler, uden at drage nogle som helst andre paralleler mellem de to.
Og ydermere, så var det nu engang ikke Sofie P. (eller andre herinde) der lavede undersøgelsen af DF’s retorik, og fandt ligheder med Hitlers. Hun påpegede blot at undersøgelsen var foretaget.
jeg har bestem heller ikke sagt andet… jeg siger bare at af de 10.000 sammenligninger der kunne være blevet lavet - der valgte du den der for langt de fleste skaber nogle rigtig grimme associationer…
Du er ikke herre over AT de associationer opstår - naturligvis ikke - men omvendt er det så anvendt at sammenligne DF med nazister, så selv om det ikke direkte er det du gør - så bliver det hurtigt opfattet sådan…
Jeg har understreget at jeg har læst at du ikke lavede en direkte sammenligning… men det du skrev var i situationen så tæt på at det sårede alligevel…
Personligt ved jeg godt der ikke er nogen sammenligning - men derfor føles det ubehageligt alligevel… og der var tydeligvis andre end mig der læste det meget værre… og som blev væsentlig mere sårede end jeg
Og blot fordi man ikke kan lide DF eller synes DF er uetiske eller usympatiske - så er vælgerne jo stadig mennesker der vil landet og andre det godt… og så gør sammenligningen ondt… også selv om det bare er retorikken man ekskluderer det til
Men lad nu det ligge… det er jo 200 indlæg siden eller deromkring Vi har vist fået slået fast at DF ikke er nazister
[quote=Pil;290104]Så vil jeg citere New York Times for, hvordan man kan udtrykke, at flertallet ikke nødvendigvis har ret. De skrev, for år tilbage, følgende kommentar: “1.000.000.000.000 fluer kan ikke tage fejl: Spis lort!”. Rammen for bemærkningen her var i øvrigt ikke politisk, men handlede om, at skribenten mente, at Macintosh (som dengang var en minoritetsplatform i endnu højere grad end i dag) havde et bedre styresystem end Windows 3.11. Tjah. Betyder det så, at jeg mener at DFs vælgere spiser lort? Eller at Windowsbrugere spiser lort? Eller at nazister spiser lort? Eller at New York Times mener, at nogen spiser lort? Nej, det er en allegorisk sammenligning, som i al sin enkelthed betyder, at flertallet ikke altid har ret.
Tak for denne gang; det var en absurd oplevelse. [/quote]
det er en god pointe omvendt vil jeg så udfordre…:
1.3 mia kinesere kan ikke tage fejl : SPIS RIS
det er nogenlunde samme allegori - men den er ikke særlig ubehagelig ifht os europæere og amerikanere (der tilsammen udgør omkring 700 mio) der har valgt kartofler, pasta og hvidt brød som hovedkilde til kulhydrater
der er mange måder at skrive at flertallet ikke har ret
og alle sammenligninger har deres klare berretigelse - nogle tages bare mere ilde op end andre
nå - sengetid sleep tight… Ø’ere, SFere, Socialdemokater, Liberale, Raikale, DFere, Venstrefolk … og hvis jeg har glemt nogen så undskyld - der er så mange… mangfoldighed er dejligt!!!
[quote=Tea;290109]Hvor ærgerligt at det skal ende sådan.
Det synes jeg også , faktisk rigtig øv
Tænk over det til i morgen, Sofie P.
Jeg kan ikke lade være med at tænke på at de der mørke fremmede tit er gode nok når de feks bager vores pizzaer :høhø:
[quote=Charlotte Oeh.;289991]Ja, og det kan jeg sagtens forstå! Men derfra og så til at mene, at man
kan danne sig et indtryk af indvandrere i Danmark ved at opleve en flok
ballademagere - der skal man nok lige trække vejret et par gange inden.
Og er det ikke sådan, at DFs udlændingepolitik også rammer de
indvandrere, der ikke laver ballade?
Jeg ved godt, at det er svært at lave regler, der kun rammer helt præcist
den lille gruppe, hvis adfærd man ønsker at regulere, men jeg har bare
indtryk af, at netop DFs politik på området tager mange med i købet.[/quote]
Vi kan da give rockerne 100.000 for at forlade landet også … og måske ramme den gruppe? :høhø:
Hvem er det, der siger at de mørke fremmede ikke er gode nok?
Det har der jo slet ikke været tale om - det er de utilpassede, der snakkes om - og det er nok ikke dem, der har et bageri eller pizzeria.
Jamen, gerne for min skyld - det kan du jo foreslå dit parti