[quote=Battlestar;290166]jeg vil super gerne give et bud…
den respekt jeg tænker på er den der kommer af velvilje…
IKKE fordi vi har givet dem et sted at være, og ikke fordi det er det mindste de kan gøre…
men fordi Danmarks faktisk er et land der rummer nogle værdier som er meget værd. De nye danskere må sige hvad de vil, gøre (stortset) hvad de vil og de er velkomne… - derfor forventer jeg respekt der kommer af velvilje…
respekt der kommer af angst eller tvang - det er i mine øjne kun accept - det er ikke respekt…
accept kan vi godt leve med - men hvis vi gerne vil have glade mennesker der bidrager positivt - så er accept ikke nok - så er det en fordel hvis de kan få øje på de gode ting der er ved DK og behandler vores værdier efter fortjeneste
håber det er svar på det du spørger om - ellers må jeg prøve igen :)[/quote]
Vi kan sagtens blive enige i, at Danmark (for os) har nogle værdier der er meget værd. MEN det der har værdi for dig og mig, er ikke nødvendigvis lig med værdier for en muslim.
Selvfølgelig skal vores land ikke skændes (vores værdier skal ikke ødelægges) det kan vi sagtens blive enige om, men at FORLANGE respekt er i mine øjne lige i overkanten.
Hvis jeg tager til et land, hvor eksempelvis omskæring er tilladt og meget udbredt, så kan jeg ikke respektere denne handling (vil have svært ved at acceptere den) Skulle jeg dreje billedet lidt, så er din forventning til mig, at jeg skal respektere dette.
En person af anden herkomst end dansk, kan være opvokset med, at IKKE omskårede piger er urene. Denne person kan have hørt dette gennem hele livet, og når denne person så kommer til et land fyldt med “urene piger”, kan måske have svært ved at respektere landet.
Denne mangel på respekt KAN komme af uvidenhed eller af tradition, og så længe denne person ikke er klar over det fulde omfang af “vores” ideologi og menneskesyn, så kan det være svært for personen at respektere dette.
Jeg håber selvfølgelig at der kommer en forståelse for vores livsførelse, men jeg FORLANGER ikke respekt, og jeg (min personlige mening) opfatter din forventning til respekt som den der "nu skal du F****** respektere … "
Man gør sig fortjent til respekt (i mine øjne), ved de handlinger man gør, og den måde hvorpå man behandler andre - man kan ikke forlange den.