Ser godt ud - vil anbefale at tynde ud i dem, dels bliver frugterne større, og hvis der er for mange på, kan grenene typisk ikke bære dem…
Jeg vil ud i min have!
14 dage i sengen er rigeligt. Forrige mandag blev min iskias og jeg alvorligt uenige og jeg ligger og roder, med morfin und alles.
Min mor rapporterer at de små asparges babyer er i live
alle 4 planter.
De hosta jeg delte søndag inden jeg “kom galt afsted” ser glade ud
Og vin stokken skal bindes op ![]()
Plantesækkene er klar i drivhuset
Kom nu krop!
Ligner guldregn - i hvert fald det forreste…
Hvor er det fint ![]()
Er det en montana klematis?
Nå … længe siden jeg sidst har haft mig bevæget herinde ![]()
Men tiden og energien er jo brugt på så meget … siden frosten slap, er energien især gået med “projekt baghave vol 2”
![]()
Det sidste græstørv blev gravet af i marts måned, april holdt jeg pause og indhegnede have hos Pernille
og så fældede og fjernede min far og jeg det gamle stakit - det går pænt hurtigt med motorsav!
Så inviterede jeg et par unge mænd med større maskiner end mine overarme på besøg til udgravning af en seriøs dræn-rende.
Jeg har haft store problemer med vand på terrassen om vinteren pga elendig hældning af hele grunden - det hælder ind mod huset på den side …
Renden går fra 80-120cm dyb - så nu kan det bare regne!
I renden kom fire store baljer til mine nuværende 2 rhododendron og 2 hortensia, der bor i krukker i dag.
De vil have godt af mere plads i baljerne og jeg vil hellere have noget mindre på terrassen …
derudover er renden fyldt op med stort grus, så der er effektivt dræn!
Der er så kommet et lag grus mere af enden type ovenpå siden igen.
For to uger siden støbte min far og jeg stolper på stolpefødder, så der kan laves nyt stakit …
og der er banket stolpespyd i til hegn langs hækken.
Sidste weekend gik med at sætte lægter op mellem stolperne hele vejen rundt …
og så en tur på skadestuen søndag aften ![]()
Som det sidste skulle stolperne i stolpespyd skrues fast med franske skruer. Easy!
Men på den tredje sidste gik batteriet dødt på boremaskinen.
Skiftede batteri og så fik den dælme kræfter igen! på den sidste skrue måtte jeg holde igen med venstre hånd på batteriet, da den “slog ud” og mit højre håndled var ved at være træt. Men jeg fik ikke holdt godt nok ved!
Det resulterede i, at min venstre lillefinger kom i klemme mellem batteriet og en jernstang på jorden.
Jeg kunne først få fingeren fri, da jeg fik kørt “baglæns” på boremaskinen …
Da jeg af et par omgange var ved at besvime af smerte, ville skadestuen se mig asap!
Heldigvis er jeg sluppet med et flig slået af og en lille revne i fingeren = skinne på i 1-2 uger mindst!
Men ingen tværgående brud - og det er godt! ![]()
Så gik der jo lidt hold i byggeriet ![]()
Men i dag tog rastløsheden mig …
Så nu er de gamle fliser langs hækken fjernet, ny rende gravet, hegn sat op og fliser lagt på igen langs hegnet …
Op langs hækken skal der laves surbunds-skyggebed og så to plante-rammer mere over for de andre højbede - til kål og vilde blåbær … en gang når alt andet er færdigt
og nu vil hverken højre eller venstre hånd mere i dag
og regnvejret i morgen er tiltrængt til en hviledag ![]()
I ugens løb skulle jeg gerne få skaffet noget sand og lagt en kantflise, hvor stakittet skal være - og så få dem lagt også ![]()
For på lørdag vil min far komme med stor sav og hjælpe med at få begyndt på stakittet og det er altså lettest at lægge fliserne først! ![]()
Og så er jeg blevet helt forelsket i de store hvide sten … så selvom jeg troede, at der skulle være granitskærver på som toplag, så har jeg nu nok ændret mening og vil have endnu et lag af de store hvide sten til sidst - når altså stakit er færdigt og krukkerne er plantet ud i baljerne ![]()
… men næh jeg glæder mig til en “baggårdshave” frem for en mos-plæne ![]()
Og at den bliver lukket af, så kattene også kan være heromme også - og at jeg helt ægte kan lave gennemtræk gennem huset med åbne vinduer på begge sider uden bekymring ![]()
Hold da op ![]()
Man bliver næsten helt forpustet, bare af at læse om det.
Sikke et stort stykke arbejde
godt gået ![]()
Nu hvor jeg sidder lige så stille ude på jagt - så er jeg også stadig lidt forpustet ![]()
Jeg glæder mig meget over, at min far vil og kan hjælpe mig med det mest beskidte, tunge og stor-sav-krævende ![]()
Og ser frem til en lækker baghave med mulighed for at den bliver meget skønnere at være og opholde sig i ![]()
Sidste år gik feriepengene på sommerferien - i år går de på baghaveprojekt ![]()
Sikke en forandring
hvor ser det godt ud
Av med den boremaskine ![]()
Ja jeg har hele tiden haft en idé om, at det var noget i den stil baghaven skulle ende som.
Men også vidst at det var et projekt ud i fremtiden - og nu er det så endelig tid til den sidste rigtig store omgang heromme.
Glæder mig til jeg er “færdig” - og skal i gang med den store terrasse i forhaven - der skal laves pergola mv, når projekt-opsparingen lige har sundet sig lidt ![]()
Baghaven har i den grad forandret sig fra da jeg overtog for næsten 6,5 år siden og der bare var et forvokset vildt blommetræ, mos-høj midt og nogle udtrampede grusskærver ![]()
Men apropos finger … dagens aktivitet kommer med en regning!
Selvom jeg har haft skinne på OG tapet den til sidemanden, så jeg kun kunne bruge de tre andre fingre på venstre hånd - OG virkelig lavet alt med højre hånd, når muligt - og jeg synes ikke at have belastet lillefingeren - så er lillefinger nu alligevel helt blå, gør mega ondt midt på ved slaget og følelsen i spidsen igen væk = overbelastning!
Sååå måske min far i stedet kommer til at hjælpe med at lægge fliser på lørdag ![]()
Godt at høre fra dig igen. Jeg har overvejet, om jeg skulle til at efterlyse dig
Men - der er jo ingen, der skal tvinges til at stemple ind her, hvis de har ting at foretage sig ude i virkeligheden. Og det har du jo i den grad haft ![]()
Pas nu på din finger! Den skulle gerne holde resten af livet.
Det er fandeme smart!
(og behøver jo ikke afsløre, at jeg nåede at tænke: De kommer da til at soppe - inden det gik op for mig, at der jo formentlig er bund i baljerne…
)
Mangler der et “ikke”?
Nej - for så tænker jeg netop der ville trænge vand op fra drænet…?
Hver balje har fået boret en masse huller i siderne, men ikke i bunden, faktisk for at vandet kan komme ud af baljerne når det regner voldsomt.
Og derudover er der 40-50 cm grus under dem, så vand kan løbe under dem. Renden bliver dybere væk fra terrassen, så vandet vil (forhåbenligt) løbe ned i den dybe ende, som er 120 cm dyb - dvs 70 cm under baljernes bund.
Så der skal pænt meget vand til, at fylde den rende op, bare så det når op til bunden af baljerne ![]()
Det er også derfor jeg fik nogle unge mænd med store maskiner til at grave renden for mig - for så dybt var vi aldrig kommet ned med overarme og spade
![]()
Ja man bliver overrasket over, hvor meget en lillefinger bruges til i hverdagen. Alt det man lige griber med den og når man er vant til at bruge alle 10 fingre på tastaturet, så er man godt nok handikappet, når lillefingeren skal stritte udenfor/over tasterne …
Tirsdag havde jeg total krampe i hånden, fordi resten af hånden jo overbelastes af at holde lillefingeren “udenfor” hen over to arbejdsdage med ret meget skrivearbejde. Så der måtte jeg indse at jeg nok ikke helt kunne arbejde videre i alment tempo, så længe den er i skinne ![]()
Årets første rose er sprunget ud, den samme som altid mandarin-rosen. Den nyder så godt af at stå på terrassen lige foran terrasedøren.
… og der er stadigvæk fuld gang i hornvioler og stedmoderblomster. Nu klipper jeg dem ned, også kommer de med en omgang blomster igen indenfor kort tid. Disse er indkøbte sådan i en blanding af farver
… og dem her er alle selvsåede, lige midt i mynteplanten. Knap så godt, men mynte er en livskraftig dame så hun skal nok klare det alligevel
Rhododendronerne er også i fuld gang. Det er lidt sjovt når man i sit feed ser en video fra 2020, hvor vi lige havde lavet beddet, der råbte planterne til hinanden, og nu er det vokset helt sammen, så til efteråret slipper vi ikke for at rykke rundt på nogen af dem. Kan ikke sige det er et arbejde jeg glæder mig til
…der er også fuld knald på akelejerne
… og en enkelt bonderose er også sprunget ud