Årets havetråd 2024

Min tomatplante gav fine små røde tomater de første uger jeg havde den, nu har den 14 små grønne tomater, som har været grønne i over en uge, nok nærmere to. Er noget jeg kan gøre for at få dem røde? Og til jer spøgefugle, jeg mener ikke med maling, men om jeg kan få dem til at modne det sidste så de bliver røde og spiselige?

Prøvede at google det, men synes ikke at jeg blev meget klogere af det.

7 Synes om

Jeg tro det komme, i drivhuset har det jo meget og sige med sol og varme. Og temperatur uden for er jo også lav

2 Synes om

Jeg har ingen anelse, men ville bare lige sige at det er et rigtig godt billede du har taget!

3 Synes om

Den står i min køkkenvindueskarm, hvor der er sol fra omkring middag til den går ned. Og temperaturen det sidste længe stykke tid, har nok ligget på 20-24 grader, indenfor altså. Og jeg vander den som der stod beskrevet på planten. Så undre mig over de blev fine røde i starten, men ikke nu, det er jo trods alt kun lidt over en måned jeg har haft den.

2 Synes om

Tak, det er nu bare lige et hurtigt taget et, med min mobil, som ikke ligefrem har det vildeste kamera. :smiley:

3 Synes om

@Enki, de skal have sol og varme, bare giv dem tid, så kommer de

3 Synes om

Okay og tak. De første blev bare lynhurtigt røde, derfor det undrede mig at disse ikke er blevet det, og de ser jo fine ud, de har bare den forkerte farve. :smiley:

2 Synes om

Lyset, vinklen, farverne og kompositionen er gode synes jeg. :blush:

3 Synes om

Nu kender jeg intet til tomater (da jeg ikke kan tåle dem), men hvis det er muligt kan det være en “art” der giver både grønne og røde?

1 Synes om

Jeg ved hellere ikke noget om tomatplanter, men jeg tænker det ville have stået i beskrivelsen, hvis det var tilfældet. :slight_smile:

3 Synes om

Der findes tomatsorter hvor de modne frugter er grønne, men mig bekendt ingen med både grønne og røde, så de skal temmelig sikkert bare bruge lidt mere tid… :wink:

EDIT: Tomatplanter sætter jo klaser løbende i hele vækstperioden, så frugterne vil også modne løbende.

3 Synes om

Så begynder fersknerne så småt at tage farve…

12 Synes om

Tog den sidste tørn med fliser for i år i dag efter arbejde …
Så nu ligger fliserne i det mindste på sin plads :slight_smile:

Jeg kan ikke få det sidste granit lagt i siderne, da jeg mangler fiberdug :ups:
Det gider jeg ikke hente nu - så det bliver i morgen efter arbejde :slight_smile: granitskærver er købt ind da de var på tilbud, så det er kun liiige den lille detalje jeg havde glemt med nok fiberdug :confused:
Men det bedste jeg næsten synes at have opnået er, at alle fliser er “genbrugsfliser” og med kun to i behold er det ret god udnyttelse, i betragtning af der også ligger hele vejen rundt om højbedene ud mod græsset.

Nu er det fyraften med jordbær fra egen køkkenhave :smiley:

15 Synes om

Dagens høst… I drivhus :joy: De er kommet på 2 dage.
Drivhuset har været dyrket direkte i jorden. Jeg har bare 2 plantekasser pt. Og pop pop ved siden af den ene kasse

10 Synes om

Og har kulegravet krydder urte bedet.
Det var en jungle af estragon, citron melisse, merian og mynte.1 m bredt i hele garagens længde. Kæft et arbejde

I foråret var der et par tulipaner, så troede jeg havde nogle sene prydløg også. For de er alle vegne i haven.
Ville flytte dem og se om de overlevede. Men snif snif
Næh nej - hvidløg :joy::joy::joy:

Nu er der lagt folie over og til efteråret skal der jordforbedres og rabarberne flytte derover. De bor i et udpint højbed hvor siderne er færdige, den ene langside har allerede givet op

7 Synes om

Hvis de er spisesvampe og du vil havde flere, så skær dem. Ellers skulle de ikke komme igen

1 Synes om

Det er jeg 99 på de ikke er. De står der hvor man normalt går rundt, så det er ikke med vilje.
Og det er ikke nogle af de klassiske lækre.

Umiddelbart nok en parssolhat af en slags. Så tog det ikke så tungt om jeg fik mycelie med op

4 Synes om

Ret sikker på det er champignon - så afhængig af hvilken kan de nu godt være spiselige…
Bliver de gule ved gennemskæring?

Prøvede i dag. Og nej, nærmere et rosa skær. Det er ikke en karbol champignon. Og lamellerne er generelt ikke champignon farvede

Svampe app foreslår lidt af hvert, ikke noget lækkert umiddelbart. Rabarberhat i flere varianter og ditto parasol hat

Har også spurgt i en svampe gruppe :slightly_smiling_face:

4 Synes om

Enig, den hule stilk og lamellerne ligner ikke champignon - dog synes jeg heller ikke det modne eksemplar ligner parassolhat… :thinking:

2 Synes om