Blinkhinde hos orientalere

de viste katte fra TICA og CFA har jo stadig et trekantet hoved og så ikke mindst ligner de katte.

Der er ikke en del af hovedet som dominerer over de andre, med andre ord det er harmoniske katte.

De to andre billeder af FIFe WW vindere er der jo netop ingen harmoni.

For mig, så er den osh ikke pæn, ørerne sidder for højt og gør dens kile for snæver

Og som opfølgning på @Wijelo’s kommentar omkring Aby killinger er her bedste TICA Aby killing 2020:

Og den er fra et topvindende ABY/SOM katteri.

3 Synes om

Uanset så går killingekøbere/opdrætterne til de opdrættere som laver den type man er til, for at få ny kat og heldigvis for alle, så findes der forskellige opdrættere nok til, at alles smag kan blive dækket.

Tilbage til det oprindelig spørgsmål, så har jeg selv kun oplevet blikhinde fremfald på en kat og det havde han helt tydeligt fordi hans øjne lå for dybt … planen med ham var, at han skulle have været parret med min pige som havde lidt for store runde øjne i håb om, at noget af afkommet blev en mellemting meeen som altid med planer …

3 Synes om

Men Kamilla, det er jo din fortolkning af Fifes standard ikke sandt. Desværre har Fife ikke en definition af hvad der er en tilpas/for snæver/for bred kile (såvidt jeg kan se). Det kunne jeg godt ønske mig. CFA har lavet en, den kan findes her:

Jeg kunne rigtig godt tænke mig at Fife havde en tilsvarende. Hvis du generelt godt kan lide meget bredtstillede ører så vil begge de ovenstående katte sandsynligvis ikke falde i din smag. Hvis man ikke synes om meget bredt stillede ører, så vil man synes at ovenstående SIA og OSH er OK - det afhænger af øjenene der ser… og hvad dømmer dommerne så efter, personlig preference?

Jeg kunne virkelig godt tænke mig at det var lidt mere gennemskueligt hvad Fife dommerne dømmer efter. Kiggede lige på en gammel udstillingsbedømmelse af Juliet, der stod ikke hvad pointfordelingen var på de forsk. dele af katten, har Fife sådan en… er det bare mig der ikke kan finde den?

Synes denne her fra CFA er god inkl. overskriftsbemærkningen :wink: Kunne være fedt hvis Fife havde haft tilsvarende… og hvis Fife har vil jeg gerne bede om et link

Enig! Heldigvis da, så er der katte nok til alles smag når vi snakker killingekøbere :)… og os andre for den sags skyld også :wink:

3 Synes om

Vedr. point fordeling så kig her

Se side 5 i dette dokument fra ovenstående link

BAL-SIA-OLH-OSH (1) (1).pdf (166.9 KB)

1 Synes om

Det har FIFe ikke men jeg har nogle uofficielle billeder som jeg har fået af Pia Nyrup (SIA opdrætter og dommer til jer der ikke kender hende)
Jeg har dog ikke tilladelse til at dele dem, det kan jeg evt få, MEN, der ligger den proper Wedge der hvor CFA har Wide wedge.

1 Synes om

Argh tak, det er fra den jeg har standarden. Jeg havde overset point-fordelingen på side 5, har ellers siddet og ledt efter den.

syntes jeg havde set noget lignende på et tidspunkt, men kunne ikke finde det, så blev enig med mig selv om at det så nok var den fra CFA jeg kunne huske. Man skal jo læse HELE dokumentet :dokdok:

1 Synes om

Man vænner sig nok til at se nogle ting, så man ikke bemærker dem så meget, men det er altså ikke rigtigt. Ellers definerer vi blinkhindefremfald forskelligt, for jeg har bemærket det på mange af dine katte (at de har meget dybtliggende øjne og derved blinkhindefremfald), og et hurtigt kig på billeder af dine katte viser at den blå siameser har blinkhindefremfald, og din sort spottede pige har, din rød spottede harlekin dreng har, din sølv spottede harlekin pige har. Det er ikke for at være træls at jeg ppointerer det, men simpelthen fordi jeg finder det ret bekymrende hvor lidt det virker til at der tænkes over det. Samme som når ejere af de brachycephale hunderacer synes det er helt normalt at deres hunde snorker, og ikke tænker videre over HVORFOR :smil:

Men Eva, du har engang fortalt mig at Blua havde blinkhindefremfald :wink:

3 Synes om

Ja, det har jeg, og det holder jeg også på at han har :smil: Det sagt, så er Blua ikke slem, og ikke en af dem, jeg først tænker på, når jeg lige tænker på alle de siatalere, jeg kender, der har dybtliggende øjne og blinkhindefremfald :smil:

Ja, så har vi bestemt forskellige opfattelser af, hvad blikhinde fremfald er :slightly_smiling_face:

1 Synes om

Jeg har vist kigget for meget på orientalere og siamesere med store ører idag for et hurtigt kig over dette billede affødte først tanken… “det var da nogle vanvittige ører den kat havde” :gruble:

…tanke nr 2 at det godt kunne være jeg bare skulle slukke computeren for idag :joy:

7 Synes om

Det er muligt vi siataleropdrættere bliver blinde for blinkhinder, :wink: men hvis du mener Blua har blinkhindefremfald, så vil du se det på 99 % af dem. :slightly_smiling_face:
Jeg tror jeg endnu har til gode at se en kat, hvor den ikke er synlig på et eller andet plan.
Nej, de skal ikke hænge og flagre ude på øjnene, men en synlig kant er ikke det samme som fremfald :slightly_smiling_face:

Ikke for at være træls, men det tror jeg måske er rigtigt nok :gruble:

Jeg skal lige prøve at kigge på vores drenge de næste dage og være godt bevist det, men bare den smule der er på 2 af Kamillas i kurven ville umiddelbart gøre mig ekstra obs på alle de katte, vi har haft i huset (og det er IMO mange forskellige racer). Ikke at jeg ville tænke den er syg, men lige nok til en mental note om at holde øje :slight_smile:

Men altså, det er ud fra ét billede. Flere mente også Otto var vildt skeløjet pga ét billede i en billedserie, hvor han var dybt optaget af drillepinden…

3 Synes om

Jeg har endda én, der pt. har et irriteret øje og ikke engang på hende kan jeg se noget, så det er bestemt ikke noget, der gælder for alle racer - jeg er dog enig i, at det ikke kun er siatalere, der har problemet :slight_smile:

1 Synes om

hvis vi lige skal vende tilbage til den oprindelige kat fra trådens start, så har den MEGET tydelige blinkhinder, selv for en siam med dybt liggende øjne.

Jeg er bestemt ikke fan af at de bliver så dybtliggende at der er tydeligt fremfald, men hvad der anses for helt normalt ( og i min optik har været det længe inden ørene kom så meget i fokus) , er ikke normalt i andre racer.

Men kan vi ikke også blive enige om at hvis vi så øjne der stod ud på samme måde som hos fx per/exo på andre racer, så ville vi bekymre os?

Eller hvis huden på en russer opførte sig som huden på en peterbald? Jeg har ofte hele banden med inde hos dr. dyr når der kommer ny dyrlæge, så de har en ide om hvordan de føles til hverdag vs når de er sløje.

Ifht ww- så er mit indtryk at det er hos alle racer at de meget ekstreme vinder på world show, fordi de er flashy. Jeg personligt synes dte er en uskik og har jublet lidt når det er harmonien der vinder.
Nøj jeg har set sure miner rundt omkring når dem der “plejer at blive nomineret” ikke bliver det.

Mit forsigtige gæt er også at flere reagerer så voldsomt på siam/osh , især de meget typede, er fordi de ligger så langt fra opfattelsen af en " normal" kat- og man forøvrigt intet kan skjule i pelsen.

Hvis jeg ser en MCO som er meget typet bliver jeg ærligt også lidt skræmt. de skrappe vinkler og underkæben .
Det her er sgu også en temmelig bizar kat, undskyld mit franske

4 Synes om

4 Synes om

Jeg er helt enig med det første. Der er flere racer, der har ting, jeg ikke helt ser som ‘sundhedstegn’ (i mangel af bedre ord), men som er normalt i racerne. Måske det ikke lige burde være normalt…

Jeg kender det dog mest ekstremt fra hunde. To af mine veninders har hver deres problemer. Den ene har en lille pelsbold med de vildeste løbeøjne, men det har racen jo bare :gruble: Den anden en, hvor begge forældre var opereret for red eye inden kuldet overhovedet blev lavet, for det har racerne jo bare :gruble:

Men må jeg nysgerrigt spørge til det med huden? Troede egentligt den opførte sig ret ens hos forskellige racer, men at man mest lagde mærke til det ekstra hos de hårløse?

Jeg er lige kommet hjem fra dyrlægen og der spurgte jeg om, jeg er helt gak, når jeg ikke mener mine har blinkhinde fremfald.

Og nej det er jeg så ikke … det er helt normalt, at man ved katte med ovale/mandelformede øjne kan se blinkhinden ind mod næsen, det er formen på øjet der gør at den altid vil være synlig og det skal ikke forveksles med blikhinde fremfald :slightly_smiling_face:

Jeg havde Bela med og hun har ikke noget, der ligner blikhinde fremfald.