Er de indledende øvelser også at ligge uroligt og frisere og bide sig , ?
brug nogen gamle pudebetræk - bomuld er perfekt. Føselsessnask forsvinder ved at komme dem i koldt vand med salt - og så almindelig vask bagefter.
Små killinger kan ikke regulere temperaturen - derfor skal det være et naturmateriale som bomuld. Ikke håndklæde da de ikke kan trække kløerne ind. Bomuldsflonel er liunt og lækkert.
HJÆLP , mia freaker mig fuldstændigt ud , nu er forbene også begyndt og hun liger bare og kigger ,
[QUOTE=Lis Dahlstrøm;586645]brug nogen gamle pudebetræk - bomuld er perfekt. Føselsessnask forsvinder ved at komme dem i koldt vand med salt - og så almindelig vask bagefter.
Små killinger kan ikke regulere temperaturen - derfor skal det være et naturmateriale som bomuld. Ikke håndklæde da de ikke kan trække kløerne ind. Bomuldsflonel er liunt og lækkert.[/QUOTE]
Skal de så ligge på pudebetræk hele tiden , ? altså indtil de kan trække dem ind , ? hmm , pudebetræk , pudebetræk ,har faktisk kun 4 som ikke er i brug , kan jeg så lade hende føde på de første to og når hun så er færdig gi de sidste to rene , ?
Tror du skal få den kat til dyrlæge.
Hvor bor du ?
Næstved , ?
Ah ok…spurgte fordi hvis du nu boede i nærheden af mig, ville jeg kigge forbi og hjælpe dig
Åhh , det er virkelig pænt af dig , Ja burde nok ha planlagt det sådan der var en her som havde erfaring , men man skal jo lære noget nyt hverdag ,
[QUOTE=Ankicoon;586664]Ah ok…spurgte fordi hvis du nu boede i nærheden af mig, ville jeg kigge forbi og hjælpe dig :-)[/QUOTE]Hvor er du sød! Altid rart at læse om nogen der gladeligt giver et nap med…
Pøj pøj med det
Hmm , forbene er stoppet , faktisk ligger hun bare og sover stille og roligt nu , men vi kan vidst konstatere at jeg er en lille bitte smule pyldret og nervøs ,
man kan jo frygte hun har født derude - at et eller andet ikke er som det skal være og hun er dårlig nu …
Det hele lyder noget bizard i mine ører - håber det bedste …
Jeg bor i Næstved, sig til hvis du får brug for hjælp
Jeg må tilstå at jeg både er en smule betænkelig og lidt nervøs ud fra dine beskrivelser - Jeg synes altså ikke det lyder til at være en kat i fødsel, jeg er mere bange for om hun måske er syg/har underlivsbetændelse ?. Når en kat ‘blokker’ så tror jeg de fleste tydelig kan se, hvad der er optræk til, desuden synes jeg at en kat i fødsel normalt ændrer adfærd, som gør at man ikke er i tvivl om, hvad der er ved at ske ?
Jeg husker godt min første kattefødsel, jeg var SÅ nervøs for, at jeg ikke kunne se, når det var ‘op over’ …Hold da op, det var da kun til vi ramte dagen, så var jeg bestemt ikke usikker over det mere
Hvad var det forbenene gjorde? Trak hun dem op under sig, eller?
Og jeg synes at du enten skal tage imod Alice’s tilbud, eller tage katten til dyrlæge. Jeg synes også det lyder lidt mærkeligt noget af det du beskriver, men er i tvivl om det bare er kommunikation over nettet der gør det…
Jaaaaa, men det er skisme svært at vurdere herude om du bare er pyldret og alt er fint, eller om der reelt er et eller andet galt - håber kraftigt på det første:).
Som tommelfingerregel er det RIGTIG godt at have forbindelse til en ‘garvet’ første gang ens kat er drægtig. En som enten kommer og kigger ind og ser om alt er vel, eller at have en på telefonlinjen der kan tolke forløbet sådan som man ser det.
Da jeg havde en drægtig kat tog jeg kontakt til en dyrlæge, jeg havde simpelthen ikke nerver til at gætte om alt nu var som det skulle være. Og gudskelov fødte katten om morgenen, så jeg sad med dyrlægen i røret og gnubbede liv i en killing med et håndklæde, mens hun fødte 2 killinger til (som ikke skulle gnubbes). Altså alt det der ville jeg ikke have kunne klare selv, og slet ikke med den kat der liiige skulle gnubbes liv i:uha:. Den overlevede heldigvis, men det havde den nok ikke gjort hvis jeg selv sad med det hele, for jeg troede faktisk den var dødfødt…
Et godt råd:
Sæt dig over i en stol med en kop kaffe og en god bog og overlad resten til missemor.
Hun ved instinktivt og meget bedre end du, hvad der skal gøres, og hun kan mærke din uro og stress. Når fødslen går i gang, så bland dig så lidt som muligt og nøjes med at være tilskuer. Lad også være med at fotografere undervejs, men vent til i morgen.
Skulle det se helt håbløst ud på et tidspunkt, er du velkommen til at ringe til mig.
PS: Et sammenfoldet lagen eller dynebetræk (af bomuld) kan også være underlag i kassen, men husk at det skal ligge glat.
PPS: Det du kalder kramper i siderne, er sandsynligvis veer.
Det er altid svært at vurdere ud fra en beskrivelse.
Jeg har i hvert fald svært ved både at få beskrivelsen til at lyde som en fødsel, men også at få det til at lyde som om katten har fx underlivsbetændelse.
Måske du skulle tage at ringe til en erfaren opdrætter, eller spørge Alice om hun vil kigge forbi?
[QUOTE=Helene;586684]Jaaaaa, men det er skisme svært at vurdere herude om du bare er pyldret og alt er fint, eller om der reelt er et eller andet galt - håber kraftigt på det første:).
Som tommelfingerregel er det RIGTIG godt at have forbindelse til en ‘garvet’ første gang ens kat er drægtig. En som enten kommer og kigger ind og ser om alt er vel, eller at have en på telefonlinjen der kan tolke forløbet sådan som man ser det.
Da jeg havde en drægtig kat tog jeg kontakt til en dyrlæge, jeg havde simpelthen ikke nerver til at gætte om alt nu var som det skulle være. Og gudskelov fødte katten om morgenen, så jeg sad med dyrlægen i røret og gnubbede liv i en killing med et håndklæde, mens hun fødte 2 killinger til (som ikke skulle gnubbes). Altså alt det der ville jeg ikke have kunne klare selv, og slet ikke med den kat der liiige skulle gnubbes liv i:uha:. Den overlevede heldigvis, men det havde den nok ikke gjort hvis jeg selv sad med det hele, for jeg troede faktisk den var dødfødt…[/QUOTE]
En tidligere skrev at jeg skulle følge min mave fornemmelse , min mave fornemmelse siger mig jeg over fortolker og freker over ingen tilng , plus alt for pyldret , hun er jo helt rolig , ligger bare og slapper af , samler kræfter siger min mor , hun har svart ved at ligge i samme stilling i mere end 15 min , men så skifter hun bare stillig og lukker øjne og slapper af , hun har godt nok disse veer mere ofte nu , og mere kraftige , men hun virker helt rolig , måske en lille smule utålmodig , men helt rolig , hun spinder også når jeg kæler hende , jeg tror jeg overfortolker er nervøs og pylret er fordi jeg fra starten har tænkt hun er for ung , ? hun blir kun 2 år til august , vil prøve at lade hende være fra nu af , selvom det blir sindsygt svært , fra jeg fik hende har hun altid kun ville kæles når hun ville , men nu er hun glad og går ikke når jeg kæler hende ,
MiasMor - 1½ år er en god alder at få killinger i, så ikke noget at bekymre sig over der
Og nu lyder det lidt mere som en fødsel, det du beskriver. Jeg krydser fingre herfra Så sæt du dig over i en stol og slap af som Mega foreslår