Burmeserkuld 2025

Missemødre er mærkelige!

Jeg tror ikke, at der er mange opdrættere, der vil være uenig i den udtalelse :laughing:

I mandags besluttede Candy sig for, at hendes killinger da i hvert fald ikke kunne bo i et bryggers, så de stakkels børn blev hevet ud af deres gode søvn og taget med på tur.

Jeg tænkte “nå, det kan godt være, jeg ikke synes, deres tæppe er beskidt, men fair nok - hun har måske en anden standard, så jeg skifter det”.

Det holdt ca. 24 timer, så skulle de virkelig ikke udsættes for den behandling mere, hvorpå hun slæbte den lille lyse op ad trappen til hemsen og installerede den i en transporttaske…

Jeg skal sjovt nok ikke have killinger i “snart opdagelsesalderen” til at ligge i en åben transportkasse på toppen af en reol på en hems, der er ca. 2,5 meter over gulvhøjde, så jeg tog en anden transporttaske deroppe og hev killingen ned, satte tasken (en Sturdi tote, så den fylder ikke så meget i omkreds) i fødekassen, lagde alle killingerne derind og lukkede døren, så hun kunne finde ro.

Det var hun fint tilfreds med :smiley:

Jeg syntes bare, den alligevel tog for meget plads, så mit næste “trick” var at lægge et gammelt dynebetræk i kassen og folde det lidt, så hun evt. kunne “gemme” dem deri.

Det var slet ikke nødvendigt at gemme dem for nogen og hun har stort set ikke forladt kassen hele dagen :laughing: :stuck_out_tongue_winking_eye: :laughing:

Det har killingerne benyttet sig af og den lyse er nu så stor og så ivrig efter at blive større, at jeg ikke er bekymret for den - og den blåtortie er ærligt talt direkte fed og har næsten tredoblet sin fødselsvægt på mindre end to uger!

16 Synes om

Husker jeg helt galt, eller har du ikke tidligere haft mødre der også mente at hemsen var det helt rigtige sted for killingerne? Og det er vel logisk nok, at få dem op i højden så de er udsat for mindre fare af alle de rovdyr der måtte være i din bolig. Ej okay måske ikke lige i din bolig, men naturinstinkt der siger at der er rovdyr.

4 Synes om

Du har en god hukommelse :slight_smile: De første killinger i mit allerførste kuld blev født deroppe.

Og det er 100% logisk - noget af det, jeg faktisk finder fascinerende ved at iagttage missemødre - at få dem så langt væk fra rovdyrene som muligt. På samme måde gik Candy også fra bryggerset i den ene ende af huset til den udendørs kattebakke i det fjerneste hjørne på terrassen i de første dage - for at sikre, at rovdyrene ikke blev tiltrukket af lugten af hendes afføring (som ikke ligefrem lugter af violer i den første tid).

10 Synes om

Og selvom det i dette tilfælde ikke er nødvendigt, er det jo sundt nok at de bevare de instinkter.

6 Synes om

Absolut!

5 Synes om

Nu begynder der at ske rigtig meget i fødekassen og både killingerne og deres mor er ved at synes, de er for store til bryggerset (hun slæber dem stadig gerne på tur), så jeg tænker, at de holder flyttedag til badeværelset i løbet af weekenden og så må vi se, hvad hun siger til det :slight_smile:

Vægtene er fine - nogen får tydeligvis mere at spise end andre, men ingen mangler noget :wink:

Blåtortie - aka Fedeberg :hjerte:

Bruntortie :hjerte:

Her hælder jeg til chokoladetortie (det har holdt hårdt at opgive tanken om lillatortie for denne gang :wink: ) :hjerte:

Og så et fællesbillede :hjerte:

!

19 Synes om

Både killingerne og deres mor er virkelig smukke :sparkling_heart:

1 Synes om

Sikke dejlige små skønhedder :blush:

3 Synes om

Killingerne er nu 3 uger gamle, helt klar på at møde verden - og det synes deres mor også, de skal have lov til, så vi har nogle diskussioner for øjeblikket :joy:

Der er ikke så meget at lave på arbejde for øjeblikket, at det kan betale sig for mig at køre til København hver dag, så ved frokosttid idag fik jeg bevis for, at burmesere tidligt lærer at sove i bunke :hjerte:

Jeg er endelig blevet 110% overbevist om, at der er tre piger i kuldet - “desværre” er den lyse ikke den farve, jeg havde ønsket, men i hvert fald har både jeg og en hollandsk opdrætter nu noget at vælge mellem :slight_smile:

Navnene kommer til at reflektere deres mors navn, så det bliver noget med søde sager. Jeg har dem ikke helt på plads endnu, bl.a. fordi jeg mangler ét til den blåtortie, men det skal nok komme :slight_smile:

Bruntortie

Chokoladetortie (øv :stuck_out_tongue: )

Blåtortie - og småfed i forhold til de andre :hjerte:

17 Synes om

De er simpelthen så kære :smiling_face_with_three_hearts: Jeg er heller ikke til tortie, med de bette hoveder der :face_with_hand_over_mouth: Altså! :blush:

3 Synes om

Ja, jeg synes også, hende Candy har gjort det meget godt :hjerte: Og jeg vil jo hellere have en god stamtavle end den “rigtige” farve - og han var en sød dreng, så uanset hvad bliver det nogle dejlige killinger :hjerte:

9 Synes om

Åh de små dejligheder :love:

2 Synes om

Jeg absolut elsker tortie burmesere :hjertehop: og heppede på en lilla :hjerte: Men de tre, du er endt med, er nu også ret bedårende :lovelove: Glæder mig til at følge dem.

5 Synes om

Lillatortie var jo også min ønskefarve, men sådan er livet - og måske får jeg det en dag :wink:

Det vigtigste for mig er stamtavlen og at begge forældre er sunde og har et fantastisk temperament :hjerte:

4 Synes om

Åh nej hvor er de nuttede! :inlove:

2 Synes om

De fik 5 minutter uden for fødekassen i aftes og syntes, det var så spændende, at her til morgen stod de to største (bruntortie og blåtortie) nærmest og hoppede for at komme over kanten :rofl:

Så det varer nok ikke længe, før de skal holde flyttedag, så det er lidt lettere at kontrollere deres færden :slight_smile:

15 Synes om

Så har tøserne fået navne :hjerte:

Én kommer sandsynligvis til at skifte navn, fordi jeg har lovet den hollandske opdrætter, at hun må vælge - men det bliver først om flere uger og så længe kan de ikke vente med at blive døbt :smiley:

Templebar Humbugs and Hijinks - blåtortie

Templebar Hobnobbing for the Craic - bruntortie

Templebar Honeycomb Heartbreaker - chokoladetortie

Det er mit H-kuld og temaet er slik og søde sager til ære for deres mor, der jo hedder Candy :hjerte:

21 Synes om

Killingerne har nu nået den alder, hvor de absolut ikke er instagram-worthy - mere end ca. 5 minutter ad gangen :laughing:

De spiser med hele kroppen og trods to kattebakker på et meget lille område, er det ret svært at ramme rigtigt - hvorefter de glad og fro vader i det. Der er en årsag til, at de starter på flisebeklædte områder her i huset :joy:

15 Synes om

Jeg troede at burmesere var katte og ikke grise :wink:

3 Synes om

Med lidt tålmodighed bliver de til fine katte, der ikke er ligeglade med, om de er lidt grisede :wink:

5 Synes om