Dagens madoplevelse i 2023

Jeg elsker forårsruller med rispapir…
Jeg så i til middag hos at en stegte dem på en pande, men jeg må tilstå at det kan føles underligt at spise papiret første gang, så derfor giver det god mening at stege dem så de tørre lidt ud… men de dyppelser er altså gode man bruger til det og når du vender dig til at rulle og papiret så er det virkelig dejlig mad

3 Synes om

Det lyder godt det ikke var svært. :smil:

Jeg har prøvet en par gange og lave mad pandekager, hvad jeg laver galt ved jeg ikke, men spises kan de virkelig ikke.

Ja bare ikke friturestegte, vil bare lave dem i ovnen

Ja dem laver jeg en gang imellem

Ja det med færdig købt forårs dej tænker jeg også lidt på, men ved ikke engang om man selv kan lave det

Og nu skal jeg lige vide, hvad er forskellen på rispapir og forårsruller :ups:

Ja tænker også det kan bruges :smil: .

Tak for jeres erfaringer og forslag det bliver tænkt over

Dages menu tortilla pandekager med work grøntsager og kylling fars, stegt i fajti mix, og med bland selv salat, som bestod af salat, løg, forårs løg, tomater, agurk, majs, peber frugt, revet ost, taco sauce, japalenos, creme fraice

Med venlig hilsen

2 Synes om

Rispapir er bare som reel papir som du dypper i vand så det bliver blød. Så kan du ligge fyld i og rulle, men første gang jeg fik det følte jeg konsistensen var lidt sjov. Det er jo ikke en dej, så det kan blive en forårsrulle med frisk agurk mm. da den ikke behøver tilberedning, kan den blive til en forårsrulle med det fyld du har i køleskabet… mine unger synes den er ok i madpakken

2 Synes om

Mere ryd op, blev i dag til det sidste brev kartoffelmos, de sidste gulerødder og blegselleri, sammen med løg og hvidløg stegt i gryde sammen med hakket oksekød. Stegte kødet først, og puttede så grønsagerne i de sidste fem minutter.

4 Synes om

Vi har i dag fået afprøvet vores nyindkøbte airfryerovn.
Den fik lov at vise hvad den kunne, med en frossen indbagt laks med spinat i cremet hvidvinssauce.
Den blev god, sagde manden.

Resten af middagen, kartofler, bearnaise sauce og en sojaschnitzel blev tilberedt på komfuret.

4 Synes om

Håber i bliver glad for den.
Den vi har får jeg stille brugt til mere og mere, men jeg pakker den væk hvert gang, det gør nok også jeg ikke får den prøvet om den dur til det også, hvert gang jeg står ned en ting der kunne afprøves :smil:

Torsdag strejkede jeg, eller var meget sent hjemme, de andre fik en burger med salat og bøf fra pølsevognen, jeg tog rugbrød mad
Fredag var der stadig tortilla pandekager med fyld i overskud, og den helt store salat buffet.
Ikke nok panderkager til aftensmad, så lavede en lille potion mere. Og der er til en pæn padnmakker mandag.
I aftes der har været snak om en buffe restaurant, i Thisted skulle prøves siden engang i 2016. Snakken har tit været hmm vi bliver nok skuffet. Men den skal prøves. Så ikke tit jeg spiser ude :ups:
Min bror sagde torsdag aften til mig, da han lige var forbi, der skal vi lørdag aften, nu skal det være. Jeg henter dig og giver. Der var store pluser, ting der var ok. Og en par minusser. Ikke dårlige men ting der var minusser for vores smag. Men nu er det prøvet, ikke afvisende over at kommer der igen,

Med venlig hilsen

3 Synes om

Frikadeller, kogte gulerødder, kartofler, sovs, købte asparges på madspild, 3 kr for en stor bundt, de kom i vand, og der var 2 jeg måtte kastreret 2/3 dele af, de blev let stegte, skåret i mindre stykker. Og rester af salat fra taco pandekager

Med venlig hilsen

2 Synes om

[quote=“Beimis, post:107, topic:240607, full:true”]

Håber i bliver glad for den.
Den vi har får jeg stille brugt til mere og mere, men jeg pakker den væk hvert gang, det gør nok også jeg ikke får den prøvet om den dur til det også, hvert gang jeg står ned en ting der kunne afprøves :smil:

Vi skal nok blive glade for den :grinning: .

En airfryer ovn kan bruges til alt, hvad man bruger en almindelig ovn til.
Man skal bare huske, at det er et mindre rum der skal varmes op, så både opvarmning og tilberedning er hurtigere. Så ca 20 minutter kortere tid og ca. 20% lavere varme.

Hvilken airfryer har du?
Vores er en Clatronic 11 l ovn, købt hos Coop.

2 Synes om

Denne her @Milles_mor eller nu er det 11/2 år siden den blev købt, men den er sort, men model og udsende er den samme, den blev købt efter der skulle kunne flere ting, lave en alternativ sundere udgave af pomfritter, ( ja ved godt de aldrig er sunde, men lave det sundere end normalt)
og der skulle kunne være en helt pose i den af gangen, og det skulle ikke tage en time og lave, det var ikke mig der havde fået ideen, men en anden og efter snak med arbejdskolleger og der oplevelse af det. Og anbefalinger fra butikken blev det denne her.
Efter 1 gang, ja ja vi skal lige finde ud af den
2 gang var de kommet efter skrald med farlige ting, dagen efter, var den røget ud, eller en havde sagt, nej hvor er en airfryerovn god, havde vedkommende fået den med.
Nu stod den ude på køkken bordet, i skabet skulle den ikke mere. Jeg løbe ind i mange opgaver, dagen kokser total for mig, og det var sent. Det aftensmad der var planlagt, blev ikke lavet, og nej kunne ikke nøjes med rugbrød, der var jeg ned stemt.
Jeg tog nej hatte og trak helt ned over ørene, tænkte så er det lige meget, der bliver lavet pomfritter og grøntsager i airfryerovn, og så må de undvære eller spise hvad der bliver sat på bordet.
Hold de pomfritter var gode, og grøntsager også blev jeg glad for at bruge den

Med venlig hilsen

2 Synes om

Den airfryerovn du linker til, får meget god omtale i diverse grupper.

Og det gør den vi har købt efterhånden også, selvom den er i den billige ende 849 kr.
Vi er allerede blevet glade for vores. Og manden synes det er sjovt og nemt at bruge den, så han involverer sig mere i madlavningen, når den bliver brugt, end når det kun er komfuret, ren win win :wink: .

1 Synes om

Tak viste ikke den fik god omtale, jeg var ikke med da den blev købt, men det var lige komme på hylderne, så mener der var nyhed tilbud, mindes bare den var meget sat ned

Det her er jo fantastisk :thumbup:

Ved ikke om du er kommet afsted på biblioteket, men jeg har haft bestil 2 ary fryer koge bøger, de var godt nok meget lære rigt, med mange ting, fik utoligt mange fif, kan lige finde titlerne i aften, jeg lavede ikke nogle direkte opskrifter, men fik mange idéer til hvad jeg kunne

Med venlig hilsen

2 Synes om

Ja tak de titler, vil jeg gerne se, når du får tid at lægge dem ind.

2 Synes om

De to med bibliotek her burde være så du kan bestille de to

Men her er hjemmeside fra hende der har skrevet opskrift bøgerne

Der er meget reklame på siden, men den er gratis, nogle af opskrifter er på siden, eller en del. Men for mig gav det mig rigtig mening da jeg lånte bøgerne, og så fik kigget på hjemmesiden.

Men det er Britt Andersen og bøgerne hedder arifryer opskrifter 1 og 2

Med venlig hilsen

1 Synes om

Jeg afprøvede en pandekageopskrift, hvor der skulle mælk i, men jeg brugte vand…

Hverken mig eller Katja kunne lide dem, så hun fik leverpostej på franskbrød istedet for :smiley:

2 Synes om

I går blev det one pot gryde på gammeldags måde. Fra de gamle opskrifter fra de fleste slagter havde, man kunne samle.
gris på gaflen hed serien, og det var karry kål fra kryb i ly kro.
Det hele i en gryde og den passer sige selv. Der skulle løse ris i, havde købt en pose for en stykke tid siden, men da jeg ville til og klippe op for den, så jeg der var kød i :bug:, jeg sprang over så fremme på moden er jeg ikke.
Kogte nogle løse ris og blandet i .
Ja posen med løse ris er blevet opbevaret i en tæt sluttet bøtte, så heldigvis for det, men bøtten og låg, er nok vasket i kogende vand 3 gang nu :see_no_evil:

Med venlig hilsen

1 Synes om

godt det var opbevaret i en tæt bøtte.
Kan så godt fælge dig med rengøring, tror jeg har prøvet det to gange at få mel hjem med kød i, den første gang var intet opvevaret i poser, så alt i skabet røg ud og det var meget. Jeg gik helt amok med rengøringen og tror der gik en måned inde der kom noget i skabet og alt kom i bøtter.
Der gik mange år før jeg prøvede det igen og der var jeg blevet mere afslappet med bøtterne, skulle jævne noget grød med kartofffelmos, da jeg rørte det ud var der masser af små kort i, så igen en rengøring på rengøring og myrekryb i flere dage efter da jeg følte de var over alt.
men sjovt nok, har jeg aldrig oplevet at der kom små dyr i det der stod i spisekammeret, det stod i poser på hylderne

1 Synes om

Ja har oplevet det en par gange alt og virkelig alt, der kommer, f eks mel på tilbud med 3 poser kommer i hvert pose og i en mere
Det er nemmer og fange, og skadens omfang, er meget begrænset.
syndes altid det er det der står i skabet, aldrig det på lageret,

Med venlig hilsen

1 Synes om

Rolig nu - det er jo altså “bare” insektbørn, og jeg smider altså ikke samtlige fødevarer ud, fordi der har været en flue i køkkenskabet… :sunglasses: :fly: :scream:

2 Synes om

Ja ja :laughing: en flue ja det er lige meget, de er jævnligt inde og vende i skabene om sommeren, ellers kunne vi ikke være her, hvis jeg ikke var ligeglad, men ikke ukendt krybdyr, ukendt i normal hverdags husholdning
Den første gang jeg oplevede det var det i hele skabet, nu siden er det gerne begrænset til en maksimal to ting, og ved jeg lukker det i poser, er jeg roligt, og ja de bliver også genbrugt så lang tid de er tætte, ja jeg sætter x hvert gang de genbruges :sunglasses:, sidste torsdag hvor der blev købt mel på tilbud, var den inderste pose 10 gang genbrug

Med venlig hilsen

1 Synes om

Jeg er ægte doven, især fordi jeg ikke holder til at stå ret længe pt.
Så da jeg var ved slagteren efter en sandwich til madpakken i morgen, så købte jeg noget nemt biksemad med derfra :ups:
Ikke særligt sundt, men at varme det i mikroen, det kan jeg vist lige overkomme :ups:

4 Synes om