[quote=Gry Gressbakken;408444]Det passer altså ikke det der med at tykke folk ikke får kommentarer af folk.
[/quote]
Er der nogen der har skrevet det :?
Det er vist gået forbi mig …
[quote=Gry Gressbakken;408444]
Når man er ude og spise så taler andre folks blikke deres eget tydelige sprog. Det står skrevet i deres ansigter hvis man tillader sig at spise en is “Se lige hende den tykke der går og æder is. burde hun måske ikke lige have valgt en gullerod” Eller hvis man er på resturant til buffet “Skal hun virkelig have igen?”[/quote]
Faktisk må jeg sige, at det er sådan jeg siger til mig selv, når jeg har besluttet mig for, at jeg er for tyk. Har jeg lyst til en is, spørger jeg mig selv om jeg virkelig ikke kan undvære det. Er svaret nej, bliver det en sodavandsis.
På restauranten (eller hjemme) spørger jeg mig selv, om jeg virkelig stadig er så sulten, at jeg behøver mere mad.
Måske det er derfor man kan læse det i folks ansigter :?
[quote=Gry Gressbakken;408444]Det passer altså ikke det der med at tykke folk ikke får kommentarer af folk.
Når man er ude og spise så taler andre folks blikke deres eget tydelige sprog. Det står skrevet i deres ansigter hvis man tillader sig at spise en is “Se lige hende den tykke der går og æder is. burde hun måske ikke lige have valgt en gullerod” Eller hvis man er på resturant til buffet “Skal hun virkelig have igen?”
for slet ikke at forglemme at jeg er blevet verbalt overfaldet 2 gange i løbet af de sidste 9 måneder af 2 fremmede der OVERHOVED ikke kendte mig, ene og alene grundet min vægt, som de mente de havde ret til at kommentere.
Tykke mennesker bliver generelt set på som dumme og dovne. Så beklager, men jeg kan ikke have særlig meget medlidenhed med tynde mennesker. Min barndomsveninde var en af slagsen. hun er sgu aldrig blevet overfaldet på gaden af fremmede…[/quote]
S
Det lyder godt nok ikke særlig rart, Grytter.
Jeg må ærligt indrømme, at jeg også kan være én af dem der tænker :
Der er nok en grund til at han/hun er så overvægtig.
Måske fordi, at jeg har oplevet mere end én gang at se en overvægtig spise enorme portioner af mad -what
De har dårligt nok tid til at se op fra tallerkenen, de er helt betaget/forelsket i den portion mad, der står foran dem - og det er altså ikke så rart at se på - så jeg ser den anden vej.
Fordi det for mig er direkte uappetitligt at se på
Jeg må ærligt indrømme, at jeg også kan være én af dem der tænker :
Der er nok en grund til at han/hun er så overvægtig.
Måske fordi, at jeg har oplevet mere end én gang at se en overvægtig spise enorme portioner af mad -what
De har dårligt nok tid til at se op fra tallerkenen, de er helt betaget/forelsket i den portion mad, der står foran dem - og det er altså ikke så rart at se på - så jeg ser den anden vej.
Fordi det for mig er direkte uappetitligt at se på
[/quote]
Så må man vist lige tilføje at det ER en grov generalisering - som ikke er påtænkt nogen specifik…
[quote=Bølle-missen;408455]Selvom jeg ikke er tynd har jeg tit fået den der; “skal du ikke have en portion/et stykke mere? Du kan jo sagtens tåle det”.
Synes det er den mest irriterende kommentar. Især når man så får den fra svigerbedstemor, som måneden før i al “fortrolighed” fortalte, at nu skulle man (jeg selv…) jo passe på jeg ikke gik hen og blev tyk… :S[/quote]
Dén bemærkning kender jeg også - og den er bare SÅ irriterende !!!
:fløjte::fløjte:
Tænk, hvis vi sagde det omvendte til en stor tyk pige :
^
*Tror du ikke liiiige, at du skulle lade det dér 5. stykke kage blive på fadet - du kan vist ikke tåle det *
Nu er jeg ganske almindelig, dog med en træls topmave.
Men for godt et år siden vejede jeg 30 kilo mere end jeg gør i dag, og mit BMI var 35, dvs. på grænsen til sygelig fedme. I dag er mit BMI 22,7.
Louise - Mht maven, så begynd til ridning Ej, lidt maveøvelser tror jeg vil hjælpe på det. F.eks. lige 5-15 mavebøjninger morgen og aften. Eller måske noget træning?
Jeg kender det godt det med BMI’en, pt ville jeg have det fint med at have en på 23 (den er på 24,5-25 pt), men jeg synes også klart jeg er pænest med en på 21.
Therese - Kira er en del yngre på det billede, og også tyndere, end hun er nu. Tror det er vist for hvordan hun gerne vil se ud
Jeg synes selv jeg er for tyk, men det ville jeg nok synes uanset hvor meget jeg vejer…
Smiler lidt ad mig selv, for mine tanker kredser nu omkring det der med at tage på, puha det kommer jeg til nu, da jeg er holdt op med at ryge…
Jeg kender godt alle de bemærkninger man får når man er tynd, f. eks den når man går over en rist, pas på du ikke falder i gennem…
Eji hvis storken ikke var til havde du de tyndeste ben…
Det er lige syn om vi er meget overvægtige eller vi er undervægtige, det er en kæmp begge veje…
Jeg ved at, nogen ikke selv kan se de har en pæn krop…
Jeg er vist meget normal- 176 cm og 62 kg… Jeg har ligget omkring den vægt hele mit voksenliv. Som barn var jeg sådan en laaaaang tynd en:tihi:
Jeg er vokset op i en primært vegetarisk familie og jeg tror det har betydet alt. Jeg kan ganske simpelt ikke lide fed, usund mad, jeg får det helt skidt. Til gengæld ELSKER jeg masser af frisk salat, grøntsager og frugt, spiser masser af tofu, bønneretter, linser og nødder.
Min eneste mega-svaghed, er lakrids, stærk saltlakrids, yum yum:savle:
Jeg tænker absolut ikke på nogen specifik person - det behøver jeg vist ikke at nævne ??
Vi har vel alle set en overvægtig på vores vej rundt omkring, for der bliver desværre flere og flere af dem.
Mange af os har sikkert en overvægtig i familen eller vennekredsen - og det er så absolut ikke deres vægt jeg går efter, når det kommer til at holde af dem eler ej.
[quote=Eife;408475]Louise - Mht maven, så begynd til ridning Ej, lidt maveøvelser tror jeg vil hjælpe på det. F.eks. lige 5-15 mavebøjninger morgen og aften. Eller måske noget træning?
Jeg kender det godt det med BMI’en, pt ville jeg have det fint med at have en på 23 (den er på 24,5-25 pt), men jeg synes også klart jeg er pænest med en på 21.
[/quote]
Eva - træner allerede mine mavemuskler, og kan mærke en forandring på dem, men den løse hud tager lang tid at komme af med.
Pt dyrker jeg pilates 3 gange om ugen, de to af gangene lægger jeg selv program, så der er masser af maveøvelser lagt ind.
[quote=louiseogbuster;408472]Nu er jeg ganske almindelig, dog med en træls topmave.
Men for godt et år siden vejede jeg 30 kilo mere end jeg gør i dag, og mit BMI var 35, dvs. på grænsen til sygelig fedme. I dag er mit BMI 22,7.[/quote]
Ja, Louise - du er et lysende eksempel på, at man kan tabe sig hvis man vil.
Det har været en stor glæde for mig at følge din rejse - for du blev bare gladere og gladere for hvert kilo der forsvandt.
[quote=Eife;408475]Louise - Mht maven, så begynd til ridning Ej, lidt maveøvelser tror jeg vil hjælpe på det. F.eks. lige 5-15 mavebøjninger morgen og aften. Eller måske noget træning?
Therese - Kira er en del yngre på det billede, og også tyndere, end hun er nu. Tror det er vist for hvordan hun gerne vil se ud :)[/quote]
Ja, træning… SUK! Er gået i stå med den igen Kunne være jeg skulle give den en ordentlig en her de 3 uger inden vi skal på ferie. Så kunne det være jeg rent mentalt kunne slappe lidt af. Især på ferien… Og forhåbentlig vil kunne se en lille bedring på den korte tid. Og slut med det hvide brød.
[quote=louiseogbuster;408480]Eva - træner allerede mine mavemuskler, og kan mærke en forandring på dem, men den løse hud tager lang tid at komme af med.
Pt dyrker jeg pilates 3 gange om ugen, de to af gangene lægger jeg selv program, så der er masser af maveøvelser lagt ind.[/quote]
Ja, det er jo ikke til at vide hvem af os hun mener…
[quote=Vivi_Fletcher;408459]Er der nogen der har skrevet det :?
Det er vist gået forbi mig …[/quote]
[quote=Mona Jensen;408216]Det er jeg meget enig i.
Jeg har altid været den slanke type.
Jeg har også “hørt” for min vægt.
Nu må du altså ikke blive tyndere.
Egentlig er det ret uforskammet.
Man ville jo aldrig sige til én, der er for tyk.
Nu må du altså ikke blive tykkere…[/quote]
[quote=Tante Tut;408243]
Og ja, jeg synes også at det er rigtig uforskammet med kommentarer som, at man kan gemme sig bag en lygtepæl osv… - for som Mona skriver :
Så ville det blive taget meget ilde op, hvis vi tynde/slanke/normalvægtige sagde til en svært overvægtig :
Hey søster, nu skal du da vist ikke tage mere på
-surrender-surrender
Respekten må gælde begge veje, synes jeg.
-engel[/quote]
Det SKER faktisk ude i det ganske danske land. Jeg har immervæk aldrig oplevet tynde mennesker overfaldet af fremmede.
Og jo jeg er også blevet kommenteret af familie. Min mor var meget dygtig til det i mine yngre dage hvor hun så meget misbilligende på mig hvis jeg tog et stykke lagkage mere “Er du nu sikker?” kunne den så komme.
Ydmygende? jo det tror jeg da nok! Som om man får det bedre med sig selv ved at andre hele tiden skal køre self-image-ræs! Det er da lige til at gå hjem og gemme sig i skabet med en plade chokolade til trøst
[quote=Gry Gressbakken;408484]Det SKER faktisk ude i det ganske danske land. Jeg har immervæk aldrig oplevet tynde mennesker overfaldet af fremmede.
Og jo jeg er også blevet kommenteret af familie. Min mor var meget dygtig til det i mine yngre dage hvor hun så meget misbilligende på mig hvis jeg tog et stykke lagkage mere “Er du nu sikker?” kunne den så komme.
Ydmygende? jo det tror jeg da nok! Som om man får det bedre med sig selv ved at andre hele tiden skal køre self-image-ræs! Det er da lige til at gå hjem og gemme sig i skabet med en plade chokolade til trøst[/quote]
Dén synes jeg så ikke, at du kan tørre af på andre mennesker, Gry.
Det er dit valg, om du vil trøste dig selv med en plade chokolade.
Dén synes jeg så ikke, at du kan tørre af på andre mennesker, Gry.
Det er dit valg, om du vil trøste dig selv med en plade chokolade.
[/quote]
Det er eksemplet i det!
Faktum er at mange overvægtige bruger mad som trøst. Det eneste der virker er positiv forstærkning, for hvis du får sådan en person til at blive ked af det, så bryder de ikke deres trøstemønstre.
Det er den onde cirkel hvor folk ikke ved hvad de i virkeligheden gør. de mener det måske i en god mening når de siger “den ekstra is flyver lige på hofterne” men det de GØR er at forstærke misbruget fordi de lige har gjort vedkommende ked af det.
Så du kan synes hvad du vil, men faktum er at det er sådan det er.
[quote=Gry Gressbakken;408484]Det SKER faktisk ude i det ganske danske land. Jeg har immervæk aldrig oplevet tynde mennesker overfaldet af fremmede.
Ydmygende? jo det tror jeg da nok! Som om man får det bedre med sig selv ved at andre hele tiden skal køre self-image-ræs! Det er da lige til at gå hjem og gemme sig i skabet med en plade chokolade til trøst [/quote]
Så skal jeg da gerne fortælle dig om en dag hvor jeg gik gennem gågaden i Køge. Der var et par unge piger som synes de lige skulle gøre mig opmærksom på at jeg nok havde anoreksi. :S
Så jo tynde mennesker får også reaktioner fra fremmede på gaden.
[quote=Gry Gressbakken;408490]Det er eksemplet i det!
Faktum er at mange overvægtige bruger mad som trøst. Det eneste der virker er positiv forstærkning, for hvis du får sådan en person til at blive ked af det, så bryder de ikke deres trøstemønstre.
Det er den onde cirkel hvor folk ikke ved hvad de i virkeligheden gør. de mener det måske i en god mening når de siger “den ekstra is flyver lige på hofterne” men det de GØR er at forstærke misbruget fordi de lige har gjort vedkommende ked af det.
Så du kan synes hvad du vil, men faktum er at det er sådan det er.[/quote]
Forstår sagtens, hvad du mener - jeg er enig i, at det er at søge tryghed i mad.
MEN :
Det kan ikke skydes andre mennesker i skoene, at det er deres skyld at du f.eks er nødt til at spise en plade chokolade for at trøste dig selv.
Det er altid nemmere at give alle de andre skylden i stedet for at tage fat om problemets rod :
Din måde at søge trøst på = mad.
Dét kan behandles, det er jeg sikker på.
Måske ved du end ikke selv, hvorfor du reagerer som du gør - men hvis du fik øjnene op for det vha terapi - så ville du komme ud af det - det er jeg sikker på.
[quote=KKH;408493]Så skal jeg da gerne fortælle dig om en dag hvor jeg gik gennem gågaden i Køge. Der var et par unge piger som synes de lige skulle gøre mig opmærksom på at jeg nok havde anoreksi. :S
Så jo tynde mennesker får også reaktioner fra fremmede på gaden.[/quote]
Fair nok - jeg tager den i mig igen. jeg har bare aldrig hørt om det før. jeg kender mange rigtig tynde piger og de har aldrig oplevet det, så jeg troede faktisk ikke det skete.
jeg har en gammel skolekammerat der var så tynd (og det samme var hendes kæreste) at når de var intime med hinanden skulle de ligge puder på hofterne. Ellers gav de hinanden blå mærker