Er jeg den eneste der er lamslået?

[QUOTE=Wijelo;1033615]I det her nye forslag er der nogle ting, som jeg gerne ville have svar på:

Unge arbejdsløse under 30 som allerede har en uddannelse, som f.eks sygeplejerske, pædagog, tømrer mm. Skal de tage en ny uddannelse på den nedsatte kontanthjælp ?

…[/QUOTE]
Nej…de får 6 mrd på den høje ydelse hvor de skal søge jobs, derefter skal de ud i aktivering/nyttejob hvis de ikke har fundet job.

Læser du reformforslaget igennem igen, vil du finde svar på alle dine spørgsmål.

Den ene dreng bliver det arbejde nok at komme på uddannelse, han har ad/hd og er ordblind. altid gået i special klasse. Den anden går allerede på job om eftermiddagen, men da vi bor på landet har han altså 1 times transport tid , både til og fra skole når han til april starter på uddannelse og så er det knap han kan nå jobbet bagefter. Han har ca 700-800 kr om mdr, der kommer de 300 kr nu til og gå til transport til skole. Så nej der bliver ikke meget at gøre med der heller. Samtid er datteren i special klasse, med møde 2 x om mdr, hvor det forventes vi begge deltage. Så der skal Claus samtid have fri, så evt overarbejde afspadseres der…
Så jo jeg kan sagtens følge baremigs tanker

Jeg underviser til daglig på HTX i “udkantdanmark”, og rigtig mange af mine elever, både under og over 18, har fritidsjobs. Især i supermarkeder og på tankstationer. Dermed ikke være sagt, at alle på ungdomsuddannelser “bare” kan finde et job, men det er altså heller ikke altid helt umuligt. :slight_smile:

Jeg sad i eftermiddag med denne debat i baghovedet, og gennemgik hele vores omgangskreds…og jeg kan ikke nævne en eneste søn eller datter som ikke har fritidsjob/studiejob. Jeg kender også kun pt én i vores omgangskreds der er arbejdsløs…men det skyldes udelukkende kræsenhed, og at han stadig får løn fra foregående job.

Sjovt… Jeg kan ikke tænke på én, der HAR studiejob.
Det har måske også noget at gøre med hvor man bor måske?
Her er det helt umuligt at få disse “små” jobs som kassedame, eller rengører eller billetør som over 18 år gammel pga. lønnen, der stiger…

Min ældste datter på 18 er så lige blevet fyret fra sit fritidsjob som piccoline. Der var ikke længere råd til hende grundet krisen. Så nu skal de på kontoret selv lave det som piccolinerne gjorde før. Hun kan ikke få noget i f.eks. Føtex eller netto, fordi de kun vil have unge under 18.

Min yngste datter på 15 leder med lys og lygte efter et job, men kan ikke finde noget. Så her i Herlev er det ikke helt så nemt. Heller ikke for dem under 18.

Luna på 13 år har job i Fields, hvor hun sælger is.

Jeg har ikke indtryk af, at det er specielt svært at få job, men jeg tror - igen - det er vigtigt at bruge sit netværk. Hun har fået det via en klassekammerat og i den butik hun er i, er der 4-5 stykker fra 8.+9. klasse på hendes skole.

Opslåede stillinger er der jo massevis af ansøgere til i dag - man skal have fat i dem, der ikke er nået at blive slået op.

Hvor kan der spares på de offentlige ydelser?

Det gør man bl.a. ved at bruge ressourcer på at finde “socialt bedrageri”.
Så langt, så godt, men hvorfor undersøges tilfælde som dette ikke nærmere? Det er sikkert ikke er det eneste af denne art :
[FONT=Arial]http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/article1926258.ece[/FONT]
[FONT=Arial](kriminel familie får over 300.000 kr. i offentlige ydelser om måneden)[/FONT]
[FONT=Arial]

[/FONT]

Jeg siger ingen steder det er umuligt, men hvor rimeligt er det at han i forvejen selv skal betale sin transport, studere og arbejde og så ikke få lov at beholde de sidste 500 kr han tjener ? Der er helt sikkert ting han sparer op til og køber selv.
Så nej det er ikke umuligt, men faktum er at skulle han finde et job inde i storbyen, så kan han ikke komme hjem med offentlig transport efter kl 17.50 og så mange steder er der altså ikke og få job her ude på landet, hvor mange ting snart er lukket ned, sorry…
Og som sagt så kan den anden dreng ikke varetage job efter skole, er nervøs nok for hvordan han skal klare en alm. uddannelse.
Føler helt ærligt at jeg bliver ponket fordi jeg er syg og har valgt at få kæreste og børn igennem årene. Men selvfølgelig vi kan gå fra hinanden… kan se de vil støtte enlige mødre og tror da der nok skal komme en helt del flere af dem når reformen træder i kræft

Nå må melde mig ud af debatten, kan mærke det her virkelig går mig for meget på, det er ikke fordi jeg ikke vil yde for samfundet

[QUOTE=GitteS;1033676]Jeg siger ingen steder det er umuligt, men hvor rimeligt er det at han i forvejen selv skal betale sin transport, studere og arbejde og så ikke få lov at beholde de sidste 500 kr han tjener ? Der er helt sikkert ting han sparer op til og køber selv.
Så nej det er ikke umuligt, men faktum er at skulle han finde et job inde i storbyen, så kan han ikke komme hjem med offentlig transport efter kl 17.50 og så mange steder er der altså ikke og få job her ude på landet, hvor mange ting snart er lukket ned, sorry…[/QUOTE]

Jeg kan sagtens se det er et problem, når man bor på landet - omvendt er jeg sikker på din husleje er halvdelen af, hvad min husleje er.
Så man kan vel sige der er fordele og ulemper ved at bo på landet/i byen.

[QUOTE=Vivi_Fletcher;1033684]Jeg kan sagtens se det er et problem, når man bor på landet - omvendt er jeg sikker på din husleje er halvdelen af, hvad min husleje er.
Så man kan vel sige der er fordele og ulemper ved at bo på landet/i byen.[/QUOTE]

Huslejer er billigere i provinsen, men lønninger er også mindre, så måske er det procent mæssigt det samme i sidste ende :slight_smile:
Aner faktisk ikke om det er fakta, men har da lige hørt at lønningerne i KBH er % vis meget højere end andre steder :slight_smile:

[QUOTE=birtheras;1033687]Huslejer er billigere i provinsen, men lønninger er også mindre, så måske er det procent mæssigt det samme i sidste ende :slight_smile:
Aner faktisk ikke om det er fakta, men har da lige hørt at lønningerne i KBH er % vis meget højere end andre steder :)[/QUOTE]

Det afhænger da i høj grad af jobbet.
Rigtig mange jobs - og kontanthjælpen i øvrigt - er et fast beløb, der ikke er afhængig af, hvor i landet du bor.

Der er flere højtlønnede jobs i København, det er korrekt, men overenskomsten er nøjagtig den samme landet over, hvis man er på sådan en.

[QUOTE=Vivi_Fletcher;1033684]Jeg kan sagtens se det er et problem, når man bor på landet - omvendt er jeg sikker på din husleje er halvdelen af, hvad min husleje er.
Så man kan vel sige der er fordele og ulemper ved at bo på landet/i byen.[/QUOTE]
Jo men så er vi faktisk også afhængig af en bil der koster i vægtafgift, benzin, vedligeholdelse, forsikring og indkøb, ellers ja så havde Claus heller intet job… Så mon ikke det i sidste ende bliver noget nært det samme.

Jeg er også afhængig af min bil - i hvert fald hvis jeg vil holde min transporttid under 2,5 time dagligt.

[QUOTE=birtheras;1033687]Huslejer er billigere i provinsen, men lønninger er også mindre, så måske er det procent mæssigt det samme i sidste ende :slight_smile:
Aner faktisk ikke om det er fakta, men har da lige hørt at lønningerne i KBH er % vis meget højere end andre steder :)[/QUOTE]

Jeg var til firmafest i lørdags. En af de mænd jeg festede med bor på landet, nord for Randers. Han spurgte hvad min mand laver og jeg svarede at han er bygningsmaler. Han sagde at det var da sjovt, for det er hans kone også. Derefter spurgte han mig hvad Thomas fik i løn, da han var nysgerrig efter Kjøwenhavner løn versus den Jyske. De fik så nøjagtig den samme timeløn. Kollegaens kone fik dog (i perioder) næsten 20 kr. mere i timen, da hun var i et firma hvor der sommetider var akkord arbejde.

Jeg er ret sikker på at de nok kun betaler en trediedel af det vi betaler for vores hus, ejendsomsskat, forsikringer osv.

Jeg tog i 2006 HG. Jeg havde søgt revalidering pga. min ryg som er smadret efter et biluheld, men fik afslag, fordi jeg var så dum at færdiggøre 9. kl. matematik og engelsk på aftenskole på VUC på 3 måneder, fordi 9. kl. eksamen var et krav for at komme ind på HG. Så mente de at jeg var “fit for fight”.

Hvad de ikke kunne se var at jeg deltog i matematik en gang ugentligt om aftenen. Engelsk dukkede jeg op til de første 2 gange, så sagde læreren at jeg ikke behøvede at komme igen før den sidste lektion lige inden eksamen, da de andre elever i klassen var på niveau med 4. klasses elever, og jeg var klart langt foran dem. Jeg gik til eksamen og fik et 13 tal og skæld ud af sensor og lærer fordi jeg ikke tog den på 10. klasse.

Men derfor blev jeg nødt til at få SU det ene år, samt SU lån. Ved siden af det (2 års HG med det pensum og lektier det indebærer på 1 år) tog jeg et aftenjob 2 gange om ugen i Bilka. Det job fik jeg på trods af at jeg var 26 og dermed langt over 18 og ikke en af de “billige” medarbejdere.

• Updated - - -

Vi er også afhængige af en bil, da Thomas kan blive sendt rundt overalt både i Stor København og længere ude.

Og jeg er ret sikker på at den Københavnske kaskoforsikring koster en pæn sjat mere end én i den Jyske provins.

[QUOTE=ThildeL;1033662]Sjovt… Jeg kan ikke tænke på én, der HAR studiejob.
Det har måske også noget at gøre med hvor man bor måske?
Her er det helt umuligt at få disse “små” jobs som kassedame, eller rengører eller billetør som over 18 år gammel pga. lønnen, der stiger…[/QUOTE]

Det er ikke umuligt i Odense og omegn. Alle i min omgangskreds har haft studiejob hele studietiden. Med tiden blev f.eks. Bilka skiftet ud med noget studierelevant, men de første år arbejdede vi den slags steder. Bilka har f.eks. ofte brug for unge tidligt om morgenen til at fylde op på hylderne og IKEA har også mange unge. Vi var alle på uni og dermed over 18. Der er muligvis ikke job til alle, men det er ikke umuligt.

Måske tager jeg fejl, men mig bekendt (og ud fra hvad der er fortalt om situationen) tror jeg ikke de er i nærheden af at bryde nogen regler/love.

Det var også derfor jeg skrev “på kanten”* - for det er netop ikke nogen overtrædelse af andet end moralske “love” - og de er trods alt ikke strafbare - plus det varierer jo fra person til person hvad der er moralsk forkasteligt og hvad som ikke er :slight_smile: De synes helt sikkert ikke selv der er noget forkert i det de gør. Drengen har jo RET til hjælp.

• Updated - - -

Det er vist kun hvis man opererer med Stedtillæg. Det gjorde DSB indtil for relativt få år siden, hvor der var 4 forskellige stedtillæg alt efter hvor i landet man boede. Og der var København netop det sted med det højeste stedtillæg, Århus var på det næsthøjeste osv. Netop ud fra betragtningen om at sådan noget som huslejer var højere. Til gengæld er det nok nemmere at finde gode tilbud i en stor by end i en lille flække med en DagligBrugs som eneste indkøbsmulighed…

Stedtillæg er forresten afskaffet ved DSB, jeg ved ikke om det gælder staten generelt. Jeg TROR nok det hele blev slået sammen til et gennemsnit af de fire eksisterende … men der er lavet så meget om i flere omgange så det ikke er gennemskueligt mere :slight_smile:

Det er meget afhængigt af job. Reallønnen er generelt højere i provinsen, fordi boligudgifter m.v. er voldsomt meget højere i Storkøbenhavn end i størstedelen af provinsen.

Sygeplejersker, politifolk, lærere o.lign. tjener kun et par kroner mere i timen i København (Charlotte Oeh. har postet lønskalaen for politiet) end i resten af landet og det får du ikke meget hus for.

• Updated - - -

[QUOTE=TrekkieGrrrl;1033775]Det var også derfor jeg skrev “på kanten”* - for det er netop ikke nogen overtrædelse af andet end moralske “love” - og de er trods alt ikke strafbare - plus det varierer jo fra person til person hvad der er moralsk forkasteligt og hvad som ikke er :slight_smile: De synes helt sikkert ikke selv der er noget forkert i det de gør. Drengen har jo RET til hjælp.

• Updated - - -

Det er vist kun hvis man opererer med Stedtillæg. Det gjorde DSB indtil for relativt få år siden, hvor der var 4 forskellige stedtillæg alt efter hvor i landet man boede. Og der var København netop det sted med det højeste stedtillæg, Århus var på det næsthøjeste osv. Netop ud fra betragtningen om at sådan noget som huslejer var højere. Til gengæld er det nok nemmere at finde gode tilbud i en stor by end i en lille flække med en DagligBrugs som eneste indkøbsmulighed…

Stedtillæg er forresten afskaffet ved DSB, jeg ved ikke om det gælder staten generelt. Jeg TROR nok det hele blev slået sammen til et gennemsnit af de fire eksisterende … men der er lavet så meget om i flere omgange så det ikke er gennemskueligt mere :)[/QUOTE]
Jeg kan desværre ikke styre citatfunktionen så godt på min tablet, så jeg er nødt til at tage det hele med :slight_smile:

På den ene side skrives der, at man i provinsen har brug for sin bil (som om vi andre ikke har det) og på den anden har man øjensynlig ikke adgang til at handle andre steder end i den lokale købmand? Det giver ikke meget mening for mig. Derudover er der såmænd også masser af mindre byer/bysamfunx i Nordsjælland, der allerhøjest har en Dagligbrugs eller lignende. Det betyder ikke, at huspriserne eller kommuneskateen/grundskylden kommer ned på det generelle niveau for jyske kommuner.

Metro-butikkerne bruger kun voksent personale, og det er rimelig nemt at komme ind hos dem. Jeg tog et sommer-vikariat for nogle få år siden, fordi de var så sultne (ved siden af mit sædvanlige deltids-arbejde, indtil jeg startede med at studere). Og dem har I da 2 af indenfor en meget rimelig afstand, så det var måske værd at prøve. Også super ideelt sammen med studie, fordi man kan få nogle gode skæve arbejdstider udenfor studietiden.