Foreign White, SIA, OSH, OLH, tør jeg skrive kat IV?

Haha, denne katten i persiennene er like galen enda,men hun bor heldigvis i akkurat riktig hjem. Sammen med en stakkars Ragdoll faktisk haha. Det er “synd” på ragdollen fordi Princess er en liten heks, hun eier ikke katteskikk,har aldri gjort. Se for deg slike J-LO nykker som kan forekomme:høhø:
Hun måtte ha beroligende FØR hun fikk kommet seg til dyrlegen da hun skulle kastreres - bare fordi hun syns det luktet grusomt på klinikken,så da oppførte man seg som et troll. Men hun er et elskelig troll. Men jeg mente denne damen passet best som kosekatt grunnet hun ja er en trollunge :tihi:

Men altså ragdollen Princess bor med,er første ragdollen jeg har sett som klatrer i gardiner,selvlært før han stiftet siameserbekjentskap.
Så eieren tiltrekkes sikkert av de litt ekstreme kattetilfeller :rock:

Dette bildet er tatt hos ny eier,men mine persienner så heller ikke så fine ut,så vi har bare fotside gardiner som faktisk får være i fred.:ok:

Jeg skal bare lage mat,så kan jeg godt poste et par bilder til, av andre tydlig og gode kat IV egenskaper :muhaha:

Jeg ville valgt faktisk noen som er litt halvgalne og veldig pratsomme som små,for det er dem som er de aller morsomste,selv om dem er krevende.
Sånn i det daglige oppdrettet er jeg glad for det alltid bor begge versjoner her,men skulle jeg kun hatt kosekatter,så kunne jeg godt hatt 2 trollunger som mener mye og høres mye:) Men gemyttet er jo så klart viktigst uansett,man vil ha “lapkatter”,trygge og sosiale katter.
Nå er heldigvis de aller fleste kat IV oversosiale. Noen ytterst få er av typen som gjemmer seg når der kommer besøk. Godt at det ikke er det mest normale.

Jeg ved fra hunde, at der er forskellige adfærdstyper, som man ser meget ved visse farvekombinationer - er det noget I genkender hos kattene?

Det samme med kort og lang pels… et eksempel: De fuldfarvede cocker Spaniels har ofte problemer med aggression, mens de brogede ikke har, og forsøg viser, at jo mørkere farve på en hund, jo mere let antændelig er den ofte - kortluntet. Det er MEGET generaliserende naturligvis, og der findes en milllion undtagelser, men man kunne faktisk spore et signifikant resultat i undersøgelsen - men hvad med kattene?

Man har fortalt mig, at Somali er mildere end Aby - jeg har mødt begge dele, men ikke kunnet se den forskel. På samme måde hørte jeg, at Siam er den mest ekstreme af disse racer - jeg besøgte mange, da jeg skulle have Eddie - jeg har ikke kunnet se forskellen. DOG slog en ting mig - men det er baseret på 3 sorte orientalere alene, som jeg mødte - de langede mig alle tre en på lampen :smiley: Jeg lagde ellers ud med at være vild med de sorte, men de fik mig på andre tanker - og når jeg så finder den gamle undersøgelse med de sorte hunde, så tænker jeg - gad vide om dette var et tilfælde eller om de sorte er mere temperamentsfulde. De var ikke aggressive disse dejlige smukke sorte dyr, jeg mødte - de var bare mindre tilbøjelige til at finde sig i noget som helst - noget som ejerne bekræftede - mens siam de maskede var så milde og rare i sammenligning. De brune, så jeg hos Mette, og de var alle søde - men her må man jo også huske, at miljø spiller ind :smiley:

Men hvad tænker I om det? Er der en adfærd knyttet til en farve? Eller er det bare “snak” :smiley:

Lige med desorte oientalere synes jeg ikke det passer :slight_smile: Vi har haft to, Ylle o g Jack, og Ylle var den blideste kat jeg nogensinde har mødt. Jack var der heller ikke en gnist af aggressivitet i :-)ge med de

Men måske er det modsat med katte? For siam’erne kan godt være lidt mere hys end orientalerne

Min sølle erfaring er nu også at:

OSH er blidere/mildere end SIA som kan være lidt hysteriske - og så vil jeg endda påstå at blåmaskede statistisk optræder som mest hysteriske og ‘stressede’ i min lille statistik…

Nu er bimser ikke sådan nogle spagetti katte :høhø:, men de er dog maskede. Hos bimserne oplever vi at de tabbymaskede modeller simpelthen har medfødte fartstriber…de er møgfrække og klatrer mere end fuldmaskede. ( Jeg plejer at sige at man skal fodre med rigeligt Zebrakød hvis man ønsker tabbykuld…he he )

[QUOTE=KartoffelChips;873507]Overvej bare lige, hvad du evt. kommer til at ‘lære’ dem :wink:

//youtu.be/WwSYm1NPHP4
[/QUOTE]

De er da skønne… gad vide om de ville gå ind i badet hvis de fik lov af deres mor :gruble:

Mine kære bimser gør også det med længere og længere hylen når de skal have mad… og den bliver lige trukket sådan … M-O-O-AAAR, kom nu… ihhhh hvor er du langsom… fuldstændig som børn kan lyde nogen gange :slight_smile:

[QUOTE=Diana F;873550]Veena - hvor er det nogle OVERkære billeder af dine misser! :love2:

[…]

Alban kan godt gå rundt og jamre lidt, når han keeeder sig og vil ha’ opmærksomhed.
Og så larmer de selvfølgelig en del, hvis der er MAD i sigte! :cool2:[/QUOTE]

Veena’s billeder - fuldstændig enig med Diana F

Frederik jamrer/hyler/skriger også når ham keder sig som Alban… kan godt være lidt belastende… især hvis man snakker i tlf. :høhø:

Mine bimser ligner på nogen måder jeres siatalere (dem jeg har nævnt), men i hvert fald ikke mht til tempo… Der er bimserne her i hvert fald de tidligere omtalte hacky sack bolde :klapper:, meget adstadigt tempo :slight_smile:
Jo mere om de her siatalere jeg hører jo mere forelsket bliver jeg i dem… uha… ikke godt :stuck_out_tongue:

[QUOTE=lenschow;873962]Jeg ved fra hunde, at der er forskellige adfærdstyper, som man ser meget ved visse farvekombinationer - er det noget I genkender hos kattene?

Det samme med kort og lang pels… et eksempel: De fuldfarvede cocker Spaniels har ofte problemer med aggression, mens de brogede ikke har, og forsøg viser, at jo mørkere farve på en hund, jo mere let antændelig er den ofte - kortluntet. Det er MEGET generaliserende naturligvis, og der findes en milllion undtagelser, men man kunne faktisk spore et signifikant resultat i undersøgelsen - men hvad med kattene?

Man har fortalt mig, at Somali er mildere end Aby - jeg har mødt begge dele, men ikke kunnet se den forskel. På samme måde hørte jeg, at Siam er den mest ekstreme af disse racer - jeg besøgte mange, da jeg skulle have Eddie - jeg har ikke kunnet se forskellen. DOG slog en ting mig - men det er baseret på 3 sorte orientalere alene, som jeg mødte - de langede mig alle tre en på lampen :smiley: Jeg lagde ellers ud med at være vild med de sorte, men de fik mig på andre tanker - og når jeg så finder den gamle undersøgelse med de sorte hunde, så tænker jeg - gad vide om dette var et tilfælde eller om de sorte er mere temperamentsfulde. De var ikke aggressive disse dejlige smukke sorte dyr, jeg mødte - de var bare mindre tilbøjelige til at finde sig i noget som helst - noget som ejerne bekræftede - mens siam de maskede var så milde og rare i sammenligning. De brune, så jeg hos Mette, og de var alle søde - men her må man jo også huske, at miljø spiller ind :smiley:

Men hvad tænker I om det? Er der en adfærd knyttet til en farve? Eller er det bare “snak” :D[/QUOTE]

Det er sjovt. Jeg læste engang en artikel, der linkede melanin = mørkt farvestof til tilpasningsdygtighed/trofasthed - eller hvordan det nu blev formuleret. Forklaringen skule være at melanin også forekommer i hjernen og derfor skulle indvirke på dyrets opførsel. Det sjove var, at man her sagde jo mørkere dyr, jo bedre husdyr/kæledyr, fordi de ville knytte sig stærkede til deres menneske og til andre dyr i husstanden. Jeg har læst tilsvarende i gamle siambeskrivelser, selvfølgelig uafhængigt af melaninteorien. Det var bare noget, man havde erfaret. Men altså, siambogen påstulerede at jo mørkere farve/maske, jo mere krævende, social, klæbende, men også kærlig kat. Jeg ved ikke hvad jeg skal mene om det. Dels har jeg haft ene chokolader - bortset fra Tullen, der som blå jo også hører til i de mørkere nuancer. Så det er nok svært for mig at bedømme. :gruble:

Interessant teori - men jeg tror nu ikke, man rigtigt kan generalisere og sige, at en bestemt farve giver et bestemt temperament. :?

Altså…jeg har jo heller ikke ligefrem kæmpe erfaring at trække på, men tre katte kan jeg da bidrage med:

Tito (RIP): Han var sort orientaler, hankastrat. En MEGET nervøst anlagt kat, og lidt sky. Men alligevel nysgerrig. Og utroligt kærlig og blid, når først man vandt hans tillid - hvilket jeg heldigvis gjorde, da jeg ‘kom ind i hans liv’, da han var tre år gammel. :slight_smile: Ikke et GRAM af aggressivitet, hysteri eller dominans i ham. Ville gerne kæles - men FØRST når han følte sig tryg. Miavede ikke særligt tit - faktisk næsten kun i madsituationer.

Alban: Chokolademasket seychellois, hankastrat. Er nu 1 år og 4 måneder gammel. En rimelig aktiv mis, som nemt keder sig - og så bliver han rastløs og ‘brokker’ sig og laver ALT det, han ikke må. :tihi: (ja, også især hvis man TILLADER sig at tale i telefon!)
Meget mildt sind og meget lege- og opmærksomhedssyg. Ikke nogen som helst antydning af dominans, hysteri, aggressivitet. Han har været en lille bitte smule ‘håndsky’, synes jeg. Han har haft det lidt svært ved kæleri og at blive løftet/holdt fast (gider ikke og mosler rundt!) - men vi øver os, og det bliver bedre, jo ældre han bliver. :slight_smile: Han er faktisk blevet RET kælen her i løbet af det sidste halve års tid. :slight_smile:
Miaver ikke overdrevet meget - mest når han keder sig og vil ha’ opmærksomhed - eller der skal tigges mad i køkkenet! (Har en LIDT for god appetit!)

Bailey: Bicolour (chokolade/hvid) orientaler, hankastrat. Er 11 måneder gammel. Også meget aktiv, er en meget klatrende kat (læs: udbryderkonge!) Han bliver dog ikke ‘rastløs’ som Alban.
Er en tillidsfuld kat med et stort ego. :cool2:
Han kan miave MEGET, når der er noget han VIL. Eller når han kommer ind fra haven, så er der SÅ meget at fortælle! :tihi: Men han kan nu også være helt stille i flere timer af gangen. :tihi:
Han kan godt virke en lille smule ‘hysterisk’ fra tid til anden… Jeg kæmper noget med at få ham til at forstå, at det er MIG, der bestemmer! Vi kan have nogle ret sjove ‘diskussioner’, hvor vi ‘taler’ sammen. :høhø:
Han er godt præget, ret kælen og nem at håndtere - han finder sig i det meste mht. at blive løftet, kigget ører og tænder osv. - hvis ikke det er ALT for lang tid af gangen. :cool2: Han er nu en sjov, lille ballademager. :slight_smile:

Bailey kan godt være ‘besidderisk’, hvis han får et MEGET lækkert stykke kød - eller har fanget en fugl. :uha: (Der må Alban IKKE komme for tæt på, for ‘byttet’ er MIT, siger Bailey! Der kan godt komme knurreri - og måske et dask. :uha:)
Heldigvis er det ikke sådan til daglig med vådmad og små guffer - der deles alle pænt om tingene. :cool2:

Jeg er spændt på, hvordan Alban og Baileys personligheder udvikler sig, da de jo ikke er rigtigt ‘voksne’ endnu. :slight_smile:

Det var ikke denne artikel - jeg kan ikke finde den relevante igen - selvfølgelig :doh:
Men den her er også interessant. Der står rotter i overskriften, men selve artiklen handler om rotter, ræve, hunde, katte, køer, heste :høhø:

http://www.ratbehavior.org/CoatColor.htm

Den postulerer hvis jeg læser det korekt at non-agouti er mere tilbøjelige til at være gode husdyr end de mønstrede. Og at afblegede og hvide områder forstærker tendensen… hm…

The link between coat color and temperament stems from a relationship between pigment production, hormone chemistry, and neurochemistry. Selecting for behavior can change hormonal status as well as the timeline of development.

This biological relationship between temperament and coat color may therefore be one of the historical reasons that black and piebald colorations are so much more common in domestic animals than in their wild counterparts.

[QUOTE=Ann R;874367]Det var ikke denne artikel - jeg kan ikke finde den relevante igen - selvfølgelig :doh:
Men den her er også interessant. Der står rotter i overskriften, men selve artiklen handler om rotter, ræve, hunde, katte, køer, heste :høhø:

Den postulerer hvis jeg læser det korekt at non-agouti er mere tilbøjelige til at være gode husdyr end de mønstrede. Og at afblegede og hvide områder forstærker tendensen… hm…[/QUOTE]

Spændende… Så jeg skal simpelthen ha en sort og hvid ko-orientaler :høhø:

Hvad er det nu lige, at agouti betyder helt præcist…? :ups:

En siameser (eller en seychellois) er vel ikke agouti? :?

Fuldmaskede siamesere og alle andere ikke-tabby katte er nonaguti.

agouti er egentlig det der harefarve som (ta-da) agoutier har. Det der gi’r striber :slight_smile:

Så en tabbymasket siameser som Stevie er agouti men Ozzy som er fuldfarvet i masken (eller Alban, fordi den hvide klat er noget andet) er ikke :slight_smile:

(Se Eva, jeg har hørt efter… håber jeg…)

Tak for forklaringen, Trekkie. :slight_smile:

Nå, men det er da dejligt, at man så kun har rene englebasser i huset. :cool2: :uha:

[QUOTE=Ann R;874367]Det var ikke denne artikel - jeg kan ikke finde den relevante igen - selvfølgelig :doh:

Den postulerer hvis jeg læser det korekt at non-agouti er mere tilbøjelige til at være gode husdyr end de mønstrede. Og at afblegede og hvide områder forstærker tendensen… hm…[/QUOTE]

Spændende… den må jeg hjem og læse… uddraget appellerer meget til min nørdede hjerne :høhø:

[QUOTE=Diana F;874412]Hvad er det nu lige, at agouti betyder helt præcist…? :ups:
[/QUOTE]
Ensfarvet - “ikke-stribet” :slight_smile:

Er det ikke non-agouti der betyder det? Agouti-genet giver jo da netop tabby-mønster på katten… Så meget har jeg da lært hos Eva…

Jo, selvfølgelig… det er anden gang i løbet af få dage jeg får skrevet det modsatte af, hvad jeg mener :doh: :pose:
Det er nok fordi det netop er de non-agouti historien handler om. Eller noget… Argh…

Hehe…jeg er også lidt ved siden af mig selv åbenbart - jeg OPDAGEDE ikke engang, at Ann havde skrevet det MODSATTE af Trekkie…jeg var overbevist om, at der stod det samme…:høhø:

Det er også laaangt over min sengetid…:tihi:

Hvad egentligt med fuldfarvede katte, som har en lisså bittelille svag antydning af lidt striber på kroppen? Det har Bailey nemlig i det brune. :slight_smile:
Er det bare ‘snyde-agouti’? :tihi: :?

[QUOTE=Diana F;874809]Hehe…jeg er også lidt ved siden af mig selv åbenbart - jeg OPDAGEDE ikke engang, at Ann havde skrevet det MODSATTE af Trekkie…jeg var overbevist om, at der stod det samme…:høhø:

Det er også laaangt over min sengetid…:tihi:

Hvad egentligt med fuldfarvede katte, som har en lisså bittelille svag antydning af lidt striber på kroppen? Det har Bailey nemlig i det brune. :slight_smile:
Er det bare ‘snyde-agouti’? :tihi: :?[/QUOTE]

Spøgelsesstriber… jeg ved ikke om det er katte, der har stribede forfædre, der især har dem. Jeg har specielt tydeligt set det i panden på kattene og på halen.
Hvis jeg skal dømme efter mine kræ, er det ret almindeligt. Jeg synes jeg oplever at de svage striber er blevet mindre tydelige efterhånden som kattene er blevet ældre. :slight_smile:

[QUOTE=Diana F;874809]
Er det bare ‘snyde-agouti’? :tihi: :?[/QUOTE]

-LOL

Dén beskrivelse synes jeg at vi skal holde fast i!