Forventningens glæde til juletiden

Men hvad skal folk spise som er bedre end danske grise? (Det du køber i rema er dansk kød)

Jeg ville også spise kød købt direkte fra den gris jeg kendte navnet på hvis jeg kunne,men jeg har ikke de forbindelser og der er/har også været bagsider ved den slags landbrug…

Engang talte man om ikke at måtte klippe haler på grisene, men de skader de haler kunne få i selv hyggelandbrug er så grimme at selv den del er hoved rystende…

Jeg er bare ikke der hvor noget er bedre end andet med mindre det er hygge landbrug hvor man ser på det enkelte dyr, men det er for dyrt til at man ser det i supermarkedet

4 Synes om

De skal gerne spise danske grise - bare ikke de konventionelt opdrættede, som det kød der sælges til dumingpris kommer fra…
Frilands eller økologisk er i hvert fald på nogle parametre bedre i forhold til dyrevelfærd - og halebidning er et stresstegn (for mange dyr på for lidt plads og uden beskæftigelse), uanset om grisene går i store eller små besætninger.

7 Synes om

Selv økologiske grise kan finde på at bide i haler… for selv de grise kan blive stresset…

Og jeg tror ganske enkelt ikke på at det perfekte landbrug findes.

Men det er min mening, men jeg forsøger ikke på at sige til folk at de ikke skal spise gris overhovedet. (Og jeg spiser gris nok 10 gange om året)

3 Synes om

Vi er i dag kommet et stykke videre med juleforberedelserne, i formiddags tog vi til Topkær julestue og både fandt og fældede årets juletræ :juletrae04: Der kom selvfølgelig også lidt julepynt med hjem til det fine træ :juletrae01:

Nu står sirupsmassen til brunkager og køler, så der kan komme mel i også er den klar til at komme på køl :blush:

8 Synes om

Det skal også bare stoppes - og vi kan stemme på politikere som vil det.

Hvorfor skal vores miljø smadres og vi skal lægge land til dyre mishandling i industriel skala for at en meget lille gruppe grise industrialister (hvoraf nogle er udlændinge) kan tjene flere penge?

Grise er en industri - og en industri som forurener og der er ikke mange som arbejder her (og dem som er ansat er ofte fra Polen, Rumænien, Ukraine etc.)

Dansk industrielt landbrug optager 60% af danmarks areal - og er eget og drevet af 0,6% af befolkningen. Det har udraderet vores vand/havmiljø - natur og biodiversitet.

Vi skal hen til hvor vi kan brødføde os selv på en bæredygtig måde - og ikke mere. Hvor vi producerer ordentlige fødevare på en ordenlig måde.

Og vi kan starte med grise for den måde vi behandler grise på er en skamplet.

“Grisen er et af de mest “intelligente” pattedyr, og det skyldes både, at den har en forholdsvis stor hjerne, og at hjernens cortex er veludviklet med relativt mange folder, som øger hjernebarkens overflade og dermed dens ”kapacitet”.
Til gruppen af de mest “intelligente” pattedyr hører udover grisen bla.: hvaler, chimpanser, delfiner og - et eller andet sted i rækken - hunde. En eksakt rækkefølge er vanskelig at sætte op og afhængig af definition og kriterier.”

Hjemmeside her har en masse info om grise.

http://grisensverden.dk/

5 Synes om

Jeg tror, vi bevæger os lidt væk fra Forventningens glæde til juleaften her i tråden. Hvis diskussionen om dyrevelfærd skal fortsætte, synes jeg, vi skal flytte den til en tråd for sig selv.

14 Synes om

Har du fundet dem, hvis ikke, så mener jeg at havexset dem i bilka reklamen

2 Synes om

Tak nej det har jeg ikke slet ikke nogle steder

Fordelen ved at bage julebag sidste weekend i november er, at det hele er spist inden jul og vi derfor snildt kan lave en portion mere - hvis vi orker :joy:

7 Synes om

Helt enig, vi skal have lavet flere fedtebrød

1 Synes om

Og jeg er slet ikke kommet i gang og må nok opgive det :cry:

1 Synes om

Jeg har ikke bagt, jeg har ikke lavet konfekt, jeg har i dag pyntet meget minimalt op i storestuen, som det eneste sted.
Jeg er revnende ligeglad, for det bliver jul alligevel, og det er samværet og hyggen, der er vigtigst, og det når vi uanset pynt, småkager eller konfekt :smiling_face_with_three_hearts:

8 Synes om

I aften var der juleafslutning til gymnastik på den lokale skole og jeg vandt grydelapper og chokolade i pakkeleg :yum:

Jeg har fået lys op udendørs, det bliver nok det i år … energien er opbrugt på mit stueprojekt og jeg skal ikke have gæster i julen, så deet …

12 Synes om

Tillykke med både den lækre chokolade og de fine grydelapper :wehu:

4 Synes om

Hold op hvor er de gryde lapper dog fine :star_struck:

3 Synes om

Så fik jeg lavet et kattesikret julelandskab :tihi:

Der er lys i alle huse, tiden må vise om der også skal en lille lyskæde derind

11 Synes om

Pas nu på ikke at jinxe - de kan jo stadig vælge at kyle hele byen ned på en gang… :smirk_cat: :wink:

5 Synes om

Fandt lidt energi frem, da Nohr skulle hentes og fik lavet dej til snurre og fedtebrød, mens fedtebrædene bagte lavede jeg drj til amerikanske småkager.
Desværre fik jeg ikke trykket fedtekagerne tynde nok, så de er ikke helt sprøde, men smagen fejler intet.
Har denne gang prøvet glasur med æggehvider, nøj det skal brugeclang tid til at størkne.

Snurrene skal stå koldt. De skæres og bages i morgen

7 Synes om

De der amerikanske småkager er de ikke nemme, bare en klat på pladen
Hvis,
du du dele opskriften

Jo de er nemme og helt rigtig bare en klat på pladen. Mængden af mandler og chokolade kan varieres efter smag. Opskriften stammer fra min søster og der gik et stykke tid inde jeg opdagede at min opskrift på farinkager er ens med den, ud over mængden af mandler og chokolade.

150g. marg. el. smør - 100g. sukker - 100g. farin - 2 tsk vanillie røres sammen Tilsæt derefter 1 æg
200g mel - ½ tsk natron kommes i. alt røres godt sammen
100g. mandler og 200g chokolade kakkes og kommes i.

Bages ved 200 grader i ca 10 min. Varmluft 180 grader

Jeg har lavet dobbeltportion og mad kun 300g chokolade

2 Synes om