I morgen kommer hele banden og pelser mandler til årets marcipanproduktion. 5 kg mandler skal pelses, kværnes, hakkes og ristes i morgen. Det vil give ca 7-8 kg råmarcipan, som vi så former og dypper i chokolade på lørdag. Det bliver super hyggeligt ![]()
Sugar cookies holder formen godt. Jeg har en opskrift er sted derhjemme, men ellers er nettet sikkert behjælpeligt ![]()
Jeg har købt clemmentiner i dag. De er søde, saftige og dufter vidunderligt. Men Delle haaaaader duften og er flygtet fra sofaen.
Fandt nogle søde svampe i søstrene grene, så lavede et lille ophæng med nogle træperler, en stang kanel og og lidt jutesnor.
Enig, jeg har godt nok købt meget tøj i Dalle Valle i slut 80’erne, start 90’erne.
Jeg fandt et sæt med julebamser jeg havde købt for et par år siden, og har lavet den ene ![]()
Aslan ved ikke helt hvad han skal syntes om den ![]()
Bamse-æskerne er designet af Anja Tackas
Og hvornår var det nu lige Grethe og jeg skulle komme til eks-kollega-hygge? ![]()
Det ser godt nok lækkert ud! Hvordan laver man egentlig marcipan? ![]()
I skal være så velkommen ![]()
Man smutter 500 g. mandler og 1-2 bitre mandler, findeler dem i f.eks. en foodprocessor og så blander man dem med 125 g flormelis og 2-3 spsk vand. Derefter kører man det gennem en kødhakker 4-6 gange. Massen skal derefter ristes på en ikke alt for varm pande, sammen med 1-2 æggehvider. Ja det tager tid og arbejde, men jeg kan love at det er det værd. ![]()
Det kan jeg kun stemme i med en kæmpe ja
Jeg har været så heldig og smage @solveig hjemmelavet konfekt
Den overraskelse glemmer jeg aldrig
![]()
For første gang i mange år, har vi fået pyntet til jul inden 1 dec.
Og ikke mindst har jeg fået hængt mine juletræslysholdere op. (På gården hang de på ledningerne til køkkenbords lamperne)
Vi har brugt dagen til at få afleveret adventsgaver til børnebørnene og lagt dekoration på gravene hos min far og min mand
Min far ligger på samne gravsted som min søsters datter, desværre har de lavet beplantningen, så hans smukke sten bliver dækket
Vi flyttede den hen i hjørnet, så vi kunne ligge dekorationen ved stenen
Hvad er bitre mandler? Og hvor får man fat i dem? Overvejer om det skal prøves, for har aldrig fået hjemmelavet marcipan. ![]()
Hvor er de fine! ![]()
Der står lidt om det her
Bitre mandler er frø fra en anden variant af mandeltræet end de søde mandler, man typisk finder i supermarkeder. De indeholder stoffet amygdalin, som kan omdannes til giftig blåsyre og benzaldehyd, der giver den karakteristiske bitre mandelsmag. På grund af den giftige blåsyre bør de kun bruges i meget små mængder som smagsgiver i f.eks. marcipan og bagværk, og de skal opbevares utilgængeligt for børn.
- Sammensætning: Indeholder amygdalin, et stof der kan omdannes til giftig blåsyre og benzaldehyd ved kontakt med vand.
- Smag og anvendelse: De har en stærk, bitter smag og bruges som smagsgiver i små mængder til f.eks. marcipan, vaniljekranse og andre bagværk.* Sundhedsrisiko: Indtagelse af større mængder kan være sundhedsskadeligt, især for børn. Fødevarestyrelsen fraråder indtagelse af bitre mandler i større mængder, og man skal være opmærksom på at følge opskrifter nøje.* Opbevaring: På grund af den giftige kerne skal bitre mandler opbevares utilgængeligt for børn.
Jeg troede min crystal cats julekalender var små crystalfigure (i plastik), men det er istedet små vedhæng.
Tænker de vil komme op på min troldgren, så kan de hænge der hele året i fred for misserne.
Jeg ved ikke om den første er en Norsk Skovkat eller en Maine Coon:
Jeg har skrevet Norsk Skovkat på den liste jeg laver med katte jeg har fået, da jeg syntes den har et ret “fint” og ikke “groft” hovede ![]()
Beimis har så fint beskrevet hvad bitre mandler er. Kan man ikke finde dem i det lokale supermarked, kan man enten bestille dem på nettet, eller erstatte dem med mandelessens. Bitre mandler giver dog en bedre smag.
Lige en ting at være opmøærksom på: Det er meget vigtigt at blande de hakkede mandler med flormelis og vand INDEN man begynder at kører dem igennem kødhakkeren! Jeg taler af erfaring. Vi kom for skade at forsøge og det gik ikke spor godt. Mandlerne klumpede bare sammen til en stenhård klump i kødhakkeren og kunne simpelthen ikke hakkes. På trods af at vi først havde kørt dem igennem en mandelkværn. Så husk flormelis og vand! ![]()