Danke ![]()
Trekkie - Colostrum der er indeholdet i Zylkene betragtes ikke som at dope katten, men hvorfor bruge det? Hvorfor ikke bare se hvordan hun klarer det? For går ud over at det er Delle du mener. For bryder hun sig ikke om det, jamen så må hun jo blive hjemme ![]()
Og tror du virkelig ikke at hun kan håndtere det, så meld fra? ![]()
[QUOTE=Rokakitho;798718]Muligheden for Breed BIS for ABY er der da.
Kom så ABY folk!!! Det vil være fedt med et Breed BIS i ABY…[/QUOTE]
De kommer skam
Dagens tal hedder 45 ABY - og så vidt jeg ved ligger der et par fra udlandet, som ikke er tastet ind endnu
GO ABY FOLK - det skal nok lykkes :juhu:
VH
Susanne
[QUOTE=Susanne W;800238]De kommer skam
Dagens tal hedder 45 ABY - og så vidt jeg ved ligger der et par fra udlandet, som ikke er tastet ind endnu
VH
Susanne[/QUOTE]
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
VH
Susanne[/QUOTE]
Wee!!! Det lyder bare kanon godt
VH
Susanne[/QUOTE]
Vi kæmper og kæmper
Alt muligt bliver støvet af og fundet frem fra gemmerne :klapper::klapper::klapper:
Jeg er også spændt på at se den samlede flok når tiden kommer ![]()
Hvordan klarer I egentlig dommerfordelingen :? Jeg ved at der kommer rigtig mange vildtfarvede og hvis de alle skal op hos samme dommer, bliver fordelingen meget skæv.
[QUOTE=Wijelo;800332]Vi kæmper og kæmper
Alt muligt bliver støvet af og fundet frem fra gemmerne :klapper::klapper::klapper:
Jeg er også spændt på at se den samlede flok når tiden kommer ![]()
Hvordan klarer I egentlig dommerfordelingen :? Jeg ved at der kommer rigtig mange vildtfarvede og hvis de alle skal op hos samme dommer, bliver fordelingen meget skæv.[/QUOTE]
At der f.eks kommer 25 (et skud) vildtfarvede Abyer er da ikke meget anderledes end de gange der har været 22-28 NFO i gruppe 4. De kommer selvfølgelig alle til den samme dommer, og så har den dommer bare mindre antal katte i andre farver/racer.
En dommer må dømme op til 46 katte (mener jeg) og er der kun den ene farvegruppe hos dommeren fordi der ER så mange i den farve, så er det jo bare sådan det er.
[QUOTE=DK Thomani;800335]At der f.eks kommer 25 (et skud) vildtfarvede Abyer er da ikke meget anderledes end de gange der har været 22-28 NFO i gruppe 4. De kommer selvfølgelig alle til den samme dommer, og så har den dommer bare mindre antal katte i andre farver/racer.
En dommer må dømme op til 46 katte (mener jeg) og er der kun den ene farvegruppe hos dommeren fordi der ER så mange i den farve, så er det jo bare sådan det er.[/QUOTE]
Nu er det jo et Breed Bis, så hvis Abyerne er fordelt helt som normalt, vil det være meget let for en f.eks. dårlig sølv at blive nomineret fremfor en god vildtfarvet.
Der skal vel være en form for sceneshow for Abyerne, så der skal vel foregå en nominering ligesom ved en almindelig udstilling. Med at hver dommer nominerer hans/hendes bedste Aby indenfor de 6 muligheder.
Nogle dommere risikerer så slet ikke at have noget at nominere i enkelte klasser og andre har rigtig meget godt at vælge imellem.
Elle har jeg misforstået noget:?
[QUOTE=Eife;799054]Trekkie - Colostrum der er indeholdet i Zylkene betragtes ikke som at dope katten, men hvorfor bruge det? Hvorfor ikke bare se hvordan hun klarer det? For går ud over at det er Delle du mener. For bryder hun sig ikke om det, jamen så må hun jo blive hjemme ![]()
Og tror du virkelig ikke at hun kan håndtere det, så meld fra? :)[/QUOTE]
Jamen jeg tror jo hun kan klare det, hun tog det overvejende fint i Plantorama, det var jo i al fald ikke det at være i buret hun havde noget imod. Men hvis man ikke kan ta’ hende UD af buret L så…
Nå det må komme an på en prøve. For jo det var hende jeg tænkte på, for lige at ta’ toppen af hvis hun var lidt hys. Men jeg ta’r hende med, så må jeg abs’e hende fra resten hvis hun flejner helt ud til farvebedømmelsen (jeg skal jo lige ha’ papir på hendes smoke hvis hun skal udstilles mere)
[QUOTE=Wijelo;800338]Nu er det jo et Breed Bis, så hvis Abyerne er fordelt helt som normalt, vil det være meget let for en f.eks. dårlig sølv at blive nomineret fremfor en god vildtfarvet.
Der skal vel være en form for sceneshow for Abyerne, så der skal vel foregå en nominering ligesom ved en almindelig udstilling. Med at hver dommer nominerer hans/hendes bedste Aby indenfor de 6 muligheder.
Nogle dommere risikerer så slet ikke at have noget at nominere i enkelte klasser og andre har rigtig meget godt at vælge imellem.
Elle har jeg misforstået noget:?[/QUOTE]
Jeg VED ikke om det bliver gjort anderledes fordi der er breed bis, men jeg kan ikke se hvorfor de skal forfordeles.
Bare fordi der er mange NFO i gruppe 4, er det jo ikke ensbetydende med at der ikke er mange flotte katte som jo netop også har svært ved at opnå en nom pga den hårde konkurrence.
I øvrigt…
Hvis nu man kunne lave et Breed Bis med Russere, hvordan skulle det så foregå :?
Alle er samme farve. Skulle Bis så bare fordeles af den dommer der nu havde kattene den dag :?
Jeg mangler lidt information, for egentlig at forstå betingelserne for et Breed Bis. Det lyder jo godt at der gives 6 gange BIS til Abyer, men kvaliteten af de nominerede katte skal vel stadig være i orden og hvor mange dommere skal egentlig dømme Abyer denne dag :?
Så vidt jeg ved har man nogle gange brugt at dele en farvegruppe op, sådan at én dommer har f.eks. kl. 9-12 og en anden har klasse 1-8 (eller en anden opdeling, der passer) i gruppen. Nu er det jo typisk kun MCO og NFO, der tropper op i så store antal, at det kan være relevant - men måske man også vælger at bruge den løsning til Breed BIS?
Den opdeling har jeg kun oplevet på hobbyshows, aldrig på rigtige udstillinger.
Men Lone har jo ret i, at hvis man ikke deler på en eller anden måde, så har man reelt afskåret f.eks. Russian Blues fra at have Breed BIS - og det fremgår ikke nogen steder, at de ikke må/kan, hvis bare 50/50 kravet opfyldes ![]()
Jamen jeg er da lige så spændt på at høre svaret som I er ![]()
Men derfor synes jeg stadig det er en forfordeling, hvis det bliver delt op.
Jeg har set lignende opdelinger i racer, der har haft specialshow - det må Breed BIS da kunne sammenlignes med ![]()
Det synes jeg så egentlig ikke. Man må gå ud fra, at de dommere, der vælges, er lige gode til at vurdere kattens kvaliteter - ellers ville de forhåbentlig ikke blive inviteret ![]()
Nu er jeg nødt til at spørge - og det er ikke for hverken at være flabet eller ironisk, men “forfordele” i den oprindelige eller “nye” betydning?
Jeg kan ikke finde ud af om du synes det er “snyd” eller en fordel…
Hvordan forfordeling:? Det er jo i forbindelse med Breed BIS, hvor racen alligevel kun konkurrerer med sig selv om BIV/NOM/BIS. Da der kræves 50 katte af en race til Breed BIS - og en dommer kun må dømme 40 katte (mener jeg, det er), så er racen nødt til at blive delt op - da fx RUS eller KOR (dream on!) ikke har farverne at bruge til opdeling, må man bruge aldersklasser eller fertil/kastrat eller lignende.
[QUOTE=TrekkieGrrrl;800377]Nu er jeg nødt til at spørge - og det er ikke for hverken at være flabet eller ironisk, men “forfordele” i den oprindelige eller “nye” betydning?
Jeg kan ikke finde ud af om du synes det er “snyd” eller en fordel…[/QUOTE]
:what: har forfordele nu ogsaa faaet flere betydninger:? ![]()