Gravid uden far skal det forbydes?

[quote=birtheras;388555]Velkommen til stenalderen :tihi:

Han har jo knald i låget hvis han tror at kvinder skal kastes årtier tilbage hvor de ikke selv kan bestemme over deres krop :thumbdown:[/quote]

Så er der desværre rigtig mange mænd i vor tid, der er halve og hele århundreder tilbage. Jeg tror, at vi overser en ganske pæn mængde - skal vi kalde det konservatisme eller bagstræberi - og meget ofte med religiøst påskud, både kristne, jøder og muslimer. Men uanset årsagen eller påskuddet, så har vi ikke haft vores rettigheder vanvittig længe - det er stadig vigtigt at markere dem.

Du, hun har grinet ad ham. Måske har en hel flok grinet ad ham. Intet værre kan overgå en mand, om jeg så må sige, mentalt ihvertfald.

[quote=Mai;388595] Det at levere gener/sæd gør ikke en mand til “far”. “Far” er ham der tager del i barnets liv og opvækst, ham som deler sorger og glæder med barnet og det er ikke nødvendigvis det genetiske ophav, helt fint hvis det er, men altså ikke en nødvendighed.

Er vi kvinder der vælger at få børn uden en mand egoistiske? Ja! Selvfølgelig er vi det, men det er det par der vælger at blive forældre jo også. Børn er rendyrket egoisme, vi får dem jo for vores egen skyld - ikke for deres!

I dag kan en kvinde ikke “snyde” sig til et barn uden om manden. Loven giver enhver mand, der hævder at han kan være far til et barn, mulighed for at kræve en faderskabssag. Moderen kan ikke nægte dette, så retsmæssigt står mænd stærke i dag, såfremt de ønsker at være på banen og dermed også barnet.

Men de mænd der ikke ønsker at få børn, hvor de ikke indgår som en del af barnets hverdag, kan altså beskytte sig imod at de bliver skabt. Det er ene og alene deres ansvar, sådan som lovgivningen er i dag.

Det er kvindens krop og sålænge mænd ikke har ret til “abort”, tja så må de “stakkels” mænd jo bare lære at beskytte sig selv og sin økonomi, imod kvinder der er “skruk”.[/quote]

Navra, Mai, vi er enige! Super-enige endda - skønt at høre en anden sige det rent ud :thumbup:

[quote=Mai;388691]
Vi kvinder har i dag retten til at bestemme om vi vil gennemføre eller afbryde en graviditet, uanset hvad manden ønsker. Det syntes jeg er helt naturlig da det er vores krop.

Vel er det mændenes opgave at sikre sig imod en uønsket graviditet, men det gør de færreste mænd jo hvis kvinderne hævder at de beskytter sig imod en graviditet - at der er meget andet man skal beskytte sig imod er en anden sag. Kondom kan gå i stykker osv. osv. osv.

Kvinder kan i dag vælge at gennemføre graviditeten selv om manden ikke ønsker dette, og dermed “dømme” ham til at betale i 18 år til et barn han ikke har ønsket at sætte i verden. Det mener jeg ikke er rimligt - ønsker vi dette barn og ved at vi skal stå alene med det, må vi også være “voksne” nok til at tage ansvaret alene både praktisk og økonomisk.

Mænd burde set med mine øjne, have muligheden for at at vælge “abort”, således at de fraskriver sig retten til samkvem med barnet og således også for pligten til at betale til barnet.[/quote]

Nogle af disse retsregler og love blev faktisk lavet for at beskytte både kvinden og barnet - og det er ikke mere end godt 50 år siden, at det var uhyggeligt nødvendigt. Hvis nogen er i tvivl, så vil jeg blot anbefale at læse romanserien, der begynder med “Guds blinde øje” - læs dem alle, de er ikke tunge rent sprogligt. Jeppe Aakjærs roman “Vredens børn” er også et godt blik på sagen, godt nok 100 år gammel, men med et vigtigt perspektiv på den lovgivning, vi har nu, og som er resultatet af mange års kamp for basale moder-rettigheder.

At kvinden selv skulle stå med ene-ansvaret økonomisk, fordi hun er den, der vil have barnet, eller fordi faderen nægter at have med dem at gøre - tja, rent samfundsøkonomisk ville det være uhensigtsmæssigt (vil give lavere fødselstal end vi allerede har).
Og det ville kræve, at den over-idyllisering af moderskabet, som mange unge kvinder og mænd har (bl.a. via reklamer), fik banket mange pæle igennem. Selv nu, hvor kvinder i stigende grad har et reelt valg, og mere oplysning om moderskab end nogensinde, så er der rad og række af eksempler på, at manden presser på for at få børn - men at han bakker ud, når den barske hverdag melder sig. Der er sikkert statistik på skilsmisser blandt nybagte forældre…

[quote=Mai;388717]Hvad så i de parforhold, hvor manden har sagt at han ikke ønsker børn og kvinden alligevel bliver gravid???

Bør manden ikke kun stole på kvinden? Og når det så viser sig at det kunne han ikke, skal han så dømmes til at betale i 18 år?

Det er i mine øjne for let for os kvinder at pådutte mænd et barn de ikke ønsker og vil vi have retten over vores egen krop, må vi vel også være klar til at æde den når mændene ikke ønsker dette barn. Det må være prisen vi skal betale når nu vi sidder med alle rettighederne til dette valg.[/quote]

:tihi: Undskyld, at jeg fniser lidt. Så vidt min kreds af venner og bekendte gennem godt 10-15 år, så er det altså omvendt: Mændene vil, nærmest med vold og magt, være fædre. Det er vel også det, den gale mands indlæg går på: Kontrol med tilvalgt faderskab :?

Novra. Det har jeg godt nok aldrig hørt formuleret. Ros i offentlige medier til kvinder, der vælger at lade være med at få børn. For nu at gå til populærkulturen, der godt kan være et spejl for de herskende normer, så husker jeg adskillige Ally-udsendelser, hvor mænd bare slet ikke fattede, at ikke alle kvinder ønskede at få børn.

Det er godt banket ind i mænds hoveder, at rigtige kvinder vil have børn, før eller siden, og helst flere. Ellers er de - i de samme mænds optik - ikke rigtige kvinder.

Konklusion? Suk. Kampen for lige rettigheder og lige muligheder er lang endnu, for kvinder, og for mænd. Såmænd også for de arme børn.

Mænd har da lov til at være naive og tro på at kvinden beskytter sig, men i sidste ende er det hans eget ansvar at beskytte sig selv mod evt svangerskab.

At sige at han troede osv, det er i mine øjne at fralægge sig ansvar. Er han ikke voksen nok til at tage det ansvar der evt. måtte komme når han ikke beskytter sig selv så burde han måske slet ikke have sex med kvinder.

Vi kvinder har taget vores ansvar alvorlig i mange år, beskyttet os og taget konsekvenserne når det er gået galt. Hvornår er mændene klar til at leve op til den opgave?

Kirurgisk angreb?

Der findes altså også en pilleform der gør at man bløder det ud…

Men at tvinge en kvinde til at få en abort, fordi hun ikke har råd til selv at opfostre det barn der blev til ved et uheld, det er bare helt fino…

Jeg har en veninde, der lige har fået et barn, med sin kæreste.
Hun er midt under uddannelse, han er skredet, og hun står nu selv med dette barn.

De har skam beskyttet sig.
Og hun fik valget mellem at få dette barn nu, eller få det fjernet, og dermed også miste alle muligheder for et senere barn, da hendes livmoder var så ødelagt at denne graviditet var hendes eneste chance.

Hun havde såmænd slet ikke noget ønske om at blive mor nu, og hende og kæresten var enige om at vente, men ak, det gik galt.

Manden var så stor en røv at han tog benene på nakken, han har jo sit på det tørre og kan til enhver tid bare hoppe på en anden og få de børn han ønsker om nogle år.

Mener i virkeligt helt seriøst at hun så bare må undvære børn, eller sulte de næste mange år, fordi han lige bliver enig med sig selv om at det pjat gider han sørme ikke.

Eller min anden veninde, som var så flink ikke at kræve børnepenge, da faderen ikke ville have barnet, og da barnet var 15 kom faderen i tanke om at han forresten alligevel godt gad, at være far, og så var der jo intet nemmere end at tage kontakt og opbygge et forhold.
Men de der mange tusind i børnepenge, dem har han stadig ikke betalt nogen af, så han har da fået det hele, “gratis” barn, og nu endda en stor søn uden besværet.

I sådan en situation bør man så nok lægge alle kort på bordet inden man smutter i seng med hinanden. At hvis det sker, så bliver det ingen abort. Er han ikke indforstået med det har han retten til at skride…

Hvad er det for noget ævl, han kan jo bare beskytte sig :slight_smile:

Eh… Der står at de har brugt prævention…

Ja for som oftest når “Vi” beskytter os i et forhold, så er det kvinden der bruger p-piller eller lign.

De der mænd vil SÅ gerne smide regnfrakken. Alle ved at pillen kun beskytter 99% så hvis han vil være helt sikker så må han bruge regnfrakke selvom det er “som at spise et bolsje med papir på” JA jeg har hørt den undskyldning!

[quote=Gry Gressbakken;389093]Ja for som oftest når “Vi” beskytter os i et forhold, så er det kvinden der bruger p-piller eller lign.

De der mænd vil SÅ gerne smide regnfrakken. Alle ved at pillen kun beskytter 99% så hvis han vil være helt sikker så må han bruge regnfrakke selvom det er “som at spise et bolsje med papir på” JA jeg har hørt den undskyldning![/quote]

Ja og kondomer beskytter kun 97%… Og selvom man mixer de 2 ting, så giver det da ikke større beskyttelse hvis de begge svigter…

De skal nok forstås somom at hun har beskyttet sig. Hvor er mandens ansvar og beskyttelse af sig selv?

HØRT HØRT HØRT HØRT!!!

springer lige rundt og leger heppekor

Mener du helt seriøst at begge skal beskytte sig?

Hvis manden har gummi på så kan man da lige så godt lade være at knalde :slight_smile:

Og jeg ved godt du siger at så må man tage risikoen bla bla bla.

Men helt ærligt…

Hvis det svigter for begge to, ja så svigter det for dem begge, men så er det i sidste ende kvinden som sidder på magten. Det ved han også inden han indegår i det sexuelle forhold.

Så fordi hun altså ikke havde fået tjekket sit underliv for at opdage at sådan lå landet, noget som faktisk sker for ca. 50 kvinder årligt i DK, men de ved det ikke før det er for sent, da den misdannelse der er tale om, først kan konstateres ved enten en scanning eller en operation, så hænger hun på den???

Hun vidste det jo ikke, og hende og kæresten havde såmænd snakket om at de skulle have børn når de var færdige med uddannelsen begge to.

Og vil du tænke dig, der er rigtigt mange fædre der skrider, og det er der ingen der kan gøre noget ved, men man kan da så heldigvis forlange at de bidrager en smule til deres børn.

Og så er det altså ikke fordi at de der kære børnepenge dækker bare tilnærmelsesvis udgifterne ved at have et barn, så de der mænd de er jo slet ikke så stakkels endda.

Og så kan man ikke lige fortælle manden ulemperne inden man indbyder til sex???

EDIT: Mit indlæg krydsede Dortes.

[quote=alleos7;389103]Så fordi hun altså ikke havde fået tjekket sit underliv for at opdage at sådan lå landet, noget som faktisk sker for ca. 50 kvinder årligt i DK, men de ved det ikke før det er for sent, da den misdannelse der er tale om, først kan konstateres ved enten en scanning eller en operation, så hænger hun på den???

Hun vidste det jo ikke, og hende og kæresten havde såmænd snakket om at de skulle have børn når de var færdige med uddannelsen begge to.

Og vil du tænke dig, der er rigtigt mange fædre der skrider, og det er der ingen der kan gøre noget ved, men man kan da så heldigvis forlange at de bidrager en smule til deres børn.

Og så er det altså ikke fordi at de der kære børnepenge dækker bare tilnærmelsesvis udgifterne ved at have et barn, så de der mænd de er jo slet ikke så stakkels endda.[/quote]

Rolig nu. Der stod altså intet om i dit indlæg at hun ikke vidste det, hvor skulle jeg så vide det fra?

ja og så må man jo også overveje hvor stor sandsynligheden er for at begge former for præventioner svigter.

Hvis man vælger kun at bruge én ting, så vælger man at gamble hvis den form for prævention skulle svigte, man ved hvad konsekvensen er. Så er man ligeglad, så må man tage ansvaret.

[quote=Natascha;389101]Mener du helt seriøst at begge skal beskytte sig?

Hvis manden har gummi på så kan man da lige så godt lade være at knalde :slight_smile:

Det er ikke en point i denne diskution

Og jeg ved godt du siger at så må man tage risikoen bla bla bla.

Men helt ærligt…[/quote]

Jeg mener at manden kun kan prøve at fralægge sig ansvar hvis han beskytter sig selv. Enhver mand som er tosset nok til at tro på at der er nok at kvinden beskytter sig er også vidende om at han løber en risiko.

Det vil så sige at alle de kvinder der er dybt allergiske over for hormonpræparater ikke skal have sex for de kan kun have forholdvis sikker sex med kondom, og så gider folk ikke “knalde” dem

Godt vi lever i den her verden, og ikke den verden hvor mænd har fået jeres omtalte abort. Jeg takker politikerne for at de på det punkt har lidt mere omløb i hovedet.

[quote=Natascha;389104]Og så kan man ikke lige fortælle manden ulemperne inden man indbyder til sex???

quote]

Har manden ikke til alle tider haft chancen for at kunne sige: Nej-tak :øhmm: