H1N1 er nu en epidemi

[quote=Mona Jensen;290231]Jeg hørte i går i radioen en læge udtale:
BMan regner med at 500.000 danskere vil blive smittet[/B]. :frowning:

Børn og de unge bliver hårdest ramt.
Heldigt…at jeg er -olding[/quote]

:s:S

BDet sagde de også i Nyhederne - jeg tænker, at det er et rigtigt dårligt tidspunkt, den bryder ud på.[/B]

BDet rammer måske hårdest lige op mod jul - og det er da bare for trist at skulle ligge alene og syg i julen.[/B]

BOg bare det havde ventet til det var frostvejr, det kunne sikkert have fået has på nogen af bacillerne.[/B]

:fryser:

[quote=Mona Jensen;290231]Jeg hørte i går i radioen en læge udtale:
Man regner med at 500.000 danskere vil blive smittet. :frowning:

Børn og de unge bliver hårdest ramt.
Heldigt…at jeg er -olding[/quote]

De udtalte i går på TV2 NEWS, at op mod 20 % vil rammes af influenzaen denne gang, og det svarer til op mod 1.000.000 mennesker -what -what

Vil lige se om jeg kan finde noget om det :ok:

[quote=Annette O;290235]

De udtalte i går på TV2 NEWS, at op mod 20 % vil rammes af influenzaen denne gang, og det svarer til op mod 1.000.000 mennesker -what -what

Vil lige se om jeg kan finde noget om det :ok:[/quote]

:kryds::kryds::kryds::kryds:

Jeg vil ikke indgå i den statistik…

Jeg vil ikke indgå i den statistik…

Jeg vil ikke indgå i den statistik…

Jeg vil ikke indgå i den statistik…

Jeg vil ikke indgå i den statistik…

[quote=Annette O;290235]De udtalte i går på TV2 NEWS, at op mod 20 % vil rammes af influenzaen denne gang, og det svarer til op mod 1.000.000 mennesker -what -what

Vil lige se om jeg kan finde noget om det :ok:[/quote]

Puh-ha Annette - det er så blevet værre i løbet af dagen i går.

Jeg spurgte min søn (som er læge) om den alm. vaccine beskyttede
“bare lidt” svaret var nej…:frowning:

Jeg vil ikke ha’ det…jeg vil altså ikke.
Min søn fortalte også, at jeg ikke ville kunne få vaccinen, da jeg ikke er i farezonen.
Lægerne får først vaccinen om én uge.:frowning:

Jeg skal til fødselsdag i aften med 20 mennesker; hvor vi normalt
krammer hinanden…:muhaha:

Nu er jeg en af dem, der er ramt lige nu, og jeg må indrømme, at det støder min selvmedlidenhed en del at læse, at “det bare kan ordnes med en tur under dynen” og er hysteri.

Jeg har været syg siden lørdag, der er ingen stor bedring at spore, natten til tirsdag var jeg tæt på akut indlæggelse fordi jeg hev sådan efter vejret, jeg er mat og slap i hele kroppen, har ondt i brystkassen ad h til, hoster på en tør og larmende måde, der nærmest er ved at rive dele af min maveregion ud, og hvis du giver mig et tip med en finger, så falder jeg omkuld.

Har været i telefonisk kontakt med min læge igen i dag. Hvis smerterne i brystkassen mod forventning ikke er væk i morgen tidlig - han håber det skyldes hosten - så skal jeg komme akut - igen.

Jeg har haft influenza hvert eneste år siden jeg var barn, men jeg har aldrig haft noget ala H1N1. Hvis en tur under dynen kunne klarer dette, så sad jeg sandelig ikke her og led som nu.

Det er røvsygt at være syg på denne måde, og løbende følge dødstallene stige på verdensplan.

Så klap lige hesten Lise - før du udtaler dig om en sygdom, som du tydeligvis ikke selv sidder med. Jeg ved, at andre brugere herinde har været eller er på vej turen igennem, og flere vil desværre nok komme til - så sådan en kommentar kan jeg i hvert tilfælde personligt ikke bruge til noget.

Det her er SLET IKKE som noget jeg har prøvet før. Så havde lige brug for at få luft (i bogstaveligste forstand:-))

Sygdommen forventes forresten af komme i 3 bølger, hvor den muterer hver gang, siger min læge. I 2012 slutter det først for alvor - hvordan den muterer og om os, der har den nu ikke får den anden og 3. gang, ved sundhedsstyrelsen endnu ikke noget om.

To af mine katte nøs forleden og en dag frem - de sov lidt mere end normalt og spiste lidt mindre, men i dag er alle sig selv igen. Sygdommen er ikke livstruende for katte, mener jeg at have læst, men behandling kan være nødvendig.

MVH

Jeg vidste at jeg et sted havde set, hvordan man klassificerer influenza.

Svineinfluenzaen, der angriber mennesker, er af typen H1N1 mens fugleinfluenza er af typen H5N1.

Alle influenzaer klassificeres således:
H1-5 = hvor syg man bliver af den (1 lidt, 5 meget)
N1-5 = hvor smitsom den er (1 høj, 5 lav)

Influenza A (svineinfluenza) hedder H1N1, hvilket så betyder, at den smitter meget, men ikke er voldsom “farlig”…

At nogle mennesker dør af influenza - tja… det sker altså uanset type! (For den enkelte er det naturligvis tragisk, men i det store billede er 130 mennesker på verdensplan altså ikke ret mange!)

Jeg er selv ret sikker på at jeg har influenza lige nu… om det er A, ved jeg så ikke… Og med mindre jeg går hen og får vejrtrækningsproblemer, har jeg såmænd ikke tænkt mig at opsøge læge eller andet…
Influenzaen får lov til at hærge… og om nogle dage er jeg rask igen :thumbup:

Øh Ann… kan du tælle til 6000 på verdens plan? Jeg ved ikke hvor du har tallet 130 fra, men SStyrelsen oplyser dette, som jeg har fra min læge.

Jeg har forresten været tæt påakut indlæggelse igen i går. Så det er herligt.

Men jeg er nu ikke bange for influenzaen - ukrudt forgår ikke så let

Så 6000 da, hvis du hellere vil have det tal :slight_smile:
MEN set i forhold til hvor mange millioner, der er eller har været smittet, så er der altså tale om ganske få!

Jeg bagatelliserer skam ikke influenza… på en tidligere arbejdsplads mistede man en god kollega pgr den sygdom (før jeg blev ansat). Sund og ellers rask kvinde på sølle 35 år :frowning:
Og der var ikke tale om en pandemisk sygdom, som nu… bare en helt almindelig influenza!
Men hidse mig op og være direkte bange, fordi jeg lige nu selv sidder/ligger og gennemlider alverdens kvaler pgr influenza… nej, det vil jeg simpelthen ikke!
Jeg tager mine forholdsregler, sådan som sundhedsstyrelsen har anbefalet - og det er så det!
Det som ærgrer mig allermest er at jeg ikke kommer til Hobro… Havde glædet mig til udstillingen og ikke mindst at være sammen med Tina/Gizzemissen…

:hjerte: :hjerte: :hjerte: :hjerte:

Nu må vi ikke gå hen og blive lisså hysteriske som dem her, vel ?

:tihi:

[quote=Therese;290936]:hjerte: :hjerte: :hjerte: :hjerte:

Nu må vi ikke gå hen og blive lisså hysteriske som dem her, vel ?

:tihi:[/quote]

Ååååårh…hvor er det synd for Grislingen… :græde: :græde:

[quote=Therese;290936]:hjerte: :hjerte: :hjerte: :hjerte:

Nu må vi ikke gå hen og blive lisså hysteriske som dem her, vel ?

:tihi:[/quote]

LOL!

Årh hvor er den sød! og sørgelig!

[quote=lenschow;290857]Øh Ann… kan du tælle til 6000 på verdens plan? Jeg ved ikke hvor du har tallet 130 fra, men SStyrelsen oplyser dette, som jeg har fra min læge.

[/quote]

Selv om tallet er 6000 er det stadig lavt i forhold til en alm influenza-epidemi,
den epidemi man kalder “den spanske syge” kostede alene i DK 8000 mennesker livet og en helt almindelig epidemi som dem vi plejer at have koster 1000-3000 mennnesker livet her i DK, så jo, selv om det kan være slemt at være den der har det, så synes jeg stadig at man er lidt hysterisk omkring det, og det gavner ingen at skræmme livet af folk på et så “tyndt” grundlag

Sjældent har der da været SÅ megen omtale af en influenza epidemi som denne. Og det endda selvom denne - selvom den sikkert er ganske ubehagelig - ikke er mere farlig end så mange andre influenzatyper vi har haft.

Så ja - med fare for at træde de syge lidt over tæerne - så grænser det sig altså til hysteri, al den snak i aviser og på TV om forholdsregler, vacciner og jeg skal komme efter dig skal jeg. Der er blevet pisket en stemning op, så folk snart ved hverken ud eller ind, og det fyger gennem luften med tal, teser og rene rygter.

Men fakta er, at der ikke forventes at dø flere af denne influenza herhjemme, end af alle mulige andre typer.

Jeg er for så vidt i risikogruppen, med gentagen lungebetændelser, diabetes2 og overvægt. Men jeg agter absolut ikke at blive vaccineret. Så vidt jeg kan skønne, efter at have siet de værste rygter og sensationer fra, udgør vaccinen nok lige så stor en risiko for mig, som selve influenzaen gør. Måske endda mere, qua min alder. De der er over 40, har tilsyneladende en vis modstandkraft overfor den.

Hvis min datter får det, jan det jo så være jeg er frisk til at passe og pleje hende. Ellers må vi begge ligge på langs og have ondt af hinanden.

Jeg er sikkert i stor risikogruppe - Medfødt hjertefejl som igennem årene har slidt meget på mit hjerte, og som bla. har medført en ret høj blodtryk. Jeg har meget bevidst fravalgt at lade mig vaccinere. Jeg har aldrig modtaget et tilbudt vaccine mod influenca …Og denne gang var det ekstra let for mig at takke nej, når man for det første hører at medicinalselskaberne fralægger sig ansvaret, og desuden mener man at følgesygdomme/reaktioner efter vaccinen kan være endnu farligere end selve influencaen …Næhhh jeg spiser masser af D vitamin, det skal nok holde influencaen fra livet :slight_smile:

det ved jeg nu ikke helt om jeg er enig i - altså det med omtalen - verden var jo nærmest også på den anden ende angående fugleinfluenza.

Det handler ikke om mig - jeg er ret ligeglad med at være syg - og som buddhist ser jeg det bare som karma og jeg er bestemt ikke bange for at dø da - hverken af dette eller andet :slight_smile:

Det jeg mener er, at jeg personligt ikke har lyst til at sidde og kalde dette en hysteri eller på anden måde nedgøre syge mennesker - uanset hvor få eller hvor mange der er døde, så føler jeg ingen trang til det.

Og så undres jeg over, at de, der er klogere end Sundhedsstyrelsen og WHO ikke søger job der - siden I kan se ting, som disse eksperter ikke kan, så må jeres kvalifikationer da være ønsket :slight_smile:

(Og tag nu dette indlæg med en smule latter og selv-ironi - jeg laver sjov med jer okay:-) Husk at latter har en HELBREDENDE effekt)

God bedring til alle syge - må de blive raske snarest og undgå at lide unødigt længe.

KH

[quote=Rikke H;289556]Jeg kan simpelthen ikke finde ud af om jeg skal blive vaccineret (er inden for risikogruppen).

Jer der er det samme, er I vaccineret eller planlægger I at blive det?[/quote]
Jeg kan ganske enkelt ikke træffe beslutningen. Jeg falder ind under to risikogrupper, og især pga min astma overvejer jeg vaccinen. Min diabetes skal jeg ski nok få kontrol over, selvom det kan være med megen hiv og sving, når man er så syg som af en influenza, men luftvejene huer mig godt nok ikke :frowning:

Ja, det er s*u fint. Vi kan blive vaccineret i uge 1 eller 2, og patienterne er begyndt at lægge sig. De opfordres til at tage hjem så vidt muligt og komme retur, når der er ovre. Pårørende opfordres til ikke at komme på besøg, hvis de mærker symptomer - der er vel ingen grund til at hive en virus med ind et sted, hvor vi er så mange samlet et sted, hvis man allerede kan mærke det (vi havde en pårørende, som kun var på besøg i 30 min, fordi han havde influenzasymtomer:uha: Så bliv dog hjemme mand!!!)
Mine overvejelser gå nu på, om jeg skal blive vaccineret hos min egen læge nu, eller om jeg overhovedet skal vaccineres…

[quote=solveig;291195]Så ja - med fare for at træde de syge lidt over tæerne - så grænser det sig altså til hysteri, al den snak i aviser og på TV om forholdsregler, vacciner og jeg skal komme efter dig skal jeg. Der er blevet pisket en stemning op, så folk snart ved hverken ud eller ind, og det fyger gennem luften med tal, teser og rene rygter.

Men fakta er, at der ikke forventes at dø flere af denne influenza herhjemme, end af alle mulige andre typer.[/quote]
Men er det “normale” dødstal ikke også for højt, hvis nogle af disse tilfælde kunne forebygges?? Normalt er jeg ikke så bekymret, men lige netop sammenfaldet af denne types indvirkning på luftvejene og min astma gør, at jeg altså kommer i tvivl…

Det er muligt, at jeg tager fejl, men jeg mener, at det var i 50-erne, at man havde den epidemi, som gør, at nogle idag er halvvejs galvaniseret mod denne type influenza, og derfor mener jeg også, at det handler om folk i alderen 55+

Jeg er rask! Jubiii

:slight_smile:

Min moar siger det er efterkrigstidens børn, som højst sandsynligt er galvaniseret :slight_smile: